Ένας στους τρεις μαθητές διεθνώς έχει υποστεί εκφοβισμό
Σύμφωνα με αποκαλυπτικά στοιχεία, σχεδόν ένας στους τρεις μαθητές έχει υποστεί εκφοβισμό τον προηγούμενο μήνα, κάτι που τον καθιστά την επικρατέστερη μορφή σχολικής βίας ενώ αντίστοιχο ποσοστό μαθητών βίωσαν σωματική βία αναφέρει το Γραφείο του Επιτρόπου Εθελοντισμού, σημειώνοντας ότι η βία κυρίως ασκείται από συμμαθητές, αλλά σε κάποιες περιπτώσεις από δασκάλους και άλλο προσωπικό του σχολείου, καθώς η σωματική τιμωρία επιτρέπεται σε 67 χώρες, ακόμη και σήμερα.
Με αφορμή τη Διεθνή Ημέρα κατά της Σχολικής Βίας και του Εκφοβισμού που τιμάται στις 5 Νοεμβρίου με θέμα φέτος το «Μαζί κατά του σχολικού εκφοβισμού», το Γραφείο του Επιτρόπου Εθελοντισμού αναφερόμενο σε στοιχεία σημειώνει ότι ένας στους δέκα μαθητές έχει εκφοβιστεί διαδικτυακά, που δείχνει δυστυχώς την αυξητική τάση κι αυτής της μορφής εκφοβισμού. «Σύμφωνα με αποκαλυπτικά στοιχεία, σχεδόν ένας στους τρεις μαθητές έχει υποστεί εκφοβισμό τον προηγούμενο μήνα, κάτι που τον καθιστά την επικρατέστερη μορφή σχολικής βίας», αναφέρεται.
«Αντίστοιχο ποσοστό μαθητών βίωσαν σωματική βία», προστίθεται. Η βία κυρίως ασκείται από συμμαθητές, αλλά σε κάποιες περιπτώσεις από δασκάλους και άλλο προσωπικό του σχολείου, καθώς η σωματική τιμωρία επιτρέπεται σε 67 χώρες, ακόμη και σήμερα.
«Λόγω της πανδημίας, όλο και περισσότεροι μαθητές «ζουν», διδάσκονται και κοινωνικοποιούνται online. Αυτή η άνευ προηγουμένου αύξηση στη χρήση του διαδικτύου έχει κάνει τα παιδιά πιο ευάλωτα στον διαδικτυακό εκφοβισμό, με σοβαρές συνέπειες», σημειώνεται.
Γενικά, ο εκφοβισμός ορίζεται ως επιθετική συμπεριφορά, που περιλαμβάνει εσκεμμένη, απρόκλητη, συστηματική και επαναλαμβανόμενη χρήση βίας μεταξύ συνομήλικων παιδιών, εντός και εκτός σχολείου, με στόχο την επίδειξη σωματικής δύναμης ή ισχύος από τους θύτες προς τα θύματά τους. Ο εκφοβισμός μπορεί να πάρει διάφορες μορφές, όπως σωματικός, λεκτικός, έμμεσος/κοινωνικός (αποκλεισμός, απομόνωση, διάδοση φημών), διαδικτυακός, ρατσιστικός και σεξουαλικός.
Όπως αναφέρεται, τα παιδιά που τυγχάνουν εκφοβισμού έχουν τριπλάσιες πιθανότητες να νιώθουν ξένα στο σχολικό περιβάλλον και διπλάσιες πιθανότητες να απουσιάζουν από το σχολείο, σε σύγκριση με αυτά που δεν εκφοβίζονται. Έχουν χειρότερες επιδόσεις από τους συμμαθητές τους και μεγαλύτερη πιθανότητα να μην προχωρήσουν σε σπουδές μετά την αποφοίτησή τους από το λύκειο. Ο εκφοβισμός μπορεί επίσης να επιφέρει σοβαρές επιπτώσεις στην ψυχική υγεία. Οι μαθητές που εκφοβίζονται έχουν διπλάσιες πιθανότητες να νιώθουν μοναξιά, να μην μπορούν να κοιμηθούν τα βράδια και να σκέφτονται την αυτοκτονία, από όσους δεν βιώνουν τον εκφοβισμό.
Ως Γραφείο Επιτρόπου Εθελοντισμού και Μη Κυβερνητικών Οργανώσεων, σημειώνεται, συμμετέχουμε ενεργά στη Συμβουλευτική Επιτροπή για την «Εθνική στρατηγική για ένα καλύτερο Διαδίκτυο για τα παιδιά στην Κύπρο» και το έργο «CYberSafety», η οποία συστάθηκε το 2019.
«Έτσι, συμβάλλουμε κι εμείς στην εξαιρετική προσπάθεια που καταβάλλεται από το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο Κύπρου για ενημέρωση και εκπαίδευση μαθητών, εκπαιδευτικών και γονέων αναφορικά με τις δυνατότητες, αλλά και τους κινδύνους του Διαδικτύου, ανάμεσα στους οποίους συγκαταλέγεται ο διαδικτυακός εκφοβισμός, η διαδικτυακή παραπλάνηση, αλλά κι η πολύωρη ενασχόληση με τις ψηφιακές τεχνολογίες», προστίθεται.
Το Γραφείο του Επιτρόπου Εθελοντισμού καλεί τους γονείς να ωθήσουν τα παιδιά τους να γίνουν ενεργοί πολίτες, ούτως ώστε να έχουν υγιή ενασχόληση, να ενδυναμώσουν την κοινωνική τους συνείδηση, να αποκτήσουν δεξιότητες, αλλά και αυτοπεποίθηση.