Home ΥΠΟΛΟΙΠΗ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ ΚΥΠΡΟΣ Ηλεκτρικά ποδήλατα – Πολίτες παίρνουν την χορηγία, αλλά… δεν μπορούν να πληρώσουν
Ηλεκτρικά ποδήλατα – Πολίτες παίρνουν την χορηγία, αλλά… δεν μπορούν να πληρώσουν

Ηλεκτρικά ποδήλατα – Πολίτες παίρνουν την χορηγία, αλλά… δεν μπορούν να πληρώσουν

Προβλήματα και ελλείψεις διαπιστώνουν πολίτες οι οποίοι είχαν υποβάλει αίτηση για επιχορήγηση αγοράς ηλεκτρικού ποδηλάτου, στο Υπουργείο Μεταφορών, παραπονούμενοι για το χρηματικό ποσό και για τις προδιαγραφές που έχουν τεθεί από το Τμήμα Οδικών Μεταφορών.

Παράπονο που εκφράστηκε στο politis.com.cy από άτομο που έλαβε έγκριση, αφορά την αδυναμία του, τόσο να βρει ποδήλατο, όσο και να καταβάλει την διαφορά, παρά το ότι, πλέον, μπορεί να πάρει την προκαταβολή. Τα ίδια παράπονα διατυπώνονται και από παράγοντα της εν λόγω αγοράς στην Κύπρο, ο οποίος λέει στο politis.com.cy ότι τα ποδήλατα τα οποία αφορούν οι προδιαγραφές που δίδει το κράτος είναι δυσεύρετα, εξαιτίας τους κόστους τους, καθώς και του σκοπού για τον οποίο έχουν κατασκευαστεί. Αυτό έχει ως συνέπεια, πολίτες να μεταβαίνουν σε καταστήματα με την επιστολή έγκρισής τους ανά χείρας, αποφασισμένοι να αγοράσουν ηλεκτρικό ποδήλατο, αλλά στο τέλος να φεύγουν απογοητευμένοι. Το Υπουργείο Μεταφορών, από μέρους του, εξηγεί στην ιστοσελίδα μας ότι οι διαδικασίες έγιναν κατόπιν μελέτης, ενώ γίνεται αξιολόγηση και διορθωτικές κινήσεις.

Οι προδιαγραφές

Σύμφωνα με την επιστολή έγκρισης η οποία έχει αποσταλεί σε πολίτη, ο οποίος εκφράζει το παράπονό του στο politis.com.cy, το ποσό της χορηγίας ανέρχεται στα 1000 ευρώ. Επίσης, η μπαταρία πρέπει να είναι «Built in» ή «Fit in» και ο κινητήρας τοποθετημένος στο κέντρο του σκελετού, στην θέση των πεντάλ.

Επιπλέον, μέσω της επιστολής, καλείται ο εγκριθείς να αποστείλει την επιβεβαίωση της παραγγελίας του ποδηλάτου, όπως αυτό περιγράφεται, εντός ενός μηνός από την ημερομηνία της, σε διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου που αναγράφεται. Σε διαφορετική περίπτωση, η αίτηση θα θεωρείται ότι δεν έχει εγκριθεί και θα ακυρώνεται η προκαταρκτική έγκριση.

Τα παράπονα

Σύμφωνα με το παράπονο που έλαβε το politis.com.cy, άτομο το οποίο είχε εγκριθεί για την αγορά ηλεκτρικού ποδηλάτου, αναζητώντας διαδικτυακά καταστήματα που ειδικεύονται στα εν λόγω οχήματα, ενημερώθηκε από εισαγωγέα ότι ποδήλατο που πληροί τις προδιαγραφές του ΤΟΜ, εκτός του ότι ήταν πολύ ακριβά, σε τρεις βδομάδες θα ήταν δυνατό να εισαχθούν στην Κύπρο. Ως εκ τούτου, δεν θα προλάβαινε την προθεσμία του ενός μήνα, που αναγράφεται στην επιστολή έγκρισης.

