Home ΑΛΛΑ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΑ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ Οι μεγαλύτερες τεχνολογικές αποτυχίες της χρονιάς που έφυγε
Οι μεγαλύτερες τεχνολογικές αποτυχίες της χρονιάς που έφυγε

Οι μεγαλύτερες τεχνολογικές αποτυχίες της χρονιάς που έφυγε

Για πολλούς, το 2021 ήταν μια χρονιά ελπίδας και προκλήσεων, καθώς τα εμβόλια του κορωνοϊού διαδόθηκαν φέτος παρότι η πανδημία συνέχισε την επέλασή της. Και παρότι η τεχνολογία δεν σταμάτησε να μας κρατά συνδεδεμένους παρά τα lockdown και τα μέτρα περιορισμού, έκανε επίσης τη ζωή μας δυσκολότερη.

Φέτος υπήρξαν στιγμές που η τεχνολογία είτε είχε αστοχίες είτε απέτυχε εντελώς να λειτουργήσει. Ακολουθεί η λίστα του CNN Business με τις πιο αξιοσημείωτες τεχνολογικές καταστροφές του 2021.

Τεράστια διαρροή δεδομένων από Facebook και LinkedIn

Τον Απρίλιο, οι ειδικοί της κυβερνοασφάλειας ανακοίνωσαν ότι προσωπικές πληροφορίες μισού δισεκατομμυρίου χρηστών του Facebook, περιλαμβανομένων τηλεφωνικών αριθμών, γενεθλίων και διευθύνσεων email, έχουν αναρτηθεί σε μία ιστοσελίδα που χρησιμοποιούν χάκερς.

Το ίδιο διάστημα, το Facebook είπε ότι τα ίδια δεδομένα είχαν αφαιρεθεί από τα προφίλ των χρηστών το 2019, ωστόσο το πρόβλημα που προκάλεσε την κλοπή δεδομένων είχε αποκατασταθεί. Το ζήτημα έδειξε για ακόμη μια φορά πόσο ευάλωτες μπορεί να είναι απέναντι σε κακόβουλους χρήστες οι εταιρείες που συγκεντρώνουν μαζικά προσωπικά δεδομένα.

Η εφαρμογή Citizen αναγνωρίζει εσφαλμένα έναν υποτιθέμενο εμπρηστή

Τον Μάιο, η Citizen, μια startup της οποίας η εφαρμογή στέλνει ειδοποιήσεις για εγκλήματα σε πραγματικό χρόνο, προσέφερε ανταμοιβή ύψους 30.000 δολαρίων σε εκείνον που θα τη βοηθήσει να βρει τον υπαίτιο πίσω από μια πυρκαγιά στο Λος Άντζελες. Κάποια tips, μεταξύ των οποίων, η φωτογραφία ενός άνδρα που κυκλοφόρησε στην εφαρμογή, οδήγησε την αστυνομία να εντοπίσει έναν ύποπτο. Προέκυψε μόνο ένα (πολύ μεγάλο) πρόβλημα: το πρόσωπο ταυτοποιήθηκε κατά λάθος.

Η εταιρεία είχε χρησιμοποιήσει ένα νέο προϊόν στην εφαρμογή της που ονομάζεται OnAir για να μεταδώσει τις πληροφορίες σχετικά με τον ύποπτο, αλλά είπε ότι απέτυχε να ακολουθήσει τα δικά της πρωτόκολλα επαλήθευσης πριν διανείμει τις πληροφορίες.

Επιθέσεις ransomware – Ένα μεγάλο πρόβλημα

Φέτος, οι επιθέσεις ransomware – στις οποίες οι χάκερ αποκτούν πρόσβαση σε ένα σύστημα υπολογιστή και, ουσιαστικά, κρατούν μια εταιρεία όμηρο για τα χρήματα – αυξήθηκαν κατακόρυφα, ιδιαίτερα εκείνες που στοχεύουν επιχειρήσεις και υποδομές ζωτικής σημασίας. Μια μεγάλη επίθεση τον Μάιο ανέδειξε την ευπάθεια των υποδομών των ΗΠΑ σε τέτοια εγκλήματα: αυτή στον Colonial Pipeline.

