Με 16 αλλαγές φέτος η Μέση Εκπαίδευση
Με πολυεπίπεδες δράσεις αρχίζει σε μερικές εβδομάδες η νέα σχολική χρονιά και στη Μέση Εκπαίδευση. Γυμνάσια, Λύκεια και Τεχνικές Σχολές μετρούν αντίστροφα για την επιστροφή των εκπαιδευτικών τη Δευτέρα 2 Σεπτεμβρίου και των μαθητών την Παρασκευή 6 Σεπτεμβρίου.
Η σχολική χρονιά 2024 – 2025 αναμένεται να έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον καθώς περιμένουμε να δούμε στην πράξη πλέον τα αποτελέσματα της επικαιροποίησης των Αναλυτικών Προγραμμάτων. Επομένως, αναμένεται σε κάποιο βαθμό διαφοροποίηση του περιεχόμενου της παρεχόμενης εκπαίδευσης, στη βάση των εξαγγελιών του υπουργείου Παιδείας περί ουσιαστικής και χρήσιμης γνώσης και κατ’ επέκταση, ύλης.
Πέραν όμως από τα επικαιροποιημένα Αναλυτικά Προγράμματα που θα αρχίσουν να εφαρμόζονται με το «καλημέρα» της νέας σχολικής χρονιάς, φέτος θα αυξηθεί και ο αριθμός των Ολοήμερων Γυμνασίων Διαθεματικής – Διεπιστημονικής Μάθησης.
Τα πιο πάνω, αλλά και μια σειρά από άλλα μέτρα και δράσεις που θα υλοποιηθούν τη νέα σχολική χρονιά στη Μέση Εκπαίδευση, παρουσιάζονται σε εγκύκλιο του υπουργείου Παιδείας προς τα σχολεία.
Αυτά είναι:
1. Επικαιροποίηση και εκσυγχρονισμός των Αναλυτικών Προγραμμάτων σε όλα τα γνωστικά αντικείμενα όλων των τάξεων: Δίνεται έμφαση στον εξορθολογισμό του περιεχομένου τους, τη μείωση της ύλης και τη διασφάλιση ενός επαρκούς και συνεκτικού σώματος γνώσεων και την προαγωγή των ικανοτήτων και δεξιοτήτων των μαθητών.
2. Υιοθέτηση Ενιαίου Σχεδίου Βελτίωσης για την Αυτοαξιολόγηση των Σχολικών Μονάδων: Με απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου, η διαδικασία αυτοαξιολόγησης και ανάπτυξης Ενιαίου Σχεδίου Δράσης Βελτίωσης της σχολικής μονάδας θεσμοθετείται και η εφαρμογή της περιλαμβάνει σειρά ενεργειών σε επίπεδο σχολικής μονάδας και εκπαιδευτικών, με στόχο τη συνεχή βελτίωση της ποιότητας του εκπαιδευτικού έργου που επιτελείται στις σχολικές μονάδες.
3. Αξιολόγηση Μαθητή: Το υπουργείο Παιδείας προχωρεί με την πλήρη εφαρμογή του αναθεωρημένου συστήματος Αξιολόγησης Μαθητή/Μαθήτριας, στη βάση παιδαγωγικών αρχών και κριτηρίων και με σχεδιασμό στοχευμένων προγραμμάτων επιμόρφωσης. Στα βασικά χαρακτηριστικά του αναθεωρημένου συστήματος περιλαμβάνονται: α) η διαμορφωτική αξιολόγηση ως αναπόσπαστο μέρος της καθημερινής διδασκαλίας και μάθησης, β) η έμφαση σε πολλαπλές μορφές και τεχνικές αξιολόγησης, γ) η αυθεντική διδασκαλία, μάθηση και αξιολόγηση και δ) η διαφοροποίηση της διδασκαλίας και της αξιολόγησης.
