Home ΛΑΡΝΑΚΑ Η μεγάλη συνέντευξη του Ανδρέα Βύρα για όλα τα θέματα της Λάρνακας
Η μεγάλη συνέντευξη του Ανδρέα Βύρα για όλα τα θέματα της Λάρνακας

Η μεγάλη συνέντευξη του Ανδρέα Βύρα για όλα τα θέματα της Λάρνακας

Το μπαλάκι στην κυβέρνηση ρίχνει ο Βύρας για λιμάνι – δεξαμενές

               «Θα είναι υπόλογο το κράτος»

Στην πιο κρίσιμη καμπή της σύγχρονης ιστορία της εισέρχεται τα επόμενα δύο χρόνια η Λάρνακα. Μεγάλα έργα υποδομής βρίσκονται σε τροχιά υλοποίησης, την ίδια ώρα που παρατηρείται μια συνεχής ροή ξένων επενδύσεων στην πόλη. Σε μια μεγάλη συνέντευξη που παραχώρησε στην κυριακάτικη έκδοση της εφημερίδας «Πολίτης» και στον δημοσιογράφο Βάσο Βάσου, ο δήμαρχος Ανδρέας Βύρας παρουσιάζεται αισιόδοξος για το αύριο της Λάρνακας, ταυτόχρονα όμως καλεί την κυβέρνηση να σταθεί στο ύψος των περιστάσεων και να τηρήσει τα συμφωνηθέντα τόσο στο θέμα λιμανιού – μαρίνας, όσο και στο θέμα της μετακίνησης των εγκαταστάσεων πετρελαιοειδών και υγραερίου. Δύο καυτά θέματα που εφόσον υλοποιηθούν με βάση τα υπάρχοντα χρονοδιαγράμματα, τότε θ’ αλλάξουν άρδην την οικονομία, το τουριστικό προϊόν και γενικά το μέλλον της πόλης. Στην ίδιασυνέντευξη, ο Ανδρέας Βύρας αναφέρεταιστις τελευταίες εξελίξεις γύρω από τα πιο σοβαρά προβλήματα που απασχολούν σήμερα την πόλη του Ζήνωνα. Αναλυτικά η συνέντευξη Βύρα.

κ.Βύρα, το θέμα λιμάνι – μαρίνα είναι ένα μείζον θέμα για τη Λάρνακα και απασχολεί την πόλη εδώ και δεκαετίες. Ποιες είναι οι τελευταίες εξελίξεις γύρω από αυτό το ζήτημα;

«Είμαι σε συνεχή επαφή με την ενδιαφερόμενη κοινοπραξία και με το αρμόδιο υπουργείο. Ως γνωστό, ο δήμος δεν συμμετέχει στη διαδικασία των προσφορών, είναι μόνο παρατηρητής κι ενδιαφερόμενος. Τη δεδομένη στιγμή, είναι οι υποψήφιοι επενδυτές που περιμένουν από το κράτος και συγκεκριμένα από το αρμόδιο υπουργείοτην τελική υποβολή της πρότασης, που θα αφορά τους όρους, με βάση τους οποίους η κοινοπραξία θα υποβάλει στη συνέχεια την τελική προσφορά της.  Οι Ισραηλινοί ενδιαφερόμενοι αναμένουν ότι στην πρόταση που θα υποβληθεί από το κράτος, η οποία πήρε παράταση μέχρι το τέλος Αυγούστου, θα έχει επιλυθεί το ζήτημα του πλαφόν. Είναι το πιο σημαντικό θέμα που υπάρχει σήμερα για να προχωρήσει η επένδυση. Ελπίζω το κράτος να βρει επιτέλους τη λύση. Οι συνεχείς παρατάσεις που δίνονται εκ μέρους του κράτους προκαλούν διάφορα προβλήματα. Ως εκ τούτου, στις 27 Αυγούστου αναμένει η ισραηλινή κοινοπραξία την τελική υποβολή των προτάσεων από το κράτος, με την ελπίδαη κατακύρωση της προσφοράς να γίνει Σεπτέμβριο – Οκτώβριο. Εύχομαι να τηρηθούν αυτά τα χρονοδιαγράμματα. Κάνω έκκληση προς την κυβέρνηση να τηρήσει τις δεσμεύσεις της. Θα είναι καταστροφή για τη Λάρνακα εάν το κράτος έλθει να ζητήσει περαιτέρω παράταση».

