Διεθνές Συνέδριο Κυπριακής Αγιολογίας διοργανώνεται τον Μάϊο στην Μητρόπολη Κωνσταντίας – Αμμοχώστου
Με τη συμμετοχή 35 καθηγητών και ερευνητών από διάφορες χώρες του κόσμου, διεξάγεται από τις 1- 4 Μάϊου, στην Ιερά Μητρόπολη Κωνσταντίας – Αμμοχώστου, το 6ο Διεθνές Συνέδριο Κυπριακής Αγιολογίας με κύριο θέμα «Η τιμή του Τιμίου Σταυρού στην Κύπρο».
Όπως ανέφερε στο ΚΥΠΕ ο Μητροπολίτης Κωνσταντίας – Αμμοχώστου Βασίλειος «στο πλαίσιο των δραστηριοτήτων της Πολιτιστικής Ακαδημίας «Άγιος Επιφάνιος», η Μητρόπολη διοργανώνει κάθε δύο χρόνια Διεθνή Συνέδρια με γενικό θέμα την Κυπριακή Αγιολογία, να πολύ σημαντικό κεφάλαιο της Ιστορίας και του Πολιτισμού της Κύπρου και της Ορθόδοξης Εκκλησίας».
Τα Συνέδρια, είπε, «αποτελούν αντικείμενο μελέτης ερευνητών από διάφορους επιστημονικούς κλάδους, σε διεθνές επίπεδο».
Πρόσθεσε ότι «φέτος το Στ’ Συνέδριο Κυπριακής Αγιολογίας με γενικό τίτλο «Η τιμή του Τιμίου Σταυρού στην Κύπρο» θα πραγματοποιηθεί από τη 1 – 4 Μάϊου, στο Συνοδικό της Μητρόπολης στο Παραλίμνι.
Στο Συνέδριο θα συμμετάσχουν και θα παρουσιάσουν εισήγηση 35 διακεκριμένοι καθηγητές και ερευνητές από την Κύπρο, την Ελλάδα, τη Γερμανία, τη Γεωργία, την Ελβετία και την Ιταλία, με θέματα που άπτονται διαφόρων επιστημονικών κλάδων, όπως Θεολογία, Φιλολογία, Ιστορία, Αρχαιολογία και Τέχνη».
Σημείωσε ακόμα πως «στο πλαίσιο του Συνεδρίου άρχισε και λειτουργεί μέχρι τις 21 Μαΐου, περιοδική έκθεση στον Ιερό Ναό Αγίας Αννας Παραλιμνίου, με τίτλο: «Σταυρική Πορεία.
Ο Τίμιος Σταυρός στην Κύπρο: πορεία, ιστορία, παράδοση, τιμή». Η έκθεση συνδυάζει τα στοιχεία του ψηφιακού και του φυσικού, και παρουσιάζει τα θέματα μέσα από μια διαδραστική περιήγηση, παρουσίαση θρησκευτικών κειμηλίων, σειρά αφηγήσεων, και αναπαραγωγή οπτικοακουστικού υλικού, δίνοντας μια ευκαιρία στον επισκέπτη να ακολουθήσει μια πορεία γνώσης και πολιτισμού, πίστης και παράδοσης».
Απαντώντας σε σχετική ερώτηση ο Μητροπολίτης εξήγησε ότι «τα περισσότερα κειμήλια που παρουσιάζονται, πολλά και για πρώτη φορά στο ευρύ κοινό, προέρχονται από τη μητροπολιτική περιφέρεια Κωνσταντίας και Αμμοχώστου, ελεύθερη και κατεχόμενη. Ακόμα στο επίκεντρο των εργασιών του Συνεδρίου θα είναι ο Σταυρός του Ομόδους, όπου υπάρχει και το σχοινί με το οποίο δέθηκε ο Χριστός όταν καταδικάστηκε για τη Σταύρωση».
Μεταξύ των εκθεμάτων στην έκθεση, συνέχισε «υπάρχει και ένας Σταυρός από τον Άγιο Ιωάννη της Αμμοχώστου, ο οποίος ήταν εκτεθειμένος στο Βυζαντινό Μουσείο στη Λευκωσία. Ο συγκεκριμένος Σταυρός και άλλες εικόνες είχαν μεταφερθεί πριν την τουρκική εισβολή του 1974 στο Βυζαντινό Μουσείο για συντήρηση και έτσι παρέμειναν στις ελεύθερες περιοχές».
Ανέφερε ακόμα ότι «μέρος της έκθεσης είναι και κομμάτια από τη προσωπική μου Συλλογή από Σταυρούς τους οποίους συγκέντρωνα κατά τη διάρκεια των ταξιδιών που έκανα στο εξωτερικό. Υπάρχουν αρκετοί Σταυροί από την Αιθιοπία, τη Γεωργία και την Αρμενία και οι επισκέπτες αντικρύζοντας όλα αυτά τα εκθέματα, αντιλαμβάνονται πως η τέχνη αποτυπώνει τη σημασία του Σταυρού».
