Παρατηρείται μια συνεχιζόμενη αύξηση του αριθμού παραπόνων που υποβάλλονται στον Κυπριακό Σύνδεσμο Καταναλωτών, όπως ανακοίνωσε τη Δευτέρα ο ίδιος ο Σύνδεσμος.
Όπως σημειώνει ο Σύνδεσμος σε ανακοίνωσή του, το 2023 υποβλήθηκαν συνολικά 2.152 παράπονα σε σύγκριση με 1.485 το 2022, δηλαδή υπήρξε μια αύξηση της τάξης του 44,9%.
Αναφέρεται ότι οι τέσσερεις κατηγορίες παραπόνων που παρουσίασαν την μεγαλύτερη αύξηση σε σύγκριση με το 2022, είναι οι κατηγορίες «πολιτική επιστροφών» με 166%, «Απάτες μέσω ηλεκτρονικών μηνυμάτων» με 161%, τα παράπονα που αφορούσαν την «Ακρίβεια και το κόστος ζωής» με 148% και οι «διαδικτυακές απάτες» με 111%.
Στον πιο κάτω πίνακα καταγράφονται οι βασικές κατηγορίες των παραπόνων (γραπτών και τηλεφωνικών) που υποβλήθηκαν στον Κυπριακό Σύνδεσμο Καταναλωτών το 2023, με το γενικό συμπέρασμα που προκύπτει από τον πίνακα είναι η συνεχιζόμενη μεγάλη αύξηση του αριθμού παραπόνων.
Συγκεκριμένα, για διαδικτυακές απάτες (εταιρείες φάντασμα) το 2023 υποβλήθηκαν 93 παράπονα σε σύγκριση με 44 το 2022 (αύξηση 111,4%), για μη αναγραφή τιμών και διαφορά τιμής στο ράφι και στο ταμείο υποβλήθηκαν 270 παράπονα το 2023 σε σύγκριση με 165 το 2022 (αύξηση 63,6%), για ακρίβεια και κόστος ζωής υποβλήθηκαν 221 παράπονα το 2023 σε σύγκριση με 89 το 2022 (αύξηση 148,3%), για απάτες μέσω ηλεκτρονικών μηνυμάτων με τη χρήση της επωνυμίας διαφόρων επιχειρήσεων κ.ά. υποβλήθηκαν 47 παράπονα το 2023 σε σύγκριση με 18 το 2022 (αύξηση 161,1%), για εγγυήσεις προϊόντων υποβλήθηκαν 473 παράπονα το 2023 σε σύγκριση με 339 το 2022 (39,5%), για αθέμιτες Εμπορικές Πρακτικές υποβλήθηκαν 110 παράπονα το 2023 σε σύγκριση με 98 το 2022 (αύξηση 12,2%).
Επιπρόσθετα, για καταχρηστικούς όρους σε καταναλωτικές συμβάσεις υποβλήθηκαν 42 παράπονα το 2023 σε σύγκριση με 39 το 2022 (αύξηση 7,7%), για πολιτική επιστροφών υποβλήθηκαν 343 παράπονα το 2023 σε σύγκριση με 129 το 2022 (αύξηση 165,9%) και για ακυρώσεις πτήσεων/καθυστέρηση/άρνηση επιβίβασης/ εσφαλμένος χειρισμός αποσκευών υποβλήθηκαν 200 παράπονα το 2023 σε σύγκριση με 144 το 2022 (αύξηση 38,9%). Επίσης, για την ασφάλεια τροφίμων υποβλήθηκαν 51 παράπονα το 2023 σε σύγκριση με 56 το 2022 (μείωση 8,9%), για θέματα που έχουν να κάνουν με την ενέργεια (Σχέδια Χορηγιών ΥΕΕΒ, ΑΗΚ, ΑΠΕ) υποβλήθηκαν 57 παράπονα το 2023 σε σύγκριση με 38 το 2022 (αύξηση 50%) ενώ για άλλα παράπονα το 2023 υποβλήθηκαν 245 σε σύγκριση με 326 το 2022 (μείωση 24,8%).
Στο σύνολο, το 2023 υποβλήθηκαν 2.152 παράπονα σε σύγκριση με 1.485 το 2022, δηλαδή υπήρξε μια αύξηση της τάξης του 44,9%.
Το σύνολο των γραπτών παραπόνων το 2023 ανήλθε σε 763 σε σύγκριση με 709 το 2022, δηλαδή παρουσιάστηκε μια αύξηση της τάξης του 7,6%.
Το σύνολο των τηλεφωνικών παραπόνων το 2023 ανήλθε σε 1.389 σε σύγκριση με 776 το 2022, δηλαδή επήλθε μια αύξηση της τάξης του 79%.
Αναλυτικότερα, σύμφωνα με τον Κυπριακό Σύνδεσμο Καταναλωτών, τα παράπονα των καταναλωτών για τα οποία δεν γίνεται ειδική αναφορά στον πίνακα, αφορούν τη γραφειοκρατία δημοσίων υπηρεσιών και/ή μη εξυπηρέτηση τους, τις χρεώσεις ηλεκτρικού ρεύματος μετά τον τερματισμό της επιδότησης και ισχυρισμούς για αυξημένη ένδειξη στους μετρητές της ΑΗΚ.
Σε σχέση με την ακρίβεια και το κόστος ζωής, οι καταγγελίες αφορούσαν αυξήσεις σε τιμές βασικών καταναλωτικών αγαθών, αυξήσεις στις τιμές των καυσίμων κυρίως μετά την κατάργηση της επιδότησης των καυσίμων, αυξημένο κόστος ηλεκτρικής ενέργειας και δυσκολίες καταναλωτών για αγορά βασικών καταναλωτικών αγαθών.
Ως προς την πολιτική επιστροφών των επιχειρήσεων, τα παράπονα επικεντρώνονταν κυρίως σε επιστροφές προϊόντων γενικότερα και ειδικότερα, επιστροφές προϊόντων κατά τη χρονική διάρκεια των εκπτώσεων.
Ο Κυπριακός Σύνδεσμος Καταναλωτών λαμβάνει σοβαρά υπόψη τις ανησυχίες των καταναλωτών και τη συνεχιζόμενη αύξηση στον αριθμό των παραπόνων. Μέσα στο πλαίσιο των δυνατοτήτων του, θα εντείνει τις προσπάθειές του για πλήρη ενημέρωση των καταναλωτών για τα δικαιώματα τους, καθώς και τη διενέργεια εντατικότερων ελέγχων και παρακολούθηση της αγοράς.
Για το έτος 2023, ο Σύνδεσμος προχώρησε σε έκδοση αριθμού ανακοινώσεων που καλύπτουν τα περισσότερα από τα πιο πάνω θέματα, αναφέρεται και προστίθεται ότι οι ανακοινώσεις βρίσκονται αναρτημένες στην επίσημη ιστοσελίδα του Συνδέσμου, καθώς και σε μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Σημειώνεται η μεγάλη επιτυχία του Κυπριακού Συνδέσμου Καταναλωτών να συνάψει χωριστές συμφωνίες διαμεσολάβησης και επίλυσης καταναλωτικών διαφορών με 62 επιχειρήσεις λιανικού εμπορίου.
«Αυτές οι συμφωνίες βοηθούν και βοήθησαν αποφασιστικά στην επίλυση παραπόνων των καταναλωτών», αναφέρει, τέλος, ο Κυπριακός Σύνδεσμος Καταναλωτών .