Στο 22% η υλοποίηση αναπτυξιακών δαπανών του προϋπολογισμού
Στο 22% ανήλθε στο τέλος Ιουνίου 2024 το ποσοστό υλοποίησης των αναπτυξιακών δαπανών του κρατικού προϋπολογισμού, σε σχέση με 21% που αποτελεί τον μέσο όρο της τελευταίας δεκαετίας μέχρι Ιούνιο, αγγίζοντας τα €323.498.228, από συνολικές αναπτυξιακές δαπάνες €1.489.204.940, σύμφωνα με το Γενικό Λογιστήριο της Δημοκρατίας.
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με την έκδοση «Υλοποίηση του Κρατικού Προϋπολογισμού», Ιουνίου 2024, που εξέδωσε την Παρασκευή το Γενικό Λογιστήριο της Δημοκρατίας, στο τέλος Ιουνίου τα συνολικά έσοδα ανήλθαν σε €4,89 δις, το οποίο αντιστοιχεί σε 43% του κρατικού προϋπολογισμού (2023: €4,70 δις, 48%) και οι πραγματικές δαπάνες ανήλθαν σε €5,65 δις, ποσό το οποίο αντιστοιχεί σε υλοποίηση ύψους 43% (2023: €4,36 δις, 36%).
Σύμφωνα με το Γενικό Λογιστήριο, η υλοποίηση του κρατικού προϋπολογισμού, όσον αφορά τα έσοδα, παρουσιάζει μείωση σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο (2024: 43%, 2023: 48%), κυρίως λόγω μείωσης στα ποσοστά υλοποίησης του προϋπολογισμού των έμμεσων φόρων (2024: 45%, 2023: 51%).
Σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο, παρατηρείται αύξηση της υλοποίησης του κρατικού προϋπολογισμού σε σχέση με τις δαπάνες (2024: 43%, 2023: 36%), κυρίως λόγω αυξημένων εκροών από την αποπληρωμή ΕΜΤΝ (2024: €1,02 δις, 2023: €0).
Σημειώνεται ότι ο κρατικός προϋπολογισμός, ο οποίος ετοιμάζεται σε ταμειακή βάση, παρουσιάζει για το έτος 2024 αύξηση στα έσοδα κατά 16% (2024: €11,28 δις, 2023: €9,77 δις) και αύξηση στις δαπάνες της τάξεως του 9% (2024: €13,1 δις, 2023: €12 δις).
Το Γενικό Λογιστήριο αναφέρει ότι η προϋπολογιζόμενη αύξηση στα έσοδα οφείλεται κυρίως σε άνοδο των έμμεσων και άμεσων φόρων κατά €0,68 δις και €0,61 δις, αντίστοιχα, ενώ η προϋπολογιζόμενη αύξηση στις δαπάνες οφείλεται κυρίως στην αύξηση των αποπληρωμών δανείων και τόκων, και της μισθοδοσίας, συντάξεων και φιλοδωρημάτων κατά €0,77 δις και €0,35 δις, αντίστοιχα.
Έσοδα
Πιο αναλυτικά, σε σχέση με τα έσοδα μέχρι τον Ιούνιο του 2024, σύμφωνα με το Γενικό Λογιστήριο, οι Έμμεσοι Φόροι αυξήθηκαν κατά €0,07 δις (4%), σε σχέση με το 2023, κυρίως λόγω της αύξησης των εσόδων από το ΦΠΑ κατά €0,06 δις (2024: €1,46 δις, 2023: €1,40 δις).
Από την άλλη, οι Άμεσοι Φόροι αυξήθηκαν κατά €0,20 δις (20%) σε σχέση με το 2023, κυρίως λόγω αύξησης του Φόρου Εισοδήματος Νομικών και Φυσικών Προσώπων (2024: €1,24 δις, 2023: €1 δις). • Μέχρι το τέλος Ιουνίου οι αναλήψεις δανείων μειώθηκαν €0,05 δις (2024: €1,03 δις, 2023: €1,08 δις)
Δαπάνες
Όσον αφορά στις δαπάνες σε σχέση με την μισθοδοσία, συντάξεις, φιλοδωρήματα, σύμφωνα με το Γενικό Λογιστήριο, η υλοποίηση στο τέλος Ιουνίου δείχνει μια αύξηση ύψους 5% (€0,07 δις) από €1,46 δις το 2023 σε €1,53 δις το 2024.
Εξάλλου, οι αποπληρωμές μέχρι το τέλος Ιουνίου ανήλθαν στα €1,84 δις (2023: €0,65 δις), εκ των οποίων τα €1,06 δις (2023: €0,33 δις) αφορούν αποπληρωμή δανείων εξωτερικού, τα €0,46 δις (2023: €0,36 δις) τους τόκους δανεισμού και τις επιβαρύνσεις και τα €0,32 δις (2023: 0,26 δις) αποπληρωμή δανείων εσωτερικού.
