Έντονα προβληματισμένος και ανήσυχος ο Διευθυντής του Δημοτικού Αλεθρικού αποκαλύπτεται στο Larnakaonline
Το θέμα της παιδείας βρίσκεται στο επίκεντρο αυτές τις μέρες. Τα σχολεία ανοίγουν την ερχόμενη Δευτέρα και οι δάσκαλοι είναι στο πόδι για να μπορέσουν να κάνουν όλα όσα πρέπει για να τηρηθεί το πρωτόκολλο.
Είναι όμως τόσο εύκολο να γίνουν όλα σύμφωνα με τα όσα θέλει του Υπουργείο; Μπορούν 25 μαθητές να έχουν απόσταση ενός μέτρου μέσα σε μία αίθουσα; Τι θα κάνουν οι διευθυντές των σχολείων αν δεν υπάρχει αυτή η δυνατότητα;
Ο κ. Αντρέας Θεοδώρου, διευθυντής στο Δημοτικό Αλεθρικού, μιλώντας στο Larnakaonline δείχνει να βρίσκεται σε δύσκολη θέση και μοιράζεται μαζί μας τους σοβαρούς και έντονους προβληματισμούς του.
“Αν μέχρι τη Δευτέρα δεν έχουμε κόντρα πλακέ πάνω στα θρανία, θα βρεθούμε ενώπιον του διλήμματος να παραβιάσουμε τα πρωτόκολλα με κίνδυνο να υποστούμε τις συνέπειες του νόμου και να βάλουμε τα παιδιά στις τάξεις. Η άλλη μας επιλογή είναι να μην βάλουμε τα παιδιά στις τάξεις και να τα αφήσουμε σε ανοικτούς χώρους για να τηρήσουμε το πρωτόκολλο”, μας ανέφερε μεταξύ άλλων σε περίπτωση που δεν γίνουν αυτά που πρέπει μέσα στις επόμενες μέρες μέχρι το πρώτο κουδούνι.
Εκθείασε επίσης τον ζήλο και την αποφασιστικότητα των εκπαιδευτικών, τονίζοντας ταυτόχρονα την καθυστέρηση από τις αρμόδιες αρχές στο να πάρουν τα σωστά μέτρα πιο έγκαιρα. Τι μας λέει για τα θρανία με τα κόντρα πλακέ, για το πως βιώνουν οι ίδιοι την όλη κατάσταση και το μήνυμα που στέλνει σε παιδιά και γονείς.
Αρχικά κ. Θεοδώρου θα θέλαμε ένα σχόλιο για το άνοιγμα των σχολείων σε μία ιδιαίτερη χρονιά, τόσο για τους εκπαιδευτικούς όσο και για τους μαθητές.
«Είναι πράγματι μια ιδιαίτερη και “απρόβλεπτη” χρονιά, η οποία είναι πρωτόγνωρη για όλους εμάς, τα παιδιά και τους γονείς. Μία χρονιά η οποία μπορεί να έχει κι άλλες αλλαγές στη συνέχεια ανάλογα με την επιδημιολογική κατάσταση. Από την μία αγωνιούμε για το πως θα ανοίξουν τα σχολεία με όλα τα παιδιά για πρώτη φορά, μέσα σε συνθήκες επιδημίας κορονωϊου και από την άλλη είμαστε αποφασισμένοι ότι όπως και να διαμορφωθούν οι συνθήκες, θα αγωνιστούμε όλοι οι εκπαιδευτικοί με όλες μας τις δυνάμεις. Σήμερα οι συνάδελφοι έδωσαν το στίγμα τους, ανασκουμπώθηκαν και είναι αποφασισμένοι να πετύχουν».
