Home ΛΑΡΝΑΚΑ Η ΣΚΑΛΙΩΤΙΣΣΑ H πρωινή ενημέρωση της ημέρας από τη Σκαλιώτισσα
H πρωινή ενημέρωση της ημέρας από τη Σκαλιώτισσα

H πρωινή ενημέρωση της ημέρας από τη Σκαλιώτισσα

«Ένα εργοτάξιο για μια ζωή θα έβλεπαν οι Λαρνακείς σε λιμάνι και μαρίνα, εάν δεν διέκοπτε τη σύμβαση με την Kition Ocean Holdings το κράτος»…

Ο μέχρι πρότινος πρόεδρος του ΕΒΕ Λάρνακας (μέχρι τον Δεκέμβριο του 2023) και νυν πρόεδρος του ΚΕΒΕ Σταύρος Σταύρου τάσσεται υπέρ της απόφασης του Υπουργείου Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων να διακόψει την σύμβαση με την Kition για το έργο της ενιαίας ανάπτυξης λιμανιού – μαρίνας Λάρνακας και προκρίνει διαχωρισμό του έργου, προτείνοντας ταυτόχρονα την εκτέλεση ενός πιο συμβατού και συγκροτημένου πρότζεκτ, που θα είναι συμβατό με τη Λάρνακα και θα είναι μακροχρόνια βιώσιμο.

Μιλώντας στην εφημερίδα μας, ο κ.Σταύρου είπε ότι ως πρόεδρος του ΕΒΕΛ από τις αρχές του 2023 είχε διαπιστώσει σημάδια καθυστερήσεων στο έργο, λαμβάνοντας υπόψη ότι η Kition Ocean Holdings είχε παραλάβει επίσημα τα «κλειδιά» του λιμανιού και της μαρίνας από την 1η Απριλίου 2022.


«Ανησυχήσαμε γι’ αυτές τις καθυστερήσεις, εξού και είχαμε επαφές και ανταλλαγή απόψεων με τον ιδρυτή της Kition, τον κ. Πάνο Αλεξάνδρου, ο οποίος μας καθησύχαζε ότι όλα βαίνουν καλώς και πως τα χρονοδιαγράμματα του έργου θα τηρούνταν. Τις ίδιες διαβεβαιώσεις η Kition έδινε και στο αρμόδιο υπουργείο. Κι εμείς, όταν ρωτούσαμε το αρμόδιο υπουργείο για τις καθυστερήσεις, παίρναμε τις ίδιες απαντήσεις», ανέφερε ο Στ. Σταύρου.

Ο Πρόεδρος του ΚΕΒΕ δήλωσε ότι στην πορεία υπήρξαν σημάδια ότι η Kition δεν είχε σκοπό να εκτελέσει το έργο κι έψαχνε τρόπους για ν’ απεγκλωβιστεί από τη σύμβαση. Τούτο, πρόσθεσε ο κ.Σταύρου, έγινε ξεκάθαρο όταν δεν κατέθεσε την εγγυητική για τη λειτουργία του λιμανιού.

«Μία εγγυητική ύψους 10 εκατ. ή 4,2 εκατ. για μια επένδυση ύψους 1,2 δις. είναι ποσό ασήμαντο, αμελητέο. Είναι πρωτάκουστο αυτό που έγινε», σημείωσε με νόημα και πρόσθεσε: «Ταπεινή μου γνώμη είναι ότι από ένα σημείο και μετά δεν ήθελαν να προχωρήσουν με το έργο για τους δικούς τους λόγους. Ενδεχομένως επειδή τα δεδομένα είχαν αλλάξει, είτε λόγω πληθωρισμού, είτε λόγω υψηλών κόστων ή διότι σκέφτονταν τις επιπτώσεις από τους δύο πολέμους που είναι σ’ εξέλιξη σε Ουκρανία και Ισραήλ».

Ο Πρόεδρος του ΚΕΒΕ εκφράζει την άποψη ότι οι Αρχές της Λάρνακας, μετά και την τελευταία αποτυχημένη προσπάθεια να γίνει το έργο της ενιαίας ανάπτυξης, θα πρέπει πλέον να δουν σοβαρά την πιθανότητα διαχωρισμού του έργου. Αυτό, επισήμανε, θα πρέπει να γίνει μέσω μιας σοβαρής τεχνικής και οικονομικής μελέτης.