Τι προγραμματίζουν οι Ισραηλινοί στο λιμάνι της Λάρνακας; Πολλά ακούστηκαν το τελευταίο διάστημα για εργασίες γύρω από τον τομέα των υδρογονανθράκων.

«Θέλω να είμαι ξεκάθαρος, εκ μέρους των υποψηφίων επενδυτών δεν τίθεται κανένα ζήτημα για εργασίες που έχουν σχέση με ενεργειακό λιμάνι. Οι περισσότερες επενδύσεις τους θα είναι στον τουριστικό τομέα και παράλληλα θα λειτουργεί ένα υγιές εμπορικό λιμάνι με χρήσεις που δεν θα επηρεάζουν τις υπόλοιπές τους επενδύσεις. Ήδη, η συγκεκριμένη κοινοπραξία έχει αρκετή πείρα στη διαχείριση λιμανιών σε τουριστικές περιοχές. Είναι, μάλιστα, πρόθυμη η κοινοπραξία αυτή να υπογράψει συμφωνία με το Δήμο Λάρνακας, ότι δεν πρόκειται να ασχοληθούν με βαριές εργασίες σε σχέση με τον τομέα των υδρογονανθράκων. Η επένδυση που προγραμματίζουν οι Ισραηλινοί στη Λάρνακα είναι η μεγαλύτερη επένδυση σ’ όλη την Κύπρο. Μιλάμε για αρκετές εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ. Είναι κρίμα για τη Λάρνακα, εξαιτίας κακώνχειρισμών του κράτους, να μην προχωρήσει αυτή η επένδυση. Το ενδιαφέρον είναι υπαρκτό, πρόκειται για σοβαρή κοινοπραξία κι ελπίζω να μην χάσουμε αυτή την μεγάλη ευκαιρία που παρουσιάζεται για την πόλη μας εξαιτίας του πλαφόν. Το κράτος θα είναι υπόλογο εάν χάσουμε αυτή την ευκαιρία».

Τι θα πείτε στους Λαρνακείς, που βλέπουν τη μαρίνα της πόλης τους, η οποία ήταν η πρώτη μαρίνα της Κύπρου και σήμερα κινδυνεύει να γίνει τελευταία;

«Η κυβέρνηση θα βρεθεί εκτεθειμένη εάν και αυτή η προσπάθεια ναυαγήσει. Από την στιγμή που υπάρχει υπαρκτό ενδιαφέρον, εάν ναυαγήσει και η νέα προσπάθεια θα έχει απεριόριστη ευθύνη η κυβέρνηση, η οποία δεν έκανε τις απαραίτητες προσπάθειες, ούτε πήρε τις πρωτοβουλίες που θα έπρεπε».

Βλέπετε κάποια σκοπιμότητα εκ μέρους της κυβέρνησης στο ζήτημα αυτό;

«Δεν θέλω να πω ότι υπάρχει σκοπιμότητα. Σίγουρα, όμως, θα είναι αδικία εάν υπάρξει ναυάγιο. Αν αποτύχει αυτή η προσπάθεια, κάποιος θα έχει την ευθύνη. Και θα πρέπει να την αναλάβει. Σαν Λάρνακα θα ζητήσουμε ευθύνες. Όμως, ας μην μιλάμε για ευθύνες από τώρα, διότι το ενδιαφέρον είναι ακόμα υπαρκτό και υπάρχει ο κατάλληλος χρόνος για να προχωρήσει το project».

Τα πετρελαιοειδή και το υγραέριο

Είστε ευχαριστημένος από τις μέχρι σήμερα διεργασίες που έχουν γίνει, τόσο από πλευράς κυβέρνησης, όσο και από πλευράς εταιρειών, για την μετακίνηση των εγκαταστάσεων πετρελαιοειδών και υγραερίου από την ακτογραμμή της Λάρνακας;

«Ήδη ξεκίνησε δουλειά η επιτροπή παρακολούθησης, η οποία καλείται να αξιολογήσει εάν έγιναν αυτά που έπρεπε να γίνουν το τελευταίο τρίμηνο. Η ενημέρωση που έχω είναι πως δεν είναι και τόσο αισιόδοξα τα πράγματα.Περιμένω γραπτή έκθεση από τον λειτουργό του Δήμου Λάρνακας, ο οποίος θα με ενημερώνει λεπτομερώς για την πορεία των διεργασιών. Εάν δεν είμαστε ικανοποιημένοι, τότε θα αντιδράσουμε. Από μια πρώτη πληροφόρηση που έχω, φαίνεται να προκύπτουν διάφορα διαδικαστικά θέματα και όχι μόνο. Υπάρχει κωλυσιεργία».

