Έρχονται ελεγκτές και για οδική ασφάλεια
Λήγει τη Δευτέρα η διαδικασία δημόσιας διαβούλευσης του νομοσχεδίου για την οδική ασφάλεια σε σχέση με το οδικό δίκτυο, που θέτει σε πολύ πιