Τρόπους, για να εισάγουν οχήματα από το Ηνωμένο Βασίλειο στην Κυπριακή Δημοκρατία, μέσω κρατών – μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, χωρίς να καταβάλλουν δασμούς και φόρους, μηχανεύονται επαγγελματίες και ιδιώτες εισαγωγείς αυτοκινήτων.

Σύμφωνα με το Τμήμα Τελωνείων, η κομπίνα φέρεται να στήνεται ως εξής: Οι εισαγωγείς οχημάτων μεταφέρουν αυτοκίνητα από το Ηνωμένο Βασίλειο σε κράτη – μέλη της Ένωσης, τα οποία ακολούθως βαφτίζονται ως κοινοτικά, και στη συνέχεια εισάγονται στην Κύπρο, απαλλαγμένα από δασμούς και φόρους.

Ο Εκπρόσωπος Τύπου του Τμήματος Τελωνείων Γιώργος Κωνσταντίνου σε δηλώσεις ανέφερε ότι «είμαστε σε συνεργασία με τις τελωνειακές και φορολογικές αρχές άλλων κρατών – μελών και αισιοδοξούμε ότι θα έχουμε σύντομα αποτελέσματα».

Αυτό που εξετάζεται είναι κατά πόσο οι δασμοί και οι φόροι έχουν υποβληθεί στο κράτος-μέλος στο οποίο μεταφέρονται τα οχήματα, πριν καταλήξουν στην Κύπρο.

Το ζήτημα προέκυψε μετά την έξοδο της Βρετανίας από την Ευρωπαϊκή Ένωση, η οποία έκτοτε θεωρείται τρίτη χώρα, με το κράτος να χάνει εκατομμύρια ευρώ από τη μη καταβολή των απαιτούμενων ποσών.

Ο Πρόεδρος του Συνδέσμου Μεταχειρισμένων Αυτοκινήτων, πάντως, υποστηρίζει ότι κρούει κώδωνα κινδύνου εδώ και χρόνια στους αρμοδίους, αποδίδοντας το πρόβλημα στους ιδιώτες κι όχι στις μάντρες αυτοκινήτων.

Συγκεκριμένα ο κ. Μάριος Χαραλάμπους ανέφερε ότι «σήμερα εισάγουμε 500 αυτοκίνητα τον μήνα, παγκύπρια. Τα 400 είναι ιδιώτες. Θέλετε και την απάντηση του Τελωνείου τα τελευταία χρόνια; Προσπαθούμε…»

Το Τμήμα Τελωνείων καθησυχάζει ότι η κομπίνα δεν σχετίζεται με την ασφάλεια των εισαγόμενων οχημάτων, αλλά αφορά καθαρά σε αποφυγή καταβολής των απαιτούμενων δασμών και φόρων.

Οι μέθοδοι που χρησιμοποιούν για να αποφύγουν την καταβολή φόρων και δασμών

Δύο είναι οι κύριες μέθοδοι που χρησιμοποιούν οι εισαγωγείς αυτοκινήτων, για ν’ αποφύγουν την καταβολή φόρων και δασμών.

Η πρώτη αφορά στην υποβολή τελωνειακής διασάφησης για να εκτελωνιστεί ένα όχημα.

Με απλά λόγια, τα εμπορεύματα που εισάγονται από χώρες εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης, σε αυτή την περίπτωση από το Ηνωμένο Βασίλειο, οφείλουν να συνοδεύονται από δήλωση, στην οποία να αναγράφονται πληροφορίες για το είδος, την αξία και την προέλευσή τους, κάτι που δεν συμβαίνει στις υπό εξέταση περιπτώσεις.

Οι εισαγωγείς βρίσκουν εταιρείες οι οποίες είναι πρόθυμες να πιστοποιήσουν ψευδώς ότι οι δασμοί και οι φόροι αυτοί έχουν καταβληθεί. Έτσι, εισάγουν τα οχήματα στην Κύπρο, απαλλαγμένα από οποιεσδήποτε απαιτήσεις, με αποτέλεσμα το κράτος να χάνει εκατομμύρια ευρώ.

Επιπλέον, εντοπίζονται και περιπτώσεις υποτιμολόγησης. Η δεδηλωμένη αξία ορισμένων οχημάτων αλλοιώνεται ή σε κάποιες περιπτώσεις δηλώνεται μικρότερη αξία.

Δηλαδή αντί να φτάνουν απευθείας στην Κύπρο, μεταφέρονται πρώτα σε χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Εκεί φορολογούνται σύμφωνα με τιμολόγια που παρουσιάζουν χαμηλότερη αξία, και έπειτα εγγράφονται ως κοινοτικά, ως οχήματα δηλαδή που προέρχονται από κράτος-μέλος της Ένωσης, απαλλασσόμενα από επιπλέον φορολογία κατά την είσοδό τους στην Κύπρο.

Για παράδειγμα, φέρεται να υπάρχουν περιπτώσεις που ένα όχημα αξίας 40 χιλιάδων ευρώ, δηλώθηκε ότι αξίζει 25 χιλιάδες, με αποτέλεσμα να καταβάλλονται λιγότεροι φόροι από αυτούς που θα καταβάλλονταν, αν δηλωνόταν η πραγματική αξία.