Με το χέρι στην καρδιά κ.δήμαρχε, είναι εφικτά τα χρονοδιαγράμματα που έχουν τεθεί, δηλαδή τέλη του 2019 να μετακινηθούν όλα τα υγρά καύσιμα και τέλη του 2020 το υγραέριο;

«Εάν επιδειχθεί η απαραίτητη πολιτική βούληση από το κράτος, ναι είναι εφικτά. Σε διαφορετική περίπτωση, δεν θα υλοποιηθούν ούτε αυτά τα χρονοδιαγράμματα».

Για τα δύο πιο σοβαρά θέματα που απασχολούν τη Λάρνακα, λιμάνι και μετακίνηση δεξαμενών, ρίχνετε συνεχώςτο μπαλάκι στην κυβέρνηση. Ο δήμος δεν έχει καμία ευθύνη; Δεν μπορεί να ασκήσει πιέσεις;

«Δυστυχώς και τα δύο αυτά θέματα δεν εξαρτώνται από το Δήμο Λάρνακας. Μακάρι να εξαρτιόντουσαν από εμάς. Το θέμα του λιμανιού και της μαρίνας είναι θέμα αποκλειστικά του Υπουργείου Μεταφορών, ενώ για την μετακίνηση τωνοχληρών εγκαταστάσεων ο δήμος δεν έχει καμία νομική εξουσία, ούτε δύναμη, πέραν από το να ασκεί πολιτική πίεση».

Μήπως η Λάρνακα στερείται δύναμης στο κέντρα λήψεως αποφάσεων κ.Βύρα;

«Εμείς αυτό που διαβεβαιώνουμε τον κόσμο είναι πως θα υπάρξει κόστος εάν δεν τηρηθούν τα συμφωνηθέντα. Και για τα δύο θέματα. Θα υπάρχει πίεση. Ούτε με το θέμα του λιμανιού, αλλά ούτε με το θέμα των πετρελαιοδεξαμενών θα καθίσουμε με σταυρωμένα χέρια. Αποδείξαμε με την πρώτη προειδοποιητική κινητοποίηση που έγινε πρόσφατα, ότι οι Λαρνακείς ξεκίνησαν να αντιδρούν. Εκεί και όπου θα διαπιστώσουμε ότι υπάρχει ξανά κωλυσιεργία, τότε είναι που θα νιώσουν πολύ μεγάλη πίεση από τη Λάρνακα. Αυτή τη φορά θα είναι διαφορετικά τα πράγματα. Θα υπάρξει δυναμική αντίδραση. Εγώ αυτό υπόσχομαι στον κόσμο, διότι επαναλαμβάνω πως αυτά τα δύο μεγάλα ζητήματα δεν εξαρτιόνταιδυστυχώς από εμάς. Στο χέρι της κυβέρνησης είναι αυτά τα θέματα να βρουν λύσεις. Θέλω να πω, όμως, και το εξής. Υπάρχουν ορισμένες ομάδες στη Λάρνακα, που ότι νέο γίνεται ξεκινούν να αντιδρούν. Υπάρχουν κύκλοι οι οποίοι προσπαθούν, με υπόγειους τρόπους, να ναυαγήσει η προσπάθεια για το λιμάνι καιτη μαρίνα. Τονίζω ότι θα μας βρουν μπροστά τους. Γνωρίζουμε ποιοι είναι»

Έργα από διαθρωτικά ταμεία

Υπάρχουν, όμως, σε τροχιά υλοποίησης κι έργα υποδομής που σχετίζονται άμεσα με τον Δήμο Λάρνακας, έργα που χρηματοδοτούνται από τα διαθρωτικά ταμεία της Ε.Ε. Μιλήστε μας γι’ αυτά.

