ΥΠΑΝ: Στόχος η Κύπρος να γίνει κέντρο πανεπιστημιακής εκπαίδευσης
Με στόχο η Κύπρος να καταστεί περιφερειακό κέντρο πανεπιστημιακής εκπαίδευσης, πραγματοποιήθηκε την Τετάρτη σύσκεψη τεσσάρων Υπουργών, υπό τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας Νίκο Χριστοδουλίδη, κατά την οποία συζητήθηκαν συγκεκριμένα μέτρα που θα βοηθήσουν στην αναβάθμιση της ανώτερης εκπαίδευσης στον τόπο και τα οποία θα επικεντρώνονται σε θέματα κινήτρων, στέγασης και διασύνδεσης των προγραμμάτων με την αγορά εργασίας.
Σε δηλώσεις μετά τη σύσκεψη, με θέμα την ανάπτυξη της ανώτερης εκπαίδευσης, η οποία πραγματοποιήθηκε στο Προεδρικό Μέγαρο με την συμμετοχή των Υπουργών Παιδείας, Οικονομικών, Εσωτερικών και Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων αλλά και του Γενικού Διευθυντή του Υπουργείου Εξωτερικών, η Υπουργός Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας Αθηνά Μιχαηλίδου είπε ότι το θέμα της παιδείας, ευρύτερα, αποτελεί βασική προτεραιότητα και είναι ο πυλώνας στον οποίο δίνουμε πολύ μεγάλη σημασία μέσα στο πρόγραμμα διακυβέρνησης
Πρόσθεσε ότι συζητήθηκαν «συγκεκριμένα μέτρα που θα βοηθήσουν στην αναβάθμιση της ανώτερης εκπαίδευσης στον τόπο μας έτσι ώστε η Κύπρος να καταστεί περιφερειακό κέντρο πανεπιστημιακής εκπαίδευσης όπως είναι ο στόχος μας ευρύτερα και ειδικά στο πρόγραμμα διακυβέρνησης» του Προέδρου Χριστοδουλίδη.
«Αναλήφθηκαν αρμοδιότητες δράσεις, ρόλοι και ευθύνες μεταξύ μας έτσι ώστε εντός Νοεμβρίου να μπορέσουμε να συναντηθούμε ξανά και να δώσουμε το αποτέλεσμα της εργασίας μας», ανέφερε και τόνισε πως «στόχος είναι να προχωρήσουμε άμεσα σε τέτοιου είδους μέτρα, αποφάσεις και ρυθμίσεις οι οποίες θα μας επιτρέπουν να έχουμε την ποιοτική, τριτοβάθμια, ανώτερη εκπαίδευση που επιζητούμε για τον τόπο μας, η οποία θα είναι ελκυστική και για ξένους φοιτητές, αλλά και για τους δικούς μας φοιτητές και η οποία θα επιτρέπει στην χώρα μας να είναι περιφερειακό κέντρο πανεπιστημιακής εκπαίδευσης».
Ερωτηθείσα που θα επικεντρώνονται τα μέτρα, η κ. Μιχαηλίδου είπε ότι «τα μέτρα είναι πολυεπίπεδα» και αφορούν θέματα κινήτρων, στέγασης και διασύνδεσης των προγραμμάτων με την αγορά εργασίας και πρόσθεσε πως «κοινή συνισταμένη είναι η βελτίωση της ποιότητας ώστε πραγματικά τα προγράμματα που προσφέρουν τα πανεπιστήμια μας και τα κολλέγια μας να είναι στο επίπεδο που πρέπει να είναι για να μπορούμε να είμαστε περήφανοι για την ανώτερη εκπαίδευση του τόπου μας».
Σε ερώτηση κατά πόσον θα δοθούν κίνητρα σε φοιτητές τρίτων χωρών, η Υπουργός είπε «και σε άλλους φοιτητές αλλά και σε φοιτητές τρίτων χωρών».
Ερωτηθείσα κατά πόσον θα ανοίξουν νέες σχολές σε άλλες πόλεις πέραν της Λευκωσίας, η κ. Μιχαηλίδου είπε ότι «συνέχεια έχουμε αιτήματα για άνοιγμα νέων σχολών, για ίδρυση νέων πανεπιστημίων», προσθέτοντας ότι το θέμα θα «πρέπει να το κοιτάξουμε σοβαρά έτσι ώστε ό,τι κάνουμε να συνάδει με το στρατηγικό μας στόχο που έχουμε ως Κυβέρνηση για να έχουμε ποιοτική ανώτερη εκπαίδευση».
Τόσο οι διαδικασίες για την έγκριση λειτουργίας μιας σχολής ή ενός πανεπιστημίου όσο και το περιεχόμενο των προγραμμάτων αλλά και η εργοδότηση των αποφοίτων μας από τα πανεπιστήμια χρειάζεται να αποκτήσει ουσιαστικό νόημα, πρόσθεσε.
