Home ΥΠΟΛΟΙΠΗ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ ΚΥΠΡΟΣ Κίνδυνος ανεπάρκειας ηλεκτρισμού το 2023
Κίνδυνος ανεπάρκειας ηλεκτρισμού το 2023

Κίνδυνος ανεπάρκειας ηλεκτρισμού το 2023

Το έτος 2023, όταν η Κύπρος θα προσπαθεί να ανακάμψει από τις επιπτώσεις της πανδημίας και τα οικονομικά προβλήματα που αυτή θα επιφέρει, είναι ορατό «το σοβαρό ενδεχόμενο ύπαρξης προβλημάτων στην επάρκεια παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας στην Κυπριακή Δημοκρατία». Αυτό τουλάχιστον υπεστήριξε ενώπιον της Αναθεωρητικής Αρχής Προσφορών η Αρχή Ηλεκτρισμού Κύπρου (ΑΗΚ).

Από πλευράς της η Αναθεωρητική Αρχή απέρριψε τις ενστάσεις της ΑΗΚ, προ του ενδεχομένου να επηρεαστούν τα συμφέροντα εταιρείας της οποίας η προσφορά απερρίφθη, υποδεικνύοντας παράλληλα, πως ακόμη και αν δεν εκδίδονταν τα προσωρινά μέτρα, με τα οποία απαγορεύεται στην ΑΗΚ να υπογράψει τη σύμβαση που αφορά την κατασκευή σταθμού παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας συνδυασμένου κύκλου εγκατεστημένης ισχύος 160MW, το έργο δεν θα υλοποιείτο εγκαίρως.

Όπως ανέφερε η ΑΗΚ ενώπιον της Αναθεωρητικής, «η μονάδα αεριοστρόβιλων συνδυασμένου κύκλου αριθμός 6, αναμένεται να τεθεί σε εμπορική λειτουργία τέλος Απριλίου του 2023. Οι προσφορές υποβλήθηκαν στις 18/09/2020 και ο διαγωνισμός αναμένεται να κατακυρωθεί εντός του πρώτου εξαμήνου του 2021, η δε διάρκεια του συμβολαίου είναι περίπου 27 μήνες από την ημερομηνία έναρξης του. Όπως υπεστήριξε η ΑΗΚ, η οποιαδήποτε καθυστέρηση, θα έχει ως αποτέλεσμα το όλο χρονοδιάγραμμα του έργου να μην είναι εφικτό, οπότε θα προκύψουν προβλήματα στην επάρκεια παραγωγής ηλεκτρικού ρεύματος.

Η ΑΗΚ επικαλέστηκε επίσης επιστολή της ΡΑΕΚ (προς Αρχή) ημερομηνίας 16/4/2021, με την οποίαν (η ΡΑΕΚ) διαπιστώνει σημαντική καθυστέρηση στην κατακύρωση του διαγωνισμού. Επίσης, η ΡΑΕΚ σημειώνει «τα πολύ σοβαρά προβλήματα επάρκειας του ηλεκτρικού συστήματος για το 2023» και ζητά από την ΑΗΚ όπως «επισπεύσει τις διαδικασίες ώστε η έναρξη εμπορικής λειτουργίας της μονάδας να είναι σύμφωνα με εγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα ή ακόμη και νωρίτερα από τον Φεβρουάριο του 2023».

Η ΑΗΚ έφερε ένσταση στη χορήγηση προσωρινών μέτρων, υποδεικνύοντας, πως η εταιρεία που προσέφυγε, είχε υποβάλει την προσφορά της «αδιαμαρτύρητα» και κατά συνέπεια τυγχάνει εφαρμογής το δόγμα της επιδοκιμασίας-αποδοκιμασίας, οπόταν δεν έχει έννομο συμφέρον να ενίσταται.

Σχετικά με την επάρκεια παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας, η ΑΗΚ ισχυρίστηκε ότι στις 08/02/2019 η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας Κύπρου, ΡΑΕΚ, της χορήγησε άδεια για κατασκευή σταθμού παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας συνδυασμένου κύκλου με ορίζοντα λειτουργίας το τέλος Απριλίου του 2023.

Η ΑΗΚ σημείωσε επίσης, ότι η ΡΑΕΚ, σύμφωνα με τη άδεια που της έχει χορηγήσει, έχει τη δυνατότητα να την ανακαλέσει, αν η πρόοδος των εργασιών υλοποίησης του έργου καθυστερήσει τρεις μήνες ή περισσότερο σε σχέση με το εγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα κατασκευής.