4. Λειτουργία Ολοήμερων Γυμνασίων Διαθεματικής – Διεπιστημονικής Μάθησης: Συνεχίζεται η λειτουργία του θεσμού στο Παγκύπριο Γυμνάσιο στη Λευκωσία, στο Λανίτειο Γυμνάσιο στη Λεμεσό, στο Ευρυβιάδειο Γυμνάσιο στη Λάρνακα, στο Γυμνάσιο Παραλιμνίου στην Αμμόχωστο και στο Νικολαΐδειο Γυμνάσιο στην Πάφο, ενώ, επιπλέον, ο θεσμός επεκτείνεται στο Γυμνάσιο Αρχαγγέλου στη Λευκωσία και στο Γυμνάσιο Ύψωνα στη Λεμεσό. Η λειτουργία Ολοήμερου Γυμνασίου είναι συμπληρωματική προς τη λειτουργία του τακτικού Γυμνασίου και δεν αποτελεί επέκταση των πρωινών μαθημάτων. Κατά τον απογευματινό χρόνο, δίνεται η δυνατότητα να αναπτυχθεί ένα ξεχωριστό πρόγραμμα με παράλληλη λειτουργία δύο κατευθύνσεων – Κατεύθυνση «STEAM» και Κατεύθυνση «Ελληνική Γλώσσα και Πολιτισμός».
5. Ομαλή Μετάβαση των Παιδιών από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο: Έχουν προγραμματιστεί στοχευμένα σεμινάρια για διδάσκοντες στα αντικείμενα των Νέων Ελληνικών και των Μαθηματικών, καθώς, επίσης, και για Υπεύθυνους Τμημάτων της Α΄ τάξης Γυμνασίου. Πρόσθετα, προγραμματίζονται ημερίδες με θέμα την Ομαλή Μετάβαση από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο και την έγκαιρη αναγνώριση και αντιμετώπιση συναισθηματικών δυσκολιών.
6. Πρόληψη και Αντιμετώπιση της Σχολικής Βίας και Παραβατικότητας: Υιοθετούνται μέτρα ολιστικής/ συστημικής προσέγγισης για την αντιμετώπιση και πρόληψη της βίας και παραβατικότητας στα σχολεία και στην ευρύτερη κοινότητα. Ανάμεσα σε άλλα: α) Μέτρα πρόληψης της βίας και παραβατικότητας, στο πλαίσιο του Σχεδίου Βελτίωσης της Σχολικής Μονάδας, β) επιμόρφωση εκπαιδευτικών σε θέματα αντιμετώπισης προβλημάτων εκφοβισμού και σχολικής βίας και ενίσχυση του ρόλου του Υπεύθυνου Τμήματος ως πυρήνα πρόληψης της ενδοσχολικής βίας και παραβατικότητας, γ) επιμόρφωση γονέων/ κηδεμόνων σε θέματα πρόληψης και αντιμετώπισης της βίας στην οικογένεια και ενδυνάμωση της σχέσης σχολείου και οικογένειας με την αξιοποίηση των Συνδέσμων Γονέων και Κηδεμόνων των σχολείων.
7. Δημιουργία Αρχείου Ιστορίας της Ελληνικής Κυπριακής Εκπαίδευσης: Συνεχίζεται η διαδικασία συγκέντρωσης, καταγραφής και ψηφιοποίησης του αρχειακού υλικού των σχολείων.
8. Πιλοτικό πρόγραμμα εκμάθησης Γερμανικών, στο πλαίσιο του Προγράμματος «Σχολεία: Μαζί χτίζουμε το μέλλον» (PASCH): Τη νέα σχολική χρονιά 2024-2025, θα συνεχιστεί η εφαρμογή του ενώ επιπλέον επεκτείνεται και σε σχολεία της επαρχίας Πάφου. Συγκεκριμένα, το πρόγραμμα θα λειτουργήσει για την Α΄ και Β΄ τάξη στο Γυμνάσιο Αρχ. Μακαρίου Γ΄ (Πλατύ) και στο Λύκειο Αρχ. Μακαρίου Γ΄ (Δασούπολη) στη Λευκωσία, για την Α΄ και Β΄ τάξη στο Γυμνάσιο και Λύκειο Λινόπετρας στη Λεμεσό και για την Α΄ τάξη στο Νικολαΐδειο Γυμνάσιο και στο Λύκειο Α΄ Εθνάρχη Μακαρίου Γ΄ στην Πάφο. Τα μαθήματα θα διεξάγονται δύο ώρες εβδομαδιαίως, μετά τη λήξη των πρωινών μαθημάτων.
9. Παρεμβατικό Πρόγραμμα Χρηματοοικονομικής Παιδείας και Αλφαβητισμού στη Γ΄ τάξη Γυμνασίου: Θα προσφέρεται από καθηγητές Εμπορικών/ Οικονομικών και με διάρκεια έξι διδακτικών περιόδων για κάθε τμήμα ετησίως. Στόχος είναι η ενδυνάμωση των νέων με χρηματοοικονομικές δεξιότητες, έτσι ώστε να διαχειρίζονται αποτελεσματικά τα προσωπικά ή οικογενειακά τους χρηματοοικονομικά και να βελτιώσουν τη χρηματοοικονομική τους ευημερία.
