M. Weinstein: Έτσι θα αναδιοργανώσουμε την Tus Air
Το τελευταίο διάστημα υπήρχαν ψίθυροι και δημοσιεύματα σε σχέση με προβλήματα που αντιμετωπίζει η εταιρεία. Τι πραγματικά ισχύει;
Η αλήθεια είναι ότι δεν αντιμετωπίζουμε προβλήματα. Αυτές οι φήμες κυκλοφόρησαν μετά την κατάρρευση της Cobalt, καθώς κάποιοι ήθελαν να συγκρίνουν τις δύο εταιρείες. Αργότερα διαπίστωσα ότι άνθρωποι της Cobalt κατηγόρησαν την κυπριακή κυβέρνηση ότι τάχα στήριξε τη δική μας εταιρεία και όχι την δική τους. Όμως πρέπει να πω ότι ουδέποτε συνέβηκε αυτό, δηλαδή, δεν είχαμε οποιαδήποτε στήριξη από κανέναν.
Λέτε ότι δεν αντιμετωπίζετε οποιαδήποτε προβλήματα. Ούτε οικονομικά;
Ειδικά οικονομικά προβλήματα δεν αντιμετωπίζουμε και δεν αντιμετωπίσαμε. Ακριβώς επειδή εργαζόμαστε με διαφάνεια, εξεπλάγην όταν διάβασα συγκεκριμένο δημοσίευμα, το οποίο ανέφερε ότι αντιμετωπίζουμε οικονομικά προβλήματα ως εταιρεία, επειδή τρία από τα αεροσκάφη μας είχαν σταλεί για συντήρηση. Η χειμερινή περίοδος είναι η καταλληλότερη για να στέλνονται οι πιλότοι μιας αεροπορικής εταιρείας για training και τα αεροσκάφη της να υπόκειται σε διαδικασία συντήρησης.
Πότε στείλατε αυτά τα τρία αεροσκάφη για συντήρηση;
Τα στείλαμε στις αρχές Οκτωβρίου. Τον Σεπτέμβριο οι πολλές προγραμματισμένες πτήσεις της εταιρείας μας είχαν ολοκληρωθεί. Τότε ήταν η κατάλληλη στιγμή για να γίνουν οι προγραμματισμένοι έλεγχοι στα αεροσκάφη.
Από πλευράς το Υπουργείου Μεταφορών μας είχε λεχθεί ότι και η εταιρεία σας αντιμετωπίζει κάποια προβλήματα και ότι ετοιμάζετε κάποιο σχέδιο για την αναδιοργάνωση της.
Η αναδιοργάνωση της στρατηγικής μας δεν γίνεται επειδή αντιμετωπίζουμε οποιαδήποτε οικονομικά προβλήματα. Όταν ξεκινήσαμε την Tus, η στρατηγική μας ήταν να κτίσουμε μια αεροπορική εταιρεία με μικρότερου μεγέθους αεροσκάφη. Θέλαμε να ακολουθήσουμε το μοντέλo των πλείστων αεροπορικών εταιρειών στην Ευρώπη, οι οποίες συνηθίζουν να έχουν αεροπλάνα περίπου 100 θέσεων, αλλά με μεγαλύτερη συχνότητα (πτήσεων). Για παράδειγμα, αντί να πραγματοποιούμε δύο πτήσεις την ημέρα στην Αθήνα, να διενεργούμε τέσσερις, μεταφέροντας τον ίδιο αριθμό επιβατών. Και αντί να πετάμε τέσσερις φορές για Θεσσαλονίκη, να πετάμε κάθε μέρα, δύο ή τρεις φορές προς τον συγκεκριμένο προορισμό, γιατί τα αεροσκάφη μας είναι μικρότερα, σε σύγκριση με τα Airbus και τα Boeing. Δυστυχώς όμως, συνειδητοποιήσαμε ότι η στρατηγική μας δεν μπορούσε να λειτουργήσει εδώ. Μεταξύ άλλων, δεν μπορούσαμε να ανταγωνιστούμε τις πολύ χαμηλές τιμές των εισιτηρίων της Cobalt, οι οποίες έριξαν την αγορά πολύ χαμηλά. Συνειδητοποιήσαμε ακόμα ότι η στρατηγική μας δεν προχωρούσε διότι και οι επιβάτες στην Κύπρο δεν ψάχνουν για την καλύτερη ώρα πτήσης μέσα στη μέρα, όπως συμβαίνει στο εξωτερικό. Οι Κύπριοι κοιτάζουν αποκλειστικά και μόνο την τιμή των ναύλων και με τον τρόπο που εμείς λειτουργούσαμε, δεν μπορούσαμε να είμαστε ανταγωνιστικοί στο συγκεκριμένο market. Ο λόγος για τον οποίο πέτυχαν οι πτήσεις μας από και προς το Τελ Αβίβ, είναι γιατί οι επιβάτες, τους οποίους εξυπηρετούσαμε (στη συγκεκριμένη αγορά) δεν στέκονται αποκλειστικά και μόνο στην τιμή του εισιτηρίου. Λαμβάνουν υπόψην το service και τις ανέσεις που προσφέρουμε.
