Οι αριθμοί των τροχαίων ατυχημάτων δεν μιλούν από μόνοι τους, αλλά βοούν και φανερώνουν μια εξελισσόμενη τραγωδία σε δόσεις. Έναν πόλεμο που χάθηκε στην άσφαλτο. Για του λόγου το αληθές αναφέρεται πως την περίοδο 2008-2019 (μέχρι τον Ιούνιο) έχασαν τη ζωή τους 645 άνθρωποι. Δηλαδή, είχαμε πέντε φορές περισσότερα θύματα από όσα είχαμε στην τραγωδία της αεροπορικής εταιρείας «Ήλιος». Φέτος (μέχρι και χθες) είχαν καταγραφεί 49 θανατηφόρα ατυχήματα συνεπεία των οποίων έχασαν τη ζωή τους 49 άνθρωποι.
Εξάλλου, την περίοδο 2008-2019 (μέχρι τις 30 Ιουνίου) σημειώθηκαν 15.401 ατυχήματα, συνεπεία των οποίων τραυματίστηκαν 14.945 άνθρωποι. Παράλληλα, σημειώθηκαν χιλιάδες άλλα ατυχήματα μόνο με υλικές ζημιές. Από την 1η/1/2019 μέχρι και τις 30 Ιουνίου 2019 κατεγράφησαν 19 θανατηφόρα με 19 νεκρούς, ενώ από τις 30 Ιουνίου μέχρι και χθες σημειώθηκαν άλλα 30 θανατηφόρα με 30 νεκρούς. Απομένουν άλλες 14 μέρες μέχρι τις 31 τρέχοντος μηνός και το ερώτημα είναι αν θα προστεθούν κι άλλοι στον κατάλογο των νεκρών από τροχαία ατυχήματα και πόσες οικογένειες θα κάνουν μαύρα Χριστούγεννα. Πάντως, η χειρότερη χρονιά όσον αφορά τους θανάτους από τροχαία ήταν το 2008 με 82 νεκρούς.
Αν πάρουμε την τελευταία περίοδο (2015-2018) διαπιστώνεται ότι έχασαν τη ζωή τους 250 άνθρωποι εκ των οποίων 188 άνδρες και 62 γυναίκες. Με βάση τα στατιστικά στοιχεία της Αστυνομίας, στις ηλικίες μέχρι 14 ετών έχασαν τη ζωή τους τρία αγόρια και πέντε κορίτσια, στις ηλικίες 15-24 ετών 50 άντρες και 8 γυναίκες, στις ηλικίες 25-39 σκοτώθηκαν 54 άνδρες και 10 γυναίκες, στις ηλικίες 40-59 χάθηκαν 31 άνδρες και 12 γυναίκες και από ηλικίας 60 ετών και άνω έχασαν τη ζωή τους 50 άνδρες και 27 γυναίκες.
Το 2014 κατεγράφησαν 45 νεκροί (32 άνδρες και 13 γυναίκες), το 2015, 57 νεκροί (36 άνδρες και 21 γυναίκες) το 2016, 46 νεκροί (36 άνδρες και 10 γυναίκες) το 2017, 53 νεκροί (45 άνδρες και 8 γυναίκες) και το 2018, 49 νεκροί (39 άνδρες και 10 γυναίκες).
Σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία της περιόδου 2014-2018 οι πιο κρίσιμες για θανατηφόρα δυστυχήματα είναι οι ώρες από τις 4.00 μ.μ. μέχρι και τις 7.00 μ.μ.
Συγκεκριμένα, μεταξύ 12.00 π.μ. (μεσάνυχτα) μέχρι τις 3.59 το πρωί σημειώθηκε το 13,03% των ατυχημάτων. Μεταξύ των ωρών 4.00 π.μ. – 7.59 π.μ. κατεγράφη το 15,97% των ατυχημάτων. Μεταξύ 8.00 π.μ. και 11.59 π.μ. κατεγράφη το 14,29% των θανατηφόρων. Μεταξύ των ωρών 12.00 το μεσημέρι και 15.59 κατεγράφη το 18,07% των θανατηφόρων ατυχημάτων, μεταξύ των ωρών 16.00 – 19.59 το 21,43% και μεταξύ των ωρών 20.00 – 23.59 το 17,23%.
