Home ΠΡΟΣΩΠΑ ΑΠΟΨΕΙΣ Παιγνιοθεραπεία: “Το κλειδί για την ψυχή του παιδιού”
Παιγνιοθεραπεία: “Το κλειδί για την ψυχή του παιδιού”

Παιγνιοθεραπεία: “Το κλειδί για την ψυχή του παιδιού”

Γράφει η Χρυστάλλα Μωϋσέως

Όλοι γνωρίζουμε ότι το παιχνίδι είναι το φυσικό μέσο επικοινωνίας και έκφρασης των παιδιών. Είναι το μέσο με το οποίο μαθαίνουν τον κόσμο γύρω τους αλλά και τον εαυτό τους. Τα παιδιά πολλές φορές αντιμετωπίζουν δυσκολίες στο να λεκτικοποιήσουν τις σκέψεις, τα συναισθήματα, και τις εμπειρίες τους. Για τον λόγο αυτό, η χρήση του παιγνιδιού είτε ως μέσο αξιολόγησης, είτε ως μέσο ψυχοθεραπείας, αποτελεί με διαφορά την αποτελεσματικότερη προσέγγιση σε παιδιά ηλικίας 3 – 12 ετών (και όχι μόνο).

 

 

Πως εφαρμόζεται:

Ο παιγνιοθεραπευτής φροντίζει αρχικά να δημιουργήσει έναν χώρο που να εμπνέει άνεση και ασφάλεια, χωρίς ωστόσο να είναι αισθητηριακά βαρυφορτωμένος ή ασφυκτικός. Μέσα σε αυτό το περιβάλλον, καθοδηγεί το παιδί, είτε ατομικά, είτε με την συνοδεία κάποιου άλλου μέλους της οικογένειας, να αλληλεπιδράσει μέσω παιγνιωδών δραστηριοτήτων όπως είναι η ζωγραφική, οι κατασκευές, ο χορός, το κουκλοθέατρο, τα επιτραπέζια παιγνίδια κλπ.

Η παιγνιοθεραπεία μπορεί να είναι είτε κατευθυνόμενη από τον θεραπευτή, ο οποίος επιλέγει εκ των προτέρων για το παιδί συγκεκριμένες δραστηριότητες, είτε μη – κατευθυνόμενη. Στην συγκεκριμένη περίπτωση, ο θεραπευτής αφήνει το παιδί να επιλέξει το ίδιο τις δραστηριότητες με τις οποίες επιθυμεί να ασχοληθεί. Συνθήθως, κατά τις αρχικές συναντήσεις χρησιμοποιείται η μη –κατευθυνόμενη παιγνιοθεραπεία. Με τον τρόπο αυτό το παιδί αισθάνεται περισσότερη άνεση και ασφάλεια και αυξάνονται οι πιθανότητες δημιουργίας της απαραίτητης σύνδεσης με τον θεραπευτή. Αφού δημιουργηθεί η θεραπευτική σχέση, τότε ο θεραπευτής μπορεί να ξεκινήσει να επιλέγει συγκεκριμένες δραστηριότητες που να απευθύνονται στις εξατομικευμένες δυσκολίες του παιδιού.

Μια τυπική συνάντηση έχει διάρκεια από 30 εώς 45 λεπτά, κατά τα οποία ο θεραπευτής είτε αλληλεπιδρά άμεσα με το παιδί, είτε αποστασιοποιείται και υιοθετεί τον ρόλο του παρατηρητή όταν αυτό είναι απαραίτητο. Η περίοδος ολοκλήρωσης ενός θεραπευτικού κύκλου εξαρτάται από πολλούς παράγοντες, όπως είναι η ηλικία του παιδιού και οι δυσκολίες που αντιμετωπίζει.

Μερικά από τα πολλά οφέλη της παιγνιοθεραπείας είναι

  • η ενίσχυση της αυτοεκτίμησης του παιδιού
  • Η καλύτερη κατανόηση και επεξεργασία των συναισθημάτων, των σκέψεων και των φοβιών του
  • Η ανάπυξη ψυχικής ανθεκτικότητας και η αποτελεσματικότερη αντιμετώπιση δύσκολων καταστάσεων
  • Η ελεύθερη έκφραση των συναισθημάτων και σκέψεων του
  • Η απόκτηση καλής σχέσης με τον εαυτό του και το δημιουργικό του κομμάτι.

Η παιγνιοθεραπεία απευθύνεται σε παιδιά που αντιμετωπίζουν ένα εύρος δυσκολιών όπως μαθησιακές δυσκολίες, άγχος, κατάθλιψη, χαμηλή αυτο-εκτίμηση, δυσκολίες με τις κοινωνικές δεξιότητες, με την επικοινωνία, με την έκφραση συναισθήματος, συμπεριφορικές δυσκολίες, σε παιδιά που βρίσκονται στο φάσμα του αυτισμού ή έχουν διαγνωσθεί με ΔΕΠΥ, καθώς και σε παιδιά που έχουν βιώσει τραυματικές εμπειρίες (π.χ. διαζύγιο γονέων, κακοποίηση κτλ.)

Η παιγνιοθεραπεία δεν είναι μια μέθοδος που εφαρμόζεται από όλους τους ειδικούς ψυχικούς υγείας. Είναι μία σύνθετη μορφή θεραπείας που απαιτεί ιδιαίτερες γνώσεις και δεξιότητες από τον θεραπευτή για να λειτουργήσει ευεργετικά προς το παιδί.

Αν θεωρείτε ότι το παιδί σας θα μπορούσε να επωφεληθεί από την παιγνιοθεραπεία, βεβαιωθείτε ότι ο ειδικός ψυχικής υγείας που επιλέγετε έχει – εκτός από την κατάλληλη άδεια ασκήσεως του επαγγέλματος – και την απαραίτητη κατάρτηση και εμπειρία. Βεβαιωθείτε επίσης ότι το παιδί σας (αλλά και εσείς!) αισθάνεται άνετα με το άτομο αυτό.

 

Χρυστάλλα Μωυσέως – Σχολική / Εκπαιδευτική Ψυχολόγος  BSc, MSc, MSc, Montessori Practitioner (αρ. μητρώου #645)

: +357 96173650

 : [email protected]

 : Μαθηση Και Παιδί , Μίκη Θεοδωράκη 13, 6037, Λάρνακα

 

Send this to a friend