Είναι δύσκολο να μπορέσετε να ακολουθήσετε τα πρωτόκολλα με τα νέα δεδομένα που δημιουργούνται;
«Αυτή την στιγμή με τα δεδομένα που υπάρχουν στο σχολείο δεν μπορεί να εφαρμοστεί το πρωτόκολλο για ένα απλό λόγο που αφορά στον μέγιστο αριθμό μαθητών ανά τμήμα. Από την στιγμή που ο αριθμός έμεινε στο 25 τότε όλα παρουσιάζουν μία τεράστια δυσκολία για να εφαρμοστούν. Ο συγκεκριμένος αριθμός σε συνάρτηση με το μέγεθος της αίθουσας δημιουργεί ανυπέρβλητες δυσκολίες στην εφαρμογή του πρωτοκόλλου. Το συγκεκριμένο εμβαδόν επιπλέον καλύπτεται και με κάποια έπιπλα τα οποία δεν μπορούν να μετακινηθούν όπως οι πάγκοι ή το έπιπλο του ηλεκτρονικού υπολογιστή. Για να μπορέσει να λειτουργήσει το ένα μέτρο απόσταση θα έπρεπε να είναι πολύ μεγαλύτερη η τάξη ή θα έπρεπε ήδη να έχουμε μονά θρανία, στην καλύτερη των περιπτώσεων, για να μπορέσουν να λειτουργήσουν. Αυτή την στιγμήπρέπει να γίνουν απαραίτητα κάποιες επείγουσες ενέργειες, οι οποίες εξαρτώνται μάλιστα και από τις Σχολικές Εφορείες. Πέντε μέρες πριν από το άνοιγμα των σχολείων, πρέπει να καταγραφούν ανάγκες σε κόντρα πλακέ, να παραγγελθούν, να φθάσουν στο σχολείο, να τοποθετηθούν και να λειτουργήσουμε με βάση το πρωτόκολλο.Επίσης σε αρκετές τάξεις είναι αδύνατο να κρατηθούν οι αποστάσεις ακόμα και να προλάβουν να τοποθετήσουν τα θρανία με τα κόντρα πλακέ».
Με αυτά τα δεδομένα δεν μπορείτε να τηρήσετε το πρωτόκολλο;
«Με τα δεδομένα που υπάρχουν στα σχολεία είναι σχεδόν αδύνατο να τηρηθεί επακριβώς η απόσταση. Ενώνοντας δύο θρανία με κόντρα πλακέ 60 εκατοστών δημιουργούμε μια επιφάνεια 3 μέτρων. Όταν καθίσουν τα 3 παιδιά σε αυτή την επιφάνεια πόσος κενός χώρος μένει μεταξύ των παιδιών;Μένει μία απόσταση 60-70 εκατοστώνστην καλύτερη περίπτωση. Άρα θα κάνουμε μία έκπτωση σε αυτό το κομμάτι για να μπορέσουμε να λειτουργήσουμε. Και πάντοτε με την προϋπόθεση ότι θα τοποθετηθούν τα κόντρα πλακέ πάνω στα θρανία μέχρι τη Δευτέρα. Επίσης δεν ξέρουμε που να βάλουμε τα περιττά έπιπλα μιας και δεν έχουμε αποθηκευτικούς χώρους. Αν μέχρι τη Δευτέρα δεν έχουμε κόντρα πλακέ πάνω στα θρανία, θα βρεθούμε ενώπιον του διλήμματος να παραβιάσουμε τα πρωτόκολλα με κίνδυνο να υποστούμε τις συνέπειες του νόμου και να βάλουμε τα παιδιά στις τάξεις. Η άλλη μας επιλογή είναι να μην βάλουμε τα παιδιά στις τάξεις και να τα αφήσουμε σε ανοικτούς χώρους για να τηρήσουμε το πρωτόκολλο. Αγωνιούμε και αμφιβάλλουμε αν το Υπουργείο θα μπορέσει μέσα σε αυτό το λίγο διάστημα να καλύψει όλες τις ανάγκες».
Αυτό δεν έπρεπε το Υπουργείο πολύ πιο νωρίς να το μεριμνήσει;
«Πάνω σε αυτό το σημείο οφείλω να πω ότι έχουμε καθυστερήσει σε μεγάλο βαθμό γιατί δεν είναι δυνατό να γνωρίζαμε ότι θα γίνουν τριπλά τα θρανία και να μην είχαμε προνοήσει Ιούνιο, Ιούλιο και Αύγουστο με βάση και την εμπειρία που αποκομίσαμε τον Μάιο και τον Ιούνιο με την παρουσία των παιδιών. Εμείς ως εκπαιδευτικοί είμαστε στη διάθεση του Υπουργείου καθόλη τη διάρκεια του καλοκαιριού. Είχαμε προτείνει κάτι που είχαν εφαρμόσει και άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Να αξιοποιήθούνοι αίθουσες των εργαστηρίων, να μοιραστούν τα μεγάλα τμήματα και να διοριστούν επιπλέον εκπαιδευτικοί. Επίσης θα έπρεπε να φθάσουν λυώμενεαίθουσες ή να παραγγελθούν και μονά θρανία. Βλέπουμε τέτοια έργα σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Οι σχολικές εφορείες πήραν εντολή τέλη Αυγούστου για να βγουν σε προσφορά, να κατακυρώσουν προσφορά, να κατασκευαστούν τα κόντρα πλακέ, να έρθουν στα σχολεία και να τοποθετηθούν».
