Στη θαλάσσια περιοχή Ορόκλινης θα δημιουργηθεί ο τεχνητός ύφαλος της Λάρνακας. Η περιοχή επελέγη κατόπιν επιστημονικής μελέτης με μετρήσεις για τα θαλάσσια ρεύματα, την καθαρότητα του νερού, την προσβασιμότητα και τη μορφή του βυθού και κρίθηκε η καταλληλότερη ανάμεσα σε τρεις περιοχές που εξετάστηκαν. Οι άλλες δύο ήταν η παραλία Καστέλλας και η θάλασσα στο αεροδρόμιο Λάρνακας.
Οπως πληροφορούμαστε, το Τμήμα Αλιείας και η Εταιρεία Τουριστικής Ανάπτυξης Λάρνακας βρίσκονται σε εντατική προσπάθεια αναζήτησης παλιού σκάφους για να γίνει πόντιση. Η αναζήτηση αυτή γίνεται στην Κύπρο, στην Ελλάδα και στην Αίγυπτο και η εξεύρεση κατάλληλου σκάφους με επαρκές μέγεθος, ώστε να εξυπηρετεί τις ανάγκες ενός τεχνητού υφάλου, επείγει. Τον Οκτώβριο προγραμματίζεται η χωροθέτηση της περιοχής για να μπορέσει να προγραμματιστεί άμεσα η πόντιση του σκάφους που θα εντοπιστεί και θα αγοραστεί.
Οπως πληροφορούμαστε, αυτό το διάστημα γίνεται προσπάθεια να ξεπεραστεί το θέμα που έχει προκύψει με το επιπλέον κόστος του τεχνητού υφάλου. Το αρχικό κόστος είχε υπολογιστεί περί τις 300 χιλιάδες ευρώ και το κονδύλι εξασφαλίστηκε από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Θάλασσας και Αλιείας στο πλαίσιο της προγραμματικής περιόδου 2014-2020. Οπως προκύπτει όμως, το ευρωπαϊκό κονδύλι δεν καλύπτει την αγορά του σκάφους που θα ποντιστεί, το κόστος του οποίου ενδεχομένως να διπλασιάσει τη δαπάνη του έργου. Κατόπιν τούτου, γίνονται προσπάθειες εξεύρεσης του πρόσθετου ποσού για την αγορά του πλοίου που θα ποντιστεί στο βυθό της Ορόκλινης.
Ο στόχος του αρμόδιου υπουργείου και της Εταιρείας Τουριστικής Ανάπτυξης Λάρνακας με τη δημιουργία τεχνητού υφάλου είναι διπλός: αφενός η περαιτέρω ανάπτυξη του καταδυτικού τουρισμού, αφετέρου η ενίσχυση της βιοποικιλότητας του βυθού, γι’ αυτό και τα υλικά πρέπει να είναι ιχθυοπαραγωγής.
Ο τεχνητός ύφαλος θεωρείται καθοριστικής σημασίας για την Εταιρεία Τουριστικής Ανάπτυξης στην προσπάθειά της να ανεβάσει άλλο ένα επίπεδο τον καταδυτικό τουρισμό. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο, μαζί με τον τεχνητό ύφαλο, θα κατασκευαστεί πάρκο snorkelling στο οποίο θα μπορούν οι λάτρεις της κατάδυσης με μάσκα να απολαμβάνουν τη μαγεία του βυθού. Η Εταιρεία Τουριστικής Ανάπτυξης είχε μια εξαιρετική ιδέα για το πάρκο αυτό, το οποίο θα γίνει με πόντιση και τοποθέτηση μέσω συγκόλλησης 64 πιστών αντιτύπων αμφορέων που έχουν βρεθεί στις θάλασσες της Κύπρου.
Σε αντίθεση με αυτά τα δύο έργα όμως, μια επίσης καινοτόμα ιδέα της Εταιρείας Τουριστικής Ανάπτυξης, η οποία δεν ευοδώθηκε, είναι η υλοποίηση του τεχνητού υφάλου με μορφή αναπαράστασης μεγάλου ιστορικού γεγονότος. Εκείνο που σχεδιαζόταν ήταν να γίνει μια εντυπωσιακή υποθαλάσσια αναπαράσταση ναυμαχίας, ωστόσο, όπως πληροφορούμαστε, η πρόταση απορρίφθηκε από το Τμήμα Αρχαιοτήτων και εγκαταλείφθηκε.