Συνεπώς, ένας παράγοντας που σας επηρέασε είναι ο διαφορετικός τρόπος σκέψης των Κυπρίων επιβατών, σε σύγκριση με τους Ευρωπαίους;
Οι Κύπριοι, ναι, έχουν εντελώς διαφορικό τρόπο σκέψης. Παρατήρησα για παράδειγμα τα σχόλια για την εταιρεία μας στο TripAdvisor και συνειδητοποίησα ότι επιβάτες που είχαν πετάξει μαζί μας σχολίαζαν ότι προσφέρουμε εξαιρετικό service, χαρακτήριζαν όμως ως αρνητικό το γεγονός ότι τα αεροσκάφη μας είναι μικρά. Σε άλλες χώρες της Ευρώπης δεν υπάρχει οποιαδήποτε αρνητική παρατήρηση αναφορικά με το μέγεθος των αεροσκαφών. Αεροπλάνα χωρητικότητας 60 με 100 επιβατών πραγματοποιούν συνήθως πτήσεις στην κεντρική Ευρώπη.
Πότε συνειδητοποιήσατε ότι η στρατηγική σας δεν μπορούσε να λειτουργήσει στην Κύπρο;
Το συνειδητοποίησα τον περασμένο Μάιο, όταν είδα ότι έπρεπε να ανταγωνιστούμε τις εξαιρετικά χαμηλές τιμές της Cobalt, η οποία πραγματοποιούσε πτήσεις με μόλις 35 ευρώ προς Αθήνα στα μέσα Αυγούστου που είναι το high season. Ως ιδιωτική εταιρεία, υποχρεωτικά παρατηρούμε το market, κάθε μέρα. Και για μας είναι δύσκολο να αρχίσουμε να προπωλούμε εισιτήρια, όταν βλέπουμε εισιτήρια με 35 ή 45 ευρώ στην Αθήνα.
Δώστε μας μια λίγο πιο ξεκάθαρη εικόνα για το σχέδιο αναδιοργάνωσης της εταιρείας σας. Ποιες αλλαγές θα δούμε;
Αποφασίσαμε να επενδύσουμε λιγότερο σε προγραμματισμένες πτήσεις και περισσότερο σε ναυλωμένες (charter). Θα διενεργούμε λίγες προγραμματισμένες πτήσεις, προς το Τελ Αβίβ, και περισσότερες κατά την καλοκαιρινή περίοδο. Επίσης θα εστιάσουμε και σε πτήσεις τύπου ACMI (Aircraft, Crew, Maintenance, Insurance), δηλαδή παροχή υπηρεσιών διενέργειας πτήσεων για λογαριασμό άλλων εταιρειών. Αυτή την περίοδο βρισκόμαστε σε διαδικασία συζητήσεων για συμφωνία με δύο ή τρεις μεγάλες αεροπορικές εταιρείες (leading Companies) στην Ευρώπη. Η κυπριακή αγορά είναι πολύ μικρή και έχει γίνει αντιληπτό από εμάς ότι δεν μπορούμε να βάζουμε όλα τα αυγά μας σε ένα καλάθι. Γι αυτό και επιχειρούμε να αναπτυχθούμε και σε άλλες αγορές, πέραν της Κύπρου. Κατά το περασμένο καλοκαίρι, οι πτήσεις μας που απευθύνονταν στην κυπριακή αγορά ήταν μόλις το 20% – 25% των συνολικών μας δραστηριοτήτων. Και θα συνεχίσουμε να επενδύουμε και σε άλλες χώρες, γι αυτό και επιχειρούμε τώρα να κάνουμε συνεργασίες στην Ευρώπη. Σε ότι αφορά τις πτήσεις charter, αξίζει να αναφέρω ότι το περασμένο καλοκαίρι πραγματοποιήσαμε 950 ναυλωμένες πτήσεις από την 1ηΙουνίου μέχρι το τέλος Σεπτεμβρίου από το Τελ Αβίβ, που δεν είχαν σχέση με το κυπριακό κοινό. Πτήσεις προς ελληνικά νησιά από το Τελ Αβίβ.
