Το Συμβούλιο Αποχετεύσεων Λάρνακας (ΣΑΛ) ανακοίνωσε σήμερα και επίσημα τον τερματισμό του Συμβολαίου C12, που αφορούσε τη δημιουργία αποχετευτικού συστήματος στις περιοχές Μητροπόλεως και Αγίου Ιωάννη, λόγω μεγάλων καθυστερήσεων που παρατηρήθηκαν από τον εντοπισμό πληθώρας αρχαιοτήτων.
Σε σημερινή δημοσιογραφική διάσκεψη ο Πρόεδρος του ΣΑΛ, Δήμαρχος Λάρνακας Ανδρέας Βύρας ανέφερε ότι ο εργολάβος του Συμβολαίου C12, που αφορά τη δημιουργία αποχετευτικού συστήματος στις περιοχές της Μητρόπολης και του Αη Γιάννη, απαιτεί χρηματικές αποζημιώσεις ύψους 7,7 εκατομμυρίων ευρώ, αφού λόγω του εντοπισμού αρχαιοτήτων δεν έγινε κατορθωτό να παραδώσει το έργο.
Εξήγησε ότι λόγω των μεγάλων καθυστερήσεων και των απαιτήσεων του εργολάβου, το ΣΑΛ αναγκάστηκε να τερματίσει το Συμβόλαιο C12, σημειώνοντας πως οι αρχαιότητες που εντοπίζονται στη Λάρνακα κατά τη διάρκεια των εργασιών του Αποχετευτικού Συστήματος «είναι πλούτος που αφορούν όχι μόνο τη Λάρνακα αλλά ολόκληρη τη Κύπρο».
Είπε ακόμα ότι οι δημότες της Λάρνακας «δεν μπορούν να πληρώσουν το δυσβάσταχτο κόστος» των απαιτήσεων του εργολάβου, πρόσθεσε πως το ΣΑΛ θα διεκδικήσει από την κυβέρνηση μέρος ή και ολόκληρο το ποσό των 7,7 εκατομμυρίων ευρώ και σημείωσε ότι «το κεντρικό κράτος πρέπει να έρθει αρωγός και να βοηθήσει τη πόλη. Εάν το κράτος αρνηθεί να καλύψει το συγκεκριμένο κόστος τότε το Συμβούλιο Αποχετεύσεων Λάρνακας θα εξετάσει όλα τα ενδεχόμενα, μη αποκλείοντας οτιδήποτε».
Ο Ανδρέας Βύρας χαρακτήρισε επίσης «αδικία αυτό που γίνεται με τη Λάρνακα», είπε ότι «κάνουμε ό,τι είναι ανθρωπίνως δυνατό και δοκιμάσαμε τα πάντα για να ολοκληρωθεί το αποχετευτικό σύστημα».
Απαντώντας σε ερωτήσεις ο Πρόεδρος του ΣΑΛ είπε ότι «το 70% των νοικοκυριών, δηλαδή οι περιοχές Φανερωμένης και νέου Νοσοκομείου Λάρνακας, έχει ενωθεί με τη Β Φάση του Αποχετευτικού Συστήματος. Ακόμα το 90% της πόλης θα μπορεί να συνδεθεί με το ΣΑΛ, ενώ το 10% που δεν μπορεί να ενωθεί, είναι οι περιοχές Μητροπόλεως και Αη Γιάννη που καλύπτει το Συμβόλαιο C12 και αυτό λόγω του εντοπισμού μεγάλου αριθμού αρχαιοτήτων».
Ο Γενικός Διευθυντής του ΣΑΛ Αγγελος Χατζηχαραλάμπους, αναφέρθηκε στα μέχρι σήμερα πεπραγμένα του Συμβουλίου κάνοντας ειδική αναφορά στο Συμβόλαιο C12 το οποίο είναι το μοναδικό στη Λάρνακα που δεν έχει ολοκληρωθεί. Εξήγησε ότι το αρχικό κόστος του έργου ήταν γύρω στα 7,5 εκατομμύρια ευρώ, ενώ το αναμενόμενο κόστος θα ανέλθει γύρω στα 18 εκατομμύρια, αφού μέχρι στιγμής οι εργασίες του εργολάβου ανήλθαν στα 4,5 εκατομμύρια και οι απαιτήσεις του φτάνουν σχεδόν στα 8 εκατομμύρια.
Εξήγησε ότι ο αρχικός χρόνος σύμβασης ήταν 24 μήνες, ενώ μέχρι σήμερα υπάρχει ήδη καθυστέρηση 37 μηνών ενώ εκτιμάται πως το Συμβόλαιο θα αποπερατωθεί σε 36 μήνες, κάτι που θα εξαρτηθεί άμεσα από τα αρχαιολογικά ευρήματα στις περιοχές που θα πραγματοποιηθεί, δηλαδή της Μητρόπολης και του Αη Γιάννη.
