Home ΛΑΡΝΑΚΑ EuroAsia Interconnector: Από Κοφίνου η σύνδεση με Ευρώπη
EuroAsia Interconnector: Από Κοφίνου η σύνδεση με Ευρώπη

EuroAsia Interconnector: Από Κοφίνου η σύνδεση με Ευρώπη

Το πράσινο φως άναψε η Πολεοδομία στον EuroAsia Interconnector, για τον σταθμό μετατροπής υψηλής τάσης (HVDC Converter Station) στην Κοφίνου, που πρόκειται για ένα από τα πιο νευραλγικά τμήματα του ηλεκτρικού αγωγού που θα συνδέσει το Ισραήλ με την Κύπρο και την Κύπρο με την Ευρώπη μέσω Ελλάδας.
Το ηλεκτρικό καλώδιο θα φτάνει στην Κύπρο από το Ισραήλ, θα προσιαλώνεται στην ακτή, στην περιοχή Αλαμινού-Μαζωτού και θα συνεχίζει στα ενδότερα περίπου οκτώ χιλιόμετρα, μέχρι σε περιοχή κοντά στην Κοφίνου (μεταξύ Κοφίνου-Μεννόγιας), όπου θα κατασκευαστεί ο μετασχηματιστής του ηλεκτρισμού.
 Σταθμός στην Κοφίνου έχει προβλεφθεί να κατασκευαστεί ακριβώς δίπλα -συνορεύει- με τον υποσταθμό της ΑΗΚ στην Κοφίνου, που βρίσκεται κοντά στη γωνία που σχηματίζουν οι αυτοκινητόδρομοι Λεμεσού-Λευκωσίας και Κοφίνου-Λάρνακας, οπότε θα μπορεί με μερικά μέτρα καλώδιο να δίνει ηλεκτρισμό στο δίκτυο υψηλής τάσης και να διανέμεται σε όλη την Κύπρο, ενώ και αντίστροφα, ένας παραγωγός ηλεκτρισμού στην Κύπρο θα μπορεί μέσω του δικτύου να φτάνει στον υποσταθμό και από εκεί να διαθέτει ηλεκτρισμό για άλλες χώρες.
Συνολικά, σε όλο το δίκτυο του Euroasia Interconnector, θα υπάρχουν έξι σταθμοί μετατροπής δυναμικότητας 1.000 ΜW ο κάθε ένας.
Συγκεκριμένα, δύο σταθμοί θα υπάρχουν στη μια άκρη του δικτύου στο Ισραήλ, από ένας στα ενδιάμεσα στάδια Κύπρο και Κρήτη, και δύο στην Αττική. Σε κάθε σταθμό, θα γίνεται μετατροπή του συνεχόμενου ηλεκτρισμού σε εναλλασσόμενο, ώστε να συνδέεται με το δίκτυο κάθε χώρας μέσω υποσταθμών διανομής. Για κάθε υποσταθμό, θα τοποθετηθούν ηλεκτρόδια τα οποία θα απέχουν μια ελάχιστη προκαθορισμένη απόσταση από τον υποσταθμό και θα λειτουργούν ως σύστημα γείωσης σε περίπτωση οποιασδήποτε απώλειας κατά τη λειτουργία.
Με την έκδοση της πολεοδομικής άδειας, ανοίγει ο δρόμος για την κατασκευή του σταθμού μετατροπής HVDC στην Κοφίνου, αναφέρει σε χθεσινή του ανακοίνωση ο φορέας υλοποίησης του EuroAsia Interconnector. Η πολεοδομική άδεια, όπως επεξηγείται, αφορά στα κατασκευαστικά έργα για τον σταθμό μετατροπής υψηλής τάσης (HVDC Converter Station) με μέγιστη δυνατότητα μεταφοράς 2.000 μεγαβάτ, ως επίσης και τα σημεία προσαιγιάλωσης του υποθαλάσσιου καλωδίου που συνδέει τα δίκτυα ηλεκτρισμού του Ισραήλ, της Κύπρου και της Ελλάδος.
Υπενθυμίζεται ότι, πρόκειται για ευρωπαϊκό έργο και ότι ο φορέας υλοποίησης του EuroAsia Interconnector παραμένει αφοσιωμένος και εργάζεται εντατικά για την έγκαιρη υλοποίηση του συνολικού έργου κοινού ενδιαφέροντος, όπως αυτό εγκρίθηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και τα κράτη Κύπρου, Ελλάδας και Ισραήλ.
Το κόστος κατασκευής της πρώτης φάσης της διασύνδεσης Ισραήλ – Κύπρου – Ελλάδας με δυνατότητα μεταφοράς 1.000 MW, ανέρχεται σε €2,5 δισ., με σημαντικά κοινωνικοοικονομικά οφέλη για τις εμπλεκόμενες στο έργο χώρες. Η διασύνδεση Κύπρου – Ελλάδας αναμένεται να λειτουργήσει τον Δεκέμβριο του 2023 και παράλληλα μέχρι τον Δεκέμβριο του 2023 αναμένεται να λειτουργήσει η ηλεκτρική διασύνδεση Κύπρου – Ισραήλ.
Συνολικά, ο Euroasia Interconnector αναμένεται να επιφέρει μακροχρόνια θετικές επιπτώσεις όχι μόνο στην Κύπρο, αλλά σε ένα ευρύτερο επίπεδο χωρών στην ευρύτερη περιοχή της ανατολικής Μεσογείου, καθιστώντας την Κύπρο ως κομβικό σημείο για την ενεργειακή συνεργασία μεταξύ Ευρώπης και Ασίας.
Ένα από τα πιο σημαντικά πλεονεκτήματα που θα προσφέρει στην Κύπρο, είναι αυτό της άρσης των περιορισμών που θέτει το μικρό και απομονωμένο μας δίκτυο, σε σχέση με τα μεγέθη παραγωγής ηλεκτρισμού από ΑΠΕ, αφού θα άρει τους κινδύνους σοβαρών προβλημάτων, αστάθειας μεταξύ παραγωγής και ζήτησης ηλεκτρισμού κ.λπ.
Υπενθυμίζεται επίσης ότι, ως κορυφαίο ευρωπαϊκό έργο κοινού ενδιαφέροντος, η ηλεκτρική διασύνδεση EuroAsia Interconnector που θα συνδέσει το Ισραήλ με την Κύπρο και την Ελλάδα και από εκεί με το ευρωπαϊκό ηλεκτρικό δίκτυο, είναι επιλέξιμη για χορηγία από το ταμείο ύψους €8,7 δισ. του μηχανισμού «Συνδέοντας την Ευρώπη».

