Γ. Ιωάννου: Οφείλουμε να δούμε σοβαρά την παιδεία στον τόπο μας
Συνέντευξη παραχώρησε στο Larnakaonline ο Πρόεδρος της Παγκύπριας Συνομοσπονδίας Ομοσπονδιών Γονέων Σχολείων Δημοτικής Εκπαίδευσης Γιάννος Ιωάννου, μιλώντας μας για τον ρόλο του στη συγκεκριμένη θέση, για τα προβλήματα στον χώρο της Δημοτικής Εκπαίδευσης, για τους στόχους του και γενικά για το μέλλον της παιδείας στον τόπο μας.
1/ Μιλήστε μας για εσάς και για τον ρόλο σας ως Πρόεδρος της Παγκύπριας Συνομοσπονδίας Ομοσπονδιών Γονέων Σχολείων Δημοτικής Εκπαίδευσης.
Καταρχάς να σας ευχαριστήσω για την συνέντευξη αυτή και την ευκαιρία που μας δίνεται, ως οργανωμένους γονείς να ακουστεί η φωνή μας.
Πριν την εκλογή μου στους Συνδέσμους της Δημοτικής εκπαίδευσης είχα την τιμή να διατελέσω πρόεδρος της Παγκύπριας Συνομοσπονδίας Προδημοτικής για 5 χρόνια. Οπόταν θεωρώ ότι απέκτησα αρκετή εμπειρία η οποία σίγουρα θα φανεί χρήσιμη στο μέλλον. Υπάρχει η εντύπωση κυρίως των νεοεισερχόμενων μελών αλλά και όσων δεν έχουν εμπλακεί ενεργά στους συνδέσμους πως το να εκλεγείς σε κάποια από τις θέσεις του εκτελεστικού συμβουλίου είναι αυτοπροβολή. Δυστυχώς αυτό αποτελεί μύθο και δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα νοουμένου πάντα ότι σκοπός είναι η προσφορά. Προσωπικά θεωρώ ότι ο Πρόεδρος και γενικά τα μέλη που λαμβάνουν θέσεις στα εκτελεστικά συμβούλια οφείλουν και έχουν υποχρέωση να εργαστούν πολύ σκληρότερα από τα υπόλοιπα μέλη, πρώτο για να παράγουν έργο κατά την θητεία τους αλλά και να αποτελέσουν πρότυπο και παράδειγμα για τα υπόλοιπα μέλη. Πάντοτε επέλεγα και ακόμα επιλέγω να εργάζομαι με όλη την ομάδα και όχι ατομικά ή με μερικά άτομα. Οπόταν θεωρώ τον εαυτό μου ένα μέλος της ομάδας του Διοικητικού Συμβουλίου της Συνομοσπονδίας.
2/ Ποια προβλήματα υπάρχουν στον χώρο της Δημοτικής Εκπαίδευσης;
Τα προβλήματα που υπάρχουν τόσο στην Δημοτική Εκπαίδευση αλλά και γενικά σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης είναι πολλά και δυστυχώς χρειάζεται θέληση, χρόνος. σκληρή δουλειά και συνεργασία όλων των φορέων για να λυθούν. Δεν θα μιλήσω για το εκπαιδευτικό κομμάτι για το οποίο σίγουρα έχουμε άποψη ως γονείς όμως δεν είναι αρμοδιότητα μας και προτιμούμε να το αφήσουμε στους ειδικούς, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν παρακολουθούμε αυτό το κομμάτι. Το παρακολουθούμε στενά και το αξιολογούμε όπως αξιολογούμε την κάθε αλλαγή που κάνει ή προτίθεται να κάνει το ΥΠΑΝ. Εδώ να κάνω μια παρένθεση και να πω ότι έχουμε μια ικανή Υπουργό με όραμα και θεωρώ ότι οι συγκυρίες είναι κατάλληλες για να γίνουν ουσιαστικές αλλαγές στην εκπαίδευση. Πέραν του εκπαιδευτικού κομματιού τα προβλήματα εστιάζουν κυρίως:
- Στα κτιριακά προβλήματα που ταλανίζουν τα σχολεία μας τα οποία μάλιστα σε αρκετές περιπτώσεις τα κτίρια είναι ακατάλληλα για χρήση πόσο μάλλον να στεγάζονται σε αυτά μικρά παιδιά.