Το ενδεχόμενο διενέργειας πτήσεων προς Θεσσαλονίκη και Αθήνα το μελετάτε;
Παρακολουθούμε την κατάσταση κάθε μέρα και σχεδιάζουμε να επιστρέψουμε στις πτήσεις αυτές όταν θα δούμε ότι το market έχει επανέλθει από τις καταστροφικές τιμές της Cobalt, η οποία πετούσε σε Λάρνακα και Θεσσαλονίκη μετ’ επιστροφής με 50 ευρώ, περιλαμβανομένων των φόρων αεροδρομίου και μιας αποσκευής. Δεν πιστεύω ότι ήθελαν να έχουν κέρδη από αυτές τις πτήσεις, ήθελαν απλά να παίρνουν ρευστό. Όμως εμείς δεν μπήκαμε σε αυτό το παιχνίδι και γι αυτό και αναστείλαμε τις πτήσεις μας.
Πείτε μας για τους προορισμούς, τους οποίους μελετάτε για το επόμενο διάστημα.
Αυτή τη στιγμή πραγματοποιούμε προγραμματισμένες πτήσεις στο Τελ Αβίβ, διενεργούμε οκτώ πτήσεις εβδομαδιαίως. Τώρα αρχίσαμε να πετάμε και στο Airport City του Ισραήλ, το οποίο βρίσκεται στο κέντρο της πόλης και εξυπηρετεί μόνο μεσαίου και μικρού μεγέθους αεροσκάφη. Αρχίσαμε με δύο πτήσεις την εβδομάδα και θα τις αυξήσουμε στις τέσσερις, κυρίως για επιχειρηματίες. Παρακολουθούμε προσεκτικά τα δεδομένα αναφορικά με την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη και όταν διαπιστώσουμε ότι θα είναι συμφέρον, θα μπούμε και σε αυτό το κομμάτι. Θα ξεκινήσουμε επίσης τις πτήσεις για Ιωάννινα τον Μάρτιο και θα ανοίξουμε και νέους προορισμούς για το κυπριακό κοινό το καλοκαίρι. Συγκεκριμένα, από τα τέλη Ιουνίου, θα διενεργούμε προγραμματισμένες, απευθείας πτήσεις προς Σαντορίνη, Σάμο, Μύκονο, Πρέβεζα, Σκιάθο, Κεφαλονιά, Ρόδο, Ηράκλειο. Οι πτήσεις αυτές θα πραγματοποιούνται δύο φορές της εβδομάδα (ανά προορισμό) Κυριακή και Πέμπτη και Δευτέρα με Παρασκευή, έτσι ώστε οι ταξιδιώτες να απολαμβάνουν ολιγοήμερες διακοπές. Θα αναχωρούν από τη Λάρνακα νωρίς το πρωί και θα επιστρέφουν στη Λάρνακα αργά το απόγευμα.
