
Στον «αέρα» το Yacht Club στη μαρίνα Λάρνακας – Διάσταση απόψεων για την μέθοδο υλοποίησης του έργου – Επιστολή Βύρα προς Βαφεάδη
ΓΡΑΦΕΙ Ο ΒΑΣΟΣ ΒΑΣΟΥ
Σοβαρή διαφωνία προκύπτει μεταξύ Δήμου Λάρνακας και Υπουργείου Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων σε σχέση με την διαδικασία «Design and Build», η οποία προτείνεται από το κράτος για την ανέγερση του Ναυτικού Ομίλου (Yacht Club) στη μαρίνα Λάρνακας. Σύμφωνα με πληροφορίες μας, η Ομάδα Εργασίας που επεξεργάζεται τον αρχιτεκτονικό διαγωνισμό για το κτίριο του Ναυτικού Ομίλου (υπολογίζεται να προκηρυχθεί το καλοκαίρι) εκφράζει σοβαρές επιφυλάξεις για την υπό αναφορά μέθοδο, γεγονός που προβληματίζει έντονα τις αρχές της Λάρνακας.
Ο δήμαρχος Ανδρέας Βύρας απέστειλε επιστολή προς τον υπουργό Μεταφορών Αλέξη Βαφεάδη, με την οποία τον καλεί να λάβει πολύ σοβαρά υπόψη του τις συγκεκριμένες επιφυλάξεις προτού προκηρυχθεί ο διαγωνισμός για την ανέγερση του κτιρίου. Όπως πληροφορούμαστε, στην επιστολή προς τον κ.Βαφεάδη ο Δήμαρχος Λάρνακας, μεταξύ άλλων, εκφράζει την άποψη πως η μέθοδος «DesignandBuild»δεν ενδείκνυται να εφαρμοστεί για το κτίριο του Ναυτικού Ομίλου, διότι στην περίπτωση αυτή ο ανάδοχος για την υλοποίηση του έργου, δηλαδή ο βραβευθέντας αρχιτέκτονας, καθοδηγείται από το κόστος. Συνεπώς, η μείωση του κόστους υπερισχύει της ανάγκης για εξασφάλιση υψηλών σχεδιαστικών προδιαγραφών, γεγονός που, σύμφωνα πάντα με το Δήμο Λάρνακας, αντανακλάται στην ποιότητα του έργου.
Περαιτέρω, θέση του δήμου, όπως εκφράζεται μέσω της επιστολής προς τον Υπουργό Μεταφορών, είναι ότι η εισήγηση του αρμόδιου υπουργείου για εμπλοκή του μελετητή ως συμβούλου του εργοδότη κατά την υλοποίηση του έργου, δεν έχει εφαρμοστεί ξανά στην Κύπρο στα πλαίσια ενός αρχιτεκτονικού διαγωνισμού. Το γεγονός αυτό, κατά τον Α. Βύρα, δημιουργεί ερωτηματικά κατά πόσον υπάρχει πεδίο εφαρμογής, ώστε να τύχει της έγκρισης των αρμόδιων κυβερνητικών τμημάτων και κατ’ επέκταση της διαχειριστικής επιτροπής του έργου.
Και δεύτερη επιστολή
Ο Ανδρέας Βύρας απέστειλε και δεύτερη επιστολή προς τον Αλέξη Βαφεάδη, εκφράζοντας παράπονα για την καθυστέρηση που παρατηρείται στη διενέργεια της μελέτης σε σχέση με την μελλοντική ανάπτυξη του λιμανιού και της μαρίνας της πόλης, στο πλαίσιο τηςσυμφωνίας του κράτους με το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ) της Ελλάδας. Ενώ η αρχική πληροφόρηση που είχε ο Δήμος Λάρνακας από την Προεδρία ήταν ότι η διαδικασία ανάθεσηςθα ήταν σύντομη και πως η μελέτη θα ολοκληρωνόταν μέχρι τον Ιούνιο του 2025, εντούτοις ενώ βρισκόμαστε αρχές Μαΐου η μελέτη δεν έχει καν ξεκινήσει… Παράλληλα, οι αρχές της Λάρνακας εκφράζουν σοβαρές ανησυχίες πως η μελέτη για την ανάπτυξη του λιμανιού και της μαρίνας θα υλοποιηθεί σε δύο φάσεις με διάρκεια πέραν του ενός έτους. Εξέλιξη που, κατά τον δήμο της πόλης, είναι εκ διαμέτρου αντίθετη με τα όσα αρχικά είχε δεσμευτεί και υποσχεθεί το κράτος στη Λάρνακα.
Παράπονα και για το ΣΒΑΚ
Εξάλλου, ο Δήμος Λάρνακας διατυπώνει παράπονα και για την καθυστέρηση που παρατηρείται ως προς την προώθηση των έργων στο πλαίσιο του Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας, το μέλλον του οποίου έχει καταστείαβέβαιο εξαιτίας της προσφυγής εργολάβου(που δεν κέρδισε τον διαγωνισμό) στην Αναθεωρητική Αρχή Προσφορών. Επίσης, ακόμα ένα έργο που καθυστερεί από τα Δημόσια Έργα και για το οποίο ο δήμος της πόλης εκφράζει σοβαρά παράπονα είναι ο Σταθμός Μετεπιβίβασης, αφού ακόμα δεν έχουν προκηρυχθεί οι προσφορές. Περαιτέρω, στο Δήμο Λάρνακας υπάρχουν πληροφορίες, οι οποίες έχουν διαβιβαστεί στον αρμόδιο υπουργό και στο Τμήμα Δημοσίων Έργων, ότι κάποιες καθυστερήσεις στην εκτέλεση των έργων για την Γ΄ φάση του δρ. Λάρνακας – Δεκέλειας προκλήθηκαν εξαιτίας της μη έγκαιρης ανταπόκρισης στην πληρωμή του εργολάβου.