Home ΛΑΡΝΑΚΑ Kition εναντίον Κυβέρνησης: Προσέφυγε στη δικαιοσύνη η διαχειρίστρια εταιρεία λιμανιού – μαρίνας Λάρνακας
Kition εναντίον Κυβέρνησης: Προσέφυγε στη δικαιοσύνη η διαχειρίστρια εταιρεία λιμανιού – μαρίνας Λάρνακας

Kition εναντίον Κυβέρνησης: Προσέφυγε στη δικαιοσύνη η διαχειρίστρια εταιρεία λιμανιού – μαρίνας Λάρνακας

ΓΡΑΦΕΙ ο ΒΑΣΟΣ ΒΑΣΟΥ

Στη δικαιοσύνη έχει προσφύγει η διαχειρίστρια εταιρεία του λιμανιού και της μαρίνας Λάρνακας, Kition Ocean Holdings, προκειμένου να υποχρεώσει την κυβέρνηση να συμμορφωθεί με την Σύμβαση Παραχώρησης.

Αυτό υποστηρίζει σε χθεσινή γραπτή του δήλωση ο διευθύνων σύμβουλος της Kition, Όλιβερ Κορλέτ, απαντώντας ουσιαστικά στα τελευταία δημοσιεύματα που ανέφεραν ότι η επένδυση του 1,2 δισεκατομμυρίου ευρώ βρίσκεται στον «αέρα» και πως παρατηρείται καθυστέρηση στην έναρξη των έργων.

Στη δήλωσή του, ο κ.Κορλέτ σημειώνει πως σ’ ένα μακροπρόθεσμο έργο, και οι δύο πλευρές πρέπει να συνεργαστούν και να είναι ευέλικτες, ώστε να ξεπεράσουν μαζί τις προκλήσεις της αγοράς και του έργου. Παρατήρησε, δε, ότι υπάρχει μηχανισμός ευελιξίας για να αντιμετωπιστούν απρόβλεπτες συνθήκες που μπορεί να προκύψουν κατά τη διάρκεια μιας μακροχρόνιας σύμβασης, όπως είναι η Σύμβαση Παραχώρησης.

Ωστόσο, σύμφωνα με τον Όλιβερ Κορλέτ, η κυβέρνηση αρνείται να ακολουθήσει τη Σύμβαση και να συνεργαστεί μαζί με την εταιρεία, προκειμένου να συζητηθούν οι ανησυχίες του επενδυτή για την εμπορική βιωσιμότητα του έργου. Γι’ αυτό, όπως εξηγεί, η εταιρεία έχει προσφύγει στη δικαιοσύνη, σε μια προσπάθεια να υποχρεώσει την κυβέρνηση να συμμορφωθεί με τη Σύμβαση.

Ο Διευθύνων Σύμβουλος της Kition εξέφρασε την ετοιμότητα της εταιρείας να ξεκινήσει το έργο της ενιαίας ανάπτυξης λιμανιού και μαρίνας Λάρνακας, σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα που ορίζει η σύμβαση.

Όπως αναφέρει, το αρχικό Masterplan, το οποίο εγκρίθηκε από το Τμήμα Πολεοδομίας, επεξεργάστηκε η αμερικανική εταιρεία AECOM, ενώ η πρώτη φάση της ανάπτυξης ακινήτων σχεδιάζεται από τη διεθνή αρχιτεκτονική εταιρεία HKS, σε συνεργασία με κυπριακά γραφεία. Ο κ.Κορλέτ προσθέτει ότι η ανάπλαση του λιμανιού και της μαρίνας σχεδιάστηκαν από την ελληνική εταιρεία Rogan, ενώ η ανάδοχος εταιρεία θ’ ακολουθήσει στρατηγική Σχεδίασης και Κατασκευής (Design and Build) για τα θαλάσσια έργα.

Ήδη έχει λάβει προσφορές και αυτή την στιγμή βρίσκεται στο στάδιο της αξιολόγησής τους. «Προγραμματίζουμε σημαντικές επεκτάσεις της χωρητικότητας του λιμανιού, περιλαμβανομένου ενός νέου κτηρίου διοίκησης, αναβαθμισμένων εγκαταστάσεων για το ναυτικό και την ακτοφυλακή καθώς και του κτηρίου που θα στεγάζει τις κρατικές υπηρεσίες. Αυτές οι εγκαταστάσεις βρίσκονται σε διαδικασία διαγωνισμού. Έχει, επίσης, σχεδιαστεί ένα νέο τερματικό επιβατών σε συνεργασία με παγκοσμίως αναγνωρισμένες εταιρείες κρουαζιέρας για να υποδέχεται επιβάτες από τη ζώνη Σένγκεν.