Θανατηφόρα αιτίες
Στις αιτίες των θανατηφόρων κατά την περίοδο 2014-2018 καταγράφονται οι ακόλουθες: Αλκοόλη 22,27%, απρόσεκτη και αμελής οδήγηση 24,37%, υπερβολική ταχύτητα 10,50%, μη τήρηση αριστερής πλευράς 11,34%, απρόσεκτη διακίνηση πεζών 7,98%, άλλες αιτίες 7,98%, ναρκωτικά 4,62%, απρόσεκτη στροφή δεξιά 5,46%, ποσοστό 1,68% αφορά το ότι δεν δίνεται προτεραιότητα σε πεζούς σε διαβάσεις πεζών, ενώ ποσοστό 2,52% οφείλεται στο ότι δεν δίνεται προτεραιότητα σε οχήματα. Τέλος, ποσοστό 1,26% των θανατηφόρων οφείλεται στη μη συμμόρφωση στα σήματα τροχαίας.
Τα «σκήπτρα» κατέχει η Λευκωσία
Τα «σκήπτρα» με τα περισσότερα θανατηφόρα και τους περισσότερους νεκρούς κατέχει η Λευκωσία με 74 θανατηφόρα και 76 νεκρούς. Στις υπόλοιπες επαρχίες κατεγράφησαν τα ακόλουθα στοιχεία: Λεμεσός, 64 θανατηφόρα με 70 νεκρούς. Λάρνακα, 33 θανατηφόρα με 33 νεκρούς. Πάφος, 33 θανατηφόρα με 35 νεκρούς. Αμμόχωστος, 26 θανατηφόρα με 27 νεκρούς. Μόρφου, 8 θανατηφόρα με εννέα νεκρούς. Αξίζει να σημειωθεί πως το 2015 στη Μόρφου δεν κατεγράφησαν θανατηφόρα ατυχήματα.
Ο αριθμός των θανάτων που σημειώνονται σε τροχαία ατυχήματα στην Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΕ) υπολογίζεται σε περίπου 25.000 το 2017, δηλαδή 50 θανατηφόρα ατυχήματα ανά εκατομμύριο κατοίκους, σύμφωνα με στοιχεία της Eurostat, στατιστικής υπηρεσίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Ειδικότερα στην Κύπρο σημειώθηκαν 54,2 θάνατοι από τροχαία ατυχήματα ανά εκατομμύριο κατοίκους το 2016, εκ των οποίων τα 11,8 με επιβατικά αυτοκίνητα, 7,1 με οχήματα μεταφοράς εμπορευμάτων, 1,2 με λεωφορεία και πούλμαν, 0,0 με ποδήλατα, 2,4 με μοτοποδήλατα, 11,8 με μοτοσυκλέτες, 16,5 αφορούσαν πεζούς και 3,5 με άλλα μέσα.
Συνολικά, το ποσοστό θανάτων από τροχαία ατυχήματα στην ΕΕ το 2017 υπολογίστηκε σε 49,7 άτομα ανά εκατομμύριο κατοίκους. Οι διαφορές μεταξύ των κρατών-μελών είναι σημαντικές: οι τιμές κυμαίνονται από πολύ πιο κάτω από 30 θανάτους ανά εκατομμύριο κατοίκους (Ηνωμένο Βασίλειο και Σουηδία), σε πάνω από 90 στη Βουλγαρία και τη Ρουμανία.
Ο φόρος αίματος από μοτοποδηλάτες
Την ίδια περίοδο (2014-2018) έχασαν τη ζωή τους 63 πεζοί (ποσοστό 25,20%), 77 οδηγοί (30,80%), 29 επιβάτες (11,60%), 11 μοτοποδηλάτες (4,40%), ένας επιβάτης μοτοποδηλάτου (0,40), 57 μοτοσυκλετιστές (22,80%), πέντε επιβαίνοντες μοτοσυκλέτας (2%) και επτά ποδηλάτες (2,80%). Από τους πιο πάνω νεκρούς, συνολικά 81 επέβαιναν σε δίτροχα (μοτοσυκλέτες, μοτοποδήλατα, ποδήλατα).
Όσον αφορά στους νεκρούς μοτοποδηλατιστές/μοτοσυκλετιστές της περιόδου 2014-2018, ποσοστό 30% των 30 νεκρών έφερε κράνος, ποσοστό 52,05% δεν έφερε κράνος, ενώ είναι άγνωστο αν οι πέντε άλλοι νεκροί (6,85%) έφεραν κράνος.
Πηγή Φιλελεύθερος