Home ΥΠΟΛΟΙΠΗ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ ΚΥΠΡΟΣ H Αρχή Ραδιοτηλεόρασης καλεί τα ΜΜΕ σε ισότιμη μεταχείριση ενόψει εκλογών
H Αρχή Ραδιοτηλεόρασης καλεί τα ΜΜΕ σε ισότιμη μεταχείριση ενόψει εκλογών

H Αρχή Ραδιοτηλεόρασης καλεί τα ΜΜΕ σε ισότιμη μεταχείριση ενόψει εκλογών

Σε ισότιμη μεταχείριση ενόψει εκλογών της νομοθετικής εξουσίας, της εκτελεστικής εξουσίας, των πολιτικών κομμάτων και των υποψηφιών καλεί η Αρχή Ραδιοτηλεόρασης τους αδειούχους τηλεοπτικούς ή ραδιοφωνικούς σταθμούς υπενθυμίζοντας την νομοθεσία που είναι σε ισχύ για το θέμα, σημειώνοντας παράλληλα ότι οι εκπομπές πρέπει να διέπονται από τις αρχές της αντικειμενικότητας, της πληρότητας και της επικαιρότητας της πληροφόρησης, της πολυφωνίας και της μεγαλύτερης δυνατής πρόσβασης του κοινού και των φορέων του και του σεβασμού των ιδεωδών της δημοκρατίας και των ανθρώπινων δικαιωμάτων.

Υπενθυμίζει επίσης τους κανόνες που θα ισχύουν για την μετάδοση πολιτικής διαφήμισης κατά τη διάρκεια της προεκλογικής περιόδου από τις 30 Απριλίου και έπειτα.

Σε ανακοίνωσή της, σαράντα μέρες πριν την ημέρα διεξαγωγής των Εκλογών για την Ανάδειξη Μελών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και των Αρχών Τοπικής Αυτοδιοίκησης, ενημερώνει ότι σύμφωνα με την νομοθεσία, οι εκπομπές κάθε αδειούχου τηλεοπτικού ή ραδιοφωνικού οργανισμού πρέπει να διέπονται από τις αρχές της αντικειμενικότητας, της πληρότητας και της επικαιρότητας της πληροφόρησης, της πολυφωνίας και της μεγαλύτερης δυνατής πρόσβασης του κοινού και των φορέων του και του σεβασμού των ιδεωδών της δημοκρατίας και των ανθρώπινων δικαιωμάτων.

Επισημαίνει ότι τα δελτία ειδήσεων και τα επικαιρικά προγράμματα πρέπει να χαρακτηρίζονται από αντικειμενικότητα και πολυφωνία, ιδιαίτερα αναφορικά με πολιτικά θέματα αλλά και οποιαδήποτε κοινωνικά θέματα που απασχολούν την κοινή γνώμη.

Σύμφωνα με την νομοθεσία, αναφέρει, «οι αδειούχοι τηλεοπτικοί ή ραδιοφωνικοί οργανισμοί οφείλουν να μεταχειρίζονται ισότιμα και χωρίς διακρίσεις ειδικότερα κατά τη διάρκεια της προεκλογικής περιόδου τη νομοθετική και την εκτελεστική εξουσία, τα πολιτικά κόμματα, τους υποψήφιους Προέδρους, τους Βουλευτές, τα Μέλη του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και υποψήφιους τόσο για ανάδειξη των Μελών της Βουλής των Αντιπροσώπων όσο και για ανάδειξη των Μελών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, τους συνδικαλιστικούς και κοινωνικούς φορείς, τις δημοτικές και κοινοτικές αρχές και τους πολίτες γενικά, χωρίς ωστόσο να επηρεάζεται το δικαίωμα του δημοσιογράφου στην αξιολόγηση των γεγονότων και καταστάσεων σύμφωνα με την ειδησεογραφική τους αξία και σημασία».

Συμπληρωματικά, σημειώνεται επίσης ότι, με βάση τον Κανονισμό 5(1) των περί Ραδιοφωνικών και Τηλεοπτικών Σταθμών, «ο σταθμός οφείλει να μεριμνά, ώστε η πρόσκληση για συμμετοχή και η παροχή πρόσβασης σε εκπομπές του να γίνονται χωρίς να παραβιάζεται η αρχή της αναλογικής ισότητας του Κανονισμού 4 των παρόντων Κανονισμών και, ειδικότερα, χωρίς αποκλεισμούς κομμάτων ή υποψηφίων ή εκπροσώπων τους, είτε από το σύνολο είτε από ορισμένου είδους εκπομπές και οφείλουν να αποβλέπουν πρώτιστα στην ενημέρωση των πολιτών για τις  θέσεις και τις δραστηριότητες των κομμάτων ή των υποψηφίων».

