Ψηφίστηκε νόμος για μέτρα μείωσης των ρύπων στις μεταφορές
Η Ολομέλεια της Βουλής ψήφισε κατά πλειοψηφία νόμο που δίνει στον αρμόδιο Υπουργό τη δυνατότητα λήψης μέτρων για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου και τη μείωση των εκπομπών ατμοσφαιρικών από τις οδικές μεταφορές. Υπέρ ψήφισαν 38 βουλευτές και εναντίον 3.
Συγκεκριμένα, με τον νόμο προτείνονται ρυθμίσεις για την παραχώρηση δυνατότητας στον Υπουργό Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων, αφού λάβει υπ’ όψιν τις απόψεις της αρμόδιας για την ποιότητα του ατμοσφαιρικού αέρα τεχνικής επιτροπής και της αρχής τοπικής διοίκησης, να εκδίδει διατάγματα που αφορούν μεταξύ άλλων τον καθορισμό περιοχών ή οδών με χαμηλές ή μηδενικές εκπομπές και την απαγόρευση διακίνησης οχημάτων καθορισμένων κατηγοριών με τη θέσπιση γεωγραφικών ή/και χρονικών περιορισμών στη βάση της έκτασης της ρύπανσης που προκαλεί το όχημα στην ατμόσφαιρα.
Επίσης, προβλέπεται η δυνατότητα για καθορισμό ημερομηνίας πέραν της οποίας δεν θα επιτρέπεται η εγγραφή οχημάτων καθορισμένων κατηγοριών στη βάση της έκτασης της ρύπανσης που προκαλεί το όχημα στην ατμόσφαιρα.
Ακόμα, περιλαμβάνεται η δυνατότητα επιβολής χρέωσης για τη διακίνηση οχημάτων σε συγκεκριμένες περιοχές ή οδούς, ανάλογα με την έκταση της ρύπανσης που προκαλεί το όχημα στην ατμόσφαιρα.
Η Ολομέλεια απέρριψε τροπολογίες του ΑΚΕΛ που μετέθεταν τον χρονικό ορίζοντα εφαρμογής κάποιων από τα μέτρα και προνοούσαν ότι κάποια από αυτά δεν θα εκδίδονται με διατάγματα από τον Υπουργό αλλά από κανονισμούς που θα εγκρίνει η Βουλή.
Κατά τη συζήτηση, η βουλευτής του ΔΗΣΥ, Φωτεινή Τσιρίδου, τάχθηκε υπέρ του νόμου λαμβάνοντας υπ’ όψιν την ευρωπαϊκή πράσινη συμφωνία και τους στόχους της ΕΕ για μείωση των αερίων θερμοκηπίου που αναμένεται να αυξηθούν. Πρόσθεσε ότι, όπως φάνηκε από τις μελέτες, η συμβολή των οδικών μεταφορών στο θέμα της μείωσης των ρύπων είναι επιτακτική. Ανέφερε ότι για το κόμμα είναι πολύ σημαντικό να προχωρήσουν οι μεταρρυθμίσεις και η πράσινη πολιτική.
Ο βουλευτής του ΑΚΕΛ, Βαλεντίνος Φακοντής, ανέφερε ότι συμφωνούν με τους βασικούς στόχους του νόμου, ωστόσο δεν μπορούν να παραγνωρίσουν τη δημιουργία δακτυλίων από τον Υπουργό. Αυτά τα μέτρα, όπως είπε, θα μπορούν να εφαρμοστούν από το 2027 ώστε να δοθεί χρόνος να υπάρξουν άλλα μέτρα για αντιρρυπαντική τεχνολογία και βελτίωση στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς.
Είπε ακόμα πως το ότι ο Υπουργός θα καθορίζει ημερομηνία όπου δεν θα επιτρέπεται η εγγραφή οχημάτων συγκεκριμένων κατηγοριών επηρεάζει πολίτες και αυτό πρέπει να εφαρμοστεί με κανονισμούς και όχι με διάταγμα. Μέχρι το 2024, ανέφερε, ο κόσμος δεν έχει τη δυνατότητα να αποκτήσει οχήματα περιορισμένων ρύπων.
