Από τις 3.560 ενστάσεις που υποβλήθηκαν, και εξετάστηκαν από τους οικείους Επάρχους, 1.461 ενστάσεις εγκρίθηκαν ήτοι ποσοστό 41%, ενώ 2.099 ενστάσεις ή ποσοστό 59% απορρίφθηκαν ανακοίνωσε την Παρασκευή ο Γενικός Διευθυντής του Υπουργείου Εσωτερικών, Ελίκκος Ηλία, σημειώνοντας παράλληλα ότι περιπτώσεις, για τις οποίες δύναται να στοιχειοποιηθεί ποινική υπόθεσης θα διαβιβαστούν το συντομότερο δυνατόν στον Γενικό Εισαγγελέα της Δημοκρατίας για αξιολόγηση και λήψη μέτρων.
Σε δηλώσεις του στο Υπουργείο Εσωτερικών αναφορικά με την ολοκλήρωση της εξέτασης των ενστάσεων που υποβλήθηκαν επί των συμπληρωματικών εκλογικών καταλόγων, ο κ. Ηλία είπε ότι από τις 3 Ιανουαρίου 2024 μέχρι και τις 2 Απριλίου 2014 υποβλήθηκαν συνολικά 25.914 αιτήσεις για πρώτη εγγραφή στους εκλογικούς καταλόγους και 20.890 αιτήσεις για μεταφορά εκλογικών δικαιωμάτων λόγω αλλαγής διεύθυνσης εκλογέων.
«Κατά την περίοδο που οι εκλογικοί κατάλογοι ήταν αναρτημένοι υποβλήθηκαν συνολικά 3.560 ενστάσεις, εκ των οποίων 559 αφορούσαν την επαρχία Λευκωσίας, 1.564 την επαρχία Λεμεσού, 102 την επαρχία Αμμοχώστου, 123 την επαρχία Λάρνακας, 1.212 την επαρχία Πάφου και 3 την επαρχία Κερύνειας», είπε ο Γενικός Διευθυντής. Συνεχίζοντας, σημείωσε ότι όλες οι ενστάσεις εξετάστηκαν από τους οικείους Επάρχους.
Εξήγησε ότι στην επαρχία Λευκωσίας, οι δημαρχούμενες περιοχές με αριθμό πέραν των 50 ενστάσεων είναι τα δημοτικά διαμερίσματα Λακατάμειας με 176, Ανθούπολης με 69 και Αγλαντζιάς με 65, ενώ οι Κοινότητες με τις περισσότερες ενστάσεις είναι η Δένεια με 46, η Φλάσου με 42, το Σαράντι με 19, η Βυζακιά με 16, ο Παχύαμμος με 14 και το Αρεδιού με 13.
Δήλωσε ότι 272 από τις ενστάσεις της επαρχίας Λευκωσίας ή ποσοστό 49%, εγκρίθηκαν, ενώ 287 ή ποσοστό 51% απορρίφθηκαν.
Ο κ. Ηλία πρόσθεσε ότι στην επαρχία Λεμεσού, οι δημαρχούμενες περιοχές με αριθμό πέραν των 50 ενστάσεων είναι τα δημοτικά διαμερίσματα Μέσα Γειτονιάς με 445, Κάτω Πολεμιδιών με 197, Ύψωνα με 110, Λεμεσού με 89 και ο Άγιος Τύχωνας με 50.
Σημείωσε ότι οι κοινότητες, για τις οποίες υποβλήθηκε ο μεγαλύτερος αριθμός ενστάσεων είναι το Φοινί με 136, η Φασούλα με 46, η Λόφου, η Ζωοπηγή και η Αψιού με 43, το Πισσούρι με 35 και ο Άγιος Γεώργιος Συλίκου με 24.
Είπε ότι 872 ή ποσοστό 56% των ενστάσεων της Λεμεσού εγκρίθηκαν, ενώ 692 ή ποσοστό 44% απορρίφθηκαν.
Παράλληλα, ανέφερε ότι στην επαρχία Αμμοχώστου, η μοναδική δημαρχούμενη περιοχή με αριθμό πέραν των 50 ενστάσεων είναι το δημοτικό διαμέρισμα Αγίας Νάπας, με 54 ενστάσεις, ενώ για το δημοτικό διαμέρισμα Παραλιμνίου υποβλήθηκαν 44 ενστάσεις.