Ο κ. Χατζηχαραλάμπους σημείωσε πως «με στόχο την καλύτερη εκτέλεση των εργασιών με τη λιγότερο δυνατή καθυστέρηση και τη μεγαλύτερη παραγωγικότητα, τον τελευταίο ενάμιση χρόνο το ΣΑΛ διευθέτησε το θέμα της ασφάλειας του έργου και της από κάθε εμπλεκόμενης πλευράς ορθής εφαρμογής των υποχρεώσεων της», αφού υπήρχε διαφωνία μεταξύ του εργολάβου και του Τμήματος Αρχαιοτήτων για την ασφάλεια των υπαλλήλων.
Επίσης, πραγματοποίησε σειρά συναντήσεων με την Υπουργό Μεταφορών, με τη διεύθυνση του Τμήματος Αρχαιοτήτων στη παρουσία του Γενικού Ελεγκτή της Δημοκρατίας, του Προέδρου της Κεντρικής Επιτροπής Αλλαγών και Απαιτήσεων και άλλων υπηρεσιακών παραγόντων, θέτοντας εισηγήσεις για τον χειρισμό των αρχαιολογικών ευρημάτων με τρόπο ώστε να μειωθεί ο επηρεασμός του έργου.
Ταυτόχρονα, είπε το ΣΑΛ ενίσχυσε με πρόσθετο εργατικό προσωπικό την ομάδα που παρείχε βοήθεια προς το Τμήμα Αρχαιοτήτων, ώστε να εργάζονται σε διάφορα μέτωπα, με αποτέλεσμα να αυξηθεί η παραγωγή. Ωστόσο σημείωσε παρά τις προσπάθειες και άλλες ενέργειες του ΣΑΛ για «εξεύρεση εναλλακτικών λύσεων χειρισμού του Συμβολαίου με τρόπο που να μειωθεί το κόστος του έργου και η ταλαιπωρία των πολιτών, δεν κατέστη δυνατή η επιτάχυνση και η ολοκλήρωση του έργου, με αποτέλεσμα να τερματιστεί το συγκεκριμένο Συμβόλαιο».
Ο κ. Χατζηχαραλάμπους διαβεβαίωσε πως ανεξάρτητα από τη διακοπή του Συμβολαίου C12, το ΣΑΛ «θα συνεχίσει και θα ολοκληρώσει το έργο για εξυπηρέτηση του συνόλου των κατοίκων της περιοχής, τόσο σε σχέση με τη συλλογή των λυμάτων όσο και με την αντιμετώπιση του προβλήματος των ομβρίων υδάτων».
Από την πλευρά του ο Δήμος Αντωνίου, Διευθυντής του έργου ανέφερε ότι «το Συμβόλαιο C12 ξεκίνησε καλά, ωστόσο, φτάνοντας στον πυρήνα της Λάρνακας η παραγωγή μειώθηκε σημαντικά με αποτέλεσμα τέλη 2017 με αρχές 2018 η παραγωγή να είναι απίστευτα χαμηλή φτάνοντας μόλις στα 10 μέτρα τοποθέτησης αγωγού το μήνα, αντί 900 μέτρα που ήταν για την υπόλοιπη πόλη. Το έργο σερνόταν κυριολεκτικά λόγω του εντοπισμού πληθώρας αρχαιοτήτων» είπε και σημείωσε ότι ο τρόπος χειρισμού των αρχαιοτήτων από το αρμόδιο Τμήμα «δεν ήταν ο καλύτερος».
Οσον αφορά τις απαιτήσεις του εργολάβου που αφορούν καθυστερήσεις στην ολοκλήρωση του έργου, ο κ. Αντωνίου είπε ότι αυτές ανέρχονται στα 7,7 εκατομμύρια ευρώ και σημείωσε πως «οι καθυστερήσεις πληρώνονται πολύ ακριβά. Πέραν των 4 εκατομμυρίων ευρώ είναι οι καθυστερήσεις που ζητεί ο εργολάβος λόγω εντοπισμού αρχαιοτήτων» είπε, πρόσθεσε πως «αυτός είναι ο λόγος τερματισμού του Συμβολαίου C12» που βασίζεται στο Νόμο περί Δημοσίων Συμβάσεων σύμφωνα με τον οποίο ένα συμβόλαιο μπορεί να τερματιστεί εάν τα πρόσθετα έξοδα υπερβούν το μισό της αρχικής σύμβασης.
Είπε ακόμα ότι ετοιμάζονται τα έγγραφα ώστε αρχές του 2019 να προκηρυχθεί νέος διαγωνισμός για το συγκεκριμένο έργο και πρόσθεσε πως υπάρχει το ενδεχόμενο να γίνουν δύο χωριστές συμβάσεις.
Απαντώντας σε ερωτήσεις ο κ. Αντωνίου είπε πως «εάν το ΣΑΛ δεν καταλήξει σε φιλικό διακανονισμό με τον εργολάβο για τα 7,7 εκατομμύρια ευρώ που απαιτεί, τότε θα πάμε σε διαιτησία» και εξήγησε ότι «όταν εντοπιστούν αρχαιότητες, το Τμήμα Αρχαιοτήτων επιμένει να κάνει πλήρη διερεύνηση ακόμα και κάτω από σπίτια».