Ο βουλευτής του ΔΗΚΟ, Χρύσανθος Σαββίδης, είπε ότι ο συγκεκριμένος νόμος θα βοηθήσει βάζοντας πίεση για να αποσυρθούν παλιά οχήματα.
Ο βουλευτής της ΕΔΕΚ, Ηλίας Μυριάνθους, τάχθηκε υπέρ του νομοσχεδίου και ζήτησε να ληφθούν μέτρα ως το 2025 για να μπει σε λειτουργία αυτή η νομοθεσία.
Ο βουλευτής της ΔΗΠΑ-Συνεργασία, Μαρίνος Μουσιούττας, ανέφερε ότι ο νόμος προσπαθεί μεταξύ άλλων να μειώσει το κόστος για τους ρύπους από τα καύσιμα των αυτοκινήτων, προσθέτοντας ότι είναι υποχρέωση με βάση το Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας και ότι τουλάχιστον δύο από τις εισηγήσεις θα τεθούν σε εφαρμογή από το 2025. Υποστήριξε τον συγκεκριμένο νόμο, ενώ διαφώνησε με τις τροπολογίες του ΑΚΕΛ λέγοντας πως μεταφέρουν υποχρεωτικά μεγάλο αριθμό των μέτρων αυτών το 2027.
Ο βουλευτής του Κινήματος Οικολόγων – Συνεργασία Πολιτών, Χαράλαμπος Θεοπέμπτου, ανέφερε ότι οι δακτύλιοι λειτουργούν εδώ και χρόνια στην Ευρώπη και έχουν το πλεονέκτημα ότι μειώνουν τους επικίνδυνους για την υγεία ρύπους σε κατοικημένες περιοχές. Σημείωσε ωστόσο ότι για αυτόν τον καθορισμό συγκεκριμένων δρόμων θα πρέπει να γίνει σωστή μελέτη και σχεδιασμός. Είπε επίσης ότι από το 2035 θα απαγορεύεται η πώληση μηχανών εσωτερικής καύσης στην Ευρώπη, ενώ σύντομα δεν θα πληρώνουν για ρύπους μόνο οι μεγάλες βιομηχανίες όπως η ΑΗΚ, αλλά ο καθένας καθώς και οι κυβερνήσεις.
Ο βουλευτής του Κινήματος Οικολόγων, Σταύρος Παπαδούρης, ανέφερε ότι, αν δεν μπορείς να αλλάξεις τη νοοτροπία, πρέπει να επιβάλεις αλλαγή της νοοτροπίας. Ο απώτερος στόχος, πρόσθεσε, είναι ως το 2025 η Κυβέρνηση και το αρμόδιο Υπουργείο να πιέσουν ώστε να αποσυρθούν κάποια αυτοκίνητα. Τάχθηκε υπέρ της τροπολογίας του ΑΚΕΛ που προβλέπει κοινοβουλευτικό έλεγχο.
Ο βουλευτής Λεμεσού, Ανδρέας Θεμιστοκλέους, είπε ότι δεν θα αλλάξει η εκπομπή ρύπων αν αλλάξουν τα οχήματα διαδρομές και δεν θα μειωθούν τα πρόστιμα επειδή η κυριότερη πηγή ρύπων είναι η ΑΗΚ. Πρόσθεσε ότι, αν θέλει πραγματικά να μειώσει ρύπους η Κυβέρνηση, θα πρέπει να επιδοτήσει την απόσυρση όλων των ρυπογόνων οχημάτων.
Ο βουλευτής Λευκωσίας, Κωστής Ευσταθίου, τάχθηκε εναντίον ψήφισης νόμου που θα δίνει εν λευκώ εξουσιοδότηση στους Υπουργούς να νομοθετούν εκ μέρους της Βουλής και τάχθηκε υπέρ της τροπολογίας του ΑΚΕΛ για κοινοβουλευτικό έλεγχο, ως προϋπόθεση για να υποστηρίξει τον νόμο.