- Στην αξιολόγηση των εκπαιδευτικών. Το σημερινό σύστημα αξιολόγησης σίγουρα χρειάζεται εκσυγχρονισμό. Οφείλουμε να βάλουμε σωστές βάσεις και να απαιτήσουμε μια σωστή αξιολόγηση των εκπαιδευτικών μας. Με την σωστή αξιολόγηση θα μπορούν πλέον οι προαγωγές να γίνονται αξιοκρατικά ενώ θα φανεί και που ακριβώς χρειάζεται η παρέμβαση για να δοθεί κατάλληλη βοήθεια σε όσους εκπαιδευτικούς την χρειάζονται. Υπάρχουν μοντέλα στο εξωτερικό που μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε και στην Κύπρο, όπως αυτό της Ιρλανδίας όπου ο επιθεωρητής είναι σύμβουλος, επιβλέπει τον εκπαιδευτικό όχι μια περίοδο τον χρόνο αλλά σε ανύποπτο χρόνο και για περίοδο 3 συνεχόμενων ημερών και τον συμβουλεύει ούτως ώστε να εξελιχτεί και να γίνει καλύτερος.
- Συνοδοί μαθητών. Γνωρίζω ότι τα τελευταία χρόνια υπάρχει αύξηση στους συνοδούς των μαθητών στα σχολεία μας όμως χρειάζεται να γίνει σωστή αξιολόγηση και όχι να λέμε ότι υπάρχουν συνοδοί που έχουν 2 και 3 μαθητές υπό την επίβλεψη τους. Υπάρχουν περιπτώσεις που ο συνοδός πρέπει να είναι αποκλειστικός γιατί αυτό απαιτεί η συγκεκριμένη περίπτωση. Άρα οφείλει το ΥΠΑΝ να προχωρεί σε αξιολόγηση της κάθε περίπτωσης ξεχωριστά και ουσιαστικά.
- Εξειδίκευση εκπαιδευτικών (π.χ. Γυμναστική, Φυσικές Επιστήμες, Μουσική κτλ.). Έχουμε φτάσει στο σημείο ο εκπαιδευτικός να είναι πολυεργαλείο κάτι το οποίο είναι δεδομένο ότι ταλαιπωρεί τόσο τον ίδιο τον εκπαιδευτικό αλλά και τους μαθητές. Δεν είναι δυνατό να τα αναμένουμε όλα από ένα εκπαιδευτικό. Σίγουρα χρειάζεται εξειδίκευση και διαχωρισμός αρμοδιοτήτων. Υπάρχουν σχολεία τα οποία δεν παρουσιάζονται σε γιορτές ή εκδηλώσεις με την δικαιολογία ότι δεν υπάρχει μουσικός για να μάθει στους μαθητές κάποια τραγούδια.
- Κάμερες και προστασία σχολείων. Ένα θέμα πρόσκαιρο αφού είδαμε σχολεία να μετατρέπονται σε πεδία μάχης. Το κράτος καλείται να πληρώσει τεράστια κονδύλια για επιδιορθώσεις στις κτιριακές εγκαταστάσεις αλλά και στον εξοπλισμό των σχολείων. Πέραν των επιδιορθώσεων οι σχολικές εφορίες καταβάλουν μεγάλα ποσά για φρουρούς στα σχολεία. Θεωρούμε ότι η τοποθέτηση καμερών στα σχολεία οι οποίες να καταγράφουν μετά την λήξη των μαθημάτων είναι μονόδρομός και μάλιστα πρέπει να τοποθετηθούν άμεσα. Εδώ να ξεκαθαρίσουμε ότι οι ζημιές στα σχολεία είναι καθημερινό φαινόμενο.
