ΝΕΑ ΣΚΑΝΔΑΛΑ;;; Όργιο κακοδιαχείρισης συμβολαίων (Κόλαφος για Επαρχιακή Διοίκηση Λάρνακας ο Γενικός Ελεγκτής)!
Κακοδιαχείριση συμβολαίων υλοποίησης δημοσίων έργων από την Επαρχιακή Διοίκηση Λάρνακας καταγγέλλει στην ετήσια Έκθεση του 2014 ο Γενικός Ελεγκτής, όπως αποκαλύπτει η εφημερίδα «Χαραυγή».
Στην έκθεση καταγράφονται συγκεκριμένα τρία συμβόλαια για έργα στην επαρχία Λάρνακας: η επέκταση και διαμόρφωση εξωτερικών χώρων στο Κέντρο Νεότητας Πυργών, Β’ Φάση, η αποκατάσταση διατηρητέων οικοδομών (παλαιών δημοτικών σχολείων) και μετατροπή τους σε αίθουσα συσκέψεων και πολιτιστικό κέντρο στην κοινότητα Κάτω Δρυς και η κατασκευή κοινοτικού πάρκου στη Μελίνη. Μεταξύ άλλων, καταγγέλλονται υπερχρεώσεις, διπλές χρεώσεις εργασιών, αποκλίσεις από τις συμβάσεις, κωλυσιεργία και καθυστέρηση στην προάσπιση των συμφερόντων του Δημοσίου και πολλά άλλα. Αξίζει να σημειωθεί ότι ο Γενικός Ελεγκτής αναφέρει ότι εδώ και περισσότερο από ένα χρόνο εκκρεμούν οι απαντήσεις της Επαρχιακής Διοίκησης στις σχετικές παρατηρήσεις.
Στην Εκθεση της Ελεγκτικής Υπηρεσίας, η οποία παραδόθηκε στον Πρόεδρο της Δημοκρατίας και δημοσιοποιήθηκε στις 7 Δεκεμβρίου 2015, υπάρχει επίσης παρατήρηση για την ευθύνη της Επαρχιακής Διοίκησης για τήρηση από μέρους των εργολάβων- με τους οποίους συμβάλλεται το Γραφείο του Επάρχου- των κανονισμών που διέπουν τη διαχείριση στερεών και επικίνδυνων αποβλήτων.
Κέντρο Νεότητας Πυργών
Ο Γενικός Ελεγκτής σημειώνει ότι τον Απρίλιο του 2015, ενημέρωσε γραπτώς τον Επαρχο Λάρνακας ότι κατόπιν δειγματοληπτικού ελέγχου στο έργο επέκτασης του Κέντρου Νεότητας Πυργών και αναβάθμισης των εξωτερικών χώρων διαπιστώθηκαν ουσιαστικές αποκλίσεις μεταξύ των ποσοτήτων που περιλήφθηκαν στον τελικό λογαριασμό του έργου και των πραγματικών επιτόπου μετρήσεων, έγιναν δηλαδή χρεώσεις από τον εργολάβο πέραν των πραγματικών επιτόπου μετρήσεων. Ουσιαστικές αποκλίσεις διαπιστώθηκαν και από μετρήσεις στις οποίες προέβη η ίδια η Επαρχιακή Διοίκηση κατόπιν συστάσεων της Ελεγκτικής Υπηρεσίας, με αποτέλεσμα να ζητηθεί από την Επαρχιακή Διοίκηση επαναμέτρηση όλων των εργασιών του τελικού λογαριασμού του έργου.
Επιπλέον, έγινε σύσταση στην αναθέτουσα Αρχή να ζητήσει γραπτώς εξηγήσεις από τον ιδιώτη σύμβουλο παρακολούθησης του έργου για τη μη ορθή τήρηση των καθηκόντων του.