Ένας από τους μεγαλύτερους αγωγούς καυσίμων στις ΗΠΑ, ο Colonial Pipeline αναγκάστηκε να σταματήσει τη λειτουργία του όταν το δίκτυό του χτυπήθηκε από κυβερνοεπίθεση, η οποία προφανώς κατέστη δυνατή από χάκερ που είχαν πρόσβαση σε έναν παραβιασμένο κωδικό πρόσβασης. Ο Διευθύνων Σύμβουλος της Colonial Pipeline παραδέχτηκε αργότερα ότι πλήρωσε 4,4 εκατομμύρια δολάρια ως λύτρα για να ενεργοποιήσει ξανά το δίκτυο της εταιρείας. Τον Ιούνιο, Αμερικανοί ερευνητές με το Υπουργείο Δικαιοσύνης δήλωσαν ότι ανακτήθηκαν 2,3 εκατομμύρια δολάρια σε κρυπτονομίσματα που καταβλήθηκαν σε χάκερ που ήταν πίσω από την επίθεση του Colonial Pipeline.

Τα δύο μεγάλα black out του internet

Συνέβη δύο φορές σε λιγότερο από δύο εβδομάδες: Μεγάλα τμήματα του internet κατέρρευσαν, εξαιτίας διακοπών λειτουργίας εταιρειών τεχνολογίας, τις οποίες οι περισσότεροι από μας δεν είχαμε ξανακούσει. Αυτές οι διακοπές εντοπίστηκαν γρήγορα και αποκαταστάθηκαν, πρόλαβαν πάντως να υπογραμμίσουν τον βαθμό της εξάρτησής μας από το internet καθώς και το πόσο ακροσφαλής είναι η σχέση μας μαζί του.

Αρχικά, αναρίθμητες ιστοσελίδες, όπως το Reddit, το CNNi και το Amazon έπαθαν black out εξαιτίας της διακοπής λειτουργίας του δικτύου παράδοσης περιεχομένου Fastly. Έπειτα, στις 17 Ιουνίου, ένα πρόβλημα σε μια παρόμοια εταιρεία, την Akamai Technologies οδήγησε στην κατάρρευση ιστοσελίδων όπως η Southwest Airlines, η United Airlines, η Commonwealth Bank της Αυστραλίας και το χρηματιστήριο του Χονγκ Κονγκ.

Το πρόβλημα στην Fastly εντοπίστηκε μέσα σε ένα λεπτό και κράτησε λιγότερο από μια ώρα για τις περισσότερες ιστοσελίδες που επηρέασε, ωστόσο το πρόβλημα της Akamai κράτησε κάποιες ιστοσελίδες «νεκρές» για περίπου τέσσερις ώρες (αν και η εταιρεία δήλωσε ότι περισσότεροι πελάτες της έμειναν offline για λίγα λεπτά).

Κι αυτά ήταν μόνο κάποια από τα ιντερνετικά προβλήματα της χρονιάς: τον Δεκέμβριο, το σύστημα υπολογιστών της Amazon υπέστη τρεις διακοπές λειτουργίας που προκάλεσαν προβλήματα στην Disney+, το Slack, το Netflix, το Hulu και πολλούς ακόμη, ενώ διατάραξε και τις δοσοληψίες στο logistics της Amazon, κατά τη διάρκεια της ιδιαίτερα επιβαρημένης περιόδου των γιορτών.

Μία πολύ κακή ημέρα για τη Facebook

Η Δευτέρα, 4 Οκτωβρίου, ήταν μια πολύ κακή μέρα για τα υψηλόβαθμα στελέχη της εταιρείας που σύντομα θα μετονομαζόταν Meta.

Το προηγούμενο βράδυ, η πρώην υπάλληλος και νυν πληροφοριοδότης Φράνσις Χόγκεν, αποκάλυπτε την ταυτότητά της στην εκπομπή «60 λεπτά», υποστηρίζοντας ότι η εταιρεία γνώριζε καλά ότι τα κοινωνικά της δίκτυα διέδιδαν παραπληροφόρηση, εκφράσεις βίας και μίσους, χωρίς να κάνει τίποτα να το εμποδίσει.

Τότε, μία τεράστια διακοπή οδήγησε στην κατάρρευση του Facebook, του WhatsApp και του Instagram για ώρες, η οποία προκλήθηκε, κατά την εταιρεία, από «αλλαγές στο διαχειριστικό». Η μετοχή της εταιρείας κατέρρευσε και πολλοί παρατήρησαν την «σύμπτωση» το μπλακ άουτ να συμπίπτει με τις τηλεοπτικές αποκαλύψεις της Χόγκεν, ενόψει μάλιστα και της επίσημης κατάθεσής της, την επόμενη μέρα ενώπιον της αρμόδιας επιτροπής του Κογκρέσου. Δύσκολη μέρα, αν σκεφτεί κανείς ότι την ίδια στιγμή η εταιρεία διαπραγματευόταν την απόρριψη μιας αντιμονοπωλιακής καταγγελίας που είχε υποβληθεί σε βάρος της από την Ομοσπονδιακή Επιτροπή Εμπορίου.