 

 

Εν συνεχεία, αποτάθηκε σε τέσσερα διαφορετικά καταστήματα, των οποίων οι υπάλληλοι εξυπηρέτησης απάντησαν ότι οι προδιαγραφές που θέτει το ΤΟΜ είναι πρωτάκουστες και πως ποδήλατα με τον κινητήρα στο κέντρο δεν διατίθενται στην Κύπρο. Σε ένα από τα καταστήματα, πληροφορήθηκε ότι, πελάτες οι οποίοι είχαν αγοράσει ποδήλατα που πληρούσαν τις προδιαγραφές, αναγκάστηκαν να τα επιστρέψουν στο κατάστημα, αφού είχαν απορριφθεί στον τεχνικό έλεγχο στο ΤΟΜ – ο έλεγχος είναι υποχρεωτικός, για σκοπούς έγκρισης της χορηγίας. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα οι πελάτες να επιστρέφουν στο κατάστημα τα ποδήλατα, με την εταιρεία να βρίσκεται σε δύσκολη θέση, στο τέλος.

Ένα άλλο σημαντικό πρόβλημα, για τον παραπονούμενο, είναι το υψηλό κόστος αυτών των ποδηλάτων. Όπως μας ανέφερε, λαμβάνει €1000, αλλά θα πρέπει να καταβάλει από πλευράς του ακόμα €1300, ποσό αποτρεπτικό για να προχωρήσει κάποιος σε αυτή την αγορά. Το γεγονός ότι το πρόγραμμα της Κυβέρνησης χρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση, εγείρει υποψίες ότι τα λεφτά θα τύχουν κατάχρησης, αφού οι πολίτες δεν θα έχουν την δυνατότητα να τα αξιοποιήσουν.

 

Τα πιο κάτω ποδήλατα, είναι αυτά που προτάθηκαν στον παραπονούμενο, ως διαθέσιμα από συγκεκριμένο εισαγωγέα στην Κύπρο. Η τιμή τους, για τον ίδιο, είναι αποτρεπτική, ακόμα και δεδομένης της χορηγίας των €1000.

 

 

 

 

Προβλήματα εισαγωγής

Διάφορα ζητήματα επισημαίνει στην ιστοσελίδα μας και πηγή από την αγορά ηλεκτρικών ποδηλάτων, υποστηρίζοντας, κατ’ αρχάς, πως δεν υπάρχει περίπτωση να βρεθούν 240 – σύμφωνα με το σχέδιο – ηλεκτρικά ποδήλατα σε διάστημα έξι μηνών στην Κύπρο, εξαιτίας των καθυστερήσεων που παρατηρούνται διεθνώς στις μεταφορές και στο εμπόριο. Παράλληλα, εξαιτίας του ότι οι προδιαγραφές τους τα καθιστούν ιδιαίτερα ακριβά ποδήλατα – υπερδιπλάσια η τιμή τους, συγκριτικά με αυτά που έχουν τον κινητήρα εμπρός ή πίσω – οι επιχειρήσεις πώλησής τους δεν κρατούν πάνω από δύο σε στοκ.

Εξάλλου, το γεγονός ότι ο κινητήρας βρίσκεται στο μέσο, καθιστά τα ποδήλατα αυτά κατάλληλα για εκτός δρόμου διαδρομές, αντί για την διακίνηση στην πόλη, σύμφωνα με την ίδια πηγή. Την ίδια στιγμή, είναι πιο περίπλοκα, τόσο στην χρήση, όσο και στην επιδιόρθωση.

Και μια καταγγελία

Ο εν λόγω επιχειρηματίας καταγγέλλει στην ιστοσελίδα μας πως, όταν η κυβέρνηση είχε εξαγγείλει το σχέδιο χορηγιών, ένα κατάστημα εμφανίστηκε «από το πουθενά» και ανέφερε ότι διέθετε σε στοκ δεκαπέντε μοντέλα ηλεκτρικών ποδηλάτων. Η χαμηλότερη τιμή πώλησής τους ήταν τα 3000 ευρώ, με τον ίδιο να υπογραμμίζει ότι είναι πολύ δύσκολο για τους πολίτες να διαθέσουν άλλες 2000 ευρώ τουλάχιστον για να καλύψουν την διαφορά.

