Home ΥΠΟΛΟΙΠΗ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ ΚΥΠΡΟΣ Δυσφορία προκαλούν οι μάσκες στα σχολεία
Δυσφορία προκαλούν οι μάσκες στα σχολεία

Δυσφορία προκαλούν οι μάσκες στα σχολεία

Η υποχρεωτική χρήση μάσκας από όλους τους εκπαιδευτικούς και μαθητές της Μέσης Εκπαίδευσης, οι υψηλές θερμοκρασίες που επικρατούν μέσα στις σχολικές αίθουσες, η τήρηση των αποστάσεων σε κάποιες τάξεις λόγω της διαρρύθμισης των θρανίων, η διαδικασία πλυσίματος χεριών πριν τα διαλείμματα, καθώς επίσης και η ώρα προσέλευσης και αποχώρησης μαθητών από το σχολείο, είναι τα βασικότερα προβλήματα που αντιμετώπισαν χθες οι εκπαιδευτικοί, κατά την πρώτη μέρα έναρξης της νέας σχολικής χρονιάς.

Αναλόγως της εκπαιδευτικής βαθμίδας, διαφοροποιούνται και οι πρακτικές δυσκολίες, με τη χρήση της μάσκας όμως καθ’ όλη τη διάρκεια του μαθήματος να είναι το κυριότερο πρόβλημα εκπαιδευτικών και μαθητών.

Εκπαιδευτικοί σημείωσαν ότι φάνηκε και στην πράξη ότι δεν είναι εφικτό να γίνεται χρήση μάσκας κατά τη διάρκεια του μαθήματος, καθώς πέραν της δυσφορίας που προκαλεί, δημιουργεί πολλές δυσκολίες και στο παιδαγωγικό κομμάτι. Όπως ανέφεραν εκπαιδευτικοί στον «Φ», εκτός του ότι η αναπνοή είναι δύσκολη, η παράδοση του μαθήματος με μάσκα είναι σε αρκετές περιπτώσεις ανέφικτη. Κι αυτό διότι, πρέπει να μιλάνε πολύ δυνατά για να ακούγονται αφού με ανοικτά παράθυρα και πόρτες, οι εξωτερικοί θόρυβοι δημιουργούν σοβαρό πρόβλημα. Το γεγονός δε ότι στα περισσότερα σχολεία (κυρίως στα δημοτικά που λειτουργούν δύο κύκλοι), τα διαλείμματα γίνονται εκ περιτροπής, με αποτέλεσμα έξω από τις αίθουσες που οι μαθητές του ενός κύκλου κάνουν μάθημα, οι μαθητές του άλλου κάνουν διάλειμμα. Ο συνδυασμός δε μάσκας και υψηλών θερμοκρασιών εντός τάξεων, δημιουργούν ένα ανυπόφορο κοκτέιλ. Σύμφωνα με εκπαιδευτικούς, σε κάποιες περιπτώσεις χρειάστηκε είτε οι ίδιοι, είτε μαθητές (στη Μέση Εκπαίδευση) να βγουν για μερικά δευτερόλεπτα εκτός αιθουσών για να κατεβάσουν τη μάσκα, να πάρουν ανάσα, να την εφαρμόσουν ξανά και να συνεχίσουν το μάθημα.

 

 

Πέραν όμως από το θέμα της μάσκας, πρακτικές δυσκολίες καταγράφηκαν και στη διαδικασία του πλυσίματος των χεριών των μαθητών λίγο πριν το διάλειμμά τους.

Όπως μας λέχθηκε, είναι μία διαδικασία που σε πολλά σχολεία (κυρίως δημοτικά) άρχισε χθες περίπου δέκα λεπτά πριν το κουδούνι χτυπήσει για διάλειμμα και παρ’ ολίγον να χρειαστεί ολόκληρο το διάλειμμα για αυτό τον σκοπό. Εκπαιδευτικοί ανέφεραν ότι είναι πολύ δύσκολο να οργανώσεις δεκάδες παιδιά σε ουρές με τις απαιτούμενες αποστάσεις και αυτά να εξυπηρετηθούν από δύο ή τρεις βρύσες. Μέχρι να ολοκληρωθεί η διαδικασία, δεν έμεινε αρκετός χρόνος για διάλειμμα.