10. Δράσεις για την προώθηση της Ελληνικής Γλώσσας: Περιλαμβάνεται η ενδυνάμωση όλων των εκπαιδευτικών όλων των βαθμίδων στην ορθή χρήση της Ελληνικής και στην υιοθέτηση καλών πρακτικών καλλιέργειάς της, η στοχευμένη επικαιροποίηση των Αναλυτικών Προγραμμάτων, ο εμπλουτισμός του διδακτικού υλικού, καθώς επίσης και δράσεις για την ανάδειξη των δυνατοτήτων της διαχρονικότητας και της οικουμενικότητας της Ελληνικής Γλώσσας, όπως η διοργάνωση και διεξαγωγή μαθητικών διαγωνισμών, ημερίδων, σεμιναρίων κ.λπ.
11. Δράσεις για τη συμπλήρωση 50 χρόνων από το πραξικόπημα και την τουρκική εισβολή: Κατά την περίοδο Οκτωβρίου – Δεκεμβρίου προωθείται η υλοποίηση επιπρόσθετων δράσεων από τα σχολεία, με σκοπό να διατηρηθεί ζωντανή η εθνική και ιστορική μνήμη. Βασικός στόχος είναι να γνωρίσουν οι νέες γενιές τον τόπο μας, να καλλιεργήσουν την αγάπη για τα κατεχόμενα μέρη μας και να συμβάλουν, με τις δικές τους δυνάμεις, στις προσπάθειες που καταβάλλονται για διατήρηση άσβεστου του πόθου για απελευθέρωση της πατρίδας μας και επιστροφή στις πατρογονικές μας εστίες.
12. Αξιοποίηση εκπαιδευτικού υλικού από το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής και σχετική επιμόρφωση των εκπαιδευτικών: Η διαφοροποιημένη διδασκαλία και μάθηση αποτελεί βασική προτεραιότητα του Υπουργείου και μέρος της προσπάθειας που καταβάλλεται για τη μετάβαση από την Ειδική στην Ενιαία Εκπαίδευση και τη διαμόρφωση του συμπεριληπτικού σχολείου.
13. Αύξηση των θέσεων των σχολικών βοηθών/ συνοδών και συστηματική επιμόρφωσή τους.
14. Σύστημα Ηλεκτρονικής Διοίκησης Εκπαίδευσης και Αγωγής eΔΕΑ: Κατά τη σχολική χρονιά 2023-2024, ολοκληρώθηκε με επιτυχία η πιλοτική φάση του συστήματος eΔΕΑ για τις ηλεκτρονικές εγγραφές της Α΄ Λυκείου σε τρία σχολεία. Αναμένεται η σταδιακή εφαρμογή των ηλεκτρονικών εγγραφών και των υπόλοιπων διοικητικών λειτουργιών σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης και σε όλες τις τάξεις των δημόσιων σχολείων, με στόχο την ενίσχυση της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης.
15. Πρόγραμμα ΔΡΑ.Σ.Ε.+ Μέσης Εκπαίδευσης: Τα προγράμματα ενισχυτικής διδασκαλίας και τα Προγράμματα Εκμάθησης της Ελληνικής ως δεύτερης Γλώσσας θα προσφέρονται σε πρωινό χρόνο, ενώ τα προγράμματα δημιουργικής απασχόλησης θα προσφέρονται σε απογευματινό χρόνο.
16. Πρόγραμμα «Αριστοτέλης – CyFIT»: Στοχεύει στην αξιολόγηση των σημαντικών παραμέτρων της φυσικής κατάστασης και των δεικτών σωματικής σύστασης παιδιών και εφήβων σχολικής ηλικίας Μέσης Εκπαίδευσης, στο πλαίσιο της κυβερνητικής πολιτικής για πρόληψη και αντιμετώπιση της παιδικής παχυσαρκίας. Κατά τη σχολική χρονιά 2024-2025, το πρόγραμμα θα εφαρμοστεί παγκύπρια σε όλα τα Σχολεία Μέσης Γενικής και Μέσης Τεχνικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης.