Home ΠΡΟΣΩΠΑ ΑΠΟΨΕΙΣ Τα «Εγώ εν τζαι» του προέδρου Αναστασιάδη και της κυβέρνησης  του  
Τα «Εγώ εν τζαι» του προέδρου Αναστασιάδη και της κυβέρνησης  του  

Τα «Εγώ εν τζαι» του προέδρου Αναστασιάδη και της κυβέρνησης  του  

Του Πέτρου Ζαρούνα*

Το πρώτο επιχείρημα του Προέδρου Αναστασιάδη και των εκπροσώπων της κυβέρνησης του στις γενικές επικρίσεις για διαφθορά και διαπλοκή είναι ότι η διαφθορά είναι ένα διαχρονικό και διεθνές φαινόμενο και όχι μία δική τους αποκλειστικότητα. Οπότε καλό είναι να μην έχουμε παράπονο. Θα συμφωνήσω ότι η διαφθορά είναι παγκόσμιο και διαχρονικό φαινόμενο. Ακόμα θα συμφωνήσω ότι περιπτώσεις διαφθοράς και διαπλοκής υπήρξαν και επί προηγούμενων κυβερνήσεων της ΚΔ.

Το πρόβλημα όμως είναι ότι στη προεδρία Αναστασιάδη η διαφθορά και η διαπλοκή έχει πάρει τεράστιες διαστάσεις αφού στη περίοδο 2013-2019 διακινήθηκαν 9.7 δις ευρώ που αναλογούσαν σχεδόν στο 50% του κυπριακού ετήσιου ΑΕΠ. Η διαφθορά έχει διαβρώσει σχεδόν ολόκληρη την οικονομία, τα πλείστα ΜΜΕ και αρκετούς θεσμούς. Το χειρότερο φαίνεται πως η Προεδρία της ΚΔ είναι άμεσα και βαθιά εμπλεκόμενη. Η περίπτωση της εμπλοκής του δικηγορικού γραφείου των θυγατέρων του προέδρου με τις 57 αιτήσεις, η μετακίνηση της ξαδέλφης της προεδρικής οικογένειας στο υπουργείο εσωτερικών με αποκλειστική ευθύνη τη διαχείριση των αιτήσεων για τα χρυσά διαβατήρια και η στη συνέχεια έγκριση από το υπουργικό συμβούλιο στο οποίο προεδρεύει ο Αναστασιάδης. Τα περί άγνοιας του (εγώ εν τζαί) δεν ευσταθούν. Στη βάση του συντάγματος ο εκάστοτε πρόεδρος της δημοκρατίας έχει την αποκλειστική εξουσία του καθορισμού της ατζέντας του υπουργικού συμβουλίου (βλέπετε άρθρα 48 και 56).
Το δεύτερο επιχείρημα που παρουσίασε ο πρώην υπουργός Εσωτερικών Σωκράτης Χάσικος, που είχε άμεση εμπλοκή στην υπόθεση των χρυσών διαβατηρίων, είναι ότι όλοι μαζί τα φάγαμε. Όμως ο κυπριακός λαός γνωρίζει πολύ καλά πως δεν συμμετείχε στο πάρτι αυτό. Τα διαβατήρια εκδόθηκαν από συγκεκριμένα γραφεία αρκετά από τα οποία ανήκαν σε υπουργούς της κυβέρνησης Αναστασιάδη. Την δε ευθύνη για τη δημιουργία και λειτουργία του ΚΕΠ είχε η κυβέρνηση Αναστασιάδη. Σε κάθε περίπτωση δεν σημαίνει ότι όλα τα διαβατήρια ήταν παράνομα. Εκείνο όμως που συγκρουόταν με τη δικαιοσύνη ήταν να ψηφίζεις ως υπουργός στο υπουργικό συμβούλιο επί αιτήσεων για τις οποίες έχεις εσύ ή στενά συγγενικά σου πρόσωπα άμεσο συμφέρον.

Το τρίτο επιχείρημα τους είναι ότι δεν επιτρέπουν την έρευνα του Γενικού Ελεγκτή στους φακέλους των χρυσών διαβατηρίων διότι εφαρμόζουν δήθεν τη σχετική γνωμάτευση του Γενικού Εισαγγελέα. Κατ αρχή να πούμε ότι οι γνωματεύσεις του Γενικού Εισαγγελέα δεν είναι νόμοι αλλά νομικές συμβουλές. Εξ άλλου αυτή η κυβέρνηση Αναστασιάδη/ΔΗΣΥ όχι μία φορά αλλά πολλές επέλεξε να μην τις ακολουθήσει. Χαρακτηριστικές και οι δύο περιπτώσεις το 2015 και το 2016 όπου υπήρχαν δύο γραπτές επιστολές/γνωματεύσεις της Εισαγγελίας προς το ΥΠΕΣ, για τη σύγκρουση του Κυπριακού Επενδυτικού Προγράμματος με το δίκαιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης και τις οποίες αγνόησαν. Επιπρόσθετα πως γίνεται ο υπό κρίση Γενικός Εισαγγελέας ως πρώην υπουργός της κυβέρνησης να διορίζει την ερευνητική επιτροπή που θα κρίνει τον ίδιο και να καθορίζει επίσης τους όρους της έρευνας που αρχικά γινόταν στα μυστικά σε σύγκρουση με την ισχύουσα νομοθεσία.

Το τέταρτο επιχείρημα είναι ότι αν αποκαλυφθεί η όποια εμπλοκή του Προέδρου αυτός προτίθεται να παραιτηθεί. Μα πως θα γίνει αυτό αφού δεν επιτρέπεται η διερεύνηση του σκανδάλου από τον συνταγματικά αρμόδιο δηλαδή τον γενικό ελεγκτή; Όμως αν ο Πρόεδρος ήταν πραγματικά τόσο ευαίσθητος θα είχε ήδη παραιτηθεί μετά τη παραδοχή του για αποδοχή της φιλικής χειρονομίας (δώρου) του Σαουδάραβα πρίγκιπα. Αυτό ανεξάρτητα από παράνομη απόδοση διαβατηρίου στη δεύτερη σύζυγο του πρίγκιπα. Ενός δώρου που ξεπερνούσε κατά πολύ το όριο των 150 ευρώ που ο ίδιος ο Πρόεδρος συμπεριέλαβε στο Κώδικα Δεοντολογίας που έφτιαξε για τα μέλη του υπουργικού συμβουλίου. Θα είχε επίσης παραπέμψει σε δίκη τον Χάρη Γεωργιάδη μετά το πόρισμα της επιτροπής Αρέστη για τον Συνεργατισμό. Φαίνεται πως ο Πρόεδρος δεν έχει αντίληψη του όρου σύγκρουση καθήκοντος ή του τι σημαίνει πολιτική ευθιξία.

Κλείνοντας να τονίσω ότι και τα περίφημα μέτρα κατά της διαπλοκής που η αρμόδια υπουργός εξάγγειλε ασχολούνται με το μέλλον και όχι το παρόν και το άμεσο παρελθόν. Προνοούν για επιμόρφωση των νέων και δημιουργία επιστημονικού συμβουλίου. Το τελευταίο αποτελεί σκέτη κοροϊδία για την οποία έχω άμεση γνώση ως γραμματέας του ενός από αυτά που προηγήθηκαν (Γεωστρατηγικό Συμβούλιο). Αναφέρομαι στα 3 προηγούμενα ανάλογα συμβούλια επιστημόνων και ειδικών που ο Πρόεδρος Αναστασιάδης είχε διορίσει και που σήμερα ευρίσκονται στη χωματερή με δική του επιλογή. Ας μην αποποιείται των ευθυνών του ο Πρόεδρος Αναστασιάδης και οι υπουργοί του ΔΗΣΥ. Οι πολίτες, όπως δείχνουν και οι δημοσκοπήσεις, τους θεωρούν κατά συντριπτική πλειοψηφία άμεσα υπεύθυνους. Όλα δείχνουν ότι με τη ψήφο τους θα τιμωρήσουν το Μάιο τις πολιτικές δυνάμεις που εμπλέκονται στα σκάνδαλα καθώς και εκείνες που στηρίζουν με τον ένα ή τον άλλο τρόπο τη κυβέρνηση που επιμένει να συγκαλύπτει τα σκάνδαλα.

* O Πέτρος Ζαρούνας είναι Διεθνολόγος και Αριστίνδην Υποψήφιος Βουλευτής Λάρνακας με το Δημοκρατικό Κόμμα (ΔΗΚΟ)

Send this to a friend