Ένα άλλο πρόβλημα που διαφάνηκε χθες στην πράξη είναι η ώρα προσέλευσης και αποχώρησης από το σχολείο. Με βάση τα πρωτόκολλα, οι μαθητές όταν προσέλθουν στο σχολείο (οι πύλες ανοίγουν στις 07:30π.μ.) θα πρέπει να πάνε κατευθείαν στις τάξεις τους. Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα, όπως σημείωσαν εκπαιδευτικοί, να γεμίσουν χθες από πολύ νωρίς τα πεζοδρόμια με παιδιά, τα οποία οι γονείς έπρεπε να αφήσουν για να πάνε στη δουλειά τους. Στις περιπτώσεις δε, που γονείς έμειναν μαζί με τους μαθητές στο πεζοδρόμιο μέχρι τα σχολεία να τους παραλάβουν, όπως μας αναφέρθηκε, δεν τηρούνται τα βασικά μέτρα προστασίας. Γονείς και μαθητές πολύ κοντά ο ένας στον άλλον και χωρίς μάσκα φυσικά καθώς βρίσκονταν σε εξωτερικό χώρο. Με αφορμή αυτές τις εικόνες, εκπαιδευτικοί αλλά και γονείς διερωτήθηκαν με ποια λογική τα πρωτόκολλα εντός σχολείου είναι τόσο αυστηρά και ειδικά το σημείο της υποχρεωτικής χρήσης μάσκας από όλους ανεξαιρέτως τους εκπαιδευτικούς και τους μαθητές της Μέσης Εκπαίδευσης. Ο υπουργός εξέφρασε την πρόθεσή του να εξευρεθεί λύση σημειώνοντας πως «από πλευράς υπουργείου δεν έχουμε κανένα πρόβλημα αν τα παιδιά προσέρχονται ενωρίτερα, τουναντίον κανονικά πάντα προσέρχονται ενωρίτερα, όμως ήταν μια οδηγία, υπόδειξη του υγειονομικού πρωτοκόλλου από την πρώτη στιγμή».

Κριτική στο υπουργείο Παιδείας άσκησε η Παγκύπρια Συντονιστική Επιτροπή Μαθητών (ΠΣΕΜ), σημειώνοντας ότι «δεν έκανε σχεδόν τίποτε για να προετοιμάσει έγκαιρα τα σχολεία για τη νέα σχολική χρονιά». Παράλληλα, το κάλεσε όπως επιλύσει άμεσα όλα τα προβλήματα που προέκυψαν και φάνηκαν χθες, «διαφορετικά το μαθητικό κίνημα δεν θα μείνει με σταυρωμένα τα χέρια».

Πρεμιέρα με καπνογόνα

Η πρώτη μέρα επιστροφής στα σχολεία χθες σημαδεύτηκε και από παρατράγουδα, μεταξύ των οποίων και σύλληψη μαθητή. Το «έθιμο» σε κάποια σχολεία πέραν από την ετοιμασία πανό, μαθητές να προσέρχονται με καπνογόνα και φωτοβολίδες, δημιούργησε σε κάποιες περιπτώσεις προβλήματα. Σε άλλα σχολεία το πρόβλημα ήταν μεγαλύτερο, σε άλλα δεν έλαβε διαστάσεις από τις διευθύνσεις και τους εκπαιδευτικούς. Στο μεταξύ, η Αστυνομία Λεμεσού προχώρησε στη σύλληψη ενός 17χρονου μαθητή, στην κατοχή του οποίου εντοπίστηκαν περίπου 30 πυροτεχνήματα. Σύμφωνα με την ΑΔΕ Λεμεσού, ο 17χρονος εντοπίστηκε στην περιοχή του Λυκείου Αγίας Φύλας, στο πλαίσιο επιχείρησης για πρόληψη της παραβατικότητας κατά την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς. Αφού εντοπίστηκαν στην κατοχή του τα πυροτεχνήματα, συνελήφθη και τέθηκε υπό κράτηση για διευκόλυνση των αστυνομικών ανακρίσεων.

Εκτός όμως από αυτή την περίπτωση, υποθέσεις παράνομης κατοχής εκρηκτικών υλών, διερευνά η Αστυνομία κι εναντίον τριών νεαρών προσώπων, ηλικίας 16, 17 και 18 χρόνων, που εντοπίστηκαν να κατέχουν αριθμό βεγγαλικών.

