Home ΑΛΛΑ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ Πως οι τελειόφοιτοι θα έχουν μια πετυχημένη σχολική χρονιά ενόψει των παγκύπριων
Πως οι τελειόφοιτοι θα έχουν μια πετυχημένη σχολική χρονιά ενόψει των παγκύπριων

Πως οι τελειόφοιτοι θα έχουν μια πετυχημένη σχολική χρονιά ενόψει των παγκύπριων

Η νέα σχολική χρονιά βρίσκεται προ των πυλών, με τους τελειόφοιτους μαθητές της τρίτης λυκείου, να ετοιμάζονται να ριχθούν στη μάχη των απολυτήριων και παγκύπριων εξετάσεων.

Έχοντας ως στόχο τις παγκύπριες εξετάσεις οι μαθητές εστιάζουν στο διάβασμα, με το καθημερινό τους πρόγραμμα να επιβαρύνεται σημαντικά. Την ίδια ώρα, θα κληθούν να λάβουν καθοριστικές αποφάσεις για τη μετέπειτα ζωή τους, επιλέγοντας το πανεπιστήμιο και τη σπουδή που θα ακολουθήσουν.

Αυτό όμως, που πολλές φορές ξεχνούν οι τελειόφοιτοι μαθητές είναι το πως θα τα οργανώσουν όλα αυτά. Κάτι το οποίο, σύμφωνα με τα όσα ανέφερε στο Alphanews.Live ο σύμβουλος σπουδών Αντώνης Δημητρίου, αποτελεί μεγάλη πρόκληση για τους ίδιους τους μαθητές, καθώς η καθημερινότητας τους μπαίνει σε εξαντλητικούς ρυθμούς.

«Όλα είναι θέμα οργάνωσης»

Φέτος οι τελειόφοιτοι μαθητές θα έρθουν αντιμέτωποι με τις αλλαγές στο σύστημα αξιολόγησης τους. Πλέον, καταργούνται οι εξετάσεις τετραμήνων και θα παρακάθονται σε μια μόνο εξέταση τον Μάιο.

Από την κατάργηση των εξετάσεων τετραμήνων, ελλοχεύει ο κίνδυνος οι μαθητές να αφήσουν το διάβασμα την τελευταία στιγμή. Κάτι που ενδεχομένως να έχει αντίκτυπο και στο απολυτήριο τους, αφού η τελική εξέταση θα έχει βαρύτητα 30% στον τελικό βαθμό του κάθε μαθήματος.

Λαμβάνοντας όλα τα πιο πάνω υπόψη ο κ. Δημητρίου σημείωσε πως η φετινή χρονιά απαιτεί πάρα πολύ καλή οργάνωση από πλευράς των μαθητών.

Είναι σημαντικό τα παιδιά να έχουν ένα πρόγραμμα επί καθημερινής βάσεως με βάση τα ωράρια στο σχολείο και τα φροντιστήρια τους. Μέσα από το πρόγραμμα αυτό θα μπορούν να αξιοποιήσουν τις κενές ώρες για να οργανώνουν το διάβασμα στο σπίτι, βάζοντας προτεραιότητες.

Πρόσθεσε, πως δεν αρκεί μόνο η ποσότητα του διαβάσματος, αλλά και η ποιότητα. Όπως είπε, μέσα από την εμπειρία του ο κ. Δημητρίου συνάντησε περιπτώσεις μαθητών που τα πήγαν πάρα πολύ καλά στις παγκύπριες εξετάσεις, χάρη στην μεθοδικότητα και το πρόγραμμα που είχαν στο διάβασμα τους.

Προέτρεψε μάλιστα τους τελειόφοιτους μαθητές κάθε βράδυ να κάνουν ανατροφοδότηση με τον εαυτό τους. «Να δουν τι κάλυψαν και τι όχι, έτσι ώστε να ασκούν πίεση – με την καλή έγνοια – για να μπορούν να βελτιώνονται και να γίνονται καλύτεροι κάθε μέρα».

Τι θα σπουδάσω;

Πέραν από την οργάνωση του διαβάσματος οι τελειόφοιτοι μαθητές θα πρέπει να αποφασίσουν και για το ίδιο του το μέλλον, τις σπουδές και το πανεπιστήμιο που θα ακολουθήσουν.