Είναι και μεγάλη η δική σας ευθύνη.
«Η ευθύνη μας είναι τεράστια, έχουμε να κάνουμε με μικρά παιδιά και ταυτόχρονα να τηρήσουμε αυστηρά πρωτόκολλα. Δεν θα ήθελα να βρεθώ ως Διευθυντής στο αδιέξοδο ερώτημα: “Που να βάλω τα παιδιά;”. Να παραβιάσω το πρωτόκολλο ή να υιοθετήσω το πρωτόκολλο και να αφήσω τα παιδιά έξω από την τάξη την πρώτη μέρα του σχολείου;».
Είναι και θέμα ψυχολογίας των παιδιών έτσι; Τα παιδιά έρχονται χαρούμενα και ενθουσιασμένα και να το βιώσουν αυτό θα είναι πολύ άσχημο.
«Αντιλαμβάνομαι και το κατανοώ το ερώτημά σας ως εκπαιδευτικός. Δυστυχώς, φαίνεται ότι αυτό που επενδύσαμε για την παιδεία είναι μόνο το κόντρα πλακέ. Δεν ρίξαμε επιπλέον δασκάλους μέσα στην εκπαίδευση, δεν χρησιμοποιήσαμε άλλες εγκαταστάσεις, δεν φέραμελυόμενες, δεν φέραμε μονά θρανία. Είχαμε επιχορηγήσεις από την Ευρωπαϊκή Ένωση, πού πήγαν αυτά τα λεφτά που αφορούσαν την παιδεία; Αυτά τα παιδιά της πρώτης τάξης που θα έρθουν την Δευτέρα στο σχολείο θα πρέπει να τα κοιτάξουμε στα μάτια και να δώσουμε λύσεις. Να ανταποκριθούμε στις ανάγκες τους να ανταποκριθούμε στον παιδαγωγικό μας ρόλο. Το πρωτόκολλο ήρθε πριν λίγες μέρες. Δεν έχουμε την πολυτέλεια να το αλλάξουμε. Μας δόθηκε και πρέπει να το εφαρμόσουμε. Είναι πολύ δύσκολο να ανταποκριθούμε στον παιδαγωγικό μας ρόλο μέσα σε αυτές τις συνθήκες. Πώς θα αγκαλιάζουμε με την μάσκα και την απόσταση τα παιδιά; Θα είναι πρωτόγνωρο και δύσκολο. Είναι ένα μεγάλο στοίχημα. Δεν σας το κρύβω ότι αγωνιούμε για πρώτη φορά σε τεράστιο βαθμό για το πως θα ξεκινήσει η επόμενη χρονιά λαμβάνοντας υπόψη ότι τα παιδιά τρεις μήνες από τον Μάρτιο μέχρι τον Ιούνιο είχαν δημιουργήσει αρκετά κενά. Είχαμε παιδιά που θα δούμε για πρώτη φορά από τις 15 Μαρτίου. Έξι μήνες ήταν εκτός σχολικής μονάδας και χρειάζονται και ειδική προσέγγιση. Επίσης ένα άλλο κεφάλαιο είναι τα παιδιά της Ειδικής Εκπαίδευσης, παιδιά με ιδιαιτερότητες με θέματα υγείας, παιδιά που χρειάζονται την σωματική επαφή. Οι συνθήκες ιδιαίτερα δύσκολες, δεν μεμψιμοιρούμε, απλά νοιαζόμαστε και αγωνιούμε. Περιμέναμε καλύτερη και πιο έγκαιρη στήριξη από την υπηρεσία».
Κλείνοντας θα θέλατε να στείλετε το δικό σας μήνυμα;
«Εύχομαι σε όλους τους συναδέλφους, τους γονείς αλλά κυρίως στα παιδιά καλή χρονιά. Εύχομαι και ελπίζωνα βρούμε μία βάση πάνω στην οποία θα ενώσουμε τις δυνάμεις μας και να αντιμετωπίσουμε όλα αυτά που έρχονται. Να τους υποσχεθούμε ότι ως εκπαιδευτικοί θα κάνουμε το καλύτερο δυνατό με επαγγελματισμό, αποφασιστικότητα για να έχουμε τα καλύτερα δυνατά αποτελέσματα για τα παιδιά και την παιδεία του τόπου μας».