«Ανοικτές οι πληγές» 17 χρόνια από την τραγωδία της «ΗΛΙΟΣ» – Κυριακή το μνημόσυνο στο Γραμματικό
Δεκαεπτά χρόνια συμπληρώνονται φέτος από την πτώση του αεροπλάνου της εταιρείας «Ηλιος» στην ορεινή περιοχή του Γραμματικού, που πήρε μαζί του 121 ψυχές, εκ των οποίων 22 παιδιά, καθιστώντας την, τη χειρότερη αεροπορική τραγωδία σε ελληνικό έδαφος. Δεκαεπτά χρόνια από τότε δεκάδες οικογένειες ντύθηκαν στα μαύρα και οι πληγές είναι ακόμα ανοικτές.
Το μέλος της Επιτροπής Συγγενών των θυμάτων του αεροπορικού δυστυχήματος, Σωτήρης Σωτηριάδης είπε στο ΚΥΠΕ ότι την Κυριακή, ανήμερα της τραγωδίας, θα τελεστεί στο παρεκκλήσι Κοιμήσεως Θεοτόκου στον Γραμματικό Αττικής – που κτίστηκε εις μνήμη των θυμάτων – το μνημόσυνο των 121 που έχασαν αδόκητα την ζωή τους.
Όπως σημείωσε, θα μεταβεί για το μνημόσυνο στον Γραμματικό μικρός αριθμός συγγενών λόγω της κατάστασης που επικρατεί με τον κορωνοϊό. Εξάλλου κάθε οικογένεια θα τελέσει τα μνημόσυνα των δικών της σε εκκλησίες στην Κύπρο.
Δεκαεπτά χρόνια μετά, είπε ο κ. Σωτηριάδης, οι πληγές είναι ανοικτές. «Χάθηκαν ολόκληρες οικογένειες. Ο πόνος των γονιών που μαυροφόρησαν από τότε είναι εξίσου έντονος. Αυτές τις μέρες οι συγγενείς ζουν ξανά το δράμα του 2005. Έρχονται στην θύμηση οι δύσκολες στιγμές της αναγνώρισης των θυμάτων. Πολύς κόσμος μετέβη στην Αθήνα τότε να αναγνωρίσει τους δικούς του, μια προσπάθεια που για πολλούς δεν καρποφόρησε κι ήταν επώδυνη», ανέφερε.
Μέχρι τώρα, σημείωσε ο κ. Σωτηριάδης δεν υπάρχει δικαίωση των συγγενών. «Λόγω μη εφαρμογής ρουτίνας ασφάλειας στην «ΗΛΙΟΣ» έγιναν λάθη στον αέρα κι είχαμε την τραγωδία. Κανένας συγγενής δεν θεωρεί ότι αποδόθηκαν οι ευθύνες. Οι υπεύθυνοι εξαγόρασαν ουσιαστικά την ποινή τους με εξευτελιστικό ποσό από την ελληνική δικαιοσύνη».
Η πτήση
Το μοιραίο αεροσκάφος αναχώρησε το πρωινό της 14ης Αυγούστου του 2005 από το αεροδρόμιο Λάρνακας με τελικό προορισμό την Πράγα και ενδιάμεσο σταθμό το «Ελευθέριος Βενιζέλος» της Αθήνας. Στις 10.15 το πρωί το αεροσκάφος εισήλθε στον Εθνικό Εναέριο Χώρο Αθηνών, χωρίς όμως να έχει καμία επαφή με τον Πύργο Ελέγχου.
Στις 11:05 απογειώθηκαν από τη Νέα Αγχίαλο δύο μαχητικά F-16, τα οποία ήρθαν σε οπτική επαφή με το αεροπλάνο στις 11:18 και διαπίστωσαν ότι ο συγκυβερνήτης του αεροσκάφους ήταν αναίσθητος, ο κυβερνήτης δεν ήταν στη θέση του και είχε ενεργοποιηθεί το σύστημα παροχής οξυγόνου με μάσκες.
Όπως αποδείχθηκε από τις έρευνες, το αεροσκάφος πετούσε με αυτόματο πιλότο και με όλους τους επιβαίνοντες να έχουν απωλέσει τις αισθήσεις τους εκτός από τον αεροσυνοδό Ανδρέα Προδρόμου που προσπαθούσε να αναλάβει τον έλεγχο του. Στις 12.05 το αεροσκάφος συνετρίβη στην ορεινή περιοχή του Γραμματικού, παρασύροντας στο θάνατο τους 115 επιβάτες και εξαμελές πλήρωμα. Οι 103 επιβάτες ήταν Κύπριοι υπήκοοι και οι 12 Έλληνες.
Δικαστική απόφαση
Στις 18 Φεβρουαρίου, 2013, το Κακουργιοδικείο Λευκωσίας απάλλαξε όλων των κατηγοριών όλους τους κατηγορουμένους στην υπόθεση της πτώσης, στις 14 Αυγούστου 2005, στην Αττική, του μοιραίου αεροπλάνου “Μπόινγκ 737-300” στο Γραμματικό Αττικής, ατύχημα που είχε ως συνέπεια το θάνατο 121 ατόμων.
Η απαλλαγή έγινε μετά από αναστολή της ποινικής δίωξης που καταχωρήθηκε από τη Γενική Εισαγγελία για όλα τα κατηγορούμενα φυσικά πρόσωπα και την αεροπορική εταιρεία “Ηλιος”.
Κατηγορούμενοι ήταν ο Εκτελεστικός Πρόεδρος της “Ηλιος” Ανδρέας Δράκος και ο Διευθύνων Σύμβουλος της ίδιας εταιρείας Δημήτρης Πανταζής, καθώς και ο Διευθυντής Πτήσεων Γιώργος Κικκίδης και ο Βούλγαρος αρχιπιλότος της εταιρείας Γιάνκο Στοϊμένοφ.
Το Εφετείο Αθηνών είχε επικυρώσει την καταδίκη την οποία επέβαλε σε πρώτο βαθμό το Τριμελές Πλημμελειοδικείο, με απόφασή του της 7ης Φεβρουαρίου 2013. Η ποινή τους, 122 έτη φυλάκισης για τον κάθε ένα, είχε μετατραπεί σε δεκαετή ποινή και ακολούθως σε χρηματική. Αφού πλήρωσαν από 73 χιλιάδες ευρώ περίπου αφέθηκαν ελεύθεροι.
Με βάση την αρχή ότι κανένας δεν δικάζεται από δύο χώρες για το ίδιο αδίκημα οι τρεις ήταν αναμενόμενο να αφαιρεθούν από το κυπριακό κατηγορητήριο. Ο Γενικός Εισαγγελέας έκρινε ότι θα έπρεπε να ανασταλεί η δίωξη για όλους τους κατηγορουμένους επικαλούμενος ανυπέρβλητες δυσκολίες στην προώθηση της υπόθεσης.