«Σε καμιά περίπτωση η Λάρνακα δεν πρέπει να βιαστεί και να κάνει τα ίδια λάθη. Πιστεύω ότι κάποια έργα υποδομής, όπως π.χ. οδικά έργα, θα πρέπει να γίνουν από το κράτος. Θεωρώ ότι η Λάρνακα ίσως να μην χρειάζεται στο λιμάνι και στη μαρίνα της τόσο μεγαλεπήβολα έργα, όπως ήταν οι αρχικές εξαγγελίες της Kition.

Ενδεχομένως να χρειάζεται ένα πιο συγκροτημένο έργο, που να είναι συμβατό με τον χαρακτήρα της πόλης, να είναι βιώσιμο μακροχρόνια και να μην αποδειχτεί μια… αρπαχτή για τον κάθε επενδυτή», κατέληξε.

 

Υλοποιούμε τον σχεδιασμό μας έτσι ώστε οι εργαζόμενοι να συνεχίσουν να εργάζονται όπως προνοείται από τη νομοθεσία και να διασφαλιστούν τα εργασιακά τους δικαιώματα, δήλωσε το απόγευμα ο Υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων Γιάννης Παναγιώτου, προσθέτοντας ότι η τέως ανάδοχος εταιρεία του λιμανιού – μαρίνας Λάρνακας, αναλαμβάνοντας τις ευθύνες της ως εργοδότης, θα καταβάλει όλες τις οφειλές προς τους εργαζόμενους.

Ο Υπουργός μιλούσε ύστερα από συνάντηση με τους εργαζόμενους της ΚΙΤΙΟΝ μαζί με τον Υπουργό Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων Αλέξη Βαφεάδη, που πραγματοποιήθηκε στο λιμάνι Λάρνακας, σχετικά με την εφαρμογή του κυβερνητικού σχεδιασμού και της συμφωνίας με τις συνδικαλιστικές οργανώσεις για τα εργασιακά ζητήματα που συνδέονται με τη διακοπή της σύμβασης για τη διαχείριση και ανάπτυξη του λιμανιού και της μαρίνας.

Στη συνάντηση παρευρέθηκαν και η Νάντια Κυρίτση, Γενική Γραμματέας της ΣΕΓΔΑΜΕΛΙΝ – ΠΕΟ και ο Παναγιώτης Παναγή, Επαρχιακός Γραμματέας της ΟΜΕΠΕΓΕ – ΣΕΚ Λάρνακας.

Ο κ. Παναγιώτου ανέφερε στις δηλώσεις του ότι «σήμερα συναντηθήκαμε με τους εργαζόμενους της τέως αναδόχου εταιρείας που εργάζονται για την υλοποίηση της σύμβασης η οποία διακόπηκε, ώστε να τους ενημερώσουμε αναλυτικά για την εφαρμογή του κυβερνητικού σχεδιασμού, σχετικά με τα εργασιακά ζητήματα που τους αφορούν, σύμφωνα με τις πρόνοιες των εργασιακών νομοθεσιών για τη διασφάλιση των δικαιωμάτων τους και τη συνέχιση της εργασίας τους, όπως έχει ήδη συμφωνηθεί με τις συνδικαλιστικές οργανώσεις που τους εκπροσωπούν, τις οποίες ευχαριστούμε για τη συνεργασία».

Πρόσθεσε ότι «η επικείμενη περίοδος είναι μεταβατική για το μέλλον της διαχείρισης και της ανάπτυξης αυτών των κρίσιμων υποδομών και στο πλαίσιο αυτό, όλοι οι εργαζόμενοι έχουν τη δυνατότητα να εργοδοτηθούν για να συνεχίσουν να συνεισφέρουν στη λειτουργία της μαρίνας και του λιμανιού, μέσω της Αναπτυξιακής Εταιρείας Λάρνακας».

«Προς αυτή την κατεύθυνση αύριο θα λειτουργήσει διαδικασία καταγραφής των στοιχείων των εργαζομένων, έτσι ώστε να αξιοποιηθούν προς αυτή την κατεύθυνση», είπε ο κ. Παναγιώτου.

