Σύνδεσμος Βιολόγων ΟΕΛΜΕΚ: «Καταγγέλλει την υποβάθμιση που υφίστανται οι Φυσικές Επιστήμες”
«…Έτσι ξεκινά ένας φαύλος κύκλος και οι Φυσικές Επιστήμες παραμένουν ΠΑΝΤΑ ο φτωχός συγγενής».
Ο Σύνδεσμος Βιολόγων ΟΕΛΜΕΚ με ανακοίνωσή του «καταγγέλλει ι την απαράδεκτη υποβάθμιση που υφίστανται οι Φυσικές Επιστήμες μέσα από την εξαγγελία του προγράμματος των εξετάσεων των τετραμήνων των γυμνασίων.
Συγκεκριμένα, οι μαθητές της Β΄ και της Γ΄ Γυμνασίου καλούνται να εξεταστούν την ίδια μέρα και μέσα σε 90 λεπτά σε τρία μαθήματα, στη Βιολογία, στη Φυσική και στη Χημεία.
Οι απορίες μας προς το ΥΠΑΝ είναι οι εξής:
- Όλες οι αναπτυγμένες χώρες, ειδικά μετά και από την πανδημία, αντιλαμβάνονται την αναγκαιότητα να επενδύσουν περισσότερο στους τομείς των Φυσικών Επιστημών για ένα καλύτερο μέλλον του τόπου τους. Προσαρμόζουν τους στρατηγικούς τους σχεδιασμούς για την Παιδεία και επενδύουν στις επιστήμες της Ιατρικής, της Φαρμακευτικής, της Βιολογίας, της Φυσικής, της Χημείας, της Πληροφορικής, της Τεχνολογίας, της Μηχανολογίας, της Γεωπονίας και σε άλλες συναφείς επιστήμες. Αλήθεια, η Κύπρος πώς επενδύει σε αυτούς τους τομείς; Πώς σχεδιάζει τα αναλυτικά προγράμματα της Παιδείας της έτσι ώστε να μπορούν να ανταποκριθούν στις προκλήσεις του αύριο; Επιτρέψετε μας να απαντήσουμε, αποτελεί εξάλλου κοινό μυστικό. Οι πιο πολλές διδακτικές περίοδοι δίνονται στους πιο πολυπληθείς κλάδους (δηλ. στους Φιλολόγους και στους Μαθηματικούς) γιατί αυτοί αποτελούν τους πιο πολλούς ψηφοφόρους της εκάστοτε κυβέρνησης. Έτσι ξεκινά ένας φαύλος κύκλος και οι Φυσικές Επιστήμες παραμένουν ΠΑΝΤΑ ο φτωχός συγγενής.
- Πρόσφατα, ένας γονιός, με πολλή πικρία και παράπονο, απευθύνθηκε γραπτώς στον ΣΒΟ και μας ενημέρωσε για το εξής περιστατικό. Το παιδί του, που φοιτά στη Γ΄ Λυκείου με μαθήματα επιλογής Μαθηματικά, Φυσική, Βιολογία, Χημεία και είναι άριστο απορρίφθηκε από το πανεπιστήμιο του Μάαστριχτ, στην Ολλανδία, για να παρακολουθήσει σπουδές, του χρόνου, στον κλάδο της Βιοιατρικής( Biomedical). Η δικαιολογία, που απέστειλε το πανεπιστήμιο για την απόρριψη του παιδιού, ήταν ότι είχε ανεπαρκή γνώση (insufficient knowledge) στη Φυσική και στη Βιολογία. Αυτά τα απολυτήρια παρέχουμε μετά από 12 χρόνια που φοιτά ένα παιδί στο δημόσιο σχολείο. ΑΝΕΠΑΡΚΗ. Όσες προσπάθειες και αν καταβάλει το παιδί (άριστο), όσες άοκνες προσπάθειες και αν καταβάλει ο εκπαιδευτικός να του μεταλαμπαδεύσει τη βασική γνώση (π.χ. με μόνο 4 διδακτικές περιόδους εβδομαδιαίως για τη Βιολογία κατεύθυνσης Γ΄ Λυκείου σε αντιδιαστολή με 3 διδακτικές περιόδους για την Ιστορία Γ΄ κοινού κορμού και από του χρόνου και 2 επιπλέον διδακτικές περιόδους για τα Γαλλικά Γ΄), όσες θυσίες και αν κάνει ο γονιός για το παιδί του (πληρώνοντας φροντιστήρια και σπαταλώντας πολύτιμο απογευματινό χρόνο) πάντα υπάρχει ο κίνδυνος της απόρριψης του Απολυτηρίου του Κυπριακού Δημόσιου Σχολείου από ένα οποιοδήποτε πανεπιστήμιο, ακόμα και των ευρωπαίων εταίρων μας. Και ας κομπάζει ο οποιοσδήποτε για τη δήθεν επιτυχία του οποιουδήποτε θεσμού έχει σκαρφιστεί.