Παράλληλα, βρισκόμαστε σε διαπραγματεύσεις για τη διαχείριση της πρώτης προγραμματισμένης ξενοδοχειακής μονάδας του έργου. Η ανάπτυξη του έργου της ενιαίας ανάπτυξης αποτελεί μια μακροπρόθεσμη συνεργασία, διάρκειας πέραν των 15 ετών, μεταξύ Kition και κυβέρνησης, η οποία από τη φύση της είναι υποκείμενη στη μεταβλητότητα των μακροοικονομικών και γεωπολιτικών αλλαγών. Έχουμε εκφράσει στην κυβέρνηση, σε πολλές περιπτώσεις, τις ανησυχίες μας σχετικά με την μακροπρόθεσμη βιωσιμότητα του έργου, ιδιαίτερα μετά την δραματική αύξηση του πληθωρισμού που επηρεάζει και το κατασκευαστικό κόστος, την αύξηση των επιτοκίων, τους περιφερειακούς πολέμους και την οικονομική επιβράδυνση», τονίζει ο Όλιβερ Κορλέτ, ο οποίος υπογραμμίζει ότι η Σύμβαση Παραχώρησης (Concession Agreement), οι νόμοι της Κυπριακής Δημοκρατίας και οι ευρωπαϊκές οδηγίες έχουν διαμορφωθεί για να αντιμετωπίζουν τέτοιες προκλήσεις. Γι’ αυτό, όπως επισημαίνει, η εταιρεία προσδοκεί ότι η κυβέρνηση θα τηρήσει τις υποχρεώσεις της και θα λάβει υπόψη όλες τις πιο πάνω οικονομικές επιπτώσεις.

Περαιτέρω, ο Όλιβερ Κορλέτ υποστηρίζει πως το διαθέσιμο κονδύλι για υλοποίηση του μεγαλεπήβολου project είναι διαθέσιμο, τονίζοντας, ωστόσο, ότι η πρόοδος του έργου αυτή την στιγμή εξαρτάται όχι μόνο από τις ενέργειες της εταιρείας, αλλά και από την εποικοδομητική, όπως αναφέρει, συμμετοχή της κυβέρνησης. Θέση της Kition είναι ότι έχουν υποβληθεί αιτήματα για τροποποίηση των φάσεων υλοποίησης του έργου, τα οποία είναι απαραίτητα για τη βιωσιμότητά του, αλλά δεν επηρεάζουν τη φύση του. Τα αιτήματα αυτά υποβλήθηκαν για ν’ αντιμετωπιστούν οι δραματικές αλλαγές στις μακροοικονομικές συνθήκες, σύμφωνα με τη Σύμβαση.

Σύμφωνα πάντα με την εταιρεία, η κυβέρνηση αρνείται ακόμα και να συζητήσει μαζί της. Ταυτόχρονα, μία από τις εγγυήσεις έληξε και υπήρχε διαφορά μεταξύ Kition και κυβέρνησης σχετικά με τον υπολογισμό του ποσού της εγγύησης. «Το θέμα αυτό το θέσαμε έγκαιρα και ζητήσαμε από την κυβέρνηση να καθίσει μαζί μας για να εξετάσουμε τους υπολογισμούς, ώστε να καταθέσουμε το σωστό ποσό. Αρνήθηκαν να συμμετάσχουν στη διαδικασία που προβλέπεται από τη Σύμβαση και προσπάθησαν να μας εκφοβίσουν απειλώντας με λύση της σύμβασης.

Την προηγούμενη εβδομάδα καταθέσαμε αίτηση στο δικαστήριο, αιτούμενοι απόφαση του δικαστηρίου που να διατάζει την κυβέρνηση να ακολουθήσει τη Σύμβαση», καταλήγει ο διευθύνων σύμβουλος της αναδόχου εταιρείας, ο οποίος εξέφρασε την άποψη ότι το μόνο που κρατά πίσω το έργο είναι η άρνηση της κυβέρνησης να ακολουθήσει τη συμφωνία με την εταιρεία και να συζητήσει μαζί της.

H απάντηση Βαφεάδη

——————————– 

Απαντώντας στον διευθύνοντα σύμβουλο της Kition Ocean Holdings, ο υπουργός Μεταφορών Αλέξης Βαφεάδης είπε ότι η υποχρέωση να υπάρχει σε ισχύ εγγυητική επιστολή είναι όρος του συμβολαίου, δεν είναι κάτι διαπραγματεύσιμο. Συνεπώς, πρόσθεσε, η κυβέρνηση δεν έχει επιλογή να δεχθεί να μην υπάρχει αυτή η επιστολή, διότι, όπως εξήγησε, σε μια τέτοια περίπτωση είναι σαν να παραβιάζει το κράτος τη σύμβαση. «Χωρίς την εγγυητική, απουσιάζει ένα ουσιαστικό στοιχείο κι ένας ουσιώδης όρος της σύμβασης. Δεν είναι δική μου αντίληψη αυτό, είναι η θέση και της Νομικής Υπηρεσίας.