Παράλληλα, συνέχισε «βρίσκεται ήδη σε εξέλιξη η διαδικασία της καταγραφής των εργασιών που εκτελούσαν σε συνάρτηση με τις εργασίες που απαιτούνται, ώστε να τους ανατεθούν καθήκοντα, ενώ έχει επισημανθεί ότι για τον μελλοντικό ανάδοχο θα προνοηθεί η συνέχιση της εργοδότησης τους, σύμφωνα με την ευρέως εφαρμοζόμενη πρακτική».

Όπως είπε ο Υπουργός Εργασίας «το κράτος μας είναι κοινωνικό και η Κυβέρνησή μας είναι ανθρωποκεντρική, έτσι έχει ιεραρχηθεί ως ιδιαίτερα σημαντική η εργασιακή πτυχή στη διαχείριση της κατάστασης όπως αυτή είχε διαμορφωθεί και η ομαλή εξέλιξη των πραγμάτων είναι επιβεβαιωτική προς αυτή την κατεύθυνση».

Ο κ. Παναγιώτου ανέφερε επίσης ότι «είναι χρήσιμο να επισημανθεί ότι στη χώρα μας οι εργασιακές σχέσεις διαχρονικά λειτουργούν ομαλά, μέσα από τον σεβασμό των νομοθεσιών και των συμφωνιών από τους κοινωνικούς εταίρους στη βάση της τριμερούς κοινωνικής συνεργασίας των εργοδοτών, των εργαζομένων και της πολιτείας».

Έτσι, πρόσθεσε, «παρόλο που στην παρούσα συγκυρία είναι κατανοητή η επιδίωξη κάποιων για την αποκόμιση κερδών είτε επιχειρηματικών, είτε προεκλογικών, οι εργαζόμενοι δεν χρειάζονται ούτε «εργατοπατέρες» ούτε «εργατομητέρες» και δεν πρέπει σε καμία περίπτωση να εργαλειοποιούνται γι΄ αυτό τον σκοπό».

Ερωτηθείς κατά πόσον οι εργαζόμενοι έμειναν ικανοποιημένοι από όσα τους ανέφεραν οι δύο Υπουργοί, ο κ. Παναγιώτου απάντησε πως «η συζήτηση που διεξήχθη ήταν πολύ διαφωτιστική, αναπτύχθηκε σε πολύ καλό κλίμα και θεωρώ ότι δόθηκε η δυνατότητα για διευκρινίσεις οι οποίες να περιορίσουν τις ανησυχίες που φυσιολογικά δημιουργούνται σε μια τέτοια κατάσταση». «Δεν είναι ευχάριστο το γεγονός της διακοπής της σύμβασης, όμως ήταν μια απόφαση που έπρεπε να ληφθεί και για λόγους δημοσίου συμφέροντος, σωστά λήφθηκε», είπε.

Εμείς, συνέχισε «στο πλαίσιο της ευαισθησίας που χαρακτηρίζει την κυβέρνηση για τα εργασιακά ζητήματα, υλοποιούμε τον σχεδιασμό μας έτσι ώστε οι εργαζόμενοι να συνεχίσουν να εργάζονται όπως προνοείται από τη νομοθεσία και έτσι ώστε να διασφαλιστούν τα εργασιακά τους δικαιώματα».

Σε ερώτηση πότε οι εργαζόμενοι θα αρχίσουν να εργάζονται κάτω από την Αρχή Λιμένων, ο Υπουργός Εργασίας απάντησε πως «λόγω του ότι έχουν δει το φως της δημοσιότητας ορισμένα δημοσιεύματα τα οποία αναφέρονται σε δήθεν νομικό κώλυμα για τη συνέχιση της εργοδότησης των εργαζομένων μέσω της Αναπτυξιακής Εταιρείας Λάρνακας και Αμμοχώστου, αυτό δεν ισχύει» και εξήγησε πως «για να μπορέσει ένας εργαζόμενος να εργοδοτηθεί δεν υπάρχει προϋπόθεση του τερματισμού της απασχόλησης του από τον προηγούμενο εργοδότη, αφού σε διαφορετική περίπτωση θα μπορούσε ένας εργοδότης να κρατά όμηρους τους εργαζόμενους για οποιουσδήποτε λόγους αυτός θεωρούσε σωστούς».