Γνωρίζετε σε ποιο επίπεδο θα κινούνται οι τιμές των προαναφερόμενων πτήσεων;
Στόχος μας δεν είναι να αυξήσουμε τις τιμές. Αλλά το ακριβές ποσό θα εξαρτηθεί από τις τιμές του πετρελαίου. Αν δεν δούμε δραματική αύξηση, οι τιμές μας θα παραμείνουν στα ίδια επίπεδα με πέρυσι. Αν, όμως η τιμή του πετρελαίου αυξηθεί, τότε και οι δικές μας τιμές θα χρειαστεί να προσαρμοστούν ανάλογα. Ωστόσο δεν πιστεύω ότι θα υπάρξει διαφορά από πέρυσι, που οι τιμές μας κυμαίνονταν περίπου στα 100 ευρώ (one way) περιλαμβανομένων των φόρων. Βεβαίως, εξαρτάται και από τον προορισμό. Η Ρόδος σίγουρα θα είναι πιο φθηνή από την Κεφαλονιά ή την Πρέβεζα, λόγω απόστασης.
Πέραν των μικρών αεροσκαφών τύπου Fokker, τα οποία είναι ιδιοκτησίας της Tus, κατά πόσον δρομολογείτε την εξασφάλιση νέων αεροσκαφών άλλου τύπου;
Σχεδιάζουμε να αποκτήσουμε μεγαλύτερα αεροσκάφη, στο κοντινό μέλλον για να εξυπηρετήσουμε την αγορά ναυλωμένων πτήσεων, κυρίως εκτός Τελ Αβίβ. Είμαστε σε συζητήσεις . Επιθυμούμε δύο αεροσκάφη χωρητικότητας περίπου 130 – 150 θέσεων, πιθανόν Airbus ή άλλου τύπου, αλλά δεν ξέρουμε ακόμα. Βρισκόμαστε σε συζητήσεις και προτιμούμε να αγοράσουμε τα αεροσκάφη αντί να τα ενοικιάσουμε, επειδή θέλουμε να επενδύσουμε (στην ιδιοκτησία). Εξάλλου, η αγορά των αεροσκαφών παρέχει σταθερότητα σε μια αεροπορική εταιρεία.
Θα αποσύρετε υφιστάμενα αεροσκάφη σας;
Όχι, μας αρέσουν τα Fokker και εξάλλου το μέγεθος τους (80 – 100 θέσεις) είναι ιδανικό για τα νησιά, τα οποία προανέφερα.
Έχουν γίνει αποδεσμεύσεις προσωπικού;
Ο αριθμός των εργαζομένων σχετίζεται με των αριθμό των προορισμών. Το καλοκαίρι πραγματοποιούσαμε 27 πτήσεις τη μέρα.
Τώρα το χειμώνα πετάμε μόνο στο Τελ Αβίβ, οπότε δεν χρειαζόμασταν όλο αυτό το προσωπικό. Είχαμε πολλούς εποχιακούς υπαλλήλους, οι οποίοι αποδεσμεύτηκαν όταν τελείωσε η σεζόν (περίπου 40 άτομα). Τα αεροσκάφη μας ήταν διαφορετικά από τα συνηθισμένα στην Κύπρο και έπρεπε να φέρουμε πιλότους από την Ευρώπη, όπως την Γερμανία, την Ισπανία, τη Ρουμανία, την Ολλανδία, όλοι αυτοί είχαν υπογράψει σύμβαση εργασίας για συγκεκριμένη χρονική περίοδο και όταν έληξε το συμβόλαιο τους έφυγαν. Τώρα, για την ώρα, πετάμε μόνο με Κύπριους πιλότους και ντόπιο προσωπικό και δεν χρειαζόμαστε το εποχιακό προσωπικό.
Δημοσιεύματα κάνουν λόγο για νέο κύμα αποδεσμεύσεων υπαλλήλων από την Tus Air. Κατά πόσον ισχύει;
Αν η εταιρεία θα πετάει όλο τον χειμώνα προς έναν προορισμό, τότε πιθανόν να αποδεσμευτεί επιπλέον προσωπικό, αν αρχίσουμε να πετάμε σε νέους προορισμούς, θα προσληφθεί επιπλέον προσωπικό.Πηγή:inbusinessnews.reporter.com.cy