Home ΑΛΛΑ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ Όνειρο θερινής νυκτός τα κλιματιστικά στα σχολεία
Όνειρο θερινής νυκτός τα κλιματιστικά στα σχολεία

Όνειρο θερινής νυκτός τα κλιματιστικά στα σχολεία

Άλλη μια σχολική χρονιά αρχίζει σύντομα χωρίς να έχει επιλυθεί το θέμα που για πολλά χρόνια απασχολεί σχολεία, εκπαιδευτικούς, μαθητές και γονείς. Ο λόγος για την τοποθέτηση κλιματιστικών στις σχολικές αίθουσες, θέμα για το οποίο έγινε μεν πλάνο από πλευράς υπουργείου Παιδείας, το οποίο ωστόσο δεν έχει μπει ακόμη σε τροχιά υλοποίησης. Με αυτά τα δεδομένα, μερικές εβδομάδες πριν χτυπήσει το κουδούνι, το βέβαιο είναι ότι κλιματιστικά δεν θα υπάρχουν και τα μαθήματα στις τάξεις θα γίνονται με τα μέσα που υπάρχουν. Δηλαδή, με τους ανεμιστήρες και… βλέπουμε! 

 

Η κατάσταση αυτή απασχολεί διαχρονικά και έντονα τους εκπαιδευτικούς φορείς, οι οποίοι δεν βλέπουν καμία πρόοδο, τουλάχιστον στην πράξη. 

Σε δηλώσεις της η πρόεδρος της ΠΟΕΔ, Μύρια Βασιλείου, τόνισε εκ νέου ότι το ζήτημα της εγκατάστασης κλιματιστικών στις αίθουσες διδασκαλίας, «δυστυχώς παραμένει ακόμη σε εκκρεμότητα». Σύμφωνα με την κ. Βασιλείου, με τις θερμοκρασίες που κάθε χρόνο αυξάνονται, σε συνδυασμό με τη σκόνη και την υγρασία που υπάρχουν σε υψηλά επίπεδα στην ατμόσφαιρα, επιβάλλεται όπως οι σχεδιασμοί από πλευράς του υπουργείου Παιδείας για τοποθέτηση κλιματιστικών στις σχολικές αίθουσες, προχωρήσουν τάχιστα.

 

 

Την ίδια θέση έχει και η ΟΕΛΜΕΚ, η οποία συμπεριέλαβε το θέμα στο ψήφισμά της, όπως αυτό εγκρίθηκε σε πρόσφατη Παγκύπρια Συνδιάσκεψη Γενικών Αντιπροσώπων και το οποίο αφορούσε τη νέα σχολική χρονιά. Συγκεκριμένα, στο σχετικό ψήφισμα αναφέρεται από πλευράς ΟΕΛΜΕΚ: «Επίσπευση των διαδικασιών για υλοποίηση της πολιτικής απόφασης για εγκατάσταση συστημάτων κλιματισμού στα σχολεία με προγραμματισμό και συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα».

Και μπορεί οι φορείς να το ζητούν επίμονα καθώς οι συνθήκες εντός σχολικών αιθουσών, κυρίως κατά τους μήνες Μάιο – Ιούνιο και Σεπτέμβριο είναι ιδιαίτερα δύσκολες, και επηρεάζεται και η εκπαιδευτική διαδικασία, ωστόσο τέτοια πρόνοια, για εγκατάσταση κλιματιστικών, δεν υπάρχει στον προϋπολογισμό για τη νέα σχολική χρονιά. Επί της ουσίας, ούτε κι επίσημη πολιτική απόφαση υπάρχει παρά μόνο ο σχεδιασμός του υπουργείου Παιδείας, ο οποίος ετοιμάστηκε.

Ερωτηθείς σχετικά ο αρμόδιος Υπουργός, Πρόδρομος Προδρόμου, ανέφερε στον «Φ» ότι ο σχεδιασμός έγινε κι έχει ήδη γνωστοποιηθεί. Θα προωθηθεί το πιθανότερο εντός Σεπτεμβρίου στο Υπουργικό Συμβούλιο, καθώς χρειάζεται σχετική απόφασή του για υλοποίηση, η οποία όμως εκτιμάται ότι θα γίνει σε βάθος χρόνου.

Το δύσκολο κομμάτι για την τοποθέτηση κλιματιστικών στις σχολικές αίθουσες φαίνεται να είναι η ηλεκτρολογική αναβάθμιση των σχολείων, ούτως ώστε να μπορούν οι υποδομές να ανταποκριθούν στο φορτίο. Επιπρόσθετα, ο κ. Προδρόμου ανέφερε ότι μέχρι την υλοποίηση του σχεδιασμού αυτού, στο ενδιάμεσο μπορούν να προωθηθούν διάφορες εναλλακτικές λύσεις, τις οποίες προτείνουν ειδικοί.

