Διομήδους: Η Λάρνακα έχει εξελιχθεί θεαματικά – Υπάρχουν μεγάλα περιθώρια βελτίωσης
Συνέντευξη παραχώρησε στο Larnakaonline ο Πρόεδρος της Επαρχιακής Επιτροπής ΕΔΕΚ στην Λάρνακα Διομήδης Διομήδους, μιλώντας μας για την ενασχόληση του με την πολιτική, για το λιμάνι της Λάρνακας και τα για τα λάθη που έγιναν καθώς και για την ανάγκη δημιουργίας πανεπιστημιακής σχολής στην πόλη μας.
1/ Πόσα χρόνια ασχολείστε με την πολιτική ζωή του τόπου;
Ασχολούμαι συστηματικά με τη πολιτική ζωή του τόπου από το 1991 που εντάχθηκα στο επαγγελματικό προσωπικό της Δημοκρατικής Εργατικής Ομοσπονδίας Κύπρου (ΔΕΟΚ) σαν Επαρχιακός Γραμματέας Λάρνακας-Αμμοχώστου. Το 1997 εκλέχθηκα Γενικός Γραμματέας ΔΕΟΚ (Ανώτατο αξίωμα) θέση στην οποία υπηρέτησα μέχρι το Ιούνιο του2017.
Εντάχθηκα στην ΕΔΕΚ επίσης το 1991. Από το 1995 μέχρι σήμερα εκλέγομαι Μέλος της Κεντρικής Επιτροπής. Διετέλεσα για πολλά χρόνια μέλος του Πολιτικού Γραφείου ΕΔΕΚ. Σήμερα είμαι εκλεγμένος Πρόεδρος της ΕΕ ΕΔΕΚ Λάρνακας και είμαι Μέλος της Πολιτικής Γραμματέιας του κόμματος.
2/ Τι πιστεύετε ότι πήγε λάθος με το λιμάνι της Λάρνακας;
Η ΕΔΕΚ είχε από τη δεκαετία του 1990 τη θέση ότι η «πακεττοποίηση» της ανάπτυξης λιμανιού και μαρίνας δεν ενδείκνυτο σαν η περισσότερο ρεαλιστική-ορθολογιστική επιλογή και απόφαση. Δεν επιμέναμε ωστόσο στη άποψη αυτή δογματικά. Αντίθετα, ακολουθούσαμε την κοινή-ομόφωνη γραμμή των τοπικών αρχών και της Επιτροπής Ανάπτυξης όταν δύο κυβερνήσεις, Χριστόφια και Αναστασιάδη πρότειναν τις ααντίστοιχα δύο λύσεις ενιαίας ανάπτυξης με ανάθεση του έργου σε Στρατηγικό Επενδυτή. Και στις δύο περιπτώσεις ναυάγησαν τα μεγαλεπίβολα σχέδια για επένδυση στρατηγικού επνδυτή.
Υπενθυμίζουμε ότι την περίοδο της προσπάθειας προώθησης της επιλογής στρατηγικού επενδυτή από την κυβέρνηση Χριστόφια το ΔΣ της Αρχής Λιμένων, με Πρόεδρο στέλεχος της ΕΔΕΚ, ετοίμασε μελετημένο κοστολογημένο σχέδιο αναβάθμισης και ανάπτυξης του λιμανιού Λάρνακας. Η πρόταση απορρίφθηκε τότε από το Υπουργείο Μεταφορών που προώθησε (με αποτυχία) την επιλογή ενιαίας ανάπτυξης ΣτΕπ.
