Βελτίωση αθλητικών υποδομών στα σχολεία ζητά η Επιτροπή Παιδείας
Την άμεση βελτίωση των αθλητικών υποδομών στα σχολεία, ζήτησαν τα μέλη της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Παιδείας, κατά τη διάρκεια συζήτησης, που έλαβε χώρα την Τετάρτη, με θέμα τον σχολικό αθλητισμό.
Στις δηλώσεις του μετά το τέλος των εργασιών της Επιτροπής, ο Πρόεδρός της, βουλευτής του ΔΗΚΟ Παύλος Μυλωνάς είπε πως ήρθε η ώρα η κυβέρνηση, το κράτος, η πολιτεία στο σύνολό της να επενδύσει στον αθλητισμό για την υγεία και την ψυχοσωματική ανάπτυξη των παιδιών, η οποία τα τελευταία χρόνια, λόγω του σύγχρονου τρόπου ζωής, υστερεί και δημιουργούνται προβλήματα.
Πρόσθεσε πως όλες οι πολιτικές δυνάμεις δηλώνουν έτοιμες να στηρίξουν αυτή την προσπάθεια, ώστε να δημιουργηθεί υλικοτεχνική υποδομή με ανοικτά και κλειστά γήπεδα, και να ξεκινήσει η μεγάλη συζήτηση για τον τρόπο διεξαγωγής του μαθήματος της φυσικής αγωγής.
Σε ερώτηση για αναφορές σε στατιστικά που φέρνουν την Κύπρο στην τελευταία θέση στην ΕΕ σε ό,τι αφορά τη φυσική κατάσταση των μαθητών, ο κ. Μυλωνάς είπε ότι πράγματι η κατάσταση αυτή παρατηρείται στα σχολεία, προσθέτοντας ότι το 80% των παιδιών που δεν έχουν αποκτήσει τις απαραίτητες κινητικές, νευρολογικές και αισθητηριακές δεξιότητες στη νηπιακή και δημοτική εκπαίδευση, καταλήγουν στην παραβατικότητα στη μέση και τεχνική εκπαίδευση.
«Το γεγονός αυτό και μόνο θα πρέπει να στρέψει την προσοχή μας στην ανάγκη εργοδότησης εργοθεραπευτών στα νηπιαγωγεία, στην προδημοτική και στη δημοτική εκπαίδευση για τον εντοπισμό και την επιστημονική στήριξη αυτών των παιδιών. Αν επενδύσουμε στην παιδεία, τα οφέλη και για την υγεία και την ευημερία των παιδιών που θα ενηλικιωθούν θα είναι αντάξια ενός ευρωπαϊκού κράτους», τόνισε.
Σε ερώτηση αν θα έπρεπε να είχε ήδη υλοποιηθεί παλαιότερη απόφαση για εισαγωγή γυμναστών στα δημοτικά σχολεία, ο βουλευτής του ΔΗΚΟ είπε πως κατά τη γνώμη του αυτό θα έπρεπε να είχε συμβεί, προσθέτοντας, ωστόσο, πως δεν είναι αυτή τη στιγμή έτοιμη ούτε η κοινωνία, ούτε η πολιτεία να αντιμετωπίσει τα συνδικαλιστικά αιτήματα, αλλά και τις συγκρούσεις που υπάρχουν μεταξύ των εκπαιδευτικών.
Πρόσθεσε ότι υπάρχει μια εισήγηση για τοποθέτηση εξειδικευμένου καθηγητή σε ρόλο μέντορα σε κάθε σχολική μονάδα, ο οποίος θα ελέγχει την εφαρμογή ενός συνολικού επιστημονικού προγράμματος για τα παιδιά της προδημοτικής και της δημοτικής εκπαίδευσης, σε συνεργασία με τους πολυδύναμους δασκάλους, για τη δημιουργία ενός ολοκληρωμένου συστήματος σχολικού αθλητισμού.