Έξι υποσταθμοί σε Ισραήλ, Κύπρο, Κρήτη και Αττική

Το σύστημα που θα χρησιμοποιηθεί, θα είναι τεχνολογίας HVDC, δηλαδή, υψηλής τάσης συνεχόμενου ηλεκτρικού ρεύματος (DC), που επιτρέπει τη μεταφορά ρεύματος υψηλής τάσης σε μεγάλες αποστάσεις.

Για την εφαρμογή της τεχνολογίας θα χρησιμοποιηθούν καλώδια τύπου XLPE σε συνολικό μήκος πέραν των 1.500 χιλιομέτρων. Θα υπάρχουν έξι σταθμοί μετατροπής δυναμικότητας 1.000 ΜW ο κάθε ένας. Συγκεκριμένα, δύο σταθμοί θα υπάρχουν στη μια άκρη του δικτύου στο Ισραήλ, από ένας στα ενδιάμεσα στάδια σε Κύπρο και Κρήτη, και δύο στην Αττική.

Σε κάθε σταθμό, θα γίνεται μετατροπή του συνεχόμενου ηλεκτρισμού σε εναλλασσόμενο, ώστε να συνδέεται με το δίκτυο κάθε χώρας μέσω υποσταθμών διανομής. Για κάθε υποσταθμό, θα τοποθετηθούν ηλεκτρόδια τα οποία θα απέχουν μιαν ελάχιστη προκαθορισμένη απόσταση από τον υποσταθμό και θα λειτουργούν ως σύστημα γείωσης σε περίπτωση οποιασδήποτε απώλειας κατά τη λειτουργία.

Με τον σταθμό της Κοφίνου, θα συνδεθούν ηλεκτρόδια τερματισμού του υποθαλάσσιου καλωδίου, που θα τοποθετηθούν εντός της θάλασσας και σε απόσταση περίπου 3,5 χιλιομέτρων βορειοανατολικά του σημείου πόντισης, δηλαδή στο ύψος του κολπίσκου κοντά στην περιοχή Παναγίας Πετούντα της κοινότητας Μαζωτού.

Τα καλώδια ενώσεως του σταθμού μετατροπής και του σημείου πόντισης θα τοποθετηθούν σε διάδρομο συνολικού μήκους οκτώ χιλιομέτρων, στο μεγαλύτερό τους μέρος παράλληλα του δρόμου Αλαμινός – Κοφίνου.

Όλες οι τοποθεσίες και διαδρομές, σημειώνεται, έχουν επιλεγεί μετά από λεπτομερή μελέτη της ευρύτερης περιοχής και έχουν κριθεί ως οι πιο κατάλληλες βάσει των επιπτώσεων στο φυσικό περιβάλλον και στους κατοίκους της περιοχής.

Τροποποιήσεις λόγω Ελλάδος

Μετά την άρνηση της Ελλάδας για να αποδεχθεί τον Euroasia Interconnector, ως κοινό σχέδιο και την απόφασή της για κατασκευή ξεχωριστού αγωγού Κρήτης – Αττικής χωρίς ευρωπαϊκή χρηματοδότηση, φαίνεται ότι υπάρχει συνεννόηση για να τροποποιηθούν ένθεν και ένθεν οι τεχνικές προδιαγραφές ώστε να υπάρχει συνδεσιμότητα, με σχετικά περιορισμένο επιπλέον κόστος. Επίσης, οι ανάδοχοι του έργου από πλευράς Euroasia Interconnector, έχουν δεσμευτεί και προχωρούν στις αλλαγές, με εφικτό επιπλέον κόστος, ώστε να μην αμφισβητηθεί η βιωσιμότητα του έργου.

Πηγή: Φιλελεύθερος

Send this to a friend