Σοβαρό ζήτημα εγείρει ο Γενικός Ελεγκτής για τον επιβλέποντα μηχανικό του έργου αποκαλύπτοντας ότι τροποποίησε εργασίες του συμβολαίου προκαλώντας επιπρόσθετο κόστος για το Δημόσιο. Συγκεκριμένα, καταγγέλλεται ότι ο επιβλέπων μηχανικός αφαίρεσε την υποχρέωση του εργολάβου για αγορά και τοποθέτηση πέτρας στην περίμετρο των πισίνων και έδωσε οδηγίες στον εργολάβο να τοποθετήσει μάρμαρα με πέραν του διπλάσιου κόστους. Αυτή η τροποποίηση χρέωσε το Δημόσιο με επιπλέον κόστος 6,600 ευρώ, ωστόσο διαπιστώθηκε, επίσης, ότι ο επιβλέπων μηχανικός χρέωσε τη συγκεκριμένη εργασία δύο φορές στον τελικό λογαριασμό!
Ο Γενικός Ελεγκτής καταγγέλλει πλήγμα στα συμφέροντα του Δημοσίου από την πλημμελή διαχείριση του συμβολαίου και καλεί την Επαρχιακή Διοίκηση να προβαίνει η ίδια σε ελέγχους ποσοτήτων και εργασιών στα έργα όπου εμπλέκονται ιδιώτες σύμβουλοι και στη συνέχεια να αποστέλλει τον τελικό λογαριασμό στις αρμόδιες Αρχές, όπως η Κεντρική Επιτροπή Αλλαγών και Απαιτήσεων, για έλεγχο.
Η απάντηση της Επαρχιακής Διοίκησης σ’ αυτές τις παρατηρήσεις εκκρεμεί.
Αποκατάσταση διατηρητέων οικοδομών (παλαιών δημοτικών σχολείων) και μετατροπή τους σε αίθουσα συσκέψεων και πολιτιστικό κέντρο στην κοινότητα Κάτω Δρυς
Παρόμοιες καταγγελίες γίνονται και για το έργο της αποκατάστασης διατηρητέων οικοδομών και μετατροπής τους σε αίθουσα συσκέψεων και πολιτιστικό κέντρο στον Κάτω Δρυ. Εν προκειμένω, η Ελεγκτική Υπηρεσία διαπιστώνει επιπλέον εργασίες 20 χιλιάδων ευρώ χωρίς την έγκριση των αρμοδίων οργάνων. Σημειώνεται επίσης ότι η Επαρχιακή Διοίκηση κατέθεσε εκπρόθεσμα αίτημα δικαιολογημένης παράτασης χρόνου στον εργολάβο.
Για το συγκεκριμένο έργο υποδεικνύονται μεγάλες καθυστερήσεις και υλοποίηση μόλις του 50% της σύμβασης με τη λήξη του σχετικού χρονοδιαγράμματος. Λόγω αυτής της καθυστέρησης ο Γενικός Ελεγκτής συνέστησε κατάσχεση του έργου εκφράζοντας την άποψη ότι λόγω της κακής διαχείρισης που έγινε στο στάδιο εκτέλεσης του έργου το Δημόσιο παρέμεινε εκτεθειμένο, με σοβαρό ενδεχόμενο, σε περίπτωση που αποφασιστεί να διακοπεί οριστικά το συμβόλαιο με τον ανάδοχο, να προκύψει σοβαρή ζημιά.
Ο Ελεγκτής σημειώνει αδυναμία της Επαρχιακής Διοίκησης Λάρνακας στην ορθή διαχείριση των έργων και εφαρμογή των όρων των συμβάσεων, που αφενός αφήνει εκτεθειμένο το Δημόσιο και αφετέρου την ΚΕΑΑ να καλείται εκ των υστέρων να εξεύρει λύσεις/τρόπους απάμβλυνσης των ζημιών από τα λάθη/παραλείψεις της Επαρχιακής Διοίκησης.
Η απάντηση της Επαρχιακής Διοίκησης και επί αυτών των παρατηρήσεων εκκρεμεί.