Επιπλέον, οι δαπάνες σε κοινωνικές παροχές μέχρι το τέλος Ιουνίου ανήλθαν σε €0,90 δις (2023: €0,82 δις). Η αύξηση της τάξεως των €0,08 δις (10%) οφείλεται στις αυξημένες δαπάνες για παροχές κοινωνικής προνοίας κατά €0,05 δις (2024: €0,40 δις, 2023: €0,35 δις) και στις αυξημένες δαπάνες για παροχές υγείας κατά €0,03 δις (2024: €0,36 δις, 2023: €0,33).
Αναφορικά με τις μεταβιβάσεις και επιχορηγήσεις, η υλοποίηση μέχρι το τέλος Ιουνίου παραμένει στα ίδια επίπεδα με την αντίστοιχη περσινή περίοδο (2024: €0,75 δις, 2023: €0,75 δις), κυρίως λόγω της αύξησης της Γενικής Κυβερνητικής Εισφοράς στο Ταμείο Κοινωνικών Ασφαλίσεων κατά €0,04 δις (2024: €0,30 δις, 2023: €0,26 δις) και της μείωσης κατά €0,03 δις της δαπάνης για επιδότηση του κόστους κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας για την αντιμετώπιση των πληθωριστικών πιέσεων (2024: €0,03 δις, 2023: €0, 06 δις)
Οι λειτουργικές και άλλες δαπάνες μέχρι το τέλος Ιουνίου ανήλθαν σε €0,40 δις (2023: €0,44 δις), παρουσιάζοντας μείωση ύψους 9%.
Υλοποίηση αναπτυξιακών δαπανών
Εξάλλου, σύμφωνα με το Γενικό Λογιστήριο, η υλοποίηση μέχρι τον Ιούνιο 2024 ανήλθε στα €126,5 εκ. και οφείλεται κυρίως στις δαπάνες για το οδικό δίκτυο, ύψους €45,6 εκ., στις δαπάνες για κατασκευαστικά έργα, ύψους €17 εκ., στις δαπάνες για ανέγερση, επέκταση και βελτιώσεις σχολικών κτηρίων, ύψους €13,5 εκ., στις δαπάνες για αγορά γης και κτιρίων, ύψους €13 εκ., στις δαπάνες για αποχετευτικά και υδατικά συστήματα, ύψους 10,2 εκ., στις δαπάνες για αγορά σταθερών και κινητών μηχανημάτων, ύψους €7,6 εκ., και στις δαπάνες για αγορά εξοπλισμού, ύψους €6,8 εκ..
Αναφορικά με συγχρηματοδοτούμενα και άλλες χρηματοδοτικές δαπάνες, η υλοποίηση μέχρι τον Ιούνιο 2024 ανήλθε στα €87,0 εκ. και οφείλεται κυρίως σε Συγχρηματοδοτούμενα Έργα που υλοποιούνται από μη Κυβερνητικές Υπηρεσίες, ύψους €22,0 εκ., σε έργα που συγχρηματοδοτούνται από Ταμεία Εσωτερικών Υποθέσεων, ύψους €17,8εκ., στο σχέδιο Επιδότησης Διδάκτρων και Σίτισης Παιδιών μέχρι 4 ετών, ύψους €9,8 εκ., στο σχέδιο Ανταγωνιστικότητας για Μικρομεσαίες Επιχειρήσεις, ύψους €7,6 εκ., σε Ευρωπαϊκά Ανταγωνιστικά Προγράμματα, ύψους €5,2εκ., και στο Σχέδιο Εξοικονομώ – Αναβαθμίζω Κατοικίες ύψους €4,3 εκ.
Σε σχέση με χορηγίες, συνεισφορές και επιχορηγήσεις, η υλοποίηση μέχρι το τέλος Ιουνίου 2024 ανήλθε στα €66,7 εκ., και οφείλεται κυρίως στη χορηγία στο Πανεπιστήμιο Κύπρου, ύψους €30,2 εκ., στη χορηγία στο Τεχνολογικό Πανεπιστήμιο Κύπρου, ύψους €24,6 εκ., στη χορηγία στο Ανοικτό Πανεπιστήμιο Κύπρου, ύψους €4 εκ., και στη χορηγία στο Ινστιτούτο Κύπρου, ύψους €2,7 εκ.
Αναφορικά με την υλοποίηση των κοινωνικών παροχών, αυτή μέχρι το τέλος Ιουνίου του 2024 ανήλθε στα €29,9 εκ. και οφείλεται κυρίως στο πρόγραμμα κρατικών υποτροφιών, ύψους €12,6 εκ. στις χορηγίες σε Εθελοντικούς Οργανισμούς, ύψους €9,1 εκ., και στις δαπάνες για πολιτιστικές παροχές, ύψους €4,0 εκ.
ΚΥΠΕ