- Ολοήμερα σχολεία. Διαχρονική θέση μας είναι ότι όλα τα σχολεία πρέπει να γίνουν ολοήμερα. Σύμφωνα με τον προγραμματισμό του ΥΠΑΝ όπως ενημερωθήκαμε μέχρι το 2028 όλα τα σχολεία θα γίνουν ολοήμερα κάτι το οποίο θεωρούμε πολύ θετικό. Όμως το ΥΠΑΝ θα πρέπει να αναλάβει την σίτιση των μαθητών των ολοήμερων και όχι να το αφήνει στους Συνδέσμους Γονέων. Το ΥΠΑΝ έχει και τους τρόπους αλλά και την εμπειρία να αναλάβει την σίτιση των μαθητών πράγμα το οποίο οφείλει να πράξει. Αυτή την στιγμή δίδεται ένα μέρος του ποσού για την σίτιση κάποιων μαθητών και οι σύνδεσμοι από μόνοι τους αναλαμβάνουν να εισπράττουν χρήματα για να πληρωθεί το φαγητό πράγμα το οποίο ελλοχεύει κινδύνους. Πέραν της σίτισης τα ολοήμερα πρέπει να λειτουργούν σε πιο σωστές βάσεις. Υπάρχουν δραστηριότητες οι οποίες πρέπει να ενταχθούν στα ολοήμερα όπως ρομποτική και άλλες και όχι να φτάνουμε στο σημείο τα ολοήμερα σχολεία να γίνονται απλά χώροι στάθμευσης μέχρι να τελειώσει ο γονιός από την εργασία του για να παραλάβει το παιδί του. Πέραν των ολοήμερων σχολείων το ΥΠΑΝ πρέπει να προχωρήσει και να κάνει όλα τα σχολεία θερινά.
- Μείωση Μαθητών ανά Τμήμα. Η ποιότητα της εκπαίδευσης επηρεάζεται άμεσα από τον αριθμό των μαθητών σε κάθε τάξη. Σήμερα, σε αρκετές περιπτώσεις, ο αριθμός των μαθητών ανά τμήμα ξεπερνά τις δυνατότητες του εκπαιδευτικού, με αποτέλεσμα να δυσχεραίνεται η εξατομικευμένη διδασκαλία και να αυξάνονται τα προβλήματα στη διαχείριση της τάξης. Είναι απαραίτητο να μειωθεί ο αριθμός μαθητών ανά τμήμα στους 20. Αυτό θα επιτρέψει: Πιο αποτελεσματική διδασκαλία και παρακολούθηση της μαθησιακής πορείας κάθε μαθητή. Την ενίσχυση του ρόλου του εκπαιδευτικού, ο οποίος θα μπορεί να αφιερώνει περισσότερο χρόνο στους μαθητές του. Τη δημιουργία πιο ήρεμου και αποδοτικού μαθησιακούπεριβάλλοντος.
Πέραν των όσων ανάφερα υπάρχουν και αρκετά άλλα προβλήματα μεταξύ των οποίων τα κλιματιστικά, ορολόγιο πρόγραμμα, αξιολόγηση μαθητή κ.α τα οποία κωδικοποιήσαμε και θα προωθήσουμε για συζήτηση τόσο με το ΥΠΑΝ αλλά και με όλους του αρμόδιους φορείς.
3/ Είναι το κράτος δίπλα στα παιδιά και στους γονείς;
Όπως προανάφερα σήμερα έχουμε μια ικανή Υπουργό η οποία προσπαθεί να συμπεριλάβει και τους γονείς στα σχέδια της. Έχουμε μεγάλη απόσταση να διανύσουμε μέχρι να φτάσουμε στο επιθυμητό αποτέλεσμα. Το κράτος προσπαθεί να προχωρήσει σε καινοτομίες για να είναι δίπλα στα παιδιά όμως δυστυχώς δεν είναι δίπλα στους γονείςκαι γενικά δεν είναι δίπλα στους εθελοντές γονείς. Εδώ να εκφράσω ένα μεγάλο παράπονο. Όπως γνωρίζεται το κράτος δίδει χορηγίες σε διάφορους μη κυβερνητικούς οργανισμούς χωρίς να θέλω να προχωρήσω σε περαιτέρω λεπτομέρειες στο παρόν στάδιο. Εμάς ως οργανωμένους γονείς τα τελευταία 2 τουλάχιστον χρόνια μας αποκόπτει την κρατική χορηγία η οποία ανέρχεται συνολικά σε 6 Ομοσπονδίες και την Παγκύπρια Συνομοσπονδία στις €54000.
