Home ΠΡΟΣΩΠΑ ΑΠΟΨΕΙΣ Η Φορολογική Μεταρρύθμιση του 2022
Η Φορολογική Μεταρρύθμιση του 2022

Η Φορολογική Μεταρρύθμιση του 2022

Φίλιππος Χατζηζαχαρία

Με βάση τα όσα έχουν ειπωθεί και γραφτεί, αναφορικά με τις αλλαγές που προτίθεται η κυβέρνηση να παραθέσει στη Βουλή και συγκεκριμένα

• Την αύξηση του συντελεστή του εταιρικού φόρου από 12.5% σε 15%.

• Τη μείωση ή κατάργηση της έκτακτης εισφοράς επί της λογιζόμενης ή/και πραγματικής διανομής μερισμάτων.

• Μείωση του ποσοστού επιβολής αμυντικής εισφοράς επί των πιστωτικών τόκων.

• Μείωση ή κατάργηση του τέλους εταιριών €350.

• Εισαγωγή του φόρου άνθρακα με τη σταδιακή αύξηση των φορολογιών στα ορυκτά καύσιμα, καθώς και την επιβολή περιβαλλοντικών τελών για την επίτευξη των περιβαλλοντικών στόχων.

• Αναπροσαρμογή των συντελεστών του ΦΠΑ με βάση την πρόσφατη απόφαση του ECOFIN, ειδικά για προϊόντα ή υπηρεσίες που σχετίζονται με τη δημόσιαυγεία και την πράσινη και ψηφιακή μετάβαση.οι οικονομικές επιπτώσεις που θα έχει το κράτος ως σύνολο είναι ελάχιστες, νοουμένου φυσικά ότι θα στηριχθούν οι επιχειρήσεις αλλά και ο ξένος επενδυτικός πυλώνας.

Συγκεκριμένα, η αύξηση του εταιρικού φόρου κατά 2.5% και η ταυτόχρονη μείωση της άμυνας επί των μερισμάτων από 17% σε π.χ. 10% θα υπάρξει ένα όφελος προς τον επιχειρηματία της τάξης του 3.88%.

Παράδειγμα, μια επιχείρησης που έχει κέρδος το 2022, €100.000 το σύνολο φορολογίας που θα πρέπει να πληρώσει, με τους σημερινούς συντελεστές, τόσο σε εταιρικό φόρο αλλά και σε πραγματικό μέρισμα 100% είναι €27.375 δηλαδή 27.38%. Με την αύξηση του εταιρικού φόρου σε 15% και την μείωση της έκτακτης εισφοράς επί των μερισμάτων από 17% σε 10%, το σύνολο φορολογίας που θα πληρώσει είναι €23.500 δηλαδή 23.5%.

Άποψη μου είναι ότι η έκτακτη εισφορά επί των μερισμάτων θα πρέπει μειωθεί κάτω από 10%, έτσι ώστε να έχει πραγματικό όφελος ο επιχειρηματίας αφού θα υπάρξει αύξησης του εταιρικού φόρου, ως επίσης και να καταργηθεί η επιβολή αμυντικής εισφοράς επί των πιστωτικών τόκων, αφού οι τράπεζες σήμερα έχουν σχεδόν μηδενίσει τα πιστωτικά επιτόκια και αντ’ αυτού έχουν προχωρήσει με επιβολή αρνητικών επιτοκίων.

Τα όσα ακούγονται περί κατάργησης της έκτακτης εισφοράς επί των μερισμάτων, αυτό δεν μπορεί να εφαρμοστεί δια το λόγο ότι υπάρχει το Non-Dom για τους ξένους αλλά και εναρμόνιση με τις Ευρωπαϊκές Οδηγίες. Ως εκ τούτου, η μείωση της θα είναι η μόνο επιλογή.

Η κατάργηση του τέλους εταιριών θα πρέπει να θεωρείται δεδομένο, λαμβάνοντας υπόψη ότι η αρχική του εφαρμογή ήταν έκτακτη αλλά δυστυχώς παρέμεινε σε μόνιμη βάση.

Όσο αφορά στην αναπροσαρμογή των συντελεστών του ΦΠΑ, θα πρέπει να ληφθεί υπόψη ο παράγοντας χρήση. Υπηρεσίες και/ή αγαθά πρώτης ανάγκης, όπως ρεύμα, τρόφιμα, υγεία κλπ. θα πρέπει να υπάρξει μείωση των συντελεστών αφού σκοπός του κράτους είναι οι πολίτες του να ζουν σε συνθήκες βιώσιμες.

Αντ’ αυτού, υπηρεσίες και/ή προϊόντα που θεωρούνται ως πολυτελείας όπως τζόγος, καπνικά, καύσιμα, ταξίδια πρώτης θέσης, μεγάλου κυβισμού οχημάτων και μοτοποδηλάτων να υπάρξει αύξησης του ΦΠΑ ή να υπάρχει σταθερό ετήσιο τέλος (επιβάρυνσης).

Για να μπορέσει το κράτος να προσφέρει δημόσια υγεία αλλά και πράσινη μετάβαση θα πρέπει ταυτόχρονά να καταπολεμήσει τους παράγοντες που αντιστέκονται τόσο στην καλή υγεία και το πράσινο περιβάλλον.

Send this to a friend