Διάλογος με εκπαιδευτικές οργανώσεις
Σε παρατήρηση ότι οι εκπαιδευτικές συνδικαλιστικές οργανώσεις προσδοκούν σε ένα διάλογο για να επιλυθούν τα ανοικτά θέματα στον τομέα της παιδείας, η κ. Μιχαηλίδου είπε ότι «επικεντρωθήκαμε στην έναρξη της σχολικής χρονιάς που ήταν αρκετά ομαλή» και πρόσθεσε ότι τα χρόνια και μεγάλα ζητήματα «απαιτούν περαιτέρω διάλογο» και «ήδη έχουμε εξαγγείλει τον διάλογο που αφορά στην βελτίωση και την αναδιάρθρωση της ειδικής εκπαίδευσης ο οποίος αρχίζει τον Οκτώβριο».
Ανέφερε επίσης ότι έχει εξαγγελθεί και ο διάλογος για το προαιρετικό ολοήμερο σχολείο το οποίο ζητούν όλοι οι εμπλεκόμενοι και πρόσθεσε πως «σε αυτό θα μπουν και ημερομηνίες» και «θα γίνουν πάρα πολλές συναντήσεις, όχι μόνο με τους εκπαιδευτικούς», αλλά και με τους γονείς και με τους ανθρώπους που εργάζονται στα προγράμματα.
Επείγον θέμα η ειδική εκπαίδευση
Απαντώντας σε ερώτηση για το μεγαλύτερο πρόβλημα που αντιμετωπίζει σήμερα ο τομέα, η Υπουργός Παιδείας είπε ότι «το εκπαιδευτικό σύστημα είναι πολύ δαιδαλώδες, έχει πάρα πολλά ζητήματα», τα οποία συνδέονται μεταξύ τους και δεν μπορεί να τα ιεραρχήσει, όπως είπε, καθώς το καθένα έχει τη σημασία και αξία του.
«Σημασία έχει ότι έχουμε αναπτύξει μηχανισμούς για να επιλύσουμε προβλήματα και έχουμε αρχίσει δυναμικά προς αυτή την κατεύθυνση», σημείωσε.
Το πιο ευαίσθητο και το πιο επείγον από όλα τα προβλήματα, σύμφωνα με την Υπουργό, είναι το θέμα της ειδικής εκπαίδευσης.
Σε παρατήρηση ότι μέχρι και τρία παιδιά μοιράζονται ένα σχολικό συνοδό, η κ. Μιχαηλίδου είπε ότι «θα πρέπει να δούμε όλα τα στάδια της φοίτησης» ενός μαθητή ειδικής αγωγής, «από την στιγμή που εγγράφεται στα σχολεία μας μέχρι την στιγμή που φεύγει από το εκπαιδευτικό σύστημα».
Τα στάδια της φοίτησης του, σύμφωνα με την κ. Μιχαηλίδου, αφορούν την διάγνωση – και άρα τις επιτροπές που αποφασίζουν τι είδους θέμα έχει το παιδί, ποιο είδους ζήτημα και πρόκληση αντιμετωπίζει -, το πρόγραμμα που ακολουθεί και τον συνοδό που θα χρειαστεί ή όχι.
Σε σχέση με τους συνοδούς, η Υπουργός, αφού ανέφερε ότι «επιτρέπεται από τη νομοθεσία και επιβάλλεται από την παιδαγωγική», είπε ότι «δεν υπάρχει ο αποκλειστικός συνοδός για ένα παιδί εκτός και αν είναι απόλυτα αναγκαίο», προσθέτοντας «επιτρέπεται να μοιράζεται ένας συνοδός ανάλογα με την φύση που αντιμετωπίζεται».
«Όλα αυτά θα τα συζητήσουμε με τους εταίρους μας και έχουμε ήδη εξαγγείλει ότι στις αρχές του Οκτώβρη στην παρουσία του ίδιου του Προέδρου της Δημοκρατίας θα γίνει η επίσημη εξαγγελία», πρόσθεσε.
Ολοήμερο σχολείο
Ερωτηθείσα αν συζητείται η αύξηση του αριθμού των ολοήμερων σχολείων, η κ. Μιχαηλίδου απάντησε καταφατικά, λέγοντας ότι «υπάρχει συνεχές ενδιαφέρον και για αυτό δίνουμε μεγάλη σημασία στο ολοήμερο τόσο στην Δημοτική όσο και στην Μέση Εκπαίδευση», προσθέτοντας ότι «το ολοήμερο μπορεί να αποτελέσει και συνέχεια του πρωινού σχολείου, μπορεί να αναβαθμιστεί σοβαρά που είναι ο στόχος μας, να υπάρχουν αναλυτικά προγράμματα για τα μαθήματα των παιδιών, να δίδεται η δυνατότητα στα παιδιά να πιστοποιήσουν την γνώση τους στο ολοήμερο σχολείο» – δηλαδή να παρακαθίσουν σε εξετάσεις – και να μην χρειάζεται να τρέχουν σε ιδιαίτερα για όλα αυτά.