Συγκεκριμένα, γύρω στις 1.10 μετά τα μεσάνυχτα χθες, μέλη της Αστυνομίας ανέκοψαν για έλεγχο αυτοκίνητο που οδηγούσε 18χρονος, στην περιοχή των Λυκείων Κύκκου, στο Στρόβολο. Στο αυτοκίνητο εντοπίστηκε μία τσάντα που περιείχε 12 φωτοβολίδες, που όπως διαπιστώθηκε από εξετάσεις που έγιναν, ανήκαν σε 16χρονη, ενώ εντοπίστηκαν επίσης ένα καπνογόνο και μία κροτίδα, που ανήκαν στον 18χρονο. Ο 18χρονος συνελήφθη για τα αυτόφωρα αδικήματα της κατοχής και μεταφοράς εκρηκτικών υλών, ενώ με το πέρας των ανακρίσεων αφέθηκε ελεύθερος. Η 16χρονη επίσης ανακρίθηκε γραπτώς και στη συνέχεια αποδεσμεύτηκε. Επίσης, μέλη της Αστυνομίας μετέβησαν για έλεγχο στην περιοχή της Εκκλησίας Αποστόλου Ανδρέα, στην Αγλαντζιά, όπου εντόπισαν δύο νεαρούς να περιφέρονται πεζοί. Μετά από έλεγχο που έγινε, στην κατοχή ενός από τους δύο νεαρούς, ηλικίας 17 χρόνων, τα μέλη της Αστυνομίας εντόπισαν πέντε κροτίδες και προχώρησαν στη σύλληψή του, ενώ με την ολοκλήρωση των ανακρίσεων ο νεαρός αφέθηκε ελεύθερος.

Το περιστατικό όμως που προκάλεσε έντονες αντιδράσεις φαίνεται να εκτυλίχθηκε στο Λύκειο Παραλιμνίου, όπου υπήρξαν καταγγελίες ότι εκτός από καπνογόνα, μαθητές έριξαν ζώα από τα παράθυρα του πάνω ορόφου. Συγκεκριμένα, καταγγέλθηκε ότι μαθητές έριξαν κότες και κουνέλια με αποτέλεσμα κάποια από αυτά να σκοτωθούν μπροστά στα έντρομα μάτια συμμαθητών τους, προκαλώντας τους έντονη αναστάτωση. Το εν λόγω περιστατικό διερευνάται ήδη από το υπουργείο Παιδείας.

Μπέρδεμα με τις μάσκες και τις προσωπίδες

Μπέρδεμα δημιουργήθηκε σε αρκετές περιπτώσεις με το πότε οι εκπαιδευτικοί μπορούν να χρησιμοποιούν μάσκες ή διάφανες προσωπίδες. Εκπαιδευτικοί τόνισαν ότι είναι ένα θέμα το οποίο θα πρέπει να ξεκαθαρίσει άμεσα καθώς οι οδηγίες φαίνεται να μπερδεύουν.

Αναφορικά με τη χρήση μάσκας που προκαλεί αντιδράσεις, η επιδημιολόγος δρ Ζωή – Δωροθέα Πανά μιλώντας χθες στη μεσημβρινή εκπομπή του Omega, σημείωσε ότι είναι κατανοητές οι αντιδράσεις που κάνουν λόγο για δυσφορία αλλά υπάρχουν διατάγματα που πρέπει να τηρηθούν. Η δρ Πανά ανέφερε ότι εάν εκπαιδευτικοί και μαθητές αισθάνονται δυσφορία, μπορούν να βγαίνουν για λίγο εκτός τάξης για να την αφαιρούν και να παίρνουν καθαρό αέρα. Για την προσωπίδα δήλωσε ότι θα πρέπει να χρησιμοποιείται μόνο στις περιπτώσεις που χρειάζεται χειλανάγνωση.

«Πρέπει να τηρηθούν τα υγειονομικά πρωτόκολλα»

