Home ΑΛΛΑ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΑ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ Θεόδωρος Χριστούδιας: Εντονότερες αναταράξεις σε πτήσεις λόγω κλιματικής αλλαγής
Θεόδωρος Χριστούδιας: Εντονότερες αναταράξεις σε πτήσεις λόγω κλιματικής αλλαγής

Θεόδωρος Χριστούδιας: Εντονότερες αναταράξεις σε πτήσεις λόγω κλιματικής αλλαγής

Η κλιματική αλλαγή μπορεί να οδηγήσει σε εντονότερες αναταράξεις  σε υπερατλαντικές πτήσεις μέχρι τα μέσα αυτού του αιώνα, δήλωσε στο ΚΥΠΕ ο Αναπληρωτής Καθηγητής στο Ινστιτούτο Κύπρου Θεόδωρος Χριστούδιας κληθείς να σχολιάσει το περιστατικό σε αεροσκάφος της Singapore Airlines το οποίο αντιμετώπισε εν πτήσει έντονες αναταράξεις με αποτέλεσμα τον θάνατο ενός επιβάτη και τον τραυματισμό πολλών άλλων.

Ο Καθηγητής Χριστούδιας, ο οποίος ειδικεύεται σε ατμοσφαιρικά-κλιματικά μοντέλα, είπε στο ΚΥΠΕ ότι βάσει της έρευνας του Καθηγητή Επιστήμης της Ατμόσφαιρας στο Τμήμα Μετεωρολογίας του Πανεπιστημίου του Reading του Ηνωμένου Βασιλείου, Paul D. Williams, η ανθρωπογενής κλιματική αλλαγή αναμένεται να ενισχύσει τις κατακόρυφες αστάθειες στα υψόμετρα πτήσης αεροσκαφών εντός των ατμοσφαιρικών ρευμάτων και μια τέτοια ενίσχυση θα αύξανε τις αναταράξεις.

Σύμφωνα με τις μελέτες του Καθηγητή Williams για το θέμα, “προσομοιώσεις μοντέλων του κλίματος υποδηλώνουν ότι η κλιματική αλλαγή θα οδηγήσει σε πιο ανώμαλες υπερατλαντικές πτήσεις μέχρι τα μέσα αυτού του αιώνα, και ότι οι ισχυρές αναταράξεις  θα αυξηθούν, υπογραμμίζοντας τη σημασία βελτίωσης των προβλέψεων αναταράξεων και του σχεδιασμού πτήσεων για περιορισμό της δυσφορίας και τραυματισμών επιβατών και πληρώματος. Οι χρόνοι ταξιδιού μπορεί να επιμηκυνθούν και η κατανάλωση καυσίμων αλλά και οι εκπομπές μπορεί να αυξηθούν”.

Ερωτηθείς γιατί οι αναταράξεις στην εν λόγω πτήση ήταν τόσο έντονες, είπε ότι τα αεροσκάφη αντιμετωπίζουν μέτριου ή μεγαλύτερου μεγέθους αναταράξεις δεκάδες χιλιάδες φορές τον χρόνο σε παγκόσμια κλίμακα, με πιθανούς τραυματισμούς εκατοντάδων επιβατών (ενίοτε θανατηφόρα), κοστίζοντας στις αεροπορικές εταιρείες δεκάδες εκατομμύρια ευρώ και προκαλώντας δομικές ζημιές στα αεροπλάνα.

Πρόσθεσε ότι μια «αόρατη μορφή» των αναταράξεων, (δηλαδή που δεν μπορούν να τις δουν οι πιλότοι ή να εντοπιστούν από δορυφόρους ή από τους αισθητήρες του αεροσκάφους) που ονομάζονται αναταράξεις τύπου CAT (clear-air turbulence) προβλέπεται από τα μοντέλα ότι θα γίνονται πιο συχνές λόγω της κλιματικής αλλαγής.

Κληθείς να αναφέρει αν το συμβάν αυτό σχετίζεται με την κλιματική αλλαγή, ο Καθηγητής Χριστούδιας σημείωσε ότι οι δημοσιεύσεις του Καθηγητή Williams δείχνουν πως οι σοβαρές αναταράξεις τύπου CAT έχουν ήδη αυξηθεί κατά 55% από το 1979 και ότι οι υπερατλαντικές πτήσεις με ανατολική κατεύθυνση είναι αντιμέτωπες με περισσότερες αναταράξεις από ό,τι οι πτήσεις προς τα δυτικά.

Επίσης, είπε ότι η κλιματική αλλαγή επηρεάζει τις συνθήκες απογείωσης με βάση χρονοσειρές μετεωρολογικών μετρήσων σε δέκα ελληνικά αεροδρόμια από το 1955, υποδεικνύοντας το επίπεδο της κλιματικής αλλαγής στην περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου.

Κληθείς να κάνει μια εκτίμηση για το μέλλον, ο Καθηγητής Χριστούδιας είπε ότι οι αναταράξεις στα αεροσκάφη αναμένεται να αυξηθούν λόγω κλιματικής αλλαγής, συμπεριλαμβανομένων σοβαρών αναταράξεων παγκοσμίως.

ΚΥΠΕ

Send this to a friend