Συνεπώς, δεν μπορούν τα δύο θέματα να συσχετιστούν. Εμείς τους εξηγήσαμε πολλές φορές πως δεν μπορεί να συσχετιστούν οι αλλαγές που θέλουν με το εάν θα ανανεώσουν ή όχι την εγγυητική», σημείωσε ο υπουργός, ο οποίος παράλληλα εξέφρασε την προθυμία του κράτους να συζητήσει με την εταιρεία το ενδεχόμενο κάποιων αλλαγών στο έργο. Αλλά, μόνο μετά την ανανέωση της εγγυητικής.

«Στην δικαιοσύνη έχουν προσφύγει επειδή εμείς τους έχουμε πει πως σε περίπτωση που δεν ανανεώνεται η εγγυητική, υπάρχει ενδεχόμενο να εξαργυρωθούν οι υπόλοιπες εγγυητικές. Προσέφυγαν στη δικαιοσύνη κι έλαβαν μονομερές διάταγμα, το οποίο λέει πως δεν δικαιούμαστε να εξαργυρώσουμε τις υπόλοιπες εγγυητικές μέχρι να ακουστούν ενώπιον του δικαστηρίου οι θέσεις της Kition και της κυβέρνησης.

Η υπόθεση ορίστηκε για τις 15 Απριλίου», κατέληξε ο Α. Βαφεάδης, ο οποίος πρόσθεσε πως αναμένει οδηγίες από την Νομική Υπηρεσία ως προς τον περαιτέρω χειρισμό του ζητήματος.

 Θ’ αντιδράσουμε εάν…

———————————

Από την πλευρά του, ο δήμαρχος Ανδρέας Βύρας δήλωσε πως εάν η ανάδοχος εταιρεία δεν ξεκινήσει τα πρώτα κατασκευαστικά έργα μέχρι τον ερχόμενο Ιούνιο, όπως προνοεί το συμβόλαιο που υπέγραψε με το κράτος, τότε ο Δήμος Λάρνακας και οι φορείς της πόλης θ’ αντιδράσουν.

Ξεκαθάρισε, ακόμα, ότι ο δήμος δεν πρόκειται ν’ αποδεχτεί να μην γίνουν έργα, τα οποία συμπεριλήφθηκαν στο master plan της εταιρείας κι έχουν ήδη εξαγγελθεί.

Το θέμα του λιμανιού αναμένεται ν’ απασχολήσει προσεχώς το δημοτικό συμβούλιο, την Επιτροπή Ανάπτυξης Λάρνακας και την επιτροπή Μεταφορών της Βουλής. Επίσης, ο Δήμος Λάρνακας προτίθεται ν’ αποστείλει επιστολή στον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, ζητώντας την ενεργό εμπλοκή του στο θέμα.

Ανησυχία ΑΚΕΛ Λάρνακας

———————————— 

Στο μεταξύ, η επαρχιακή επιτροπή του ΑΚΕΛ Λάρνακας εξέδωσε ανακοίνωση, εκφράζοντας έντονη ανησυχία για την πορεία του έργου της ενιαίας ανάπτυξης λιμανιού και μαρίνας.

Ιδιαίτερα, όπως τονίζεται, οι δηλώσεις του Υπουργού Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων, περί άρνησης της αναδόχου εταιρείας να ανανεώσει την τραπεζική εγγύηση που έληξε στις 31 Ιανουαρίου 2024, εντείνουν την ανησυχία και καθιστούν άμεση αναγκαιότητα να ξεκαθαρίσει το τοπίο.

«Απαιτούμε άμεσες και συγκεκριμένες απαντήσεις από όλους τους εμπλεκόμενους για το τι συμβαίνει και το τι μέλλει γενέσθαι. Το ΑΚΕΛ συμμετείχε στους αγώνες των Λαρνακέων για να τερματιστούν οι μεθοδεύσεις της κυβέρνησης Αναστασιάδη- ΔΗΣΥ για μετατροπή του λιμανιού σε ενεργειακό και για ν’ αποκτήσει η πόλη σύγχρονο εμπορικό κι επιβατικό λιμάνι και σύγχρονη μαρίνα.

Ως εκ τούτου, δεν πρόκειται να αποδεχθούμε οποιεσδήποτε εξελίξεις που να ακυρώνουν αυτόν τον στόχο», τονίζεται στην ανακοίνωση του ΑΚΕΛ Λάρνακας, το οποίο κάλεσε την κυβέρνηση όπως ενημερώσει επίσημα και άμεσα το δημοτικό συμβούλιο και την Επιτροπή Ανάπτυξης Πόλης και Επαρχίας Λάρνακας για τις τελευταίες εξελίξεις, τις διαφορές που υπάρχουν με την ανάδοχο εταιρεία και τα επόμενα βήματα.

Καλεί, επίσης, την κυβέρνηση όπως παραδώσει στη Βουλή τη σύμβαση παραχώρησης που συμφώνησε η προηγούμενη κυβέρνηση με την εταιρεία, μέσω του μηχανισμού που επιτρέπει κάτι τέτοιο, ούτως ώστε η Βουλή, ασκώντας τον θεσμικό της ρόλο, να ελέγξει τη σύμβαση, κατά πόσο υπηρετεί το δημόσιο συμφέρον.

Send this to a friend