Πριν όμως οι μαθητές αποφασίσουν το πανεπιστήμιο στο οποίο θέλουν να φοιτήσουν θα πρέπει να καταλήξουν στον τομέα των σπουδών που θα ακολουθήσουν.

Μια διαδικασία την οποία θα πρέπει να αντιμετωπίσουν με ψυχραιμία, ακολουθώντας μια συστηματική και σωστή διαδικασία, λαμβάνοντας υπόψη διάφορες παραμέτρους.

Η μια παράμετρος είναι η ακαδημαϊκή. Ποια μαθήματα κάνουν στο σχολείο, τι δυνατότητες έχουν στα μαθήματα αυτά και τι προτιμήσεις έχουν για τις σπουδές τους;

Για ένα παιδί το οποίο είναι αδύνατο στα μαθηματικά και τη φυσική, υπάρχει προβληματισμός αν πρέπει να ακολουθήσει ανάλογες σπουδές, όπως μηχανολογία. Δεν πρέπει όμως να ενεργήσει αποτρεπτικά από το να διεκδικήσει μια θέση σε τμήματα λογιστικής ή διοίκηση επιχειρήσεων. Ναι μεν τα μαθηματικά είναι απαραίτητο μάθημα για διεκδικήσουν θέση στα τμήματα αυτά, κατά την διάρκεια των σπουδών τους όμως δεν τα συναντούν τόσο έντονα.

Συνεπώς, πρόσθεσε ο κ. Δημητρίου, θα πρέπει να ληφθεί υπόψη και το πρόγραμμα που θα ακολουθήσουν κατά τη διάρκεια των σπουδών τους. «Δεν είναι απλά να διεκδικήσουμε μια θέση στο πανεπιστήμιο, θα πρέπει να μπορούμε να ανταποκριθούμε και στις σπουδές».

Η δεύτερη παράμετρος αναφέρεται στο προφίλ του παιδιού. Σε αυτό το κομμάτι μπορούν να συμβάλουν και διάφορα εργαλεία επαγγελματικού προσανατολισμού, όπως είναι τα ψυχομετρικά τεστ. Με αυτό τον τρόπο, σύμφωνα με τον κ. Δημητρίου, θα μπορούμε να σκιαγραφήσουμε το προφίλ του παιδιού, να καταλάβουμε την προσωπικότητα, τα ενδιαφέροντα και τις επαγγελματικές του αξίες.

Έτσι θα μπορέσουμε να δούμε σε ποιους χώρους εργασίας θα μπορεί να ταιριάξει το παιδί και ποιες σπουδές μπορούν να το οδηγήσουν εκεί.

Εάν μέσα από ένα τεστ διαφανεί ότι το παιδί έχει την τάση να βοηθάει και να είναι δημιουργικός, τότε θα μπορούσε να ψάξει επιλογές παραϊατρικών σπουδών, όπως εργοθεραπεία και νοσηλευτική.

Η τρίτη και τελευταία παράμετρος αφορά τις προοπτικές στην αγορά εργασίας, κάτι που προβληματίζει ιδιαίτερα και τους ίδιους τους γονείς.

Βλέποντας τον τομέα σπουδών, είναι σημαντικό να δουν και τις επαγγελματικές πόρτες που τους ανοίγεται, καθώς η κάθε πόρτα απαιτεί και διαφορετικό προφίλ.

Παρόλα αυτά, ο κ. Δημητρίου σημείωσε πως τις προοπτικές τις δημιουργούμε και εμείς οι ίδιοι, μέσα από την συνεχή εκπαίδευση, την όρεξη και το ενδιαφέρουν σε αυτό που κάνουμε.

Που θα σπουδάσω;

Αφού οι μαθητές λάβουν όλα τα πιο πάνω υπόψη και αποφασίσουν τον τομέα σπουδών που θα ακολουθήσουν, θα πρέπει να καταλήξουν και στο πανεπιστήμιο στο οποίο θα φοιτήσουν.

