Αδιέξοδα με την ιδιοκτησία, υποθήκες – εκχωρήσεις για το γιαπί των €27 εκατ.
Σοβαρές σπαζοκεφαλιές και αδιέξοδα έχουν να επιλύσουν το Δ.Σ. της ΑΤΗΚ και το Ταμείο Συντάξεων σε δεύτερο λόγο, για το γιαπί αμφιβόλου πλέον αξίας στη Δρομολαξιά, για το οποίο πλήρωσε €27 εκατ. και τώρα, όπως πρόσφατα κατάγγειλε και ο δήμαρχος Δρομολαξιάς, αποτελεί εστία μολύνσεων, τρωκτικών και σύναξης ναρκομανών κ.τλ.
Το Ταμείο Συντάξεων τα προηγούμενα χρόνια, είχε νίψει τας χείρας, επειδή κυρίως, η όποια ζημιά καλύπτεται από τη μητρική ΑΤΗΚ. Επίσης, πρόβαλλε τη δικαιολογία αδυναμίας ανάληψης ευθύνης για πρωτοβουλίες που θα περιέσωζαν τη συγκεκριμένη επένδυση, με το αιτιολογικό ότι είχε παραχωρήσει με υποθήκη το κτήριο για το οποίο πλήρωσε €24 εκατ. στη μητρική ΑΤΗΚ.Κι αυτό επειδή η ΑΤΗΚ, ανέλαβε έναντι του Ν.Λίλλη να ολοκληρώσει το κτήριο, όταν ο τελευταίος είχε πλέον καθυστερήσει σημαντικά την πρόοδο του έργου. Υπολείπονταν, σύμφωνα με όσα είχαν συμφωνήσει τότε, εργασίες περίπου €3 εκατ. και το Ταμείο Συντάξεων έκρινε ότι δεν είχε εμπιστοσύνη ότι θα ολοκληρωνόταν το έργο αν έδινε τα επιπλέον λεφτά, γι’ αυτό και συνεννοήθηκε με την ΑΤΗΚ που ανέλαβε την υποχρέωση αυτή.
Προηγουμένως είχε συμφωνηθεί ότι θα υποθηκευόταν στο Ταμείο Συντάξεων από την εταιρεία του Ν.Λίλλη με αξία €12 εκατ. (πραγματική εκτίμηση €4 εκατ.), για να πάρει ο Ν.Λίλλης την προκαταβολή των €9,2 εκατ. για το έργο από το Ταμείο.
Δηλαδή, την ευθύνη ολοκλήρωσης του κτηρίου είχε αναλάβει η ΑΤΗΚ, η οποία επίσης τα προηγούμενα χρόνια δεν προέβη σε καμία απολύτως ενέργεια σε σχέση με την υποχρέωσή της αυτή που ανέλαβε. Με αποτέλεσμα την παρατεταμένη αδιαφορία ως προς το ίδιο το κτήριο και τον χώρο, όπου είχαν γίνει ήδη σχεδόν όλες οι επενδύσεις, να αποτελέσει πηγή πλιάτσικου για οικοδομικά υλικά, ηλεκτρικές εγκαταστάσεις κ.τ.λ.
Σημειώνεται ότι το Ταμείο Συντάξεων τα τελευταία χρόνια, είχε αποποιηθεί οποιασδήποτε ευθύνης και ενέργειας προς αυτή την κατεύθυνση, με το αιτιολογικό της «αποξένωσης» της επένδυσης. Επικεντρώθηκε στο αν θα διεκδικήσει νομικά αστικές αποζημιώσεις για όσους έκρινε ότι είχαν ευθύνη, σε ποιους θα επικεντρωθούν τέτοιες απαιτήσεις κ.τ.λ.
Την ίδια ώρα, όχι μόνο είχε απαλλάξει τον Nίκο Λίλλη από την ευθύνη ολοκλήρωσης του Aero, αλλά ανέλαβε και εκ μέρους του την ευθύνη αυτή.
Το απίστευτο αλαλούμ δεν τελειώνει εδώ. Κι αυτό επειδή ουσιαστικά η αποξένωση από το Ταμείο Συντάξεων προς την ΑΤΗΚ, δεν αφορούσε υποθήκη γης και κτηρίου, αλλά μόνο των δικαιωμάτων που προέκυπταν από την αρχική συμφωνία με τις εταιρείες του Νίκου Λίλλη.
Ακόμα και σήμερα, η γη και το γιαπί των €27 εκατ. δεν ανήκουν ούτε στην ΑΤΗΚ, ούτε στο Ταμείο Συντάξεων. Ανήκουν σε συμφέροντα του Νίκου Λίλλη και του περιβόητου αρχικού ιδιοκτήτη Μουσταφά Μουσταφά που είναι οι συνιδιοκτήτες της γης. Στα ονόματα των συνδιοκτητών είχε εκδοθεί και η άδεια οικοδομής.
