Ελλάδα: Πτήση θανάτου – Το αεροπλάνο έχανε συνεχώς ύψος – Ο πιλότος ήρωας
Στις 9 Αυγούστου του 1978 επρόκειτο να συμβεί το χειρότερο αεροπορικό δυστύχημα στα ελληνικά χρονικά. Ένα Boeing 747 της Ολυμπιακής απογειώθηκε από το Ελληνικό με προορισμό τη Νέα Υόρκη, μεταφέροντας 400 επιβάτες και 18 μέλη πληρώματος.
Ο Σήφης Μιγάδης ήταν ο πιλότος, ο οποίος καλούνταν να βιώσει την πιο δύσκολη στιγμή της καριέρας του εκείνο το μεσημέρι. Λίγο μετά την απογείωση, μία έκρηξη στη δεξιά πλευρά του Jumbo «πάγωσε» τους πάντες. Επιβάτες και πλήρωμα. Ο Μιγάδης κατάλαβε αμέσως ότι πετούσε χωρίς κινητήρα, ο οποίος είχε εκραγεί.
Το κακό ήταν πως η πτήση είχε ξεκινήσει και η τόσο άμεση προσγείωση ήταν πολύ δύσκολη -έως χαμένη- υπόθεση. Ο πιλότος ζήτησε, λοιπόν, από τον συγκυβερνήτη του να μαζέψει τις ρόδες. Ένα ταξίδι 93 τρομακτικών δευτερολέπτων πάνω από την Αθήνα μόλις είχε ξεκινήσει.
Όλοι πίστευαν πως το αεροπλάνο ήταν χαμένο. Μεταξύ αυτών και ο Σήφης Μιγάδης, στην τριακονταετή καριέρα του οποίου δεν είχε συμβεί ποτέ κάτι αντίστοιχο. Αποφάσισε, όμως, να το παλέψει, παρά το γεγονός ότι οι πιθανότητες σωτηρίας ήταν απειροελάχιστες. Η ταχύτητα του αεροπλάνου μετά την απογείωση ήταν τέτοια που ο πιλότος κατάφερε να περάσει μόλις 9 μέτρα πάνω από τον λόφο του Αλίμου που βρισκόταν μπροστά του. Επόμενος στόχος: να κρατήσει το αεροσκάφος στον αέρα μέχρι το Αιγάλεω και να προσπαθήσει να το προσγειώσει στο βουνό, μήπως και σωθεί κανείς.
Τα δεύτερα που ακολούθησαν πάνω από την Αθήνα ήταν πραγματικά τρομακτικά. Το αεροπλάνο έχανε διαρκώς ύψος, με αποτέλεσμα να φτάσει στο σημείο να πετά περίπου 60 μέτρα από το έδαφος και ξυστά από τις πολυκατοικίες.
Ο Σήφης Μιγάδης, όμως, δεν έχασε την ψυχραιμία του. Οι γνώσεις, οι ικανότητες αλλά και η τόλμη του να παραβεί κανόνες τα κρίσιμα εκείνα λεπτά έμειναν στην ιστορία ως «το θαύμα της πτήσης 411».
Η ισχύς που λάμβανε από τον κατεστραμμένο κινητήρα και η πολύ χαμηλή ταχύτητα δεν του επέτρεπαν να κάνει ελιγμούς. Οπότε επέλεξε να κρατήσει το αεροπλάνο σε σταθερή πορεία προκειμένου να κερδίσει χρόνο. Και τα κατάφερε.
Καθώς το αεροπλάνο έπαιρνε πορεία προς τον λόφο του Αιγάλεω, η κατάσταση του αεροσκάφους βελτιωνόταν. Τότε, ο πιλότος -με πολύ λεπτούς χειρισμούς- έστριψε το Boeing προς τον Σκαραμαγκά προκειμένου να επιστρέψει για προσγείωση στο Ελληνικό. Πάνω από τη θάλασσα του Πειραιά, μάλιστα, άδειασε μέρος των 160 τόνων καυσίμων του αεροπλάνου ούτως ώστε να μειωθεί το βάρος.
Μετά από 93 δραματικά δευτερόλεπτα στον αέρα, το αεροπλάνο προσγειώθηκε με επιτυχία στο Ελληνικό. Κανείς δεν πίστευε αυτό που είχε συμβεί…Κάποια χρόνια μετά, ο Σήφης Μιγάδης παραδέχτηκε πως για να προσγειώσει το Jumbo της πτήσης 411 αναγκάστηκε να παραβεί πλήθος κανόνων, κάνοντας λόγο για «αποστολή αυτοκτονίας», για την οποία κατηγορήθηκε παρά το γεγονός πως έσωσε τις ζωές τόσων ανθρώπων.
«Όλοι όσοι ζούμε μετά από αυτό, ζούμε λαθραία. Δεν παύει, όμως, ακόμη και στις πιο δύσκολες στιγμές να υπάρχει μια κάποια πολύ μικρή ελπίδα που μπορεί να δώσει φως και ζωή» κατέληξε, μιλώντας στην εκπομπή Μία στις Χίλιες το 1994, μία χρονιά μετά την απόσυρσή από την ενεργό δράση.
Είναι χαρακτηριστικό ότι οι εμπειρογνώμονες, βλέποντας τα στοιχεία της πτήσης και τα προβλήματα του αεροπλάνου, δεν μπορούσαν να πιστέψουν ότι τελικά προσγειώθηκε ομαλά. Η πτήση… θανάτου του Μιγάδη, βλέπετε, ήταν εκτός κανόνων, εκτός λογικής και εκτός ανθρώπινων ορίων. Και όμως στέφθηκε με απόλυτη επιτυχία.
Άπαντες κατέβηκαν από το αεροπλάνο σώοι και αβλαβείς και ο ίδιος έμεινε στην ιστορία ως ένας πιλότος-θρύλος.
Οι εμπειρογνώμονες της Boeing όταν πέταξαν σε προσομοιωτή αργότερα το συγκεκριμένο αεροσκάφος, με όλες τις παραμέτρους και λεπτομέρειες της πτήσης, το αεροσκάφος “έπεσε”.
Ο τρόπος χειρισμού του Σίφη Μιγάδη διδάσκεται ακόμη μέχρι σήμερα στις πτητικές σχολές.
Πηγή: Fractal