Αξιολόγηση μαθητών: Μία κεντρική εξέταση με βαρύτητα 30% αποφάσισε το ΥΠΑΝ
Την κατάργηση της ενδιάμεσης εξέτασης τετραμήνων και τη διατήρηση μίας κεντρικής εξέτασης στο τέλος της ακαδημαϊκής χρονιάς, με βαρύτητα 30%, αποφάσισε το Υπουργείο Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας, παρουσιάζοντας την πρότασή του για την αξιολόγηση των μαθητών στη Μέση Γενική και Μέση Τεχνική Εκπαίδευση.
Η πρόταση παρουσιάστηκε τη Δευτέρα από την Υπουργό Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας, Αθηνά Μιχαηλίδου, προς τις οργανώσεις των εκπαιδευτικών, των γονιών και των μαθητών.
Σε δηλώσεις της μετά από την ολοκλήρωση της παρουσίασης, η Υπουργός ανέφερε ότι βασική πρόνοια του νέου συστήματος αξιολόγησης είναι ο μαθητοκεντρικός του χαρακτήρας. “Εδράζεται σε βασικές παιδαγωγικές αρχές, είναι σύγχρονο και ευέλικτο, αξιόπιστο και έγκυρο και περιλαμβάνει σε μεγάλη έμφαση τις πολλαπλές μορφές αξιολόγησης του μαθητή, τις εναλλακτικές μορφές αξιολόγησης του μαθητή, τις μορφές εκείνες που επιτρέπουν στον κάθε μαθητή και την κάθε μαθήτρια να δώσει τον καλύτερο εαυτό του. Κι αυτές δεν είναι μόνο γραπτές, είναι και υπό μορφή πρότζεκτ, υπό μορφή δημιουργικών εργασιών, κουίζ, προφορικός βαθμός”, αναφέρει.
Σημείωσε ότι η συνεχής διαμορφωτική αξιολόγηση καλύπτει ένα πολύ μεγάλο μέρος του νέου συστήματος αξιολόγησης, έτσι ώστε να δίνεται η ευκαιρία ολόχρονα στα παιδιά να αξιολογηθούν στις δεξιότητες, τις γνώσεις και τις ικανότητές τους, αλλά να δίνεται και η ευκαιρία στο σύστημα να παρεμβαίνει εκεί και όπου χρειάζεται για να βελτιώσει την κατάσταση.
Η Υπουργός σημείωσε ότι με την κατάργηση της κεντρικής εξέτασης Ιανουαρίου, επέρχεται μια εξοικονόμηση ωφέλιμου εκπαιδευτικού χρόνου. Η ύλη παραμένει χωρισμένη σε δύο τετράμηνα, άρα οι μαθητές θα βαθμολογούνται τον Ιανουάριο και τον Μάιο. “Θα έχουμε μία κεντρική εξέταση στο τέλος της χρονιάς και αυτό γιατί με τις δύο κεντρικές εξετάσεις χανόταν πολύτιμος χρόνος. Επίσης, με τη μία κεντρική εξέταση στο τέλος, επιτυγχάνουμε τον στόχο να έχουμε μια αξιόπιστη μέτρηση η οποία θα δίνει στο σύστημα ανατροφοδότηση”, σημείωσε.
Ερωτηθείσα για τη βαρύτητα της κεντρικής εξέτασης στη συνολική αξιολόγηση του μαθητή, η Υπουργός ανέφερε ότι η βαρύτητα χωρίζεται σε 30% στην κεντρική γραπτή εξέταση και 35% στο κάθε τετράμηνο.
Επιπρόσθετα, η Υπουργός ανέφερε ότι μπαίνει έντονα το θέμα της συνεχούς επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών και διά ζώσης, αλλά κυρίως εξ αποστάσεως “και αυτός είναι ένας υποστηρικτικός μηχανισμός, που θέτει το νέο σύγχρονο σύστημα αξιολόγησης”, ενώ σημείωσε ότι δημιουργείται και ηλεκτρονική τράπεζα υλικού στα διάφορα μαθήματα, η οποία θα διευκολύνει τους μαθητές να βλέπουν την ύλη ανά πάσα στιγμή, να δοκιμάζουν έργα, ασκήσεις για τα τεστ που θα έχουν μπροστά τους, και γενικά να τους κάνει ικανότερους όταν θα κληθούν να εξεταστούν στα διάφορα μαθήματα.