Τέλος, η Αναθέτουσα Αρχή αναφέρθηκε σε επιστολή της ΡΑΕΚ προς την ΑΗΚ ημερομηνίας 16/4/2021, μέσω της οποίας η ΡΑΕΚ διαπιστώνει σημαντική καθυστέρηση στην κατακύρωση του διαγωνισμού. Επίσης, σημειώνει τα πολύ σοβαρά προβλήματα επάρκειας του ηλεκτρικού συστήματος για το 2023 και ζητά από την ΑΗΚ όπως επισπεύσει τις διαδικασίες ώστε η έναρξη εμπορικής λειτουργίας της μονάδας να είναι σύμφωνα με εγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα ή ακόμη και νωρίτερα από τον Φεβρουάριο του 2023.

Ας προκήρυσσαν νωρίτερα την προσφορά

Η εταιρεία που προσέφυγε ενώπιον της Αναθεωρητικής στήριξε το αίτημα της για χορήγηση προσωρινών μέτρων σε λόγους δημοσίου συμφέροντος και στις αρνητικές συνέπειες που θα έχει από τη μη χορήγησή τους.

Παράλληλα, χωρίς να αμφισβητεί ότι το αντικείμενο του διαγωνισμού, είναι σημαντικό για το Κράτος, η υπό αναφορά εταιρεία υποστήριξε ότι από τα γεγονότα είναι φανερό ότι δεν τίθεται ζήτημα κατεπείγοντος.

Η εταιρεία υπέδειξε επίσης, πως η κατασκευή της «μονάδας 6» ακολουθεί την κατασκευή της «μονάδας 5», η οποία κατασκευάστηκε και επιδιορθώθηκε από την ίδια το 2011. «Εάν η κατασκευή της «μονάδας 6» ήταν επείγουσα, η Αναθέτουσα Αρχή δεν θα άφηνε να περάσουν 10 χρόνια μέχρι την προκήρυξη του διαγωνισμού», υπεστήριξε η προσφεύγουσα εταιρεία.

Επιπλέον παρατήρησε, πως από την προκήρυξη μέχρι την ολοκλήρωση του σταδίου Α στις 31/3/2021 παρήλθε χρονικό διάστημα πέραν των 9 μηνών από το οποίο η αξιολόγηση κράτησε περίπου 7 μήνες.

Τέλος, η εταιρεία υπεστήριξε, πως μη χορήγηση προσωρινών μέτρων θα είναι σε βάρος των συμφερόντων της αφού ενδέχεται να ζημιωθεί, ιδιαίτερα με την κατακύρωση του διαγωνισμού σε άλλο οικονομικό φορέα.

Η Αναθεωρητική Αρχή Προσφορών παρατηρεί στην απόφαση της, πως οι κίνδυνοι στους οποίους η Αναθέτουσα Αρχή (ΑΗΚ) αναφέρθηκε σε συνδυασμό με όσα τέθηκαν ενώπιον της, φαίνεται ότι και αύριο να υπογραφόταν η σύμβαση δεν εξουδετερώνονται, αφού η περίοδος εκτέλεσης του έργου είναι 27 μήνες και το έργο σύμφωνα με τα χρονοδιαγράμματα θα πρέπει να ολοκληρωθεί τον Φεβρουάριο του 2023.

Και η Αναθεωρητική Αρχή, καταλήγει:

Έχοντας υπόψη τα πιο πάνω και αφού συνυπολογίσαμε τις πιθανές συνέπειες για όλα τα συμφέροντα καθώς και το δημόσιο συμφέρον στο οποίο περιλαμβάνεται και η νομιμότητα του διαγωνισμού η οποία ελαχιστοποιεί τον κίνδυνο καταβολής αποζημιώσεων και αυξάνει την εμπιστοσύνη του πολίτη και των οικονομικών φορέων προς τη διοίκηση, ομόφωνα αποφασίζουμε ότι δικαιολογείται η χορήγηση των προσωρινών μέτρων για αναστολή της διαδικασίας ανάθεσης ή της εκτέλεσης πράξης ή απόφασης της Αναθέτουσας Αρχής ή της υπογραφής της σύμβασης, στον διαγωνισμό αρ. 020/2020 μέχρι την έκδοση τελικής απόφασης της Αναθεωρητικής Αρχής Προσφορών επί της Προσφυγής 16/2021.

Send this to a friend