Παραμένει το αδιέξοδο στο Ζηνοβία
Όπως προαναφέραμε, βασικός στόχος των παραγόντων της τουριστικής βιομηχανίας της Λάρνακας με τη δημιουργία τεχνητού υφάλου είναι η περαιτέρω αναβάθμιση του καταδυτικού τουρισμού. Αυτό το είδος τουρισμού βρίσκεται σε άνθηση στη Λάρνακα κυρίως λόγω του διάσημου ναυαγίου Ζηνοβία, συνεπώς η προσφορά δεύτερης ισάξιας επιλογής στους δύτες θα ανεβάσει το ενδιαφέρον για επίσκεψη στη Λάρνακα στα ύψη.
Σε ό,τι αφορά το Ζηνοβία βεβαίως, παραμένει ανεπίλυτο το σοβαρό πρόβλημα με το ιδιοκτησιακό καθεστώς. Η φοβερή διαμάχη που έχει ξεσπάσει εδώ και δύο χρόνια μεταξύ της ιδιοκτήτριας εταιρείας του ναυαγίου και καταδυτικών σχολών σχετικά με τη διαχείριση του περίφημου τεχνητού υφάλου μαίνεται χωρίς σταματημό, αφού οι δύο πλευρές εμφανίζονται ανένδοτες και απρόθυμες να προσέλθουν στο τραπέζι του διαλόγου για να βρεθεί λύση.
Αντικείμενο της σφοδρής αντιπαράθεσης είναι η απόφαση της ιδιοκτήτριας εταιρείας A.A.K. LARNAKA – AY. NAPA SEA CRUISES LTD να επιβάλει έλεγχο στις καταδύσεις στο περίφημο ναυάγιο, κάτι που προκαλεί την οργή των καταδυτικών κέντρων και του Συνδέσμου Καταδυτικών Κέντρων Κύπρου.
Η ιδιοκτήτρια εταιρεία, η οποία έχει πάρει την ιδιοκτησία του ναυαγίου από το Ναυτοδικείο Κύπρου από το 1998, επικαλείται συμφωνία της με την Αρχή Λιμένων Κύπρου για αποκλειστικό έλεγχο του ναυαγίου και του περιβάλλοντος χώρου ώστε η ευθύνη να μετατοπιστεί από την ΑΛΚ στον ιδιοκτήτη. Αυτή η συμφωνία, σύμφωνα πάντα με τον ιδιοκτήτη, ήταν αποτέλεσμα δυστυχημάτων και θανάτων δυτών κατά τις καταδύσεις που συνέβησαν λόγω κακής διαχείρισης και προκάλεσαν απαιτήσεις κατά της Αρχής Λιμένων Κύπρου.
Μετά την ανάληψη της διαχείρισης του περιβάλλοντος χώρου, η ιδιοκτήτρια εταιρεία αποφάσισε να επιβάλει κανονισμούς διαχείρισης του ναυαγίου και των ναυαγιοκαταδύσεων. Οι κανονισμοί αυτοί προβλέπουν την επιβολή τέλους 5 ευρώ ανά καταδύτη, καθώς και την υποχρέωση εξασφάλισης συγκατάθεσης από τον ιδιοκτήτη πριν τις καταδύσεις και ειδικά για την είσοδο στο βυθισμένο σκάφος.
Η απόφαση της εταιρείας να επιβάλει κανονισμούς όμως, αποτελεί αιτία πολέμου για τις σχολές καταδύσεων, οι οποίες διεξάγουν οργανωμένες κρουαζιέρες και καταδύσεις στο Ζηνοβία.
Βασικό επιχείρημα των καταδυτικών κέντρων είναι ότι αρμόδια αρχή για τη διαχείριση του περιβάλλοντος χώρου του ναυαγίου και την έκδοση των απαιτούμενων αδειών είναι η Αρχή Λιμένων Κύπρου. Ο Σύνδεσμος Καταδυτικών Κέντρων Κύπρου υποστηρίζει ότι καμία ιδιωτική εταιρεία ή οργανισμός μπορεί να αναλάβει τις εξουσίες και αρμοδιότητες της Αρχής Λιμένων Κύπρου, οι οποίες πηγάζουν από νομοθεσίες.
Πηγή: Εφημερίδα “Χ”