“Οι πολλαπλές μορφές αξιολόγησης του μαθητή ενδυναμώνουν τα παιδιά στο να δείξουν τον καλύτερο εαυτό τους. Πιστεύουμε ότι με τη σύγχρονη αυτή εξέταση δίνεται η ευκαιρία πραγματικά στους μαθητές και τις μαθήτριές μας, και να βελτιώσουν τα μαθησιακά αποτελέσματα τους αλλά και να έχουν έναν πιο δίκαιο τρόπο εξέτασης, τόσο κατά τη διάρκεια της χρονιάς, όσο και στο τέλος”, ανέφερε η Υπουργός.
Για τα διαδικαστικά, η κ. Μιχαηλίδου ανέφερε ότι η παρουσίαση έγινε για να ενημερωθούν οι εταίροι επί των βασικών αρχών και του περιεχομένου της πρότασης. Θα ακολουθήσει η κατάθεση και έγκριση της πρότασης από το Υπουργικό Συμβούλιο και μετά η κατάθεση στη Βουλή για ψήφιση της πρότασης, “έτσι ώστε να είμαστε έτοιμοι από την αρχή της σχολικής χρονιάς, μέσω ρυθμίσεων, οι οποίες προβλέπονται να γίνουν εσωτερικά, μέσω εγκυκλίων/ανακοινώσεων στα σχολεία, έτσι ώστε όλοι οι μαθητές, γονείς και εκπαιδευτικοί να γνωρίζουν έγκαιρα πώς θα δράσουν κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς που μας έρχεται”.
Ερωτηθείσα αν τίθεται ζήτημα μείωσης της ύλης, η Υπουργός ανέφερε ότι έχει τεθεί εξ αρχής το ζήτημα της μείωσης της ύλης. Η μείωση “είναι σημαντική, χωρίς αυτή να είναι ανεξέλεγκτη ή να καταλήγει σε κάτι επικίνδυνο για την αξιοπιστία του βαθμού και του τι διδάσκεται στα σχολεία μας. Η μείωση της ύλης έχει να κάνει ξεκάθαρα με τη μείωση της περιττής ύλης. Παραμένουμε στα ουσιώδη, στα σημαντικά, στα προαπαιτούμενα για το κάθε μάθημα και η προσπάθεια αυτή θα είναι συνεχείς σε περίοδο τριετίας”, ανέφερε.
Επιπρόσθετα, σημείωσε ότι η όλη προσπάθεια θα αξιολογείται στην τριετία συστηματικά, για να μπορεί το σύστημα να κάνει μικρές βελτιωτικές δράσεις, που θα επιτρέψουν τη βελτίωση ευρύτερα του θέματος της αξιολόγησης του μαθητή. “Ευελπιστούμε ότι η υλοποίησή του θα είναι σε βάθος τριετίας, για να μην αναστατώνουμε τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς κάθε χρόνο με σοβαρές αλλαγές που θα επηρεάζουν την ομαλή λειτουργία του σχολείου”.
Οι αντιδράσεις εκπαιδευτικών και γονέων
Ερωτηθείσα για τις αντιδράσεις γονιών, μαθητών και καθηγητών στην πρόταση, η Υπουργός απάντησε ότι “είχαμε ένα δίμηνο αφιερωμένο στη συζήτηση και τη διαβούλευση, κι αυτό έχει φανεί τώρα στο τέλος. Οι αντιδράσεις ήταν ελάχιστες και είχαν να κάνουν με διευκρινίσεις και αποσαφήνιση εννοιών. Αυτό που μένει να δούμε είναι την υλοποίηση της όλης πρότασης στην πράξη. Κι εκεί πιστεύω είναι που θα κριθούμε όλοι”, ανέφερε και κατέληξε ότι “είναι καιρός το εκπαιδευτικό μας σύστημα να έχει μια καλύτερη εικόνα, όχι μόνο για την εικόνα του συστήματος, αλλά για τα ίδια τα παιδιά”.
