Home ΑΛΛΑ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ Κανένας μαθητής στάσιμος: Προβληματισμοί κι ερωτήματα για τον τρόπο αξιολόγησης
Κανένας μαθητής στάσιμος: Προβληματισμοί κι ερωτήματα για τον τρόπο αξιολόγησης

Κανένας μαθητής στάσιμος: Προβληματισμοί κι ερωτήματα για τον τρόπο αξιολόγησης



Την άρση της στασιμότητας στα Γυμνάσια επιχειρεί να βάλει ο Υπουργός Παιδείας, αλλάζοντας το σύστημα αξιολόγησης, με βάση το οποίο κανένας μαθητής δεν θα μένει στην ίδια τάξη λόγω της επίδοσής του. Αυτό γεννά προβληματισμούς και ερωτήματα στους κόλπους των εκπαιδευτικών.

Συγκεκριμένα, ο Υπουργός υπέβαλε πρόταση για τροποποίηση των Κανονισμών της Μέσης Εκπαίδευσης, μια πρόταση που πέρασε από το Υπουργικό Συμβούλιο.

Σύμφωνα με την πρόταση, οι μαθητές/μαθήτριες Γυμνασίου θα προάγονται με τη βαθμολογία που τους έχει δοθεί από τον Καθηγητικό Σύλλογο. Δηλαδή δεν θα προβλέπεται στασιμότητα λόγω επίδοσης στο Γυμνάσιο. Όπως διευκρινίζει ο κ. Πρόδρόμου, “αυτή η ρύθμιση αφορά ένα πολύ μικρό αριθμό μαθητών/τριών, μπορεί να είναι 10 ή 20 ή εν πάση περιπτώσει μερικές δεκάδες σε ένα συνολικό πληθυσμό 22 ή 23 χιλιάδων, αντιστοιχεί, δηλαδή σε ποσοστό μικρότερο του 0,5%.”


Μιλώντας στο AlphaNewsLive ο Γενικός Γραμματέας της ΟΕΛΜΕΚ Κώστας Χατζησάββας εκφράζει προβληματισμούς όσον αφορά τον τρόπο υλοποίησης αλλά και τις επιπτώσεις που θα έχει. Αρχικά αναφέρει ότι η ΟΕΛΜΕΚ δεν έλαβε τίποτα επίσημο και όταν ληφθεί θα μελετηθεί και θα τεθεί υπό συζήτηση στο Κεντρικό Διοικητικό Συμβούλιο της Οργάνωσης.

Η ΟΕΛΜΕΚ δεν συμμετείχε σε καμία διαβούλευση επί του θέματος, υπήρξε μόνο μια αναφορά για τις σκέψεις του Υπουργείου σε μια προηγούμενη συνάντηση.

Με βάση την πρώτη πληροφόρηση, επικρατεί προβληματισμός στους εκπαιδευτικούς καθώς προκύπτουν τρία ερωτήματα.

Τα δύο πρώτα και πιο βασικά ερωτήματα αφορούν τη μετάβαση στο Λύκειο. Σύμφωνα λοιπόν με την τροποποίηση, προτείνεται ότι στη μετάβαση από την Γ’ τάξη Γυμνασίου στο Λύκειο οι μαθητέςκαι μαθήτριες θα προσανατολίζονται και θα εντάσσονται σε κάποια από τις τέσσερις Ομάδες Μαθημάτων Προσανατολισμού (ΟΜΠ), εφόσον έχουν βαθμολογία τουλάχιστον 10/20 στα αντίστοιχα μαθήματα προσανατολισμού/ειδίκευσης. Με αυτό το δεδομένα, ο κ. Χατζησάββας εγείρει δύο ερωτήματα:

Τι θα απογίνονται και σε ποια ομάδα θα εντάσσονται οι μαθητές που δεν θα εξασφαλίζουν το 10 στα δύο μαθήματα κάθε ΟΜΠ για να ενταχθούν σε μια από τις τέσσερις ομάδες;
Οι δύο από τις τέσσερις ΟΜΠ προϋποθέτουν το μάθημα των Οικονομικών, μάθημα το οποίο δεν προσφέρεται στο Γυμνάσιο, επομένως πως θα εξασφαλίσει ένας μαθητής το 10/20 για να μπορέσει να ενταχθεί στην ομάδα;
Άλλος προβληματισμός που προκύπτει είναι το κίνητρο που θα έχει ένας μαθητής για να καταβάλλει προσπάθειες για να βελτιωθεί εφόσον θα ξέρει πως ό,τι κι αν γράψει, θα περάσει στην επόμενη τάξη, όπως λέει ο κ. Χατζησάββας και διερωτήθηκε τι νόημα θα έχουν οι εξετάσεις όταν δεν θα γίνονται για αξιολόγηση και βαθμολόγηση.