Η τοπική αρχή Δήμος Λάρνακας, τα κόμματα, οι εργοδοτικές και συνδικαλστικές οργανώσεις και άλλοι παράγοντες της πόλης εναπόθεσαν ελπίδες, εμπιστεύθηκαν και συνεργάστηκαν με τις διαδοχικές κυβερνήσεις για εξέυρεση λύσεων και επενδυτικών ΟΛΙΣΤΙΚΩΝ επιλογών για την απαιτούμενη αναβάθμιση και εκσυγχρονισμό λιμανιού, μαρίνας και του παρακείμενου χερσαίου χώρου. Βιώσαμε και βιώνουμε ακόμα αποτυχία διαδοχικών κυβερνήσεων στο κρίσιμο για τη πόλη μας ζήτημα.
3/Υπάρχουν ευθύνες που πρέπει να αποδοθούν;
Ασφαλώς υπάρχου ευθύνες αλλά ζούμε στη Κύπρο και σε ένα κράτος που αδυνατεί να αποδώσει ευθύνες και «τα του Καίσσαρως στο Καίσσαρα».
Για το λιμάνι όπως και τη μαρίνα δεν χωρεί η παραμικρή αμφιβολία ότι όλες οι κυβερνήσεις και Πρόεδροι της Δημοκρατίας Κυπριανού, Βασιλείου, Κληρίδης, Παπδόπουλος, Χριστόφιας, Αναστασιάδης και πρόσφατα Χριστοδουλίδης έχουν να επιδείξουν αποφάσεις, πράξεις και παραλείψεις αποτυχίας.
Η τελευταία περίπτωση ανάθεσης της ενιαίας ανάπτυξης σε Στρατηγικό Επενδυτή ήταν, κατά την άποψη μας, τουλάχιστο τραγική. Η κυβέρνηση Αναστασιάδη υπόγραψε Συμφωνία με την εταιρεία ΚΙΤΙΟΝ OCEAN HOLDINGSγια ανάπτυξη επένδυση της τάξης του 1,2 δις σε μιαπροοπτική δεκαετίας ΚΑΙ της παρέδωσε το λιμάνι και την μαρίνα για διαχείρηση-ανάπτυξη τον Νοέμβριο του 2021. Μια συμφωνία που διατηρείται μέχρι σήμερα σε κλειστά συρτάρια και μακριά απο την κοινή γνώμη της Λάρνακας και της Κύπρου για δήθεν λόγους εθνικού συμφέροντος.
4/ Τι πρέπει να αλλάξει στην Λάρνακα; Ποια έργα πρέπει να γίνουν σε σχέση με το λιμάνι-μαρίνα;
Είμαστε για άλλη μια φορά μπροστά σε δυσάρεστες και επιζήμιες για τη Λάρνακα και το τόπο εξελίξεις αναφορικά με τις θαλάσσιες εμπορικές και τουριστικές υποδομές.Η αποτυχία ανάπτυξης-αναβάθμισης του λιμανιού και της μαρίνας μπορεί να χαρακτηρισθεί εγκληματική, με ή χωρίς εισαγωγικά.
Η παρούσα κυβέρνηση (Χριστοδουλίδη) και το αρμόδιο Υπουργείο Μεταφορών και Έργων διαπιστώνοντας ότι την εταιρεία ΚΙΤΙΟΝ ενδιέφερε μόνο το πρόσκαιρο άμεσο κέρδος και όχι η μακροχρόνια ανάπτυξη λιμανιού, μαρίνας, χερσαίου χώρου τερμάτισε την συμφωνία Στρατηγικής Επένδυσης τον Μάϊο 2024.
Μετά το τερματισμό της συφμωνίας με την ΚΙΤΙΟΝ η σημερινή κυβέρνηση υπόσχεται άμεσα μέτρα 30 εκ. ευρώ για τα επόμενα χρόνια. Άποψη μας ξεκάθαρη είναι ότι τα μέτρα αυτά αποτελούν απλά «ασπιρίνη για περίπτωση τρίτου βαθμού ασθένειας».