Δήλωσε ότι συνολικά 48 ενστάσεις ή ποσοστό 47% της επαρχίας Αμμοχώστου εγκρίθηκαν, ενώ 54 ενστάσεις ή ποσοστό 53% απορρίφθηκαν.
Για την επαρχία Λάρνακας, ο κ. Ηλία είπε ότι σημειώνονται το δημοτικό διαμέρισμα Τερσεφάνου με 36 ενστάσεις και οι Κοινότητες Ζυγίου και Τόχνης με 26 και 14 ενστάσεις, αντίστοιχα.
Ανέφερε ότι από τις 123 ενστάσεις που υποβλήθηκαν για την επαρχία Λάρνακας, οι 12 ή ποσοστό 10% εγκρίθηκαν, ενώ 111 ενστάσεις ή ποσοστό 90% απορρίφθηκαν.
Μιλώντας για την επαρχία Πάφου, ο κ. Ηλία είπε ότι ξεχωρίζουν ο Δήμος Πάφου με 497 ενστάσεις, η Πέγεια με 299, η Γεροσκήπου με 62, η Χλώρακα με 54, τα Κονιά με 28, η Αμαργέτη με 17, το Νέο Χωριό με 16 και η Πενταλιά με 15.
Σημείωσε ότι από τις 1.212 ενστάσεις που υποβλήθηκαν για την επαρχία Πάφου, οι 257 ή ποσοστό 21% εγκρίθηκαν, ενώ 955 ενστάσεις ή ποσοστό 79% απορρίφθηκαν.
Δήλωσε ακόμη ότι για την επαρχία Κερύνειας, υποβλήθηκαν 3 ενστάσεις που αφορούσαν τον κατεχόμενο Κορμακίτη, οι οποίες απορρίφθηκαν στο σύνολό τους.
Σύμφωνα με τον κ. Ηλία, «μετά και την ολοκλήρωση της διαδικασίας εξέτασης των ενστάσεων, βρίσκεται σε εξέλιξη η διαδικασία ενημέρωσης του συστήματος αρχείου πληθυσμού. Στη συνέχεια, οι εκλογικοί κατάλογοι θα οριστικοποιηθούν και θα χρησιμοποιηθούν για τις επικείμενες εκλογές».
Τόνισε επίσης πως κάποια εκ των περιστατικών -που είδαν και το φως της δημοσιότητας- ήταν ιδιαίτερα σοβαρά. Όπως επεσήμανε, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 103 του περί Αρχείου Πληθυσμού Νόμου, «κάθε πρόσωπο που εν γνώσει του παρέχει ψευδή πληροφορία σε σχέση με τη σύνταξη του εκλογικού καταλόγου ή σε οποιαδήποτε έρευνα που γίνεται από τον Έπαρχο ή σκόπιμα αρνείται να δώσει οποιεσδήποτε πληροφορίες, είναι ένοχο ποινικού αδικήματος».
Ως εκ τούτου, είπε ο κ. Ηλία, το Υπουργείο Εσωτερικών «έχει ζητήσει από τους Επάρχους όπως καταγράψουν όλες τις περιπτώσεις, για τις οποίες δύναται να στοιχειοποιηθεί υπόθεση. Αυτές θα διαβιβαστούν το συντομότερο δυνατόν στον Γενικό Εισαγγελέα της Δημοκρατίας για αξιολόγηση και λήψη μέτρων».
Ερωτηθείς για το εάν υπάρχουν ενδείξεις ότι οι παράνομες αιτήσεις για μεταφορά εκλογικών δικαιωμάτων κατευθύνθηκαν από συγκεκριμένα κόμματα ή υποψηφίους, ο κ. Ηλία είπε ότι «έχουμε ενδείξεις ότι πιθανόν να έγινε και αυτό, αλλά είμαστε στο αρχικό στάδιο διερεύνησης και θα προτιμούσα να αφήσουμε την Αστυνομία να κάνει τη δουλειά της προκειμένου να δούμε ποιοι είναι πίσω από αυτές τις ενστάσεις που έχουν γίνει και τις ψευδείς δηλώσεις και να αναζητηθούν οι αίτιοι, οι οποίοι εύχομαι ότι θα τιμωρηθούν».