«Για τον δημοτικό κήπο, υπολογίζουμε με τις προσθήκες που θα γίνουν να παραδοθεί στο κοινό τους πρώτους μήνες του 2019. Για τη νέα δημοτική αγορά, έχει κατακυρωθεί η προσφορά πρόσφατα κι εάν δεν προκύψει κάποια προσφυγή στην Αναθεωρητική Αρχή από αποτυχόντα προσφοροδότη, τότε ο στόχος μας είναι τα κατασκευαστικά έργα να ξεκινήσουν τον ερχόμενο Σεπτέμβριο. Παράλληλα, είμαστε στη διαδικασία των προσφορών για την ανάπλαση του υφιστάμενου κοινοτικού κέντρου που θα μετατραπεί σε πολυδύναμο κέντρο και για την ανάπλαση του κτιρίου της Λέσχης Λάρνακας. Η προθεσμία υποβολής προσφορών εκπνέει στις 3 Αυγούστου. Επειδή μεσολαβούν οι καλοκαιρινές διακοπές, εκτιμούμε ότι η κατακύρωση των προσφορών θα γίνει μέχρι το τέλος Σεπτεμβρίου, ελπίζοντας ότι ούτε και σ’ αυτά τα έργα θα υπάρξουν προσφυγές στην Αναθεωρητική. Εάν όλα πάνε κατευχήν, τέλη του χρόνου αναμένεται να ξεκινήσουν και αυτά τα δύο έργα. Τον ερχόμενο Νοέμβριο αναμένεται να προκηρύξουμε τις προσφορές για την πεζοδρομοποίηση του αστικού κέντρου, ενώ για την ανάπλαση του τεμένους Ζουχούρι, έχει εγκριθεί ο αρχιτεκτονικός διαγωνισμός και ο στόχος είναι μέχρι το τέλος του 2019 να υπογραφεί το συμβόλαιο με τον εργολάβο, ώστε οι εργασίες να ξεκινήσουν το 2020. Θέλω να πω ότι έχει γίνει πάρα πολύ καλή δουλειά για να προωθηθούν τα έργα που θα χρηματοδοτηθούν από τα διαθρωτικά ταμεία. Ήταν πολύ πίσω αυτά τα έργα, λόγω των γνωστών συνθηκών που επικρατούσαν στο δήμο τα προηγούμενα χρόνια. Ένα εξ’ ίσου σημαντικό έργο που προγραμματίζουμε να ξεκινήσουμε φέτος ή αρχές του 2019 είναι και το αντλιοστάσιο Τ1, το οποίο αναμένεται να επιλύσει τα προβλήματα πλημμυρών στις περιοχές Μητρόπολης, Προδρόμου, Καθαρής και αλλού».

Το πεντάστερο στις Φοινικούδες

Ένα έργο που θα εκτοξεύσει το τουριστικό προϊόν και την οικονομία της Λάρνακας είναι σίγουρα το πεντάστερο ξενοδοχείο που προγραμματίζεται από Ρώσο επιχειρηματία στο κέντρο των Φοινικούδων. Πού βρίσκεται αυτό το θέμα;

«Εγώ από την πρώτη στιγμή που ανέλαβα καθήκοντα δημάρχου, δεν ήθελα σε καμιά περίπτωση ο δήμος ν’ αποτελέσει τροχοπέδη για αυτή τη μεγάλη επένδυση για τη Λάρνακα. Ήδη έχουμε καταλήξει σε μια συμπληρωματική συμφωνία με τον επενδυτή για καταβολή του υπόλοιπου ποσού που οφείλει για την αγορά του δημοτικού τεμαχίου. Ως δήμος, θα καταβάλουμε κάθε δυνατή προσπάθεια για να εκδοθούν οι σχετικές άδειες γρήγορα. Τα τελικά αρχιτεκτονικά σχέδια του έργου έχουν υποβληθεί στο δημαρχείο, ωστόσο αντιλαμβάνεστε πως πρόκειται για δύο πολύ ψηλά κτίρια, γι’ αυτό θα πρέπει να ληφθούν υπόψη οι απόψεις της πολεοδομίας, της πυροσβεστικής και άλλων τμημάτων. Εμπλέκονται πολλές υπηρεσίες. Σ’ ότι αφορά το δήμο, το θέμα αυτό θα είναι προτεραιότητα. Θέλουμε το συντομότερο να εκδοθούν οι άδειες και από κει και πέρα είναι θέμα του επενδυτή πώς θα προχωρήσει. Εμείς κάναμε ότι περνούσε από το χέρι μας για να μην ναυαγήσει αυτό το project. Εξαρτάται, πλέον, και από τον επενδυτή να προχωρήσει».

