Home ΛΑΡΝΑΚΑ Επιτέλους, «άσπρη μέρα» για λιμάνι – μαρίνα Λάρνακας
Επιτέλους, «άσπρη μέρα» για λιμάνι – μαρίνα Λάρνακας

Επιτέλους, «άσπρη μέρα» για λιμάνι – μαρίνα Λάρνακας

 

 

ΓΡΑΦΕΙ Ο ΒΑΣΟΣ ΒΑΣΟΥ

Ανατέλλει μια νέα εποχή για το λιμάνι και τη μαρίνα της Λάρνακας, με την προϋπόθεση, βέβαια, τα έργα που εξήγγειλε την Πέμπτη (1/8) ο Υπουργός Μεταφορών Αλέξης Βαφεάδης να υλοποιηθούν και να μην μείνουν στα λόγια, όπως στα λόγια έμειναν και τα μεγαλόπνοα σχέδια της Kition Ocean Holdings.

Επί της ουσίας, οι εξαγγελίες Βαφεάδη ικανοποιούν απόλυτα τους παράγοντες της πόλης, οι οποίοι πλέον αισιοδοξούν ότι μετά από δεκαετίες το έργο ανάπτυξης λιμανιού και μαρίνας θα πάρει, επιτέλους, σάρκα και οστά, αναβαθμίζοντας σε μεγάλο βαθμό το τουριστικό προϊόν της Λάρνακας και την ποιότητα ζωής των πολιτών.

 

Καταρχάς, ο Α. Βαφεάδης ανακοίνωσε τον διαχωρισμό του έργου, δηλαδή ξεχωριστές αναπτύξεις στους δύο χώρους, κάτι που ζητούσε και η Ad Hoc επιτροπή των παραγόντων της Λάρνακα, έπειτα από τρεις αποτυχημένες προσπάθειες για ενιαία ανάπτυξη. Τις αποφάσεις της κυβέρνησης ανακοίνωσε σε δημοσιογραφική διάσκεψη ο Υπουργός Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων, ο οποίος ξεκαθάρισε πως η στρατηγική υλοποίησης της ανάπτυξης θα διαχωριστεί σε δύο λειτουργίες, λιμάνι και μαρίνα, προσθέτοντας πως τα οφέλη από τον διαχωρισμό θα είναι η ανάπτυξη στο πλαίσιο μιας διαχρονικής βιωσιμότητας, η ανάθεση έργων σε μεμονωμένους φορείς με εξειδικευμένη εμπειρογνωμοσύνη και η ήπια ανάπτυξη ακινήτων, όπως άλλωστε είναι και το αίτημα της Λάρνακας. Τα έργα τα οποία θα υλοποιηθούν κατά προτεραιότητα είναι τα ακόλουθα:

– Συντήρηση και αναβάθμιση της υφιστάμενης μαρίνας. Οι εργασίες που προτείνονται να γίνουν αφορούν εκβάθυνση της θαλάσσιας έκτασης περί τα 25.000 τ.μ. στο στόμιο της μαρίνας καθώς κι εργασίες συντήρησης εντός της θαλάσσιας ζώνης.

– Αποπεράτωση εργασιών συντήρησης της ξύλινης διατηρητέας αποβάθρας παρά τη μαρίνα.

– Δημιουργία νέου χώρου ανέλκυσης και συντήρησης σκαφών.

– Ανέγερση Ναυτικού Ομίλου (Yacht Club). Όπως ανέφερε ο υπουργός, το κτήριο του Ναυτικού Ομίλου Λάρνακας θα περιλαμβάνει γραφεία για χρήση από τη διεύθυνση της μαρίνας, κρατικές υπηρεσίες και χώρους ψυχαγωγίας για το κοινό, με στόχο να εξελιχθεί σε κοινωνικό χώρο ψυχαγωγίας για τους πολίτες και παροχής υπηρεσιών για τους χρήστες της μαρίνας.Δυνητικά θα αποτελέσει εμβληματικό κτήριο για τη Λάρνακα. Για τον σχεδιασμό του θα προκηρυχθεί ταχείας διαδικασίας αρχιτεκτονικός διαγωνισμός, με τρόπο που δεν θα επιβαρύνει χρονικά το έργο. Στόχος είναι το Yacht Club να σηματοδοτεί μια κύρια πύλη εισόδου στην Κυπριακή Δημοκρατία.