«Έχουμε καταφέρει με τα σωστά μέτρα, τη διαχείριση της Κυβέρνησης και τη σωστή στάση των πολιτών, να αντιμετωπίσουμε αρκετά καλά την επιδημία και δώσαμε τη δυνατότητα, να φοιτούν τα παιδιά μας στα σχολεία με φυσική παρουσία. Αυτό προτιμούμε, διότι τίποτα δεν υποκαθιστά τη φοίτηση με φυσική παρουσία», δήλωσε ο υπουργός Παιδείας Πρόδρομος Προδρόμου, με το καλημέρα της νέας σχολικής χρονιάς. Επισκεπτόμενος χθες το Γ’ Δημοτικό και Νηπιαγωγείο Μακεδονίτισσας και το Γυμνάσιο Σταυρού στον Στρόβολο, ο κ. Προδρόμου επιθεώρησε τις διαδικασίες επιστροφής των μαθητών, είδε από κοντά τις ρυθμίσεις που έγιναν και συνομίλησε με μαθητές και εκπαιδευτικούς. Σύμφωνα με τον υπουργό, «η Πολιτεία κάνει μια μεγάλη, αλλά ωφέλιμη και επιθυμητή, προσπάθεια στην εκπαίδευση με τη συνεργασία όλων των εκπαιδευτικών μας εταίρων και των εκπαιδευτικών που είναι η ψυχή του σχολείου, των διευθύνσεων -τις οποίες θέλω να ευχαριστήσω, γιατί εδώ και μέρες καταβάλλουν πολύ φιλότιμες προσπάθειες- των γονιών και του υπουργείου».

Όπως ανέφερε ο αρμόδιος υπουργός, το σχολικό έτος 2020 – 2021 ξεκίνησε χθες αισίως και περισσότερα από 107.000 παιδιά σε όλες τις βαθμίδες έχουν παρουσιαστεί σε 735 σχολεία. Περισσότεροι από 13 χιλιάδες εκπαιδευτικοί είναι από την πρώτη στιγμή στη θέση τους και έχουν υποδεχθεί τα παιδιά. Το κουδούνι κτύπησε κανονικά σε όλα τα σχολεία το πρωί, εκτός από την Α’ Δημοτικού που είχε ληφθεί μέριμνα να παρουσιαστούν τα παιδιά λίγο αργότερα, για να μπορούν να τα συνοδεύσουν την πρώτη μέρα οι γονείς. Όσον αφορά στα πρωτάκια, φέτος ανήλθαν στις 7,582.

Επιπρόσθετα, ο υπουργός Παιδείας ανέφερε ότι είναι σημαντικό να τηρηθούν τα υγειονομικά πρωτόκολλα, ενώ στις περιπτώσεις όπου η απόσταση στις σχολικές αίθουσες μαθητή από μαθητή είναι μικρότερες από ένα μέτρο, τότε θα εξεταστεί το ενδεχόμενο τής εκ περιτροπής φοίτησης πρωί και απόγευμα. Όπως σημείωσε ο κ. Προδρόμου, υπήρξαν σχολεία που εφάρμοσαν τις οδηγίες και αξιοποίησαν και άλλες μεγαλύτερες αίθουσες και εργαστήρια, επιλύοντας προβλήματα.

Από πλευράς του ο πρόεδρος της Παγκύπριας Συντονιστικής Επιτροπής Σχολικών Εφορειών, Ντίνος Έλληνας, δήλωσε χθες πως από την ενημέρωση που είχε με διευθύνσεις σχολείων στη Λεμεσό καθώς και με σχολικές εφορείες παγκύπρια, φαίνεται να μην προέκυψαν ιδιαίτερα προβλήματα. Σύμφωνα με τον κ. Έλληνα, η διαρρύθμιση που έγινε στη Μέση Εκπαίδευση, με επεκτάσεις και χρήση διαχωριστικών στα θρανία, δεν φαίνεται να δημιουργεί οποιαδήποτε προβλήματα, ενώ εκκρεμεί η παραγγελία μονοθέσιων θρανίων.

Για ιδιαίτερη μέρα με δυσκολίες έκανε λόγο ο πρόεδρος της ΟΕΛΜΕΚ, Κώστας Χατζησάββας, ο οποίος πέραν από το ζήτημα της μάσκας εστίασε στα θρανία, λέγοντας πως μέσα σε αίθουσες υπάρχουν διάφορες κατασκευές. Αναφορικά με μαθητές Μέσης Εκπαίδευσης οι οποίοι μετέβησαν στα σχολεία χωρίς μάσκα, ο κ. Χατζησάββας ανέφερε ότι ήταν μεμονωμένες οι περιπτώσεις αυτές. Οι μαθητές δεν εισήλθαν στις αίθουσες και το πρόβλημα λύθηκε με τις διευθύνσεις των σχολείων οι οποίες τους προμήθευσαν μάσκες.