Ποιες είναι οι προοπτικές για ξένες επενδύσεις στη Λάρνακα τη δεδομένη στιγμή;

«Σήμερα υπάρχουν γύρω στις 15 ξενοδοχειακές μονάδες, για τις οποίες ήδη υπάρχουν αιτήσεις ή έχουν ξεκινήσει τις εργασίες ανέγερσης. Η συντριπτική πλειοψηφία αυτών των κτιρίων αφορούν ξένες επενδύσεις. Υπάρχει ένας οργασμός ξένων επενδύσεων στη Λάρνακα από Λιβάνιους, Ιορδανούς, Ρώσους και Ουκρανούς επιχειρηματίες. Έχουμε επενδύσεις από επιχειρηματίες διαφόρων χωρών. Από στοιχεία που έχω συλλέξει από την πολεοδόμο του δήμου, η Λάρνακα είναι η πρώτη πόλη σε ρυθμό ανάπτυξης σε θέματα ανέγερσης οικοδομών. Αυτό το ζούμε καθημερινά πλέον, η πόλη έχει καταστεί ένα εργοτάξιο. Υπάρχει μια συνεχής ροή ξένων επενδυτών και αν η κυβέρνηση σταθεί δίπλα μας και μας βοηθήσει στα θέματα του λιμανιού – μαρίνας και των πετρελαιοδεξαμενών, τότε η Λάρνακα μπορεί ν’ αντικρίζει το μέλλον με πολλή αισιοδοξία. Εμείς, ως δήμος, κάνουμε τα πάντα ώστε οι ξένοι επενδυτές ναντιληφθούν ότι είναι ευπρόσδεκτοι στην πόλη μας και τους στηρίζουμε».

Νομιμότητα στο Μακένζι

Τι γίνεται με τις εκμισθώσεις των κέντρων στην ακτή Μακένζι; Μια περιοχή που χρειάζεται εξωραϊσμό…

«Καλούμε το αρμόδιο υπουργείο να βρει λύση πάνω στο ιδιοκτησιακό καθεστώς. Πρόκειται για μια πάρα πολύ σημαντική περιοχή για τη Λάρνακα και την τοπική οικονομία, διότι έγιναν σημαντικές επενδύσεις που επέφεραν μεγάλα έσοδα. Ζητούμε πρωτίστως να βρεθεί μια λύση νομιμότητας, από την άλλη όμως δεν επιθυμούμε να διαταραχθεί η λειτουργία των κέντρων. Το αρμόδιο υπουργείο πρέπει να βρει την κατάλληλη λύση που να εμπεριέχει τα δύο προαναφερθέντα ζητήματα».

Έχετε στα σκαριά κάποια βελτιωτικά έργα για την ακτή Μακένζι, διότι είναι γεγονός πως η περιοχή χρειάζεται εξωραϊσμό.

«Είμαστε στα πρόθυρα αντικατάστασης του φωτισμού στον πεζόδρομο. Για να μπορέσουμε, όμως, να επενδύσουμε περαιτέρω σ’ αυτή την περιοχή, θα πρέπει πρώτα να λυθεί το θέμα του ιδιοκτησιακού καθεστώτος και της χρήσης των δημόσιων χώρων. Είναι σημαντικό να επιλυθούν πρώτα αυτά τα θέματα, για να ξέρουμε πώς προχωρούμε. Δεν θα πρέπει ο καθένας να κτίζει ότι θέλει και να κάνει όποια παρέμβαση θέλει. Πρέπει τάχιστα να επιλυθεί το πρόβλημα της νομιμότητας. Μόνο έτσι θα γνωρίζουμε τον συγκεκριμένο τρόπο με τον οποίο θα προχωρήσουμε για να εξωραΐσουμε την ακτή».