Στη συνέχεια, λέει το υπουργείο, θα ανατεθεί διεξαγωγή νέας μελέτης για διακρίβωση πιθανών επιλογών επένδυσης για το λιμάνι ή και τη μαρίνα. Αυτά ακούμε και βιώνουμε σε σχέση με το λιμάνι-μαρίνα από όλες τις κυβερνήσεις τα τελευταία τριάντα χρόνια. Μελέτες και πειραματισμούς.
Διερωτούμαστε, τι εμποδίζει την άμεση εξαγγελία διαγωνισμού μελέτης για την αναβάθμιση-επέκταση και εκσυγχρονισμό της πρώτης μαρίνας του τόπου; Μήπως ο δημόδιος χαρακτήρας ιδιοκτησιακό καθεστώς της και τίποτε άλλο; Απαιτούμε και θα διεκδικήσουμε από την κυβέρνηση και το αρμόδιο υπουργείο μια καθαρή απάντηση σύντομα.
Επίσης, ερωτούμε δημόσια την κυβέρνηση, και θα το πράξουμε και σε συναντήσεις με αρμόδιους, πότε επιτέλους θα προχωρήσει η μόνη ορθολογιστική και βιόσιμη επιλογή ανάπτυξης-αναβάθμισης του λιμανιού Λάρνακας από την Αρχή Λιμένων που παρέλαβε το λιμάνι μετά την αποτυχία της ΚΙΤΙΟΝ; Το νέο ΔΣ της Αρχής που διορίσθηκε πρόσφατα από τη παρούσα κυβέρνηση έχει ήδη προτείνει και δηλώσει ετοιμότητα και διαθεσιμότητα κονδυλιών να αναλάβει άμεσα αυτό το έργο.
Η ΕΔΕΚ έχει ξακάθαρη θέση ότι η μόνη πλέον αποδεδειγμένη επιλογή είναι η χωριστή ανάπτυξη λιμανιού και μαρίνας. Είναι η μόνη ρεαλιστική και βιόσιμη επιλογή που προσφέρει προοπτικές βιοσιμότητας θετικών αποτελεσμάτων για την πόλη, επαρχία και το τόπο γενικότερα.Το ίδιο πιστεύουμε ότι ισχύει και για τον εξωραϊσμό και αναβάθμιση του χερσαίου χώρου μεταξύ μαρίνας και λιμανιού. Με ήπιες περιορισμένες αναπτύξεις, και σύγχρονες διευκολύνσεις και χρήσεις για ντόπιους και ξένους επισκέπτες και χρήστες της περιοχής.Τέλος, και στις τρις περιπτώσεις ξεχωριστής ανάπτυξη και διαχείρισης λιμανιού, μαρίνας και χερσαίου χώρου ο ρόλος και η συμμετοχή του Δήμου Λάρνακας σε σχέδια, έργα και διαχείριση των κρίσιμων αυτών δημόσιων υποδομών είναι απολύτως απαραίτητη.
5/ Μπορεί να δημιουργηθεί Πανεπιστημιακή Σχολή στην πόλη μας; Ποια θα είναι τα οφέλη;
Ο Δήμος Λάρνακας σε συνεργασία με την Επιτροπή Ανάπτυξης της Λάρνακας διεκδικεί εδώ και πολλά χρόνια την δημιουργία Πανεπιστημιακής σχολής στη πόλη μας. Πρόσφατα έχει συμφωνηθεί η μεταξύ Δήμου και ΤΕΠΑΚ η δημιουργία Σχολής Θαλάσσιων Επιστημών, Τεχνολογίας και Βιώσιμης Ανάπτυξης. Ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας Νίκος Χριστοδουλίδης και το Υπουρείο Παιδείας έχουν υιοθετήσει τη συμφωνία και δρομολογήθηκε η έγκριση της έτσι που να ανοίξει πύλες για φοιτητές τον Σεπτέμβριο του 2027. Πρόσφατη μελέτη οικονομικό-κοινωνικής βιοσιμότητας της νέας Πανεπιστημιακής Σχολής που απαίτησε το Υπουργείο Οικονομικών ολοκληρώθηκε και τα πορίσματα της είναι πολύ θετικά.
