Γιατί καταφεύγουν οι μαθητές στα φροντιστήρια; Φταίει το σύστημα, η παιδείας μας, οι ίδιοι οι μαθητές;
Αδιαμφισβήτητα τα φροντιστήρια των παιδιών είναι ένα πολύ μεγάλο κομμάτι της κυπριακής κοινωνίας.
Μετά το σχολείο αρχίζει το… άλλο σχολείο για τα παιδιά που περνούν πολλές ώρες καθημερινά στις τάξεις των φροντιστηρίων. Πολλές ώρες φυσικά σπαταλούν και οι γονείς ή οι παππούδες/γιαγιάδες στους δρόμους για να κάνουν τις ανάλογες μεταφορές των παιδιών.
Από πολύ νωρίς λοιπόν τα φροντιστήρια μπαίνουν στη ζωή των παιδιών στην Κύπρο. Και αν είναι για την απόκτηση κάποιων έξτρα πτυχίων ή για την εκμάθηση πχ κάποιας γλώσσας καλώς. Δυστυχώς δεν είναι μόνο αυτό αφού πολλοί καταφεύγουν από ανάγκη για να καλύψουν τα κενά του πρωινού σχολείου ενώ φαίνεται ότι υπάρχει και η μερίδα παιδιών που πάνε φροντιστήρια γιατί απλά… πρέπει. Έτσι το επιτάσσει η… μόδα και την ακολουθούν.
Φυσικά όλα αυτά σημαίνουν και το ανάλογο κόστος για το οικογενειακό βαλάντιο σε δύσκολα μάλιστα εποχές.
- Γιατί όμως είναι τόσο υψηλό το ποσοστό των παιδιών που καταφεύγουν στα φροντιστήρια στην Κύπρο;
- Τι τους οδηγεί στα επιπρόσθετα απογευματινά μαθήματα;
- Γιατί τα παιδά στην Κύπρο ”αναγκάζονται” να τρέχουν στα φροντιστήρια;
Το onlycy επικοινώνησε τόσο με το Υπουργείο Παιδείας όσο και με την Ομοσπονδία Συνδέσμου Γονέων Μέσης Εκπαίδευσης καταγράφοντας τις απόψεις τους πάνω στο πιο πάνω θέμα.
Τι λέει στο Onlycy ο Διευθυντής Μέσης Εκπαίδευσης Λούης Κυπριανού – Αναλύει τις πιθανές αιτίες που οδηγούν στην επιδείνωση αυτού του φαινομένου
«Είναι πολλοί οι παράγοντες που οδηγούν τους μαθητές στα φροντιστήρια. Καταρχάς να πούμε ότι εξαρτάται από το είδος του φροντιστηρίου και τις ανάγκες που οδηγούν σε αυτά. Υπάρχει διαφοροποίηση αναγκών που οδηγούν στα φροντιστήρια. Πρέπει να εξετάσουμε τους παράγοντες που οδηγούν σε αυτό το φαινόμενο. Τα φροντιστήρια υπάρχουν και σε άλλες κοινωνίες όχι μόνο στη δική μας.
Μερικοί από τους παράγοντες που οδηγούν στα φροντιστήρια μπορεί να είναι:
- τα κενά που προέρχονται από τάξη είτε λόγω της προσέγγισης του εκπαιδευτικού είτε λόγω του μαθητή που δεν συγκεντρώνεται στη μαθησιακή διαδικασία.
- Επίσης μπορεί να οφείλεται στις υπέρμετρες φιλοδοξίες των γονιών. Οι γονείς πολλές φορές πιέζουν τα παιδιά λόγω του ότι θέλουν να προβάλουν τους εαυτούς τους μέσω των παιδιών τους.
Λαμβάνουμε μέτρα για το συγκεκριμένο φαινόμενο. Μέσα από εγκυκλίους ενημερώνουμε τους εκπαιδευτικούς και τους μαθητές. Επιπλέον παίρνουμε διορθωτικά μέτρα. Εξετάζουμε τους εκπαιδευτικούς που διδάσκουν , δηλαδή θέλουμε να ελέγχουμε το ανθρώπινο δυναμικό μας. Επίσης να βελτιώσουμε τις μεθόδους διδασκαλίας. Να αντιλαμβάνεται ο εκπαιδευτικός σε ποια κατάσταση βρίσκεται ο μαθητής όσον αφορά τις γνώσεις και τις δεξιότητες του.
