Home ΥΠΟΛΟΙΠΗ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ ΕΛΛΑΔΑ Οι πληγές του Αιγαίου: 28 χρόνια από την κρίση στα Ίμια
Οι πληγές του Αιγαίου: 28 χρόνια από την κρίση στα Ίμια

Οι πληγές του Αιγαίου: 28 χρόνια από την κρίση στα Ίμια

Τα Ίμια αποτελούν ένα από τα σημαντικότερα προβλήματα στις σχέσεις Ελλάδας- Τουρκίας  και το 1996 επέφεραν μια από τις πιο δύσκολες στιγμές για την Ελλάδα και την Κύπρο αφού ο ελληνοτουρκικός πόλεμος βρισκόταν προ των πυλών εξαιτίας της κρίσης των Ιμίων.

Όλα ξεκίνησαν στις 25 Δεκεμβρίου 1995 όταν το τουρκικό φορτηγό πλοίο Φιγκέν Ακάτ προσάραξε σε κοντά στη Μικρή Ίμια εκπέμποντας σήμα κινδύνου με το λιμεναρχείο Καλύμνου  να στέλνει ρυμουλκό για να το αποκολλήσει.

Σε απάντηση ο πλοίαρχος αρνήθηκε αφού ανέφερε ότι βρισκόταν σε τουρκική περιοχή και μόνο οι τουρκικές αρχές θα μπορούσαν να του προσφέρουν βοήθεια.

Στις 28 Δεκεμβρίου, εν μέσω διπλωματικών και πολιτικών διαβουλεύσεων, δύο ελληνικά ρυμουλκά αποκόλλησαν το τουρκικό φορτηγό οδηγώντας το στο Κιουλούκ της Τουρκίας.

Την ίδια μέρα ένα τουρκικό μαχητικό αεροσκάφος κατέπεσε στη θαλάσσια περιοχή της Λέσβου, ύστερα από εμπλοκή με ελληνικά μαχητικά με τον πιλότο να διασώζεται από την Ελλάδα.

Στις 29 Δεκεμβρίου το τουρκικό υπουργείο Εξωτερικών δημοσιεύει ανακοίνωση με την οποία αναφέρει ότι οι βραχονησίδες Ίμια είναι καταχωρημένες στο κτηματολόγιο Μουγκλά του νομού Μπόντρουμ (Αλικαρνασσού) και ανήκουν στην Τουρκία.

Ο δήμαρχος της Καλύμνου Δημήτρης Διακομιχάλης, υψώνει την ελληνική σημαία στη Μικρή Ιμια στις 25 Ιανουαρίου 1996 μαζί με 3 άλλα πρόσωπα. Σε απάντηση, δύο δημοσιογράφοι της Χουριέτ στη Σμύρνη, μετέβησαν με ελικόπτερο στις 27 Ιανουαρίου και υπέστειλαν την ελληνική σημαία υψώνοντας την τουρκική.

Στις 28 Ιανουαρίου 1996 το περιπολικό του Πολεμικού Ναυτικού “Αντωνίου” κατέβασε την τουρκική σημαία και ύψωσε την ελληνική παραβαίνοντας την πολιτική εντολή που τους δόθηκε ενώ έλληνες βατραχάνθρωποι αποβιβάστηκαν στη Μικρή Ίμια για να φυλάξουν τη σημαία.

Στις 31 Ιανουαρίου και ώρα 01:40 Τουρκικές ειδικές δυνάμεις αποβιβάζονται στη Μεγάλη Ίμια  ενώ στις 05:30 ελικόπτερο του Ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού κινείται προς τα Ίμια για να διαπιστώσει αν υπάρχουν Τούρκοι στη βραχονησίδα.

Το ελικόπτερο  κατέπεσε κατά την επιστροφή του και τα τρία μέλη του πληρώματος: ο υποπλοίαρχος Χριστόδουλος Καραθανάσης, ο υποπλοίαρχος Παναγιώτης Βλαχάκος και ο αρχικελευστής Έκτορας Γιαλοψός, σκοτώθηκαν.

Η επίσημη θέση του Πολεμικού Ναυτικού είναι ότι το ελικόπτερο κατέπεσε λόγω κακοκαιρίας και απώλειας προσανατολισμού του πιλότου αλλά μέχρι και σήμερα η επικρατούσα άποψη είναι ότι το ελικόπτερο καταρρίφθηκε από τους Τούρκους καταδρομείς.

Γιατί τα Ίμια                                                                                                                                               

Τα Ίμια ή Λίμνια είναι δύο ακατοίκητες νησίδες στα ανατολικά της Καλύμνου και τα οποία ανήκουν στην Ελλάδα η οποία επικαλείται γι’ αυτό διεθνείς συνθήκες.

Συγκεκριμένα, με τη Συνθήκης της Λωζάννης παρέμειναν στην Τουρκία όσα νησιά απείχαν λιγότερο από 3 μίλια από τις ακτές της ενώ τα Ίμια απέχουν 3,7 μίλια.

Παράλληλα, με το άρθρο 15 της Συνθήκης, η Τουρκία είχε παραχωρήσει  στην Ιταλία τα νησιά της Δωδεκανήσου αλλά και τις νησίδες.

Με τη Συνθήκη Ειρήνης των Παρισίων του 1947, όμως, η Ιταλία παραχώρησε τα Δωδεκάνησα, συμπεριλαμβανομένων των Ιμίων στην Ελλάδα.

Η Τουρκία από τότε  αμφισβητεί την ελληνική κυριαρχία πάνω στα Ίμια θεωρώντας ότι δεν περιλαμβάνονται στις συμφωνίες της Ελλάδας με την Ιταλία.

Larnakaonline

Send this to a friend