[ad_1]
«Θεωρώ η Κύπρος ως περιορισμένη αγορά με πρακτικά εμπόδια στην πρόσβαση στις αγορές της Ευρώπης έχει πολλά να κερδίσει από την ανάπτυξη της ενιαίας διαδικτυακής αγοράς. Ιδιαίτερα οφέλη εκτιμώ ότι θα έχουν οι Κύπριοι καταναλωτές, οι οποίοι θα πρέπει ωστόσο να προστατευθούν τόσο με τη διαμόρφωση του κατάλληλου νομικού πλαισίου όσο και από την άποψη της σωστής ενημέρωσης και επιμόρφωσης», τόνισε ο κ. Λακκοτρύπης σε χαιρετισμό του σε εκδήλωση που διοργάνωσε η Υπηρεσία Ανταγωνισμού και Προστασίας Καταναλωτών του Υπουργείου και το Ευρωπαϊκό Πανεπιστήμιο Κύπρου με αφορμή τη χθεσινή, παγκόσμια ημέρα καταναλωτών.
Όπως είπε, το Υπουργείο συνεργάζεται με όλους τους αρμόδιους φορείς και τις οργανώσεις καταναλωτών με σκοπό τη διαμόρφωση του κατάλληλου περιβάλλοντος προστασίας των καταναλωτών και να τους παρέχει καινοτόμα εργαλεία που μπορούν εύκολα να χρησιμοποιήσουν.
Έφερε ως παράδειγμα την δημιουργία του παρατηρητηρίου λιανικών τιμών καυσίμων που επιτρέπει στους καταναλωτές να εντοπίζουν σε πραγματικό χρόνο τα πιο φθηνά καύσιμα, την εφαρμογή Cyconsumers για κινητά τηλέφωνα και ταμπλέτες, με την οποία οι καταναλωτές μπορούν άμεσα να ενημερώνονται και να διεκδικούν τα δικαιώματά τους οπουδήποτε κι` αν βρίσκονται εύκολα και γρήγορα.
«Ψάχνουμε πάντα ευκαιρίες περαιτέρω αξιοποίησης της τεχνολογίας για να προσφέρουμε ακριβώς στους καταναλωτές τα εφόδια που απαιτούνται για να προβαίνουν σε καλά πληροφορημένες και ασφαλείς συναλλαγές», πρόσθεσε.
Την ραγδαία ανάπτυξη του ψηφιακού εμπορίου και των διαδικτυακών συναλλαγών επεσήμανε από την πλευρά του και ο Αναπληρωτής Διευθυντής της Υπηρεσίας Ανταγωνισμού Χαράλαμπος Ρούσος. Ανέφερε χαρακτηριστικά πως το ποσοστό των ηλεκτρονικών συναλλαγών ανήλθε το 2015 στο 53% του συνολικού λιανικού εμπορίου το 2015 από μόλις 32% το 2008.
Στην Κύπρο, πρόσθεσε, το αντίστοιχο ποσοστό ήταν στο 23% το 2015 από μόλις 9% το 2008, με τον μεγαλύτερο όγκο του ηλεκτρονικού εμπορίου γίνεται μέσω διασυνοριακών συναλλαγών.
«Προβάλλει κατά τρόπο αδιαμφισβήτητο η σπουδαιότητα της προστασίας των καταναλωτών για την περαιτέρω ανάπτυξη του ηλεκτρονικού εμπορίου και την επίτευξη των στόχων της ενιαίας ψηφιακής αγοράς», τόνισε.
Αναφέρθηκε στο πλαίσιο προστασίας των καταναλωτών, που αποτελείται από την κοινοτική νομοθεσία για τα δικαιώματα των καταναλωτών, που βρίσκει εφαρμογή και στον τομέα του ηλεκτρονικού εμπορίου, καθώς και στις χωριστές οδηγίες που αφορούν στις αθέμιτες πρακτικές, στις καταχρηστικές ρήτρες σε καταναλωτικές συμβάσεις, στις πωλήσεις καταναλωτικών αγαθών και τις εγγυήσεις, και στην εξ αποστάσεως εμπορία χρηματοοικονομικών υπηρεσιών.
Οι οδηγίες αυτές, είπε, έχουν ενσωματωθεί στη εθνική νομοθεσία με αρμόδια Αρχή την Υπηρεσία Ανταγωνισμού.
Αφού ανέλυσε τα δικαιώματα των καταναλωτών και τις υποχρεώσεις των επιχειρήσεων, ο κ. Ρούσος υπογράμμισε όμως ότι «η διασφάλιση και ενδυνάμωση των δικαιωμάτων των καταναλωτών ιδιαίτερα στον τομέα του ηλεκτρονικού εμπορίου συνιστά απαραίτητη προϋπόθεση για ενίσχυση της εμπιστοσύνης των καταναλωτών στις διαδικτυακές αγορές».
«Ανεξαρτήτως όμως τομέα και μιλώντας γενικά για την προστασία των καταναλωτών πρωτεύοντα ρόλο στην ενδυνάμωση έχει η γνώση πρώτιστα των δικαιωμάτων τους. Εξίσου σημαντική είναι επίσης η ενημέρωση των επιχειρήσεων σχετικά με τις διατάξεις των νομοθεσιών και τις υποχρεώσεις τους. Έχουμε την άποψη ότι η ευαισθητοποίηση τόσο των καταναλωτών όσο και των επιχειρήσεων συνιστούν ένα αποτελεσματικό μηχανισμό προληπτικής εποπτείας της αγοράς», τόνισε.
Από την πλευρά της η Θάλεια Πραστίτου, Λέκτορας του Ευρωπαϊκού Πανεπιστημίου Κύπρου, ανέφερε ότι οι δύο οδηγίες που παρουσίασε η Κομισιόν τον περασμένο Δεκέμβριο έρχονται για να αντιμετωπίσουν μια δυσπιστία των Ευρωπαίων πολιτών στις διασυνοριακές συναλλαγές μέσω διαδικτύου.
Όπως είπε, το 88% των συναλλαγών το 2015 έγινε μέσω συναλλαγών καταναλωτών στη χώρα τους και μόνο το 30% αφορούσε διασυνοριακές συναλλαγές εντός της ΕΕ.
«Οι καταναλωτές φοβούνται να αγοράσουν από άλλα κράτη-μέλη της ΕΕ, είπε, προσθέτοντας πως αυτό το κενό έρχονται να κλείσουν οι προτεινόμενες οδηγίες που αφορούν στην προμήθεια ψηφιακού περιεχομένου και στις διαδικτυακές πωλήσεις αγαθών.
Η πρώτη οδηγία αυτή καλύπτει τις κινηματογραφικές ταινίες που διατίθενται μέσω τηλεφόρτωσης (streaming), τα ψηφιακά βιβλία, τις εφαρμογές, το «υπολογιστικό νέφος» (cloud computing) και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Σημείωσε δε ότι στον τομέα της προμήθειας ψηφιακού περιεχομένου υπήρχε μέχρι στιγμής νομοθετικό κενό τόσο σε ευρωπαϊκό όσο και εθνικό επίπεδο.
Η δεύτερη οδηγία (διαδικτυακές πωλήσεις αγαθών) καλύπτει κάθε σύμβαση πώλησης, η οποία συνάπτεται στο πλαίσιο ενός οργανωμένου συστήματος πωλήσεων εξ αποστάσεως.
[ad_2]
Source link