Ο τερματισμός της σύμβασης για το Βασιλικό «δεν είναι κακά νέα» αναφέρουν πηγές
Ο τερματισμός της σύμβασης για την κατασκευή του τερματικού φυσικού αερίου στο Βασιλικό από την κοινοπραξία CPP-METRON Consortium Ltd (CMC), «δεν είναι κακά νέα», αφού απεγκλωβίζει την Κυπριακή Δημοκρατία από μια σύμβαση που δεν προχωρούσε, εκτιμούν πηγές με γνώση του θέματος.
Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές ο τερματισμός της σύμβασης μπορεί να είναι η αρχή της λύσης για ένα πρόβλημα που ταλαιπωρούσε την χώρα για χρόνια. Το έργο υπερέβη κατά πολύ το χρονοδιάγραμμα των δύο ετών μέσα στο οποίο έπρεπε να είχε ολοκληρωθεί και αυτή τη στιγμή έχει υπερβεί τα τέσσερα.
Κι ενώ η Κυπριακή Δημοκρατία βρισκόταν στη διαδικασία διαβουλεύσεων με την εταιρεία ώστε να εξαντληθούν όλα τα περιθώρια επίλυσης του προβλήματος, η εταιρεία τερμάτισε η ίδια το συμβόλαιο με σημερινή ανακοίνωσή της επικαλούμενη μια σειρά από λόγους.
Ωστόσο ο τερματισμός δεν αποτέλεσε έκπληξη, αφού σύμφωνα με όλες τις πληροφορίες η διαβούλευση μεταξύ των δύο μερών, φαινόταν να καταλήγει σε αμοιβαία συμφωνία για τερματισμό, με την προϋπόθεση να παραδοθεί το πλοίο ΕΤΥΦΑ «Προμηθέας» για μεταφορά υγροποιημένου φυσικού αερίου. Παρόλα αυτά τις τελευταίες μέρες, αναφέρουν οι πληροφορίες, η CPP δεν μιλούσε για τεραμτισμό αλλά μόνο για παράδοση του πλοίου. Ωστόσο κι ενώ αναμενόταν σήμερα η τελική τοποθέτηση, η κοινοπραξία τερμάτισε μονομερώς το συμβόλαιο.
Υπενθυμίζεται ότι εδώ και μήνες η Κυβέρνηση βρισκόταν σε διαδικασία διαβούλευσης με την εταιρεία CPP, ώστε να επαναρχίσουν τα έργα στο Βασιλικό τα οποία δεν προχωρούσαν και τα οποία άρχισαν εκ νέου, τον περασμένο Μάρτιο για να διακοπούν και πάλι δύο μήνες αργότερα. Η εταιρεία διεκδικούσε επίσης, όπως ανέφεραν οι πηγές, πληρωμές για έργα που δεν υλοποιούνταν.
Επίσης η Κυβέρνηση επικεντρώθηκε στην προσπάθεια να έρθει το πλοίο στην Κύπρο, θεωρώντας ότι αποτελεί το 75% του όλου έργου. Ωστόσο εκκρεμούσαν πιστοποιήσεις από τον νηογνώμονα.
Παράλληλα η Δημοκρατία βρίσκεται σε διαδικασία διαιτησίας για επιπλέον διεκδικήσεις της εταιρείας σε δικαστήριο του Λονδίνου. Συγκεκριμένα η CPP διεκδικεί επιπλέον 200 εκατ. ευρώ, επιπρόσθετα της αποζημίωσης που δικαιούται από το συμβόλαιο κι ενώ έχει ήδη λάβει 25 εκατ. επιπρόσθετα της αρχικής συμφωνίας, με απόφαση της Κυβέρνησης Αναστασιάδη.
Τα επόμενα βήματα
Σύμφωνα με εκτιμήσεις ατόμων με γνώση του θέματος, το επόμενο βήμα πιθανόν να είναι μια προσπάθεια από την ΕΤΥΦΑ να ολοκληρώσει το έργο, λαμβάνοντας τον έλεγχο της κατασκευής των τριών μερών του τερματικού δηλαδή του πλοίου, της προβλήτας και του χερσαίου τερματικού. Στόχος, όπως αναφέρουν, είναι να καταφέρει να τα ολοκληρώσει μέσω των υπεργολάβων που χρησιμοποιούσε η κοινοπραξία όπως η Cosco Shipping για το πλοίο, η ελληνική εταιρεία Σπανόπουλος, και η Wilhelmsen.
Το έργο αναμένεται δηλαδή ότι θα επιχειρηθεί να ολοκληρωθεί μέσα από τις ρήτρες που επιβιώνουν μετά τον τερματισμό του συμβολαίου. Επίσης όλα τα υλικά για ολοκλήρωση του έργου στην Κύπρο, είναι αγορασμένα και βρίσκονται στο εργοτάξιο. Εκτιμάται ότι αν όλα πάνε καλά μπορεί το έργο που αφορά το χερσαίο τερματικό και την προβλήτα να ολοκληρωθεί ακόμα και εντός δέκα μηνών.
Για το πλοίο που βρίσκεται στη Σαγκάη αναμένεται να επιχειρηθεί απόπλους υπό προϋποθέσεις, ώστε να πάρει μια πρώτη πιστοποίηση για να φύγει και να ακολουθήσουν οι υπόλοιπες αναγκαίες πιστοποιήσεις στην Κύπρο.
ΚΥΠΕ