Υπενθυμίζεται ότι το χωράφι, με βάση τον τίτλο ιδιοκτησίας περιελάβανε τόσο τη γη που αφορούσε το πολύκροτο Aero, όσο και ακόμα ένα μέρος που είχε χρησιμοποιηθεί από το κράτος χωρίς να γίνει απαλλοτρίωση, για διαχωρισμό επτά οικοπέδων για αυτοστέγαση εκτοπισθέντων. Είχαν υποβληθεί και εγκριθεί αιτήσεις διαχωρισμού, όμως ο διαχωρισμός τελικά δεν έγινε επειδή δεν εκπληρώθηκαν οι προϋποθέσεις που είχαν τεθεί και έτσι δεν εκδόθηκαν ξεχωριστοί τίτλοι ιδιοκτησίας.
Πληροφορίες του «Φ» αναφέρουν ότι το ζήτημα γίνεται ακόμα πιο περίπλοκο, αφού ο Τουρκοκύπριος Μουσταφά, διά νομικών του εκπροσώπων κινείται για επανάκτηση της πλήρους ιδιοκτησίας της γης, την οποία θα διαχειρίζεται ο Διαχειριστής Τουρκοκυπριακών Περιουσιών.
Ανοικτό ενδεχόμενο να επιστραφεί στον Μουσταφά
Συγκεκριμένα οι ενέργειες γίνονται προς δύο κατευθύνσεις. Η πρώτη αφορά ακύρωση της απόφασης για μεταβίβαση της ιδιοκτησίας της γης στις εταιρείες συμφερόντων του Ν.Λίλλη, επειδή η απόφαση μεταβίβασης ήταν παράνομη και ο Μουσταφά δεν μπορούσε να πωλήσει τη συγκεκριμένη γη. Αυτό διαφάνηκε και με τις γνωστές αποφάσεις Δικαστηρίου, όπου κρίθηκαν ένοχα στελέχη της ΚΥΠ, που έδωσαν αναληθή στοιχεία για τον Μουσταφά σε συνεργασία με τον Ν.Λίλλη, ώστε να παραπλανήσουν τις Αρχές που είχαν την αρμοδιότητα για αποφάσεις.
Δεύτερο, σε εξέλιξη βρίσκεται νομική διαδικασία για ακύρωση της απόφασης του Υπουργικού Συμβουλίου για παραχώρηση πολεοδομικής άδειας κατά παρέκκλιση για το Aero. Σε περίπτωση επιτυχίας της προσφυγής κατά της απόφασης (που εκτιμάται ότι είναι πολύ πιθανή) για ακύρωση της Πολεοδομικής Αδείας που δόθηκε κατά παρέκκλιση, σημαίνει και ακύρωση της άδειας οικοδομής, που είχε εκδοθεί με δικαιούχους τον Μουσταφά και τον Ν.Λίλλη μέσων των εταιρικών του συμφερόντων.
Επίσης, πρέπει να σημειωθεί ότι η συμφωνία προέβλεπε την αγορά τεσσάρων κτηρίων του Aero που θα αποτελείτο συνολικά από εννέα κτίρια. Με βάση τη συμφωνία, η Wadnic του Λίλλη θα έπρεπε μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου του 2011 να παρουσιάσει ξεχωριστό τίτλο ιδιοκτησίας, διαφορετικά δεν θα γινόταν καμία πληρωμή. Αντί τούτου, τελικά «αγοράστηκε» πρόσθετη έκταση έναντι €4,5 εκατ.
Μετά τις πρόσφατες αναφορές του δημάρχου Δρομολαξιάς, ο «Φ» αποτάθηκε στο Δ.Σ. της ΑΤΗΚ και τη διαχειριστική Επιτροπή του Ταμείου, που ανέλαβαν τους τελευταίους μήνες.
Η απάντηση ουσιαστικά ήταν «σιγή ιχθύος», προφανώς λόγω της εξαιρετικά περίπλοκης και δύσκολης θέσης στην οποία τέθηκε ο οργανισμός, όχι μόνο από το σκάνδαλο του Aero, αλλά και από τα τετελεσμένα που δημιουργήθηκαν με την αδράνεια στη διαχείρισή του με την πάροδο του χρόνου.
Η ζημιά έχει υπολογιστεί στις αναλογικές μελέτες των ετών 2014 και 2015, αποτέλεσμα των οποίων είναι η ΑΤΗΚ να καταβάλλει επιπρόσθετα στο Ταμείο Συντάξεων ΑΤΗΚ, πέραν των άλλων εισφορών και επιπλέον €17 εκατ. ετησίως για 10 χρόνια για κάλυψη των ελλειμμάτων που δημιουργούνται.
Με το συνολικό ποσό των €170 εκατ. που πρέπει να καλυφθούν διά νόμου, η ΑΤΗΚ θα μπορούσε να δημιουργήσει το πιο σύγχρονο δίκτυο τηλεπικοινωνιών και ίντερνετ παγκόσμια, με τις πιο υψηλές ταχύτητες και τις χαμηλότερες τιμές, συμβάλλοντας ανυπολόγιστα στην οικονομική και κοινωνική εξέλιξη της Κύπρου.
Πηγή: philenews.com