Ο ίδιος τονίζει πως η τιμή αγοράς ενός ποδηλάτου, το οποίο έχει τον κινητήρα στο πίσω μέρος του, αρχίζει από τα 900 ευρώ, με την διαφορά να είναι εμφανέστατη, σε σύγκριση με τις τιμές των ποδηλάτων που προνοεί το σχέδιο και οι προδιαγραφές του ΤΟΜ. Όλα τα πιο πάνω, συνδυαστικά, συνέτειναν στο να προσέρχονται πολίτες στα καταστήματά του, με τις επιστολές έγκρισής τους, αλλά να φεύγουν απογοητευμένοι.

Τα ποδήλατα υπάρχουν

Αρμόδια πηγή από το Υπουργείο Μεταφορών διέψευσε τα περί μη διαθεσιμότητας των συγκεκριμένων ηλεκτρικών ποδηλάτων στην Κύπρο, μιλώντας για τέσσερα άτομα τα οποία συνάντησαν το ίδιο πρόβλημα, αλλά παραπέμφθηκαν στον ίδιο και εξυπηρετήθηκαν από καταστήματα στην Λεμεσό, στην Πάφο, αλλά και στη Λευκωσία. Ως εκ τούτου, αποδίδει την αποτυχία εξεύρεσης ποδηλάτων σε ελλιπή έρευνα εκ μέρους των πολιτών. Μάλιστα, υπογραμμίζει πως δόθηκε και η επιλογή σε πολίτες να παραγγείλουν τα ποδήλατά τους και από το εξωτερικό, συμπλήρωσε.

Υπέρ ποιότητας και ασφάλειας

Η ίδια πηγή, υπερασπίστηκε και τις προδιαγραφές που έχουν τεθεί, λέγοντας πως ακολούθησαν συνεδρίες με το ΤΟΜ και συνδέσμους ποδηλατιστών και στόχο έχουν την αποφυγή της αγοράς ποδηλάτων χαμηλών προδιαγραφών, που αφορούν τόσο στην ασφάλεια, όσο και στην ποιότητα κατασκευής. Επικαλέστηκε, μάλιστα, και μελέτη του ΤΟΜ, η οποία κατέδειξε ότι ηλεκτρικά ποδήλατα, τα οποία δεν πληρούσαν τις ίδιες προδιαγραφές, σε βάθος δύο-τριών χρόνων παρουσίαζαν προβλήματα.

Εξήγησε πως το Υπουργείο Μεταφορών αναγνώρισε πως οι συγκεκριμένες προδιαγραφές θα ανέβαζαν το κόστος μέχρι και στις €3000- €4000, γι’ αυτό και το ύψος της χορηγίας ανέρχεται στα €1000.

Δόθηκε παράταση

Στην ίδια πηγή θέσαμε και το πρόβλημα της εισαγωγής ηλεκτρικών ποδηλάτων, εξαιτίας των προβλημάτων στις μεταφορές και στην παραγωγή διεθνώς, που απορρέουν από την πανδημία και το Ουκρανικό. Η απάντηση που λάβαμε ήταν ότι με οδηγίες του Υπουργού Μεταφορών, δόθηκε παράταση, από τους έξι μήνες, στους δώδεκα, χρόνος ο οποίος είναι υπεραρκετός για να εισάγουν οι εταιρείες και οι πολίτες τα ηλεκτρικά ποδήλατα. Από τα 240 ποδήλατα, τα οποία αφορούσε το σχέδιο, περίπου έχουν υλοποιηθεί 150 εγκρίσεις, προς το παρόν, σύμφωνα με τα προκαταρκτικά στοιχεία.

Πηγή: Πολίτης

Send this to a friend