Πρόσθεσε ότι «πιθανόν να μην το καταφέρουμε αυτό μέχρι τις 9 Ιουνίου» σημειώνοντας ότι είναι μια διαδικασία που θα πάρει κάποιο χρόνο και θα πρέπει οι Επάρχοι να αφεθούν να κάνουν τη δουλειά τους, να τεκμηριώσουν και στη συνέχεια να γίνει συνεννόηση με τη Νομική Υπηρεσία για τα επόμενα βήματα.
Κληθείς να αναφέρει τι προβλέπει η νομοθεσία για ψευδείς δηλώσεις ο κ. Ηλία επανέλαβε ότι ο Περί Αρχείου Πληθυσμού Νόμος του 2002 και το άρθρο 103 αναφέρεται σε παροχή ψευδών πληροφοριών και πρόσωπο που εν γνώσει του παρέχει ψευδή πληροφορία σε σχέση με τη σύνταξη εκλογικού καταλόγου ή σε οποιαδήποτε έρευνα που γίνεται από τον Έπαρχο ή σκόπιμα αρνείται να δώσει οποιεσδήποτε πληροφορίες, είναι ένοχο ποινικού αδικήματος και σε περίπτωση καταδίκης υπόκειται σε φυλάκιση που δεν υπερβαίνει τους έξι μήνες ή σε χρηματική ποινή που δεν υπερβαίνει τα 1.000 ευρώ ή και τις δύο αυτές ποινές. Ο κ. Ηλία πρόσθεσε ότι εξετάζονται και υποθέσεις ψεύτικων δηλώσεων ή αλλοίωσης υπογραφής και άλλες.
Σε ερώτηση εάν το Υπουργείο προσανατολίζεται στη λήψη μέτρων και την εισαγωγή ασφαλιστικών δικλείδων, για να αποφευχθεί στο μέλλον αυτό το φαινόμενο, ο κ. Ηλία εξήγησε πως, μετά από οδηγίες του Υπουργού Εσωτερικών, θα διερευνηθεί με ποιο τρόπο μπορεί να διαφοροποιηθεί η νομοθεσία. Ενδεχομένως, είπε, ένα μέτρο να είναι η χρήση της διεύθυνσης στην οποία διέμενε κάποιος έναν χρόνο πριν τις Εκλογές αντί κάποιους μήνες όπως ισχύει τώρα.
Συμπλήρωσε ότι, σε συνεργασία με το Αρχείο Πληθυσμού και το Τμήμα Υπηρεσιών Πληροφορικής, εξετάζονται και κάποιες άλλες επιλογές, ώστε να εξευρεθεί η πιο αποτελεσματική μέθοδος ελέγχου των διευθύνσεων.
Ερωτηθείς για το τι θα εξετάσει ακριβώς η Αστυνομία, ο κ. Ηλία είπε ότι όσες ενστάσεις εγκρίθηκαν από τους Επάρχους σημαίνει ότι είχαν κάποια βάση για να εγκριθούν, ενώ άλλες είχαν κατά πάσα πιθανότητα ψευδή στοιχεία και είναι σε εκείνες που θα πρέπει να επικεντρωθούν.
Σε ερώτηση για το τι ακριβώς ζήτησαν οι επαρχιακές διοικήσεις προκειμένου να πιστοποιηθεί η μεταφορά εκλογικών δικαιωμάτων, ο Γενικός Διευθυντής του Υπουργείου Εσωτερικών, είπε ότι το απλούστερο ήταν η επικοινωνία λειτουργού με το πρόσωπο και η πιστοποίηση για την οδό στην οποία διαμένει. «Αν το πρόσωπο δεν γνωρίζει καν την διεύθυνση που διαμένει, σημαίνει ότι αυτή η αίτηση είναι τελείως ψεύτικη», είπε.
Σημείωσε ότι θα μπορούσε να πάει και επόπτης στην περιοχή, ενώ υπήρχε συνδρομή και των κοινοταρχών.