Αναφορικά με την προβολή/μετάδοση αποτελεσμάτων δημοσκοπήσεων, τόσο από Τηλεοπτικούς όσο και από Ραδιοφωνικούς Οργανισμούς, η Αρχή υπενθυμίζει και επισύρει την προσοχή των οργανισμών στις πρόνοιες του άρθρου 46(2) του περί Ραδιοφωνικών και Τηλεοπτικών Οργανισμών Νόμου 7(Ι)/98 (όπως τροποποιήθηκε μεταγενέστερα) σύμφωνα με τις οποίες Εταιρεία που διενεργεί δημοσκόπηση τα αποτελέσματα της οποίας δημοσιοποιούνται κατά τη διάρκεια προεκλογικής περιόδου οφείλει πριν από τη δημοσίευσή της να καταθέσει στην Αρχή την ταυτότητα της έρευνας, υπόμνημα σχετικά με τη μεθοδολογία και τη δειγματοληψία που έχει χρησιμοποιηθεί για τη δημοσκόπηση, αναλυτική κατάσταση του δείγματος πληθυσμού που χρησιμοποιήθηκε γι’ αυτή, καθώς και δείγμα του ερωτηματολογίου δημοσκόπησης.

Παράληψη συμμόρφωσης προς το περιεχόμενο της εγκυκλίου συνεπάγεται τη λήψη μέτρων και την πιθανή επιβολή ανάλογων κυρώσεων, από την Αρχή, σύμφωνα με τις πρόνοιες της Νομοθεσίας.

Εξάλλου, σημειώνεται ότι από την 30η Απριλίου  2024 τίθενται σε εφαρμογή οι ειδικές διατάξεις του άρθρου 34(Δ) του περί Ραδιοφωνικών και Τηλεοπτικών Οργανισμών Νόμου 7(Ι)/98 (όπως τροποποιήθηκε μεταγενέστερα) για τους Ιδιωτικούς Ραδιοτηλεοπτικούς Οργανισμούς, καθώς και του άρθρου 17Β του περί Ραδιοφωνικού Ιδρύματος Κύπρου Νόμου (Κεφαλαίο 300Α) για το Ραδιοφωνικό Ίδρυμα Κύπρου,  που αφορούν στην ρύθμιση της μετάδοσης πολιτικής διαφήμισης κατά τη διάρκεια της προεκλογικής περιόδου.

Υπενθυμίζεται, μεταξύ άλλων, ότι σύμφωνα με τα πιο πάνω άρθρα πριν από τη μετάδοση της πολιτικής διαφήμισης πρέπει να χρησιμοποιείται οπτικό και ακουστικό μέσο επισήμανσης της ως πληρωμένης πολιτικής διαφήμισης.

Δεν μεταδίδεται πολιτική διαφήμιση η οποία αποτελεί αρνητική διαφήμιση κατά την έννοια του άρθρου 2 των πιο πάνω Νόμων.

Μεταδίδεται πολιτική διαφήμιση υπό τους ίδιους οικονομικούς ή άλλους όρους για όλους τους υποψηφίους.

Η μετάδοση πολιτικής διαφήμισης επιτρέπεται μόνο υπέρ των υποψηφίων.

Δεν μεταδίδεται πολιτική διαφήμιση εάν και εφόσον έχει υποδειχθεί από την Αρχή Ραδιοτηλεόρασης Κύπρου ότι ο συνολικός χρόνος διαφήμισης υπέρ οποιουδήποτε υποψηφίου έχει ξεπεράσει το συνολικό χρονικό πλαίσιο που καθορίζει ο Νόμος:

Για κάθε υποψήφιο, συνολικά 100 λεπτά σε ότι αφορά την τηλεόραση και συνολικά 60 λεπτά όσον αφορά στο ραδιόφωνο όπου «υποψήφιος», σύμφωνα με το άρθρο 34Δ στη περίπτωση Εκλογών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου είναι πρόσωπο ή συνδυασμός ενός κόμματος ή συνδυασμός συνασπισμού πλειόνων συνεργαζόμενων κομμάτων ή συνδυασμός ανεξάρτητων  που εκτίθενται στην εκλογή εν συνδυασμώ με βάση τον περί Εκλογής των Μελών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου Νόμο.

Πριν από τη μετάδοση οποιασδήποτε πολιτικής διαφήμισης πρέπει να γνωστοποιείται στην Αρχή η συμφωνία για τη μετάδοση της συμπεριλαμβανομένου του περιεχομένου και του χρόνου μετάδοσης της από τους υποψήφιους και κάθε τηλεοπτικό ή ραδιοφωνικό οργανισμό.

Απαγορεύεται η μετάδοση πολιτικής διαφήμισης πενήντα πέντε (55) ώρες πριν από την ώρα έναρξης της ψηφοφορίας κατά την ημέρα διεξαγωγής των Εκλογών, ήτοι μετά τα μεσάνυχτα της Πέμπτης 3 ΙΟυνίου 2024.

Σύμφωνα με την νομοθεσία, οι οπτικοακουστικές εμπορικές ανακοινώσεις απαγορεύεται να θίγουν τον σεβασμό της ανθρώπινης αξιοπρέπειας και να εισάγουν ή προάγουν διακρίσεις βάσει φύλου, φυλετικής ή εθνοτικής καταγωγής, εθνικότητας, θρησκείας ή πεποιθήσεων, αναπηρίας, ηλικίας ή σεξουαλικού προσανατολισμού (…)

Πηγή: ΚΥΠΕ

Send this to a friend