Κι όλα αυτά, εν μέσω λεπτομερών καταγγελιών στην αμερικανική Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς ότι συντονισμένες ομάδες χρησιμοποιούν το Facebook για να υποδαυλίσουν τη βία, και πώς οι traffickers χρησιμοποιούν το κοινωνικό δίκτυο για την ανθρώπινη εκμετάλλευση.

Το σκληρό μάθημα της Zillow

Τον Νοέμβριο, η Zillow ανακοίνωσε ότι θα κλείσει την επιχείρησή της, την Zillow Offers, επικαλούμενη την «μη προβλεψιμότητα των τιμών των κατοικιών» που «υπερβαίνει κατά πολύ» αυτό που περίμενε η εταιρεία.

Η είδηση ήταν μια εκπληκτική παραδοχή ήττας για την εταιρεία ακινήτων, η οποία υποχώρησε σε απογραφή 304 εκατομμυρίων δολαρίων το τρίτο τρίμηνο, είδε τις μετοχές της να βυθίζονται και ανακοίνωσε ότι σχεδίαζε να περικόψει 2.000 θέσεις εργασίας – το ένα τέταρτο του προσωπικού της.

Αλλά σηματοδότησε επίσης μια έντονη ανατροπή σε σχέση με τις αρχές του έτους, όταν η εταιρεία φαινόταν τόσο σίγουρη για την ικανότητά της να χρησιμοποιεί τεχνητή νοημοσύνη για να εκτιμήσει τις αξίες των ακινήτων που είχε πει ότι το λεγόμενο “Zestimate” της θα λειτουργούσε, για ορισμένα σπίτια, ως αρχική προσφορά μετρητών για αγορά ενός σπιτιού. Προφανώς, δεν είναι απλώς δύσκολο να αγοράσεις και να πουλήσεις σπίτια για το κέρδος. Είναι και πραγματικό ρίσκο να χρησιμοποιείτε την τεχνητή νοημοσύνη για να παίρνεις τέτοιες αποφάσεις στον πραγματικό κόσμο.

Το πλήρως αυτό-οδηγούμενο σύστημα της Tesla που φρίκαρε τους οδηγούς

Ο Διευθύνων Σύμβουλος της Tesla, Έλον Μασκ, διαφήμιζε εδώ και καιρό το λογισμικό «πλήρους αυτόνομης οδήγησης» της εταιρείας ηλεκτρικών οχημάτων. Μέχρι τα τέλη του 2021, ωστόσο, δεν είναι ακόμα πλήρως αυτόνομο — αντίθετα, προσφέρει λειτουργίες υποβοήθησης οδηγού που απαιτούν από τους χρήστες να συμφωνήσουν ότι πρέπει να παραμείνουν σε εγρήγορση στο τιμόνι σε περίπτωση που χρειαστεί να το αναλάβουν. Επιπλέον, μόνο ένας μικρός αριθμός οδηγών Tesla μπόρεσαν να το δοκιμάσουν μέχρι στιγμής, συμπεριλαμβανομένης μιας ομάδας πελατών που έχουν πληρώσει 10.000 δολάρια το άτομο για πρόσβαση στην έκδοση “beta” της δυνατότητας.

Και ενώ η επιλογή αυτή μπορεί να ακούγεται φανταστική, οι οδηγοί που το χρησιμοποίησαν είπαν στο CNN Business τον Νοέμβριο ότι, πέρα ​​από τον παράγοντα «wow», συχνά δεν είναι σίγουροι για το τι θα κάνει το αυτοκίνητό τους στη συνέχεια — μια τρομακτική προοπτική όταν είναι κανείς πίσω από το τιμόνι ενός οχήματος που ζυγίζει κάποιες χιλιάδες κιλά. Το CNN Business δοκίμασε τη λειτουργία αυτή σε ένα Tesla Model 3 στους δρόμους της Νέας Υόρκης τον Νοέμβριο και τα αποτελέσματα ήταν, μερικές φορές, τρομακτικά: το λογισμικό προσπάθησε να οδηγήσει το αυτοκίνητο πάνω σε ένα φορτηγό της UPS προκειμένου να αποφύγει έναν ποδηλάτη, επιχείρησε να οδηγήσει στη λάθος πλευρά του δρόμου, και παραλίγο να χτυπήσει έναν φράχτη, μεταξύ άλλων προβλημάτων.

Send this to a friend