Αναφορικά με το πλάνο του υπουργείου Παιδείας, όπως αυτό είχε δοθεί στη δημοσιότητα τον περασμένο Ιούνιο, σε αυτό επισημαίνεται, μεταξύ άλλων, ότι έγινε ένας προγραμματισμός που προβλέπει εγκατάσταση συστημάτων κλιματισμού και εξαερισμού σε όλα τα δημόσια σχολεία. Υπολογίζεται ότι πρόκειται για έργο για το οποίο απαιτείται επένδυση γύρω στα 102 εκατομμύρια ευρώ και θα έχει χρονική διάρκεια πέντε ετών.

Σύμφωνα με τον σχεδιασμό, αρχικά υπολογίζονται οι εξής δαπάνες:

>> Αναβάθμιση Ηλεκτρικής Εγκατάστασης σχολείων: €70 εκατ.

>> Αύξηση Φορτίου ΑΗΚ: €15 εκατ.

>> Προμήθεια – εγκατάσταση κλιματιστικών: €15 εκατ.

>> Προμήθεια – εγκατάσταση εξαερισμού: €2 εκατ.

Επισημαίνεται δε, ότι πέραν της γενικής δαπάνης, η κατανάλωση ηλεκτρικού ρεύματος θα αυξηθεί κατά ένα ποσό που μπορεί να ανέρχεται σε περίπου 4 εκατ. ευρώ ετησίως (70.000 ημερησίως για περίοδο περίπου τριών μηνών), ενώ πιθανώς τα σχολεία να ενταχθούν και σε άλλη διατίμηση. Η εκτίμηση αυτή συνδυάζεται όμως και με τις ευρείας κλίμακας εξοικονομήσεις λόγω του προγράμματος εγκατάστασης φωτοβολταϊκών συστημάτων σε όλα τα σχολεία, το οποίο ολοκληρώνεται αυτή την περίοδο, όπως αναφέρεται στη σχετική ανακοίνωση του υπουργείου Παιδείας.

Η πρόταση του Υπουργείου έχει διαμορφωθεί για πενταετή περίοδο ανάπτυξης του έργου και αναλόγως πρέπει να προσαρμόζεται και ο προϋπολογισμός.

Στο μεταξύ, μπορεί τα κλιματιστικά να έχουν ακόμη μακρύ δρόμο μπροστά τους μέχρι να τα δούμε να τοποθετούνται στις σχολικές αίθουσες, ωστόσο το υπουργείο Παιδείας μέσα σε αυτή τη δημόσια συζήτηση που εκτυλίσσεται, προτάσσει τη χρήση συσκευών καθαρισμού του αέρα στα σχολεία.

Συγκεκριμένα, τις τελευταίες μέρες σε δηλώσεις του ο υπουργός Παιδείας αναφέρεται στο συγκεκριμένο θέμα, χαρακτηρίζοντάς το ως μία καινοτομία, η οποία προωθείται από το Υπουργείο.

«Έχουμε εφαρμόσει ένα πιλοτικό πρόγραμμα από την προηγούμενη χρονιά σε περίπου 100 αίθουσες διδασκαλίας και τα αποτελέσματα του πιλοτικού προγράμματος που έχουν υποβληθεί πρόσφατα από την επιστημονική επιτροπή είναι θετικά». Σύμφωνα με τον Πρόδρομο Προδρόμου, πρόκειται «για φορητές συσκευές, δεν θα χρειαστεί επέμβαση κτηριακή. Κάποτε γίνεται λόγος για συστήματα εξαερισμού, τα συστήματα εξαερισμού θα απαιτούσαν να γίνει επέμβαση κτηριολογική, είναι μια διαδικασία χρονοβόρα, η οποία θα δημιουργούσε και μεγάλη αναστάτωση». Σε πρώτη φάση, σύμφωνα με τους σχεδιασμούς του υπουργείου Παιδείας, συσκευές εξαερισμού θα τοποθετηθούν σε σχολεία ορεινών κοινοτήτων.

«Σε περίπτωση που χρειαστεί για λόγους εξαερισμού να έχουμε ανοιχτές πόρτες και παράθυρα θα μπορούμε να το αντιμετωπίσουμε αυτό ιδιαίτερα τις ψυχρές μέρες του χειμώνα», ξεκαθάρισε ο Πρόδρομος Προδρόμου.