     – Διαμόρφωση πάρκου και χώρων πρασίνου. Το έργο αυτό θα περιλαμβάνει τοπιοτέχνηση με ελεύθερη χρήση από το κοινό για σκοπούς ψυχαγωγίας και αναψυχής. Οι επισκέπτες θα έχουν απρόσκοπτη πρόσβαση στη θαλάσσια περιοχή της μαρίνας και στις δραστηριότητες του Yacht Club.

Όλες οι πιο πάνω εργασίες εκτιμώνται στα 25-30 εκατομμύρια ευρώ + ΦΠΑ. Αναθέτουσα Αρχή θα αναλάβει το Υπουργείο Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων κατά αποκλειστικότητα ή σε συνεργασία με τον Δήμο Λάρνακας, ανάλογα με τη δυνατότητα του δήμου στην εκτέλεση συγκεκριμένων επιμέρους έργων. Ο κ.Βαφεάδης είπε ότι τα έργα για την συντήρηση και αναβάθμιση της μαρίνας αναμένεται να ολοκληρωθούν τον Σεπτέμβριο του 2026, ενώ το Yacht Club υπολογίζεται να είναι έτοιμο τον Δεκέμβριο του 2027. Η διαμόρφωση πάρκου και οι χώροι πρασίνου θα ολοκληρωθούν τον Σεπτέμβριο του 2026.

Ηκατασκευή μέρους του οδικού δικτύου που είχε συζητηθεί για να περιληφθεί στα έργα αφαιρέθηκε από τις προτεραιότητες μετά από εισήγηση της ad hoc επιτροπής. Αποφασίστηκε, επίσης, η υλοποίηση, σε μεταγενέστερο χρόνο, έργων ανάπτυξης υποδομών που απαιτούν ειδική έρευνα και μελέτη. «Όσον αφορά τηναπόφαση για επέκταση της χωρητικότητας της μαρίνας και του λιμανιού, είναι κοινή προσέγγιση του κράτους και του Δήμου Λάρνακας ότι δύναται να ληφθεί μετά από σχετική μελέτη εμπειρογνωμόνων, ενώ οι ανάγκες ανάπτυξης του λιμανιού πρέπει να αξιολογηθούν σε συνάρτηση με την επέκταση του λιμανιού στο Βασιλικό.

Η ανάπτυξή τους θα πραγματοποιηθεί μέσω διαδικασίας σύμβασης δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, που θεωρείται ως ο πλέον αποτελεσματικός τρόπος για την ανάπτυξη και διαχείριση σημαντικών και σύνθετων υποδομών οικονομικής, κοινωνικής και εμπορικής αξίας», επισήμανε ο κ.Βαφεάδης, ο οποίος υπέδειξε πως πρώτα θα πρέπει να διερευνηθεί το ενδιαφέρον από επενδυτές, μέσω σύντομης διαδικασίας διαβουλεύσεων που δεν αναμένεται να ξεπεράσει τους τρεις μήνες, και ακολούθως θα ανατεθεί η εκπόνηση της μελέτης σε ειδικούς.

Κι άλλα έργα

Παράλληλα, ο Υπουργός Μεταφορών ανακοίνωσε και άλλα έργα υποδομής που θα αναβαθμίσουν τη Λάρνακα. Πέραν των έργων στο λιμάνι και τη μαρίνα, προγραμματίζονται η υλοποίηση του Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας με κόστος περίπου 18εκ. με ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2026 καιη μελέτη από το Υπουργείο Εσωτερικών για επίσπευση της μελέτης ολοκλήρωσης της Λεωφόρου Αλέξανδρου Παναγούλη (ο δρόμος που θα ενώσει τη Λάρνακα με τον αυτοκινητόδρομο Ριζοελιάς), ένα σημαντικό οδικό έργο που θα επιτρέψει την ταχύτερη ανάπτυξη του βόρειου τμήματος της Λάρνακας.

Send this to a friend