Το φαινόμενο αυτό αφορά και τα ιδιωτικά σχολεία όχι μόνο τα δημόσια. Χρειάζεται θεραπεία για να περιοριστεί το φαινόμενο».
Ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Συνδέσμου Γονέων Μέσης Εκπαίδευσης Πέτρος Κουλέρμος εξηγεί τους παράγοντες που οδηγούν τα παιδιά στα φροντιστήρια
«Θεωρητικά οι μαθητές του Γυμνασίου πηγαίνουν 1 μάθημα για δραστηριότητα και 1,2 μαθήματα (φροντιστήρια).
Στο Λύκειο αυξάνονται τα φροντιστηριακά μαθήματα , στις δύο πρώτες τάξεις συνήθως πηγαίνουν 2 με 3 μαθήματα ενώ στην τελευταία τάξη του Λυκείου οι μαθητές συνήθως πηγαίνουν 4-5 φροντιστήρια.
Αν αναλογιστούμε ότι κάθε φροντιστήριο στοιχίζει 80-100 ευρώ , σκεφτείτε πόσα δίνει ένα γονιός για το παιδί του. Αν μπορούμε να κάνουμε ένα πρόχειρο υπολογισμό τότε βλέπουμε ότι ένα γονιός δίνει περίπου 400-500 ευρώ για τα φροντιστήρια του τελειόφοιτου και όχι μόνο παιδιού του.
Φανταστείτε ένα σπίτι να μην έχει αυτά τα λεφτά. Είναι από εδώ που δημιουργούνται οι μαθητές δύο ταχυτήτων. Υπάρχουν οι γονείς που μπορούν να ανταπεξέλθουν οικονομικά και προσφέρουν στα παιδιά τους την επιπλέον γνώση και οι γονείς που δεν έχουν την δυνατότητα να πληρώσουν όλα αυτά τα χρήματα».
Οι αιτίες του φαινομένου
«Υπάρχουν 4-5 αιτίες που οδηγούν σε αυτό το φαινόμενο.
- Οι καθηγητές που δεν μπορούν διδάξουν επαρκώς την ύλη.
- Υπάρχει μεγάλη διαφορά όσον αφορά την ύλη του Λυκείου (Α’ και Β’ Λυκείου) σε σχέση με την ύλη των Παγκύπριων Εξετάσεων. Περισσότερη ύλη, πιο ψηλός βαθμός δυσκολίας. Διαχρονικά υπάρχει ένα χάσμα ανάμεσα στα αυτά τα δύο και έτσι οδηγούμαστε στα φροντιστήρια.
- Ένας άλλος παράγοντας είναι ο ανταγωνισμός. Οι δημοφιλείς κλάδοι πχ του Πανεπιστημίου Κύπρου δίνουν 30 θέσεις Παγκύπρια και οι αιτήσεις μπορεί να είναι και 400. Το επίπεδο του σχολείου δεν ανταποκρίνεται στις Παγκύπριες εξετάσεις. Για να διακριθείς οδηγείσαι στα φροντιστήρια.
- Πολλές φορές εμείς οι γονείς για να καλύψουμε τις ενοχές μας για το ότι δεν έχουμε χρόνο να βοηθήσουμε τα παιδιά μας στα μαθήματα τους , τους στέλνουμε στα φροντιστήρια. Εμείς το καυτηριάζουμε αυτό, το τονίζουμε, καταλαβαίνουμε τους γονείς , δουλεύουν πολλές ώρες για να προσφέρουν τα πάντα στα παιδιά τους.
- Τέλος η νοοτροπία μας είναι μια άλλη αιτία. Δεν λέμε ότι τα φροντιστήρια είναι κακά. Η κοινωνία οδηγεί τους μαθητές πολλές φορές τα φροντιστήρια. Όταν πας σε μια δουλειά σου ζητάνε να έχεις διπλώματα αγγλικών, λογιστικής, Η/Υ. Για να μπορέσει να ανταπεξέλθει πηγαίνει στα φροντιστήρια για να αποκτήσει.
Πηγή: onlycy.com