Το πιο σοβαρό πρόβλημα που αντιμετωπίζει καθημερινά ο δημότης της Λάρνακας, την άθλια κατάσταση του οδικού δικτύου. Τι γίνεται με αυτό το ζήτημα κ.δήμαρχε;

«Είναι όντως από τα μεγαλύτερα προβλήματα που έχουμε ν’ αντιμετωπίσουμε. Και δυστυχώς είναι από τα δυσκολότερα προβλήματα, με την έννοια ότι δεν υπάρχουν τα ανάλογα κονδύλια. Το κόστος συντήρησης των δρόμων της Λάρνακας υπολογίζεται μεταξύ 12-13 εκατομμυρίων ευρώ. Και μιλώ για τους δρόμους που έχουν ήδη παραδοθεί από το Συμβούλιο Αποχετεύσεων. Με τους δρόμους που θα παραδώσει στο μέλλον το Συμβούλιο Αποχετεύσεων, το κόστος θα εκτοξευτεί πέραν των 15 εκατομμυρίων. Μ’ έναν προϋπολογισμό 20 εκατομμυρίων, με 11 εκατομμύρια μισθολόγιο κι εννέα εκατομμύρια για τα υπόλοιπα ζητήματα, αντιλαμβάνεται κανείς πόσο δύσκολο είναι να νικήσεις αυτό το πρόβλημα. Αυτό που κάναμε είναι ότι ήδη δώσαμε ένα εκατομμύριο από το δήμο και ξεκινήσαμε τις ασφαλτοστρώσεις. Τον ερχόμενο Σεπτέμβριο ξεκινά η δεύτερη φάση με τα δύο εκατομμύρια που εξασφαλίσαμε από το κράτος, ενώ σε κάποιους δρόμους, που είναι σε τραγική κατάσταση, έστω κι αν δεν έχουν γίνει ακόμα οι εργασίες για το αποχετευτικό, θα γίνουν κι εκεί κάποια βελτιωτικά έργα. Αυτό που διαβεβαιώνω τον κόσμο είναι ότι κάθε χρόνο θα γίνεται προσπάθεια εξεύρεσης κονδυλίων για να ασφαλτοστρώνονται δρόμοι. Εάν δεν το νικήσουμε, τουλάχιστον να συνδράμουμε στην άμβλυνση αυτού του σοβαρού προβλήματος».

Κλείνουμε με τον «πονοκέφαλο» του αποχετευτικού, το οποίο εξακολουθεί να καθυστερεί εξαιτίας των αρχαίων που εντοπίζονται στο υπέδαφος. Πώς προχωράτε με αυτό το θέμα;

«Δεν είναι μόνο η καθυστέρηση το πρόβλημα, είναι και το τεράστιο οικονομικό κόστος που επωμίζεται το Σ.Α. Λάρνακας και κατ’ επέκταση οι δημότες της πόλης λόγω των συνεχιζόμενων καθυστερήσεων εξαιτίας των αρχαίων. Δυστυχώς τα αρχαία είναι εκεί, δεν μπορούμε να κάνουμε οτιδήποτε. Προσπαθήσαμε τα πάντα, μ’ επιπρόσθετους εργάτες και αρχαιολόγους. Δεν έμεινε τρόπος που δεν δοκιμάσαμε. Αυτό που θέλουμε, πρωτίστως, είναι να μειωθεί το κόστος. Για τον σκοπό αυτό, έχουμε καταλήξει σε μια προκαταρτική συμφωνία με τον εργολάβο του έργου, που ήδη είναι στην ΚΕΑ για διαπραγμάτευση κι έγκριση. Είναι μια εισήγηση προς την ΚΕΑ κι ελπίζουμε σύντομα να καταλήξουμε σε μια νέα συμφωνία με τον εργολάβο, η οποία τουλάχιστον θα μειώσει το κόστος κατά πολύ για το ΣΑΛ. Υπάρχει το ενδεχόμενο κάποιες περιοχές, λόγω αρχαίων, να βγουν έξω από το έργο και να εξετάσουμε κάποιες εναλλακτικές επιλογές, έτσι ώστε να μην υπάρξουν νέες καθυστερήσεις».

Send this to a friend