Οπότε, συνέχισε, «εάν κάτι τέτοιο έχει θεωρηθεί δεν ισχύει και μέσα στις επόμενες μέρες αναμένουμε ότι θα ολοκληρωθούν οι διαδικασίες που βρίσκονται σε εξέλιξη και θα ξεκινήσει  αναδρομικά η εργοδότηση των εργαζομένων όπως έχει λεχθεί. Είναι επίσης αυτονόητο στη χώρα μας ότι κάθε εργοδότης οφείλει να καταβάλει τα δεδουλευμένα και ό,τι άλλο αναλογεί στους εργαζόμενους, των οποίων τερματίζεται η εργοδότηση».

Ο κ. Παναγιώτου εξέφρασε επίσης την εκτίμηση ότι «και σε αυτή την περίπτωση η τέως ανάδοχος εταιρεία, αναλαμβάνοντας τις ευθύνες της ως εργοδότης, θα καταβάλει όλες τις οφειλές προς τους εργαζόμενους».

Κληθείς να αναφέρει κατά πόσον θα θεωρείται ακόμα εργοδότης των εργαζομένων η εταιρεία Kition Ocean Holdings Ltd, σε περίπτωση που δεν στείλει επιστολή τερματισμού προς τους υπαλλήλους της, ο Υπουργός είπε πως «εάν ένας εργοδότης δεν τερματίσει την εργοδότηση του εργαζόμενου τον οποίο εργοδοτούσε, σημαίνει  ότι εξακολουθούν να συντρέχουν οι υποχρεώσεις του για καταβολή των απολαβών που προνοούνται από τη σύμβαση τους».

Όμως, συνέχισε «αυτό δεν λειτουργεί απαγορευτικά ή ανασταλτικά για την έναρξη της εργοδότησης από τον επόμενο εργοδότη». «Άρα λοιπόν αναμένω ότι δεν θα δημιουργηθούν επιπρόσθετα προβλήματα, χρειάζεται να προχωρήσουμε μπροστά και για να μπορέσουν τα πράγματα να εξελιχθούν ομαλά, πρέπει όλοι να αναλάβουν τις υποχρεώσεις τους σύμφωνα με το ρόλο του καθενός και οι εργαζόμενοι δεν πρέπει σε καμία περίπτωση να θυματοποιούνται ή να εργαλειοποιούνται», σημείωσε.

Στις δικές του δηλώσεις ο Υπουργός Μεταφορών ανέφερε ότι «σήμερα είχαμε την ευκαιρία να δούμε τους εργαζόμενους στο λιμάνι και στη μαρίνα». «Όσον αφορά την επόμενη μέρα για το συγκεκριμένο έργο, προχωρούμε με όσα έχουμε ανακοινώσει προηγουμένως» είπε.

Πρόσθεσε ότι «την Παρασκευή είχαμε συνάντηση με τους οργανωμένους φορείς, την Κυριακή είχα επισκεφθεί το λιμάνι και είδα τις λειτουργίες του και σήμερα επισκέφθηκα τη μαρίνα με την ομάδα του Υπουργείου Μεταφορών και είδα τη λειτουργία και τους προγραμματισμούς».

Προχωρούμε, συνέχισε «με τη δική μου δέσμευση προς τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, ότι εντός τακτού χρονικού διαστήματος θα προχωρήσω με την υποβολή ενός σημειώματος για την επόμενη μέρα».

Ερωτηθείς κατά πόσον το λιμάνι εργάζεται κανονικά, ο Υπουργός Μεταφορών απάντησε πως «μέχρι να ξεκαθαρίσει το θέμα των γερανών, αναγκαστικά το λιμάνι εργάζεται με συνεργεία υπεργολάβου».

«Ωστόσο, ενώ η σύμβαση προνοεί ότι σε 30 μέρες πρέπει να διευκρινιστεί ποιο είναι το ιδιοκτησιακό καθεστώς για τον εξοπλισμό του λιμανιού, εμείς ελπίζουμε να το ξεκαθαρίσουμε πολύ πιο γρήγορα για να επανέλθει η κανονικότητα του λιμανιού στα ίδια επίπεδα» ανέφερε.

Σημειώνεται ότι πριν την συνάντηση με τους 87 πρώην εργαζόμενους της ΚΙΤΙΟΝ, οι δύο Υπουργοί είχαν ολιγόλεπτη συνάντηση με τους δικηγόρους των εργαζομένων οι οποίοι δεν ανήκουν σε συντεχνίες.

Send this to a friend