Home ΥΠΟΛΟΙΠΗ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ ΚΥΠΡΟΣ «Εργαλεία» μείωσης της σπατάλης τροφίμων
«Εργαλεία» μείωσης της σπατάλης τροφίμων

«Εργαλεία» μείωσης της σπατάλης τροφίμων

Η δημοσκόπηση πραγματοποιήθηκε διαδικτυακά μέσω ιστότοπων του Συγκροτήματος Dias (Sigmalive, Sportime.com.cy, I love style, City.com.cy, Check In, Economy today) μεταξύ 11 και 17 Αυγούστου 2021.

Το δείγμα για κάθε ερώτηση κυμαινόταν από 922 έως 1599 άτομα, μερικά από τα οποία δεν ζουν στην Κύπρο. Η δημοσκόπηση εισήγαγε και αμφισβήτησε την προθυμία των ανθρώπων να υιοθετήσουν τέσσερις διαφορετικές στρατηγικές μείωσης των απορριμμάτων, με κλίμακα 5 βαθμών για να επιλέξουν («πολύ πρόθυμος», «αρκετά πρόθυμος», «κάπως πρόθυμος», «όχι τόσο πολύ» και «καθόλου πρόθυμος»).

Στρατηγικές μείωσης της σπατάλης των τροφίμων:

  • Η πρώτη προτεινόμενη στρατηγική ήταν η πώληση καλής ποιότητας αλλά παραμορφωμένων ή άσχημων σε εμφάνιση φρούτων και λαχανικών σε χαμηλότερες τιμές. Το ερώτημα της δημοσκόπησης ήταν σε ποιο βαθμό οι άνθρωποι είναι πρόθυμοι να τα σε χαμηλότερες τιμές.

Τα αποτελέσματα βρίσκονται στα δύο άκρα. Το υψηλότερο ποσοστό των ατόμων (30,1%) απάντησε «Καθόλου πρόθυμο» και το επόμενο χαμηλότερο ποσοστό (27,3%) απάντησε «πολύ πρόθυμο». Παρόλο που το υψηλότερο ποσοστό του δείγματος δεν είναι διατεθειμένο να αγοράσει άσχημα φρούτα και λαχανικά σε χαμηλότερες τιμές, συνολικά το 47,2% είναι πολύ πρόθυμο ή αρκετά πρόθυμο να τα αγοράσει. Θα μπορούσαμε να συμπεράνουμε από αυτές τις απαντήσεις ότι η προσφορά άσχημων φρούτων και λαχανικών σε χαμηλότερες τιμές θα μπορούσε να είναι ένα επιτυχημένο εργαλείο για την ελαχιστοποίηση της σπατάλης τροφίμων.

  • Η δεύτερη ερώτηση και στρατηγική μείωσης των απορριμμάτων τροφίμων αναφέρονται στα απόβλητα των λιανοπωλητών, και πιο συγκεκριμένα, στην απόρριψη φρούτων και λαχανικών που δεν είναι τόσο φρέσκα ή λίγο μαραμένα. Το ερώτημα της δημοσκόπησης ήταν κατά πόσο οι άνθρωποι είναι πρόθυμοι να τα αγοράσουν σε σημαντικά χαμηλότερες τιμές. Οι απαντήσεις στρέφονται προς το «καθόλου πρόθυμες» με το υψηλότερο ποσοστό 27,2%. Μόνο το 15,8% απάντησε «πολύ πρόθυμο» σε αυτή την περίπτωση. Δεδομένου ότι η ερώτηση διευκρινίζει ότι αυτά τα είδη θα πωλούνται σε σημαντικά χαμηλότερες τιμές, τα αποτελέσματα δείχνουν ότι η τιμή μπορεί να μην είναι ο πιο σημαντικός παράγοντας στη λήψη της απόφασης αγοράς τους. Μπορούμε να συμπεράνουμε ότι αυτή η στρατηγική δεν θα έχει σημαντική επιτυχία στην Κύπρο.
  • Η τρίτη ερώτηση και στρατηγική μείωσης των αποβλήτων αφορούσαν οικιακά απορρίμματα τροφίμων, συγκεκριμένα μη καταναλώσιμα τρόφιμα και είδη που είχαν λήξει. Το ερώτημα ήταν κατά πόσο οι άνθρωποι είναι πρόθυμοι να συμμετάσχουν σε ένα πρόγραμμα δωρεάς όπου μπορούν να δώσουν ανεπιθύμητη τροφή για κατανάλωση σε άλλους που έχουν ανάγκη, δωρεάν. Τα αποτελέσματα δείχνουν ότι οι περισσότεροι ερωτηθέντες (38,6%) είναι «πολύ πρόθυμοι» να συμμετάσχουν σε ένα πρόγραμμα διανομής τροφίμων. Μόνο το 18% απάντησε «καθόλου πρόθυμο». Τα αποτελέσματα είναι ενθαρρυντικά καθώς περισσότεροι άνθρωποι είναι «πολύ πρόθυμοι» ή «αρκετά πρόθυμοι» (δηλαδή το 63% του δείγματος) να συμμετάσχουν σε ένα τέτοιο πρόγραμμα παρά «καθόλου» και «όχι τόσο» (δηλαδή το 25,7% του δείγματος). Τα αποτελέσματα δείχνουν ότι τέτοια προγράμματα θα μπορούσαν να είναι επιτυχημένα στην Κύπρο. Αυτό είναι ένα ενδιαφέρον εύρημα για το έργο Life Foodprint που έχει αναπτύξει και προωθεί αυτήν τη στιγμή μια πλατφόρμα ανταλλαγής τροφίμων.
  • Η τέταρτη ερώτηση έχει να κάνει με την ιδέα της αγοράς προσυσκεασμένων πακέτων, με πλήρη συστατικά τροφίμων για την προετοιμασία γεύματος και κατά συνέπεια τη μείωση των απορριμμάτων τροφίμων κατά το μαγείρεμα. Το ερώτημα ήταν σε ποιο βαθμό οι άνθρωποι είναι πρόθυμοι να τα αγοράσουν.

Τα αποτελέσματα δείχνουν ότι οι περισσότεροι ερωτηθέντες (27%) «δεν είναι καθόλου πρόθυμοι» να αγοράσουν προσυσκευασμένα συστατικά για ένα γεύμα. Μόνο το 17% απάντησε «πολύ πρόθυμο». Ωστόσο, ένα υψηλό ποσοστό 24,3% απάντησε «κάπως πρόθυμα». Δεδομένου ότι αυτή είναι μια νέα και μη δοκιμασμένη έννοια για τους πολλούς στην Κύπρο, μπορεί να υπάρχουν άλλοι παράγοντες που επηρεάζουν τα αποτελέσματα όπως αβεβαιότητα, υπάρχουσες συνήθειες, ευκολία, τιμή, μη δοκιμασμένη λύση, ποτέ δεν το έκανα πριν, κλπ. Δεν είναι ακόμη σαφές με αυτά τα αποτελέσματα, εάν αυτή η στρατηγική θα είναι επιτυχής στην Κύπρο.

 

Send this to a friend