“Θα το εξετάσουμε όταν δούμε το νομοσχέδιο”, καταλήγει ο κ. Χατζησάββας.

Τι λέει η πρόταση

Σύμφωνα με την ανακοίνωση που εκδόθηκε, ο στόχος της τροποποίησης αυτής είναι η αποφυγή της ψυχολογικής πίεσης αλλά και η καλύτερη αξιοποίηση του διδακτικού χρόνου. Συγκεκριμένα, αναφέρεται:

Ο σκοπός αυτής της ρύθμισης είναι:

(α) Να αποφύγουμε την ψυχολογική πίεση που δημιουργείται σε αυτά τα λίγα παιδιά, η οποία κάποτε οδηγεί και σε τάσεις εγκατάλειψης του σχολείου, αλλά και τη συνεπακόλουθη πίεση που δημιουργείται στην οικογένεια, με πολύ αμφίβολο όφελος.

(β) Με δεδομένο ότι, εκ των αποτελεσμάτων, το παιδαγωγικό όφελος από την επανάληψη της τάξης είναι αμφίβολο ή και ασήμαντο, να μη χάνεται ο χρόνος εκείνος που διατίθεται για διαδικασίες στασιμότητας/ανεξετάσεων και μπορεί να φτάνει μέχρι και δέκα εργάσιμες μέρες. Δηλαδή να μη χάνεται για τον σκοπό αυτό διδακτικός χρόνος από τη συνολική λειτουργία του σχολείου. Ενώ θα προκύψει όφελος και σε όρους διοικητικού χρόνου που αφιερώνεται μέχρι τώρα.

Με την αλλαγή αυτή θα μπορεί να διατεθεί σημαντικός χρόνος:

(α) Για την καλύτερη και πιο άνετη χρονοσειρά και τη διοργάνωση των μαθημάτων.

(β) Για να μπορέσουμε να έχουμε στο Γυμνάσιο μια σειρά από θεματικές που όλοι συμφωνούν ότι μας χρειάζονται, αλλά συνήθως δεν υπάρχει ο διαθέσιμος χρόνος, όπως ανάπτυξη ψηφιακών δεξιοτήτων, περιβαλλοντική εκπαίδευση, χρηματο-οικονομικός αλφαβητισμός/επιχειρηματικότητα, οδική ασφάλεια, σεξουαλική διαπαιδαγώγηση, ζητήματα πολιτειότητας, κ.ο.κ. Εξετάζεται συναφώς και η εισαγωγή στο πρόγραμμα κάποιων αντίστοιχων Εργαστηρίων Δεξιοτήτων.

(γ) Ενδεχομένως για σκοπούς επαναλήψεων/εμπέδωσης όπου τυχόν χρειάζεται.

Πρέπει να σημειωθεί ότι στις περιπτώσεις που καταγράφεται υπερβολικός αριθμός απουσιών, σύμφωνα με τα όσα προβλέπονται ήδη στους Κανονισμούς, θα εξακολουθήσει να υπάρχει στασιμότητα. Αυτό διότι σε εκείνη την περίπτωση πρόκειται για κάτι διαφορετικό, αφού μαθητής/μαθήτρια με υπερβολικό αριθμό απουσιών ουσιαστικά δεν θα επαναλάβει τα μαθήματα της τάξης, αφού ουσιαστικά δεν θα τα έχει παρακολουθήσει.

Και στο Λύκειο;

Η τροποποίηση προτείνεται για τους Κανονισμούς του Γυμνασίου λαμβάνοντας υπόψη ότι με βάση τη νομοθεσία η φοίτηση είναι υποχρεωτική μέχρι την ηλικία των 15 ετών. Δεν αποκλείεται ωστόσο στη συνέχεια, λαμβανόμενης υπόψη και της εμπειρίας που θα προκύψει από αυτή την προσαρμογή των Κανονισμών, να προωθηθεί ανάλογη ρύθμιση και για τον λυκειακό κύκλο.

Τα επόμενα βήματα

Σημειώνεται ότι η πρόταση θα πρέπει να περάσει από την Επιτροπή Παιδείας της Βουλής και μετέπειτα προς ψήφιση από την Ολομέλεια της Βουλής.

Εφόσον εγκριθεί, η ρύθμιση αυτή θα έχει εφαρμογή μετά από τέσσερα χρόνια, εφόσον θα ισχύσει για όσους/ες εγγραφούν στην Α’ Γυμνασίου από το επόμενο σχολικό έτος (δηλαδή θα εφαρμοστεί στο Λύκειο από το σχολικό έτος 2026/27).

 



Send this to a friend