- Ο επόμενος διεθνής διαγωνισμός της PISA, που θα διεξαχθεί το 2024 και που διερευνά τις γνώσεις και τις δεξιότητες των μαθητών αφού ολοκληρώσουν την υποχρεωτική τους εκπαίδευση (15 χρονών – Α΄Λυκείου) θα έχει ως υπό έμφαση στόχο την αξιολόγηση των μαθητών μας στις Φυσικές Επιστήμες. Πώς προγραμματίζει το ΥΠΑΝ να παρέχει περαιτέρω εξάσκηση στα θέματα των Φυσικών Επιστημών, έτσι ώστε να προετοιμάσει καταλληλότερα τους μαθητές μας, για να μη βρεθεί και πάλι βαθμολογικά η Κύπρος στα τάρταρα του διαγωνισμού; Ή μήπως θα καταλογιστεί και πάλι η αποτυχία στους «ανίκανους» και «τεμπέληδες» εκπαιδευτικούς;
- Είναι γνωστό ότι σε όλα τα Λύκεια της Κύπρου οι πιο πολλοί μαθητές επιλέγουν την Ομάδα Προσανατολισμού 2, δηλαδή τον κλάδο του Πρακτικού. Με τι εφόδια στέλνετε τους μαθητές από το Γυμνάσιο στο Λύκειο έτσι ώστε να έχουν επαρκείς γνώσεις για αυτή τους την επιλογή; Να σας απαντήσουμε εμείς ; Με το να υποτιμάτε όλο και περισσότερο τις Θετικές Επιστήμες , πρώτο με τις ελάχιστες διδακτικές περιόδους που διατίθενται δυσανάλογα στο εβδομαδιαίο ωρολόγιο πρόγραμμα σε σχέση με άλλα μη εξεταζόμενα μαθήματα (π.χ. βλ. Αρχαία Β΄ 4 διδακτικές περίοδοι – Βιολογία Β΄ Γυμνασίου 1 διδακτική περίοδος) αλλά και σε σχέση με άλλα εκπαιδευτικά συστήματα (χώρες του εξωτερικού και κυπριακά ιδιωτικά σχολεία) και επιπλέον με τον χρόνο των εξετάσεων των τετραμήνων, όπως έχει ανακοινωθεί επίσημα μέσω του προγράμματος των εξετάσεων. Ως αποτέλεσμα, οι μαθητές πηγαίνουν στο Λύκειο με τις ελάχιστες γνώσεις και μετά ξεκινά μια αέναη προσπάθεια των καθηγητών του Λυκείου, των μαθητών και των γονιών για να μπορέσουν να καλύψουν τις βασικότατες γνώσεις που άλλα εκπαιδευτικά συστήματα τα έχουν ήδη καλύψει από τον γυμνασιακό κύκλο.
- Διατείνεστε για την επιτυχία του θεσμού των τετραμήνων. Πρώτο δεν έχουμε δει κανένα παγκύπριο στατιστικό αποτέλεσμα από τα λύκεια, παρά μόνο κάποια δήθεν «αξιόπιστα» αποτελέσματα από κάποια λύκεια που ξέρουμε ότι οι διευθυντές πρόσκεινται φιλικά στον Υπουργό του ΥΠΑΝ. Δεύτερο, εσείς ως ΥΠΑΝ, θεωρείτε έγκυρο τον θεσμό των τετραμήνων όταν π.χ. ένας μαθητής της Γ΄ Γυμνασίου εξετάζεται 35 λεπτά για το μάθημα της Βιολογίας, 35 λεπτά για το μάθημα της Φυσικής και 20 λεπτά για τη Χημεία;
- Εξαγγέλλετε, τη δημιουργία σχολείων STEM, δηλαδή σχολεία που δίνουν έμφαση στα Science,Technology, Engineering and Mathematics. Πώς προγραμματίζετε να υλοποιήσετε τη λειτουργία αυτού του τύπου σχολείων; Με τη συνεχή υποτίμηση των μαθημάτων που απαιτούνται για αυτά τα σχολεία;
Αγαπητοί μας καταταλαιπωρημένοι συνάδελφοι των Φυσικών Επιστημών, ξεσηκωθείτε! Ξεσηκωθείτε αγαπημένοι μας μαθητές! Βλέπετε τον αγώνα που κάνουμε καθημερινά μαζί σας!
Γονείς, συμπορευθείτε μαζί μας! Φορολογήστε για τη δημόσια παιδεία και καταθέτετε κάθε μέρα και την ψυχή σας για τα παιδιά σας! Ας ενώσουμε όλοι τις δυνάμεις μας!
Η υποβάθμιση των Φυσικών Επιστημών αντικατοπτρίζει κατ΄επέκταση και την υποβάθμιση του Δημόσιου Σχολείου.
Η δημόσια παιδεία δεν ανήκει σε κανένα. Αποτελεί αναφαίρετο δικαίωμα και δημόσιο αγαθό όλων. Υπερασπιστείτε την!»