Κληθείς να αναφέρει το γεγονός ότι στην έκθεση υπάρχουν και Σταυροί από την Αιθιοπία, ο Μητροπολίτης Βασίλειος εξήγησε πως «ο λόγος είναι επειδή η συγκεκριμένη χώρα είχε πολύ στενές σχέσεις με τον Χριστιανισμό αφού ο Μέγας Αθανάσιος που ήταν πατριάρχης Αλεξανδρείας είχε αποστείλει ιεραποστόλους, μεταξύ των οποίων ο μετέπειτα Άγιος Φρουμέντιος, για να εκχριστιανίσουν την τότε Αβησσυνία, δηλαδή τη σημερινή Αιθιοπία. Ο Βασιλιάς της Αιθιοπίας είχε δεχθεί τότε τον Χριστιανισμό και έτσι ήταν πιο εύκολο να αποδεχθεί την Χριστιανική πίστη όλος ο λαός».
Ανέφερε ακόμα πως «σε μια άλλη περιοχή της Αιθιοπίας, τη Λαλιμπέλα υπάρχουν οι λεγόμενες μονολιθικές εκκλησίες, δηλαδή εκκλησίες που είναι σκαμμένες μέσα σε βράχους σε μεγάλο υψόμετρο, μεταξύ των οποίων ο χώρος της Σταύρωσης και της Ανάστασης, το Όρος Σινά και ο Γολγοθάς. Το γεγονός ότι λόγω των επικίνδυνων τότε συνθηκών που επικρατούσαν, αρκετοί προσκυνητές αντί να ταξιδεύουν στα Ιεροσόλυμα μετέβαιναν για προσκύνημα στις μονολιθικές εκκλησίες της Αιθιοπίας, είχε ως αποτέλεσμα ο Χριστιανισμός να έχει μεγάλη απήχηση στη συγκεκριμένη χώρα».
Σημείωσε επίσης πως «ένα άλλο γεγονός που αποδεικνύει την μακρά ιστορία του Χριστιανισμού στην Αιθιοπία είναι ότι στην χώρα αυτή ακόμα και πριν την εποχή του Χριστού υπήρχε μεγάλη εβραϊκή Κοινότητα, η οποία διατηρούσε πολύ στενές σχέσεις με τα Ιεροσόλυμα. Μάλιστα ο Αιθίοπας επίσημος που βρέθηκε στα Ιεροσόλυμα την εποχή των Αποστόλων, είχε δεχθεί τον Χριστιανισμό από τον Απόστολο Φίλιππο, ενώ αρκετά αρχαία κείμενα που χάθηκαν από την ελληνική γλώσσα διατηρούνται μέχρι και σήμερα στην αιθιοπική».
Σε άλλη ερώτηση ο Κωνσταντίας Βασίλειος απάντησε πως «μεταξύ των χωρών που είχαν και έχουν ισχυρή παράδοση σχέσης με τα Ιεροσόλυμα είναι η Γεωργία και η Αρμενία, ενώ στην Κωνσταντινούπολη καθιερώθηκαν πολλές εορτές του Σταυρού τόσο από το Πατριαρχείο όσο και από τους Αυτοκράτορες.
Στα πλαίσια του Συνεδρίου θα εξετάσουμε όχι μόνο την ιστορία του Σταυρού που έφερε η Αγία Ελένη στην Κύπρο, αλλά και τις περιπτώσεις σε άλλες χώρες και πόλεις, δηλαδή Ιεροσόλυμα, Κωνσταντινούπολη, Γεωργία, Αρμενία, Αιθιοπία, Ελλάδα και φυσικά την τιμή του Σταυρού από τις δυτικές Εκκλησίες».
Κληθείς να αναφέρει τις σχέσεις που διατηρεί η Μητρόπολη με αρκετές χώρες, από τις οποίες υπάρχουν αρκετοί ομιλητές, ο Μητροπολίτης παραδέχθηκε πως «έχουμε καλές σχέσεις με αρκετές Εκκλησίες διαφόρων χωρών τόσο της Ευρώπης όσο και άλλων ηπείρων, όπως την Αιθιοπία. Το θέμα του Σταυρού είναι πολύ σημαντικό μέσα στον επιστημονικό χώρο και αυτό που παρατηρούμε είναι ότι το Συνέδριο της Μητρόπολης Κωνσταντίας – Αμμοχώστου έχει καθιερωθεί πλέον διεθνώς και θεωρείται ως ένα από τα καλύτερα που γίνονται παγκοσμίως».