Κληθείς να σχολιάσει περιπτώσεις που λειτουργοί των Επαρχιακών Διοικήσεων ζητούσαν λογαριασμούς ρεύματος ή τίτλους ιδιοκτησίας από πρόσωπα για να πιστοποιηθούν οι μετακινήσεις ο κ. Ηλία είπε ότι «έχουν κάθε δικαίωμα κατά τη διερεύνησή τους και η νομοθεσία τους επιτρέπει να ζητήσουν οποιαδήποτε στοιχεία θέλουν». Οι περισσότερες αντιδράσεις, πρόσθεσε, υπήρξαν από τους πολίτες που έκαναν ψευδείς δηλώσεις.
Σε ερώτηση εάν είναι βέβαιοι οι Έπαρχοι ότι οι ενστάσεις που έγιναν αποδεκτές είναι ορθές, ο κ. Ηλία απάντησε καταφατικά, λέγοντας πως οι αποφάσεις λήφθηκαν βάσει της κρίσης των Επάρχων και των ελέγχων που έγιναν, χωρίς να αποκλείει το ενδεχόμενο σε ελάχιστες περιπτώσεις να έγινε λάθος.
Απαντώντας στο κατά πόσο ενδέχεται να υπάρξει καλπονοθεία εξαιτίας των μετακινήσεων ψηφοφόρων, ο κ. Ηλία είπε πως αυτό εξαρτάται από τη διαφορά στο αποτέλεσμα της εκλογικής διαδικασίας. «Αν για παράδειγμα σε έναν Δήμο έχουμε εκλογή με δύο ψήφους διαφορά, τότε ο υποψήφιος που θα χάσει έχει κάθε δικαίωμα να διερευνήσει περισσότερο το θέμα», ανέφερε.
Διευκρίνισε ότι μη έγκριση μιας ένστασης, σημαίνει ότι ο ψηφοφόρος θα ψηφίσει στην περιοχή που ήταν εγγεγραμμένος προηγουμένως. Υπενθύμισε ότι από τις αρχές Μαΐου ενεργοποιείται η ηλεκτρονική υπηρεσία «Τι ψηφίζω», όπου θα μπορούν οι πολίτες να ενημερωθούν τι ακριβώς θα πρέπει να ψηφίσουν, ενώ γύρω στις 10 Μαΐου θα ενεργοποιηθεί και η υπηρεσία «Που ψηφίζω», μέσω της οποίας θα γνωρίζουν που θα ψηφίσουν.
Υποβολή υποψηφιοτήτων
Σε σχέση με τα επόμενα βήματα, ο Γενικός Διευθυντής του Υπουργείου Εσωτερικών ανέφερε ότι η υποβολή υποψηφιοτήτων για τις Ευρωεκλογές θα πραγματοποιηθεί την Τετάρτη, 24 Απριλίου 2024, στο Συνεδριακό Κέντρο «Φιλοξενία», μεταξύ των ωρών 8:30 π.μ. – 12.30 μ.μ..
Πρόσθεσε ότι η υποβολή υποψηφιοτήτων για τους Προέδρους των Επαρχιακών Οργανισμών Αυτοδιοίκησης θα πραγματοποιηθεί την Πέμπτη, 25 Απριλίου 2024, από τις 8:30 π.μ. – 12.30 μ.μ., σε χώρους που καθορίστηκαν από τους οικείους Εφόρους Εκλογείς και δημοσιεύτηκαν στη σημερινή έκδοση της Επίσημης Εφημερίδας της Δημοκρατίας και στον έντυπο Τύπο. Είπε ακόμη ότι η υποβολή υποψηφιοτήτων για τις Δημοτικές Εκλογές και Εκλογές Μελών Σχολικών Εφορειών θα πραγματοποιηθεί την ίδια μέρα και ώρες.
Ο κ. Ηλία ανέφερε ότι η υποβολή υποψηφιοτήτων για τις Κοινοτικές Εκλογές θα πραγματοποιηθεί τη Δευτέρα, 29 Απριλίου 2024, μεταξύ των ωρών 8:30 π.μ. και 12.30 μ.μ., σε χώρους που καθορίστηκαν από τους οικείους Εφόρους Εκλογείς και, επίσης, δημοσιεύτηκαν στη σημερινή έκδοση της Επίσημης Εφημερίδας της Δημοκρατίας και στον έντυπο Τύπο.
ΚΥΠΕ