Η πρόεδρος της ΠΟΕΔ Ρέα Παπαγεωργίου δήλωσε στον «Φ» πως χθες οι εκπαιδευτικοί ήταν πανέτοιμοι και με χαμόγελο να υποδεχτούν τους μαθητές τους στα σχολεία. Στόλισαν και ετοίμασαν τις τάξεις τους μέσα σε δύσκολες συνθήκες. Η κ. Παπαγεωργίου αναφερόμενη στα προβλήματα της πρώτης μέρας εστίασε κυρίως στη χρήση μάσκας μέσα στις αίθουσες χωρίς κλιματιστικά, στη μη τήρηση των αποστάσεων σε τάξεις με την ευθύνη, όπως είπε, να βαραίνει το υπουργείο, καθώς επίσης και στις ώρες προσέλευσης και αποχώρησης μαθητών, κάτι που δημιούργησε μεγάλα προβλήματα στους γονείς.

Σε δηλώσεις του στο Κυπριακό Πρακτορείο Ειδήσεων, ο πρόεδρος των διευθυντών και διευθυντής του Λανιτείου Λυκείου, Γιώργος Ιωσηφίδης έκανε λόγο για μία από τις πιο ομαλές πρώτες μέρες έναρξης σχολικής χρονιάς. Το μεγαλύτερο πρόβλημα, για τον κ. Ιωσηφίδη, είναι αυτό που τονίζουν όλοι οι εκπαιδευτικοί: Η χρήση μάσκας στις τάξεις σε συνδυασμό με τις υψηλές θερμοκρασίες που επικρατούν. Αναφορικά με τη χρήση καοπνογόνων σε σχολεία, μεταξύ αυτών και στο Λανίτειο, από μαθητές, ο κ. Ιωσηφίδης σημείωσε πως αυτό δεν είναι κάτι πρωτόγνωρο την πρώτη μέρα έναρξης των σχολείων.

Βλέπει απεργίες

Λίγες μόνο μέρες περιθώριο δίνουν στο υπουργείο Παιδείας, τα μέλη του Βοηθητικού Γραμματειακού Προσωπικού (ΒΓΠ) που εργάζονται κυρίως σε δημοτικά σχολεία, για να επιλύσει το πρόβλημα που υπάρχει με το εργασιακό τους καθεστώς. Σε αντίθετη περίπτωση, διαμηνύουν ότι θα προχωρήσουν στη λήψη απεργιακών μέτρων. Το ΒΓΠ το οποίο εδώ και καιρό έχει αναδείξει το ζήτημα της εργασίας του φτάνοντας μέχρι και τη Βουλή, ζητά κυρίως όπως: α) Τερματιστεί η δυσμενής μεταχείριση του ακόμα και σε θέματα μισθοδοσίας, β) αυξηθούν οι ώρες εργασίες του για να μπορούν να διεκπεραιώνονται οι εργασίες του (οι ώρες να είναι ανάλογες της λειτουργίας των σχολικών μονάδων και να υπηρετούν σε ένα σχολείο και όχι μερικές ώρες και να μετακινούνται σε άλλα) και γ) η εργασία του να είναι πάνω σε 12μηνη βάση και όχι 10μηνη όπως είναι τώρα.

Μιλώντας στον «Φ» μέλη του ΒΓΠ ανέφεραν ότι εδώ και 13 χρόνια που έχει τεθεί σε λειτουργία ο θεσμός του ΒΓΠ στα δημοτικά σχολεία, τα προβλήματα με το εργασιακό καθεστώς του αντί να επιλύονται, διαιωνίζονται. Εργοδότες είναι οι σχολικές εφορείες, ενώ τα μέλη του ΒΓΠ στις πλείστες των περιπτώσεων καλούνται να διεκπεραιώσουν και επιπλέον καθήκοντα, τα οποία τους ανατίθενται από τη Διεύθυνση των σχολείων και τα οποία αφορούν σημεία που προκύπτουν από εγκυκλίους του υπουργείου Παιδείας, από τους εκπαιδευτικούς ακόμα και από τους συνδέσμους γονέων. Μέλος του ΒΓΠ δήλωσε χαρακτηριστικά χθες στον «Φ»:

«Ακόμα και η ευθύνη για τις απουσίες μαθητών έχει πέσει στους ώμους μας. Υπάρχουν περιπτώσεις σχολείων που στα μέλη του ΒΓΠ ανατίθεται και το «καθήκον» να γυρνάνε από τάξη σε τάξη για να διαπιστώνουν ποια παιδιά απουσιάζουν ούτως ώστε να επικοινωνούν με τους γονείς τους».

Σημειώνεται ότι το θέμα θα εξεταστεί αύριο εκ νέου από την Επιτροπή Παιδείας της Βουλής.

Πηγή: Philenews

Send this to a friend