Ασφαλώς τα οφέλη από δημιουργία ΠΣ είναι πολλαπλά: Δημιουργεί νέες ποιοτικές θέσεις εργασίας και τοποθετετεί την Λάρνακα στο χάρτη του πειρφερειακού κέντρου τριτοβάθμιας εκπαίδευσης που επιδιώκει να καταστεί η Κύπρος στην ευρύτερη περιοχή της Ανατολικήες Μεσογείου. Η παρουσία νέων φοιτητών από όλη τη Κύπρο και άλλες χώρες δημιουργεί ευκαιρίες και δυνατότητες οικονομικής ανάπτυξης στη Λάρνακα.
Υπάρχουν φυσικά και ενδεχόμενες προκλήσεις- προβλήματα που πρέπει με προσοχή να διαχειριστούμε όπως η επαρκής προσφορά φοιτητικών εστιών για να μην εκτοξευθούν ενοίκια και τιμές ακινήτων δραματικά. Η χωροθέτηση των εγκαταστάσεων και κτιρίων να μην επιβαρύνουν το πυρήνα της πόλης. Είμαστε ικανοποιημένοι ότι ο Δήμος σε συνεργασία με τους τοπικούς παράγοντες μελετούν και προγραμματίζουν δράσεις και έργα σε σχέση με όλα τα προβλεπτά ζητήματα ευκαιρίες ή και προκλήσεις.
6/ Είναι η Λάρνακα, μια σύγχρονη ευρωπαϊκή πόλη;
Η Λάρνακα έχει εξελιχθεί θεαματικά την τελευταία δεκαετία σε αναπτυσσόμενη Ευρωπαϊκή πόλη που ταυτόχρονα συγκρατεί το παραδοσιακό κυπριακό και τοπικό της χαρακτήρα.
Υπήρξε σημαντική αναβάθμιση υποδομών και χώρων δραστηριοτήτων των πολιτών και των φορέων χάρις στις καθ΄όλα χρήσιμες αναπτύξεις έργων υποδομής και βελτίωσης της ποιότητα ζωής που εκτελέσθηκαν ή και εκτελούνται προς αυτή τη κατέυθυνση.
Η δημιουργία της Πανεπιστημιακής Σχολής του ΤΕΠΑΚ τα επόμενα χρόνια, η αναβάθμιση και ανάπτυξη που προγραμματίζεται με ιδιωτικές επενδύσεις στό παραλιακό μέτωπο που βρισκόταν το διυληστήριο και εγκαταστάσεις/δεξαμενές εταιρειών καυσίμων και υγραερίου σίγουρα θα προσθέσει αξία στη εικόνα και εξωραϊσμό της πόλης του Ζήνωνα.
Στο πολιτιστικό γίγνεσθαι και δημιουργία η Λάνκακα έχει κάνει άλματα, με εξαίρεση ίσως τις θεατρικές παραγωγές και παραστάσεις.
Φυσικά, υπάρχουν μεγάλα περιθώρια βελτίωσης ειδικότερα στην καθαριότητα και ανάπτυξη συνείδηση κουλτούρας ευπρεπισμού από πλευράς πολιτών, ειδικότερα μικροεπιχειρήσεων. Η πάταξη παρανομιών-αυθαιρεσιών και οχληρίας που παρατηρείται σε διάφορες περιπτώσεις στη πόλη από πολίτες ή και επιχειρήσεις είναι ένα πεδίο που θα πρέπει να δώσει προτεραιότητα και να επιδείξει αποφασιστικότητα ο Δήμος Λάρνακας σε συνεργασία μετον ΕΟΑ Λάρνακας. Τέλος, η βελτίωση οδοστρωμάτων και πεζοδρομίων ιδιαίτερα στις γειτονιές της πόλης πρέπει να συνεχισθεί με ταχύτατερους ρυθμού.