Ως Ομοσπονδίες και Συνομοσπονδία εργοδοτούμε γραμματείς, το μισθολόγιο των οποίων να είστε βέβαιοι δεν καλύπτεται από την κρατική χορηγία και χρειάζεται να πληρώσουμε αρκετές χιλιάδες για να το καλύψουμε. Νιώθουμε ότι το κράτος προσπαθεί εντέχνως να βάλει προσκόμματα στην δράση των οργανωμένων γονέων αφού με την αποκοπή της κρατικής χορηγίας δεν μπορούμε να προσφέρουμε προς τα παιδιά και τους συνδέσμους μέλη μας. Έχουμε συζητήσει με την υπουργό και τον Διευθυντή Δημοτικής αυτό το θέμα στις 12/12/2024 όπου μας ανάφεραν ότι θα μας βοηθήσουν για να λάβουμε την χορηγία και στις 13/12/2024 αποστέλλει το ΥΠΑΝ αρνητική απάντηση σε Ομοσπονδία Δημοτικής για την κρατική χορηγία επικαλούμενο οδηγείς και εγκυκλίους του Υπουργείου Οικονομικών και του ΥΠΑΝ. Είναι δεδομένο και παραδεχτό και από την ίδια την Υπουργό ότι οι οργανωμένοι γονείς καταβάλλουν τεράστια χρηματικά ποσά για τα σχολεία τους και συμπληρώνουν τον κρατικό προϋπολογισμό στην ουσία. Δεν γίνεται από την μια να το παραδέχεσαι και από την άλλη να αποκόπτεις την χορηγία.
4/ Ποιοι οι στόχοι σας ως Πρόεδρος της Συνομοσπονδίας;
Οι στόχοι μας ως Συνομοσπονδία αλλά και εμένα προσωπικά είναι:
- Η βελτίωση των συνθηκών στα σχολεία μας,
- Ο εκσυγχρονισμός του εκπαιδευτικού συστήματος εκεί και όπου μπορούμε,
- Η εισαγωγή Ευρωπαϊκών προγραμμάτων για τους συνδέσμους μέλη μας για απόκτηση εμπειρίας,
- Η συνέχιση της προσφοράς προς τους συνδέσμους μέλη μας αλλά και στα ίδια τα παιδιά μας.
- Η συνεργασία με το ΥΠΑΝ και όλους του αρμόδιους φορείς για την επίτευξη των στόχων μας αλλά και των στόχων του ΥΠΑΝ
- Η συμπερίληψη των Οργανωμένων γονέων στις αποφάσεις που λαμβάνονται για τα παιδιά μας και όχι μόνο για να εισηγούμαστε χωρίς να εισακούονται οι εισηγήσεις μας
5/ Πως βλέπετε το μέλλον της εκπαίδευσης στην χώρα μας;
Μπορεί να ακούγομαι πολύ αισιόδοξος όμως θεωρώ ότι έχουν μπει στο τραπέζι αρκετές θετικές προτάσεις οι οποίες θα φέρουν μεγάλες αλλαγές στο εκπαιδευτικό μας σύστημα. Θεωρώ ότι το ΥΠΑΝ οφείλει να προχωρήσει σε μια μελέτη για εκσυγχρονισμό όλων των σχολείων με την ανέγερση νέων, σύγχρονων και πρότυπων σχολείων.
Οφείλουμε να δούμε σοβαρά την παιδεία στον τόπο μας και να έχουμε σχολεία όπως αυτά των χωρών της Ευρώπης όπου το κάθε σχολείο είναι αυτόνομο και έχει όλο τον απαιτούμενο εξοπλισμό και κτιριακές εγκαταστάσεις αλλά και το εξειδικευμένο προσωπικό. Σε όλα αυτά όμως το κράτος οφείλει και έχει υποχρέωση να συμπεριλάβει τους οργανωμένους γονείς και να μην παραμένουμε στο στερεότυπο ότι είμαστε εταίροι αλλά και να μας χειρίζονται ως τέτοιους.