Αναφερόμενος στα παιδιά που θα στοχεύσουν στις παγκύπριες εξετάσεις ο κ. Δημητρίου επεσήμανε πως λόγο του Brexit αλλά και άλλων παραγόντων, όπως είναι ο οικονομικός, υπάρχει μια στροφή σε πανεπιστήμια της Κύπρου και της Ελλάδας.

Οι Παγκύπριες Εξετάσεις δίνουν τη δυνατότητα για σπουδές στα πανεπιστήμια αυτά. Ο ανταγωνισμός, ωστόσο, σε κάποιες περιπτώσεις είναι μεγάλος, των δωρεάν διδάκτρων και της ποιότητας των σπουδών.

Την ώρα που μελετάμε τις σχολές, είναι σημαντικό να βλέπουμε και το πρόγραμμα σπουδών και τις κατευθύνσεις που προσφέρει η κάθε σχολή.

Η αναγνώριση των σχολών είναι επίσης μια σημαντική παράμετρος. «Στην Ελλάδα υπάρχουν σχολές μηχανολογίας οι οποίες ήταν πρώην τεχνολογικά πανεπιστήμια. Τέτοιου είδους τμήματα δεν είναι πολυτεχνικές σχολές και υπάρχει ζήτημα αναγνώρισης του πτυχίου στην Κύπρο».

Επιπρόσθετα, θα πρέπει να ληφθεί υπόψη και σε πια περιοχή βρίσκονται οι σχολές. Πολλές φορές τα παιδιά που στοχεύουν σε κάποιο πανεπιστημίου της Ελλάδας, βλέπουν τις επιλογές που υπάρχουν μόνο σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, αγνοώντας τα πανεπιστήμια σε άλλες περιοχές της Ελλάδας.

Πέραν από τα πιο πάνω υπάρχει και η επιλογή των ιδιωτικών πανεπιστημίων στη Κύπρο, τα οποία προσφέρουν ένα εξίσου ψηλό επίπεδο σπουδών, ιδιαίτερα σε κλάδους όπως είναι η φαρμακευτική, η εργοθεραπεία ή ιατρική.

Τα παιδιά που σκέπτονται την φοίτηση σε ιδιωτικά πανεπιστήμια της Κύπρου είναι σημαντικό να επιδιώξουν να έχουν βαθμό απολυτηρίου τουλάχιστον 17, έτσι ώστε να απολαμβάνουν έκπτωση στα δίδακτρα των ιδιωτικών πανεπιστημίων.

Στο μεταξύ πληθώρα επιλογών υπάρχει και σε πανεπιστήμια της Ευρώπης. Σύμφωνα με τον κ. Δημητρίου, μετά το Brexit οι νεαροί «εξαναγκάστηκαν» να αναζητήσουν και άλλες επιλογές. Στο σημείο αυτό θα πρέπει, ωστόσο, να ληφθεί υπόψη και ο προϋπολογισμός της οικογένειας, σε σχέση με τα δίδακτρα και το κόστος ζωής. Οι τελειόφοιτοι θα πρέπει αναζητήσουν επιλογές πανεπιστημίων με μειωμένα δίδακτρα ή υποτροφίες.

Στη Γερμανία υπάρχει αγγλικό πανεπιστήμιο που δίνει τη δυνατότητα σε ευρωπαίους φοιτητές να επωφεληθούν με τα δεδομένα που υπήρχαν πριν από το Brexit.

Σε κάθε περίπτωση ο κ. Δημητρίου, έστειλε το μήνυμα πως η ζωή δεν σταματά στην τρίτη λυκείου. Ακόμα και εάν οι μαθητές δεν καταφέρουν να διεκδικήσουν μια θέση στις σχολές και τα πανεπιστήμια που επιθυμούν, μπορεί να τους δοθεί η ευκαιρία στο μέλλον για ένα δεύτερο πτυχίο ή μεταπτυχιακό.

«Αποτυχία είναι να σταματήσεις να προσπαθείς και όχι να μην περάσεις στη σχολή που επιθυμείς. εκεί που θέλεις, χρειάζεται για όλους συνεχή προσπάθεια».

Πηγή: alphanews

Send this to a friend