Την έναρξη εντατικών διεργασιών για τη μετακίνηση του Κέντρου Ελέγχου Εναέριας Κυκλοφορίας της Πολιτικής Αεροπορίας στο νέο ιδιόκτητο κτίριο στην Κοκκινοτριμιθιά, ανακοίνωσε το Υπουργείο Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων, «μετά και την ολοκλήρωση με επιτυχία όλων των απαιτούμενων εργασιών ετοιμασίας τόσο των κτιριακών υποδομών όσο και των νέων τεχνικών συστημάτων που εγκαταστάθηκαν στο κτίριο».
Οι διεργασίες μεταφοράς των υπηρεσιών θα κορυφωθούν τον Οκτώβριο, όπως αναφέρει σε ανακοίνωση το Υπουργείο Μεταφορών, ενώ η ολοκληρωτική μεταφορά των υπηρεσιών υπολογίζεται να ολοκληρωθεί πριν το τέλος του τρέχοντος έτους.
“Ο σχεδιασμός των συστημάτων που έχουν εγκατασταθεί στο νέο Κέντρο Ελέγχου λαμβάνει υπόψη την προοπτική ανοδικής πορείας της εναέριας κυκλοφορίας στην Κύπρο, με ορίζοντα 10 και πλέον ετών”, υπογραμμίζει.
Επιπλέον, το Υπουργείο Μεταφορών αναφέρει ότι οι εργασίες ανακαίνισης του κτιρίου στην Κοκκινοτριμιθιά, που ολοκληρώθηκαν με συνεργασία του Τμήματος Πολιτικής Αεροπορίας του Υπουργείου Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων και της CYTA, αφορούσαν τον έλεγχο και την αναβάθμιση όλων των κτιριακών εγκαταστάσεων, των ηλεκτρομηχανολογικών συστημάτων, των συστημάτων κλιματισμού, πυρόσβεσης, παρακολούθησης κτλ..
Πρώτιστα όμως, όπως αναφέρει, αφορούσαν την επέκταση του συστήματος διαχείρισης εναέριας κυκλοφορίας (Air Traffic Management System), όπως και την εγκατάσταση του νέου συστήματος επικοινωνιών.
Παράλληλα, αναφέρει ότι «συνεχίζονται οι εργασίες μεταφοράς των λοιπών υποστηρικτικών υπηρεσιών του ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας, ενώ έχουν ξεκινήσει και ολοκληρώνονται το φθινόπωρο οι λοιπές αναγκαίες εκπαιδεύσεις του προσωπικού».
Σύμφωνα με το Υπουργείο Μεταφορών, η πανδημία του Covid το 2020-2021 λειτούργησε ανασταλτικά ως προς την ολοκλήρωση του τεχνικού μέρους του έργου, αφού προκάλεσε αρκετή επιβράδυνση στα χρονοδιαγράμματα παράδοσης και αποδοχής των τεχνικών συστημάτων.
Αναφέρει επίσης ότι οι διαδικασίες αποδοχής και παραλαβής των διάφορων συστημάτων αποτελούν εκ φύσεως χρονοβόρες διαδικασίες.
“Εκτός αυτού, η αποστολή των συστημάτων είναι τέτοια, που σε καμία περίπτωση δεν επιτρέπονται ‘εκπτώσεις’ στις λειτουργίες”, υπογραμμίζει.
Προσθέτει ότι με αρκετή επιμονή και συνεργασία με τις ανάδοχες εταιρείες κατέστη δυνατή η παραλαβή όλων των συστημάτων που απαιτούνται για την έναρξη παροχής υπηρεσιών από τον νέο χώρο.
Αναφορικά με τον σχεδιασμό των συστημάτων που έχουν εγκατασταθεί στο νέο Κέντρο Ελέγχου, ο οποίος λαμβάνει υπόψη την προοπτική ανοδικής πορείας της εναέριας κυκλοφορίας στην Κύπρο, με ορίζοντα 10 και πλέον ετών, το Υπουργείο Μεταφορών αναφέρει ότι “για το σύστημα διαχείρισης της εναέριας κυκλοφορίας έχουν εγκατασταθεί δέκα τομείς ελέγχου, σε σύγκριση με τους έξι τομείς που υπάρχουν στο υφιστάμενο Κέντρο Ελέγχου, ενώ υπάρχουν οι πρόνοιες ώστε οι τομείς ελέγχου να αυξηθούν εύκολα σε δεκατέσσερεις”.
Προσθέτει ότι “τα συστήματα επικοινωνιών στον χώρο είναι τελευταίας τεχνολογίας, τα οποία μπορούν να επεκταθούν και να καλύψουν τόσο τις κύριες όσο και τις εφεδρικές ανάγκες όλων των μονάδων ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας, ενώ στο εξοπλιστικό πρόγραμμα των υπηρεσιών περιλαμβάνονται επιπλέον έργα αναβάθμισης της επιχειρησιακής ικανότητας των κρίσιμων αυτών υπηρεσιών”.
Σύμφωνα με το Υπουργείο Μεταφορών, το έργο της μετακίνησης στο νέο Κέντρο Ελέγχου Εναέριας Κυκλοφορίας χαρακτηρίζεται από ιδιαίτερη πολυπλοκότητα, αφού η υπηρεσία που παρέχει, προσφέρεται αδιάλειπτα σε 24ωρη βάση.
“Λόγω της σημαντικότητας της υπηρεσίας, η μετακίνηση στο νέο περιβάλλον θα μπορεί να ολοκληρωθεί μόνο όταν διασφαλιστεί ότι δεν θα παρουσιαστούν προβλήματα που να επηρεάσουν τα επίπεδα ασφάλειας και αποδοτικότητας των υπηρεσιών”, προσθέτει.
Γι’ αυτό τον λόγο, όπως αναφέρει, “η μετακίνηση στον νέο χώρο έχει ξεκινήσει και γίνεται σταδιακά σε φάσεις, στη βάση σχεδίου μετάβασης, το οποίο, μεταξύ άλλων, προνοεί τόσο την παράλληλη λειτουργία και των δύο Κέντρων Ελέγχου για ορισμένο χρονικό διάστημα, όσο και την εκπόνηση της αναγκαίας μελέτης ασφάλειας”.
Τέλος, το Υπουργείο Μεταφορών αναφέρει ότι το έργο μετεγκατάστασης στον νέο χώρο, το οποίο βρίσκεται υπό τη στενή παρακολούθηση του οργανισμού EUROCONTROL (Διαχειριστής Ευρωπαϊκού Δικτύου), περιορίζεται αυστηρά από το γεγονός ότι η μετακίνηση των υπηρεσιών δεν μπορεί να πραγματοποιηθεί κατά την καλοκαιρινή περίοδο Μαΐου-Οκτωβρίου, καθώς η διεθνής πρακτική για τέτοια έργα είναι να πραγματοποιούνται κατά τις περιόδους χαμηλότερης κυκλοφορίας, ώστε να ελαχιστοποιείται ο πιθανός αρνητικός αντίκτυπος στην επιβατική κίνηση.
ΚΥΠΕ