Κοινοτικό πάρκο Μελίνης
Για την κατασκευή του κοινοτικού πάρκου στη Μελίνη η Εκθεση της Ελεγκτικής Υπηρεσίας για το 2014 καταγράφει επίσης ουσιαστικές αποκλίσεις ανάμεσα στις πραγματικές εργασίες και τον τελικό λογαριασμό του έργου.
Πέραν τούτου όμως, έγινε σύσταση προς την Επαρχιακή Διοίκηση να αποταθεί στο Επαρχιακό Δικαστήριο Λάρνακας και να ζητήσει αναστολή απόφασης που εξασφάλισε ο εργολάβος για εξόφληση του υπολοίπου του τελικού λογαριασμού μέχρι να ολοκληρωθεί η επαναμέτρηση ποσοτήτων και εργασιών και να οριστικοποιηθούν οι απαιτήσεις της αναθέτουσας Αρχής. Επί τούτου, η Επαρχιακή Διοίκηση καταγγέλλεται για κωλυσιεργία στη μέτρηση των αλλαγών με αποτέλεσμα να εκδοθεί η προαναφερθείσα απόφαση του δικαστηρίου υπέρ του εργολάβου.
Η Ελεγκτική Υπηρεσία ζήτησε δύο φορές ενημέρωση από τον αναπληρωτή έπαρχο Λάρνακας για το θέμα και ειδικά για τη σύσταση για προσφυγή στο δικαστήριο, ώστε να προστατευθούν τα συμφέροντα του Δημοσίου, ωστόσο ακόμα δεν έχει δοθεί απάντηση.
Εφαρμογή των περί Στερεών και Επικίνδυνων Αποβλήτων (Διαχείριση Αποβλήτων από Εκσκαφές, Κατασκευές και Κατεδαφίσεις) Κανονισμών του 2011
Σε ό,τι αφορά στην παρατήρηση για τη διαχείριση των στερεών και επικίνδυνων αποβλήτων από εργολάβους στους οποίους ανατίθενται δημόσιες συμβάσεις από την Επαρχιακή Διοίκηση Λάρνακας, ο Γενικός Ελεγκτής ζητά εξηγήσεις για καταγγελία ότι η Επαρχιακή Διοίκηση ως αναθέτουσα Αρχή δεν υποχρεώνει τους εργολάβους που αναλαμβάνουν συμβόλαια εκσκαφών, κατασκευών ή κατεδαφίσεων να διαχειρίζονται τα στερεά και επικίνδυνα απόβλητα με βάση τις δέουσες πρακτικές.
Η σχετική καταγγελία έγινε από τον Οργανισμό Ανακύκλωσης Κύπρου από τον Δεκέμβριο του 2014 και μεταφέρθηκε από τον Γενικό Ελεγκτή στην Επαρχιακή Διοίκηση από την οποία ζητείται απάντηση. Με επιστολή στον αναπληρωτή έπαρχο Λάρνακας τον Ιανουάριο του 2015, ο Ελεγκτής ζήτησε όπως ερευνηθεί ο ισχυρισμός ότι στους όρους προκήρυξης διαγωνισμών της Επαρχιακής Διοίκησης Λάρνακας δεν περιλαμβάνεται η υποχρέωση κάθε εργολάβου να κατέχει άδεια ατομικού συστήματος ή να συμμετέχει σε συλλογικό σύστημα διαχείρισης αποβλήτων, ασχέτως αν τα παραγόμενα απόβλητα θα επαναχρησιμοποιηθούν επιτόπου ή θα μεταφερθούν σε μονάδα διαχείρισης αποβλήτων.
Επίσης, ζητήθηκε η αναγκαία πληροφόρηση σχετικά με τα μέτρα που προτίθεται να λάβει η Επαρχιακή Διοίκηση για πλήρη συμμόρφωση των εγγράφων διαγωνισμών της με τη νομοθεσία, τους κανονισμούς και τις οδηγίες του Τμήματος Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων του Υπουργείου Εσωτερικών σε όλους τους μελλοντικούς διαγωνισμούς έργων.
Ούτε επ’ αυτής της παρατήρησης έχει δοθεί απάντηση.