Υπενθυμίζεται ότι το θέμα με τον εξαερισμό στις σχολικές αίθουσες απασχολεί έντονα τα τελευταία χρόνια, καθώς η πανδημία του κορωνοϊού και τα υγειονομικά πρωτόκολλα που καταρτίστηκαν για τη λειτουργία των σχολείων, έφεραν αρκετές διαφοροποιήσεις στη λειτουργία και την καθημερινότητα των σχολικών μονάδων.

Αρχικά, τα πρωτόκολλα προνοούσαν ανοικτά παράθυρα ή πόρτες κατά τη διάρκεια του μαθήματος, ούτως ώστε να καθαρίζεται ο αέρας της σχολικής αίθουσας και να ελαχιστοποιούνται οι πιθανότητες επιμόλυνσης με τον ιό. Αυτό όμως προκάλεσε αρκετά προβλήματα, κυρίως στα σχολεία ορεινών και ιδιαίτερα υψηλών σε υψόμετρο περιοχών, καθώς οι χαμηλές θερμοκρασίες δεν ήταν οι ιδανικές για τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς να παρακολουθήσουν και να διδάξουν τα μαθήματα, αντίστοιχα, μέσα σε αυτές τις συνθήκες. Τότε μάλιστα, ήταν ίσως η πρώτη φορά που το ενδεχόμενο τοποθέτησης συσκευών -κυρίως φορητών- για εξαερισμό στις σχολικές αίθουσες, όχι μόνο έπεσε απλά στο τραπέζι αλλά άρχισε να συζητείται έντονα.

Στη συνέχεια, λόγω των πρακτικών δυσκολιών που προκάλεσαν οι αρχικές πρόνοιες των υγειονομικών πρωτοκόλλων, οι οδηγίες διαφοροποιήθηκαν με το να ανοίγουν για συγκεκριμένη ώρα, συγκεκριμένος αριθμός παραθύρων και ο εξαερισμός να γίνεται κυρίως την ώρα του διαλείμματος.

Η υφιστάμενη κατάσταση

Στο πλαίσιο της συζήτησης αυτής, το υπουργείο Παιδείας παρουσίασε πρόσφατα και την υφιστάμενη κατάσταση με τον κλιματισμό στα σχολεία, σύμφωνα με στοιχεία του 2019 σε διάφορους χώρους των μονάδων (όχι σε αίθουσες διδασκαλίας). Όπως έχει επισημάνει, στην Προδημοτική ήταν εγκατεστημένες 504 συσκευές σε 177 από τα 268 νηπιαγωγεία. Σε δημοτικά σχολεία ήταν εγκατεστημένες 1.961 συσκευές σε 244 από τα 330. Στη Μέση Εκπαίδευση ήταν εγκατεστημένες 1.753 συσκευές σε 91 από τα 104 σχολεία. Στην Τεχνική Εκπαίδευση ήταν εγκατεστημένες 251 συσκευές σε εφτά σχολεία. Επιπλέον, υπήρχαν 128 συσκευές κλιματισμού σε τέσσερα Ειδικά Σχολεία.

Κλιματιστικά λειτουργούν στα γραφεία των διευθυντών και της γραμματείας, στις αίθουσες των εκπαιδευτικών, στις αίθουσες Ειδικής Εκπαίδευσης, Πολλαπλής Χρήσης, στα ιατρεία των σχολείων και σε εργαστήρια.

ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ

Ανάγκη και όχι πολυτέλεια

Το ότι φτάσαμε το 2022, δηλαδή πάμε να το φάμε κι αυτό, και συζητούμε ακόμη για τα κλιματιστικά στα σχολεία είναι πραγματικά πρωτάκουστο. Με τις θερμοκρασίες των τελευταίων ετών τα καλοκαίρια να ξεπερνούν με ιδιαίτερη ευκολία τα 40άρια, το κλιματιστικό δεν είναι πολυτέλεια. Αποτελεί ανάγκη! Και φυσικά, το γνωρίζουν οι αρμόδιοι, παρά τα τόσα που πριν χρόνια μας ξεφούρνιζαν. Συγκεκριμένα, θυμάμαι κάποιες συζητήσεις πριν καιρό που σε έκαναν να διερωτάσαι πού βρίσκεσαι και τι ακούς! Τι θέματα υγείας και ανθυγιεινές συνθήκες επιστράτευσαν κάποιοι για να αφήσουν τα κλιματιστικά στον πάγο, τι φουσκωμένους λογαριασμούς θα είχαν τα σχολεία και κατ’ επέκταση το κράτος… Μετά, ευτυχώς, μίλησαν για τις υποδομές των σχολείων, οι οποίες δεν σηκώνουν το βάρος. Και τώρα περιμένουμε την υλοποίηση του σχεδιασμού! Προς το παρόν με ανεμιστήρες και… βεντάλιες!

Πηγή: Philenews

Send this to a friend