Ο Πρόεδρος της ΟΕΛΜΕΚ, Κωνσταντίνος Κωνσταντινόπουλος, ανέφερε ότι εδώ και δύο χρόνια η οργάνωση έθεσε έντονα το αίτημα για διάλογο με το Υπουργείο για το σύστημα αξιολόγησης των μαθητών. “Φτάσαμε σε ένα σημείο, να μας παρουσιάζεται σήμερα μια πρόταση, μετά από τη διαβούλευση του τελευταίου διμήνου και με ευχαρίστηση και ικανοποίηση παρατηρήσαμε ότι πολλές από τις εισηγήσεις που είχαμε στείλει στις αρχές Μαρτίου στην Υπουργό περιλαμβάνονται στην πρόταση που μας παρουσιάστηκε σήμερα για την αξιολόγηση των μαθητών και μαθητριών για να πάμε σε ένα καλύτερο σύστημα από αυτό που δημιούργησε σωρεία προβλημάτων τα τελευταία χρόνια”.
Ο κ. Κωνσταντινόπουλος πρόσθεσε ότι θα εξετάσουν τις επιμέρους παραμέτρους της πρότασης, “αλλά σε κάποια πολύ βασικά ζητήματα αποτυπώνει και τις θέσεις της οργάνωσής μας, όπως είναι πρωτίστως ο περιορισμός των κεντρικών εξετάσεων σε μία στο τέλος της σχολικής χρονιάς, καθώς και σε διάφορα άλλα ζητήματα. Αποτυπώνουμε αρχικά θετικά αυτή την πρόταση που μας παρουσιάστηκε και είμαστε στη διάθεση του Υπουργείου να συμβάλουμε στη διαβούλευση που θα ακολουθήσει να δούμε και κάποιες λεπτομέρειες, τις οποίες με καλή θέληση και καλή διάθεση θα μπορούμε να βρούμε τις βέλτιστες λύσεις για το καλό των παιδιών, των εκπαιδευτικών και του δημόσιου σχολείου”, κατέληξε.
Από την πλευρά του, ο Πρόεδρος της ΟΛΤΕΚ, Παναγιώτης Λυσάνδρου, είπε ότι η οργάνωση του έκανε εισηγήσεις για το θέμα. Για το ζήτημα της κατάργησης της ενδιάμεσης εξέτασης, ανέφερε ότι “κατ’ εμάς θα μπορούσε κάτω υπό προϋποθέσεις να κρατηθεί αυτή η εξέταση, για λόγους τους οποίους αναφέραμε πολλές φορές”. Σημείωσε ότι θα μελετήσουν την πρόταση και θα κάνουν εισηγήσεις, έτσι ώστε αυτή να εφαρμοστεί κατά τρόπο που πραγματικά θα προσφέρει στους μαθητές. Αναλυτικότερα η ΟΛΤΕΚ θα προβεί σε ανακοίνωση μετά τη συνεδρίαση των συλλογικών της σωμάτων, σημείωσε.
Τέλος, ο Πρόεδρος της Παγκύπριας Συνομοσπονδίας Ομοσπονδιών Συνδέσμων Γονέων Δημοσίων Σχολείων Μέσης Εκπαίδευσης, Λοΐζος Κωνσταντίνου, εξέφρασε την ικανοποίηση του για τη σημερινή παρουσίαση. “Θέλουμε ένα σχολείο ανθρώπινο, λειτουργικό, ένα σχολείο που να αποκτήσει χρώμα και ζωντάνια, με λιγότερα διαγωνίσματα, εναλλακτικές μορφές αξιολόγησης, κάτι σύγχρονο για τα παιδιά μας που θα τα φέρουν, και τον τόπο μας, στη νέα εποχή. Εμείς βλέπουμε θετικά τις εισηγήσεις και είμαστε σίγουροι ότι εντός των ημερών, με αυτό το κλίμα που επικρατεί με όλους τους εμπλεκόμενους θα υπάρχει μια σχετική κατάληξη για να προχωρήσει”. Κλείνοντας, υπογράμμισε ότι είναι πολύ σημαντικό να τηρηθεί το χρονοδιάγραμμα, ούτως ώστε να ψηφιστεί η νέα νομοθεσία και να εφαρμοστεί με τη νέα εκπαιδευτική χρονιά.