Εξάλλου, ο βουλευτής του ΔΗΚΟ Χρύσανθος Σαββίδης είπε, σε δηλώσεις του, ότι παρότι το 2006 δημιουργήθηκαν αθλητικά σχολεία, η Λεμεσός είναι η μόνη επαρχία με σωστές αθλητικές υποδομές για το αθλητικό της σχολείο, αναφέροντας ενδεικτικά παραδείγματα σχολείων στην επαρχία Λευκωσίας που ενοικιάζουν κλειστή αίθουσα από γειτονικό ίδρυμα.
«Έχουμε σοβαρό πρόβλημα με τις αθλητικές υποδομές. Αν και έχουμε προγράμματα και επιστημονικά καταρτισμένο προσωπικό, δεν έχουμε το πιο σοβαρό που είναι οι αθλητικές υποδομές», επεσήμανε.
Ο βουλευτής του ΔΗΣΥ Πρόδρομος Αλαμπρίτης ανέφερε ότι ο σχολικός αθλητισμός σίγουρα χρειάζεται αναβάθμιση και ενδυνάμωση, προσθέτοντας πως είναι επίσης απαραίτητη η συνεχής επιμόρφωση των εκπαιδευτικών, τόσο της δημοτικής, όσο και της μέσης εκπαίδευσης για να μπορούν να ανταποκριθούν στις ανάγκες των παιδιών και στον τρόπο ζωής των νέων σήμερα.
Συμπλήρωσε ότι πρέπει να επανεξεταστούν οι ώρες διδασκαλίας του μαθήματος της φυσικής αγωγής στη δημοτική, στη μέση και στην τεχνική εκπαίδευση, υπογραμμίζοντας ταυτόχρονα τη σημασία των υποδομών στις σχολικές μονάδες και των εξοπλισμών σε αθλητικό υλικό, τη δημιουργία κλειστών αιθουσών εκεί όπου δεν υπάρχουν για τη διεξαγωγή του μαθήματος ανεξαρτήτως καιρικών συνθηκών, και την ανάγκη βελτίωσης των εξωτερικών χώρων άθλησης.
Είπε, επίσης, πως πρέπει να ενισχυθούν τα υφιστάμενα προγράμματα με τη συνεργασία και των αθλητικών ομοσπονδιών, αλλά και να ανοίξουν τα σχολεία προς τις αθλητικές ομοσπονδίες και να λειτουργούν απογευματινές ώρες για να μπορούν οι νέοι να τα χρησιμοποιούν.
Ο βουλευτής της ΔΗΠΑ Αλέκος Τρυφωνίδης, σε δηλώσεις του, είπε ότι ενώ υπάρχουν προγράμματα και πολλές χιλιάδες παιδιά ασχολούνται με τον αθλητισμό, τα προβλήματα που καταγράφονται είναι σημαντικά.
Πρόσθεσε πως υπάρχουν ελλείψεις σε εγκαταστάσεις και σε εξοπλισμό, πολλές αίθουσες γυμναστικής χρησιμοποιούνται και για άλλες σχολικές δραστηριότητες λόγω έλλειψης χώρων, ενώ παρατηρείται και σοβαρή αμέλεια στη συντήρηση των γηπέδων σε αρκετά σχολεία.
«Επιβάλλεται να γίνει ένας εθνικός στρατηγικός σχεδιασμός για την ανάπτυξη και συντήρηση των αθλητικών εγκαταστάσεων στα σχολεία, ο οποίος θα δώσει την απαραίτητη ώθηση στους μαθητές να ασχοληθούν σοβαρά με τον αθλητισμό, αλλά και στους εκπαιδευτικούς να διδάσκουν σωστά το μάθημα της φυσικής αγωγής», επεσήμανε.
Ανέφερε ότι υπάρχουν σχολεία στην ύπαιθρο όπου τα παιδιά δεν κάνουν το μάθημα της γυμναστικής μεταξύ Οκτωβρίου και Μαρτίου, και ότι πολλές αίθουσες, για την κατασκευή των οποίων ξοδεύτηκαν εκατομμύρια ώστε να αθλείται η νεολαία στις ορεινές περιοχές, είναι εγκαταλελειμμένες.
«Ως ΔΗΠΑ-Συνεργασία θεωρούμε ότι ο σχολικός αθλητισμός αποτελεί τον ακρογωνιαίο λίθο για την υγιή σωματική αλλά και πνευματική ανάπτυξη των παιδιών, και θα συμβάλουμε δημιουργικά και θετικά, σε συνεργασία με όλους τους φορείς, ώστε να λυθούν τα παραπάνω προβλήματα», ανέφερε, σημειώνοντας ότι η Επιτροπή Παιδείας θα συνεχίσει την εξέταση του θέματος με τη συμμετοχή του ΚΟΑ και της Υπουργού Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας.
Δηλώσεις μετά το τέλος της συνεδρίας έκανε και ο καθηγητής φυσικής αγωγής στο Αθλητικό Σχολείο Λευκωσίας Τάκης Μιραλλάης, ο οποίος ανέφερε πως εισηγήθηκε στα μέλη της Επιτροπής την εκπόνηση αναλυτικού προγράμματος με τη συμμετοχή επιστημονικής ομάδας και την εφαρμογή του από ειδικούς με προϋπηρεσιακή κατάρτιση, υπό την επίβλεψη μέντορα, όπως συμβαίνει και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες.
Σημείωσε, επίσης, την αναγκαιότητα βελτίωσης των αθλητικών εγκαταστάσεων σε όλες τις βαθμίδες της δημόσιας εκπαίδευσης σε όλες τις επαρχίες της χώρας, αρχικά με την αναβάθμιση των υφιστάμενων και στη συνέχεια με την κατασκευή νέων.
Σε ερώτηση για τις συνιστώμενες ώρες διδασκαλίας φυσικής αγωγής εβδομαδιαίως, ο κ. Μιραλλάης είπε ότι η ΕΕ εισηγείται πέντε ώρες άθλησης την εβδομάδα από την προδημοτική μέχρι το λύκειο, προσθέτοντας πως σήμερα η δημοτική εκπαίδευση περιλαμβάνει από την πρώτη μέχρι την τρίτη τάξη 2-3 ώρες γυμναστικής, στα γυμνάσια 3-4 ώρες, αλλά στα λύκεια αυτή έχει μειωθεί σε 1-2 ώρες.
Σε ερώτηση για το επίπεδο φυσικής κατάστασης των μαθητών στην Κύπρο, ο κ. Μιραλλάης έκανε λόγο για θλιβερή κατάσταση, καθώς σύμφωνα με στοιχεία της ΕΕ η Κύπρος βρίσκεται στην τελευταία θέση στην Ευρώπη, με τα κορίτσια μάλιστα να βρίσκονται κάτω της ελάχιστης βάσης αναφοράς, προσθέτοντας πως η αύξηση των ωρών άθλησης στα σχολεία και η εφαρμογή προγραμμάτων από εξειδικευμένους επαγγελματίες στις κατάλληλες εγκαταστάσεις μπορεί να φέρει πολύ καλύτερα αποτελέσματα.
Τέλος, στο περιθώριο των σημερινών εργασιών, ο κ. Μυλωνάς αναφέρθηκε και στην πρόσφατη επίσκεψη της επιτροπής στην Αθήνα, η οποία, όπως ανέφερε, είχε αποτελέσματα, καθώς δόθηκε μεταγραφή σε πάνω από το 80% των Κυπρίων φοιτητών στα ελληνικά πανεπιστήμια, καλύπτοντας τις ανάγκες οικογενειών που δεν έχουν την οικονομική ευχέρεια να ενοικιάζουν δύο και πλέον σπίτια για τα παιδιά τους που σπουδάζουν.
Ευχαρίστησε επίσης τον Υπουργό Παιδείας της Ελλάδας, Κυριάκο Πιερρακάκη, ο οποίος επιπλέον διαβεβαίωσε ότι πολύ σύντομα σε συνεννόηση μεταξύ των Υπουργών των δύο χωρών θα γίνει και η δεύτερη κατανομή στα ελληνικά πανεπιστήμια, ενώ σημείωσε πως απομένουν τεχνοκρατικά θέματα που αφορούν τα Υπουργεία Εργασίας των δύο χωρών και τον Αριθμό Φορολογικού Μητρώου (ΑΦΜ).