Home ΥΠΟΛΟΙΠΗ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ ΚΥΠΡΟΣ Πράσινος σχεδιασμός στα σχολεία
Πράσινος σχεδιασμός στα σχολεία

Πράσινος σχεδιασμός στα σχολεία

Οι κεντρικές δράσεις του Εθνικού Στρατηγικού Σχεδιασμού για την Περιβαλλοντική Εκπαίδευση (ΠΕ) με επίκεντρο την Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη (ΕΑΑ) και παράλληλα τα μέτρα που προωθούνται από το Υπουργείο Παιδείας, Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας (ΥΠΠΑΝ) παρουσιάστηκαν σε κοινή συνεδρίαση των κοινοβουλευτικών Επιτροπών Περιβάλλοντος και Παιδείας της Βουλής την περασμένη Τετάρτη.
Οι κυριότερες δράσεις και τα μέτρα εφαρμογής και υλοποίησης παρουσιάστηκαν από την προϊσταμένη της Μονάδας για την Εκπαίδευση για το Περιβάλλον και την Αειφόρο Ανάπτυξη, Αραβέλλα Ζαχαρίου.

Στα προγράμματα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης περιλαμβάνονται τέσσερα μέτρα, τα οποία προσφέρονται σε όλες τις εκπαιδευτικές βαθμίδες, ενώ, όπως υπογράμμισε η κ. Ζαχαρίου, στόχος είναι η σταδιακή κατάργηση του πλαστικού στους σχολικούς χώρους.

Από τα σημαντικότερα μέτρα είναι ο σχεδιασμός από τη Μονάδα για την Εκπαίδευση το Περιβάλλον και την Αειφόρο Ανάπτυξη (ΕΠΑΑ) του Προγράμματος «Πρασινίζω τα σχολεία – Πρασινίζω τη γειτονιά μου». Το πρόγραμμα θα εφαρμοσθεί σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης, τη χρονιά 2019-2020 με τη συνεργασία όλων των εμπλεκόμενων μερών και στοχεύει ξεκινώντας από το σχολείο και εκτεινόμενο στην κοινότητα, να ενισχύσει το πράσινο σε τοπικό επίπεδο, συμβάλλοντας στη βελτίωση του μικροκλίματος, στην αύξηση του αστικού πράσινου και όχι μόνο, στην ανάπτυξη του εθελοντισμού, στην περαιτέρω ενίσχυση της περιβαλλοντικής συνείδησης, αλλά κυρίως της περιβαλλοντικής δράσης όλων μας, μέσα από συμμετοχικές διαδικασίες αλληλεπιδραστικού τύπου, όπου μαθητές/τριες, γονείς, εκπαιδευτικοί και το σύνολο της κοινωνίας των πολιτών θα προσθέσουν το δικό τους λιθαράκι στον αγώνα που διεξάγει η ανθρωπότητα για το πρασίνισμα του πλανήτη και την προστασία των δασών μας, ως βασικού παράγοντα κατά της κλιματικής κρίσης.

Σύμφωνα με την κ. Ζαχαρίου, το υπουργείο Παιδείας, αναγνωρίζοντας ότι η πράσινη συνείδηση αποτελεί καίριο θέμα, αποφάσισε ως αντιστάθμισμα για την κλιματική αλλαγή να φυτευτούν δέντρα στα σχολεία, ενώ όσα σχολεία δεν διαθέτουν χώρους πρασίνου, θα γίνει συνεργασία με τους δήμους για την υλοποίηση του προγράμματος.

Επιπλέον, σημαντικός θεωρείται και ο σχεδιασμός του προγράμματος «Εσύ πιο “Π” υιοθετείς; Το Πλαστικό ή τον Πλανήτη;», με στόχο να εφοδιάσει τον κάθε μαθητή/τρια με μία ειδική τσάντα, ένα φιλοπεριβαλλοντικό καλαμάκι και ένα ειδικό ποτήρι (ή παγουρίνο για παιδιά μικρότερων ηλικιών), τα οποία θα χρησιμοποιούν στο σχολείο και στην καθημερινότητά τους σε αντικατάσταση της πλαστικής σακούλας, του πλαστικού καλαμιού και της πλαστικής μπουκάλας/ ποτηριού. Επιδίωξη του ΥΠΠΑΝ είναι όλοι οι μαθητές/τριες του τόπου μας, περίπου 110.000 στον αριθμό, να έχουν το δικό τους «οπλοστάσιο» κατά του πλαστικού, το οποίο θα τους συντροφεύει καθημερινά.

Η συγκεκριμένη πολιτική θα συνοδευθεί με ενημερώσεις, όπως επίσης και καταμέτρηση μείωσης του πλαστικού στον σχολικό χώρο, με συγκεκριμένα μέτρα ανταποδοτικού περιβαλλοντικού οφέλους για το σχολείο και τους/τις μαθητές/τριες.

Τη σχολική χρονιά 2018-2019 σχεδιάστηκε το πρόγραμμα «Λέμε όχι στις πλαστικές σακούλες». Στο πρόγραμμα συμμετείχαν πέραν των 2.000 μαθητών/τριών από όλες τις εκπαιδευτικές βαθμίδες και σχεδιάσθηκε και υλοποιήθηκε με τη συνεργασία της Μονάδας ΕΠΑΑ του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου (ΠΙ) του Τμήματος Περιβάλλοντος και του Γραφείου της Επιτρόπου Περιβάλλοντος.

Επίσης, πραγματοποιήθηκε και δράση κατά της κλιματικής αλλαγής: «Το Κλίμα Εκπέμπει S.O.S.». Το πρόγραμμα σχεδιάσθηκε από τη Μονάδα ΕΠΑΑ και υλοποιήθηκε με τη συνεργασία του Γραφείου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στην Κύπρο, το Γραφείο της Επιτρόπου Περιβάλλοντος, το Ινστιτούτο Κύπρου, το Διεθνές Φεστιβάλ Όψεις του Κόσμου, τον Παγκύπριο Σύνδεσμο Γελοιογράφων και τις Διευθύνσεις Εκπαίδευσης. Συμμετείχαν 110 σχολεία σε δύο κεντρικές δράσεις. Τη γελοιογραφία κατά των κλιματικών αλλαγών και δημιουργία κινουμένων σχεδίων κατά των κλιματικών αλλαγών. Τα βραβευθέντα έργα θα ταξιδέψουν στην ΕΕ και θα οργανωθεί πρόγραμμα κατά της κλιματικής αλλαγής με το παραγόμενο υλικό. Τα σχολεία που διακρίθηκαν θα ταξιδέψουν στο Ευρωκοινοβούλιο για να συζητήσουν με Ευρωβουλευτές και να γνωρίσουν από κοντά τις διαδικασίες που αφορούν στην ψήφιση των ευρωπαϊκών κανονισμών. Το ταξίδι προγραμματίστηκε για τις 17 Οκτωβρίου 2019.

Διεθνής αναγνώριση της Κύπρου

Τόσο ο σχεδιασμός όσο και η διαδικασία και δράσεις υλοποίησής του έχουν καθιερώσει την Κύπρο ως παράδειγμα καλής διεθνούς πρακτικής και ως χώρα μεταφοράς τεχνογνωσίας και εμπειρογνωμοσύνης στο εξωτερικό, όπως αναφέρθηκε στην Επιτροπή Παιδείας από την κ. Ζαχαρίου. Η περιφερειακή και διεθνής αναγνώριση της Κύπρου στο πεδίο για την Εκπαίδευση, το Περιβάλλον και την Αειφόρο Ανάπτυξη, αντανακλάται στην ομόφωνη εκλογή της Κύπρου στην Προεδρία της Μεσογειακής Επιτροπής για την υλοποίηση της Μεσογειακής Στρατηγικής για την ΕΑΑ και στην Προεδρία της ΕΑΑ της Οικονομικής Επιτροπής για την Ευρώπη των Ηνωμένων Εθνών UNECE. Αξίζει να σημειωθεί ότι μόνο για τη χρονιά 2018-2019 η Κύπρος έχει μεταφέρει την τεχνογνωσία της στην ΕΑΑ στην Αρμενία, Αίγυπτο, Γεωργία, Ουγγαρία, ενώ μετά από αίτημα της Σερβίας, σε πρόσφατη επίσκεψη του υπουργού Παιδείας της Σερβίας, εκφράσθηκε επίσημα το αίτημα για μεταφορά από την Κύπρο τεχνογνωσίας σε σχέση με τον σχεδιασμό και τη λειτουργία του Κρατικού Δικτύου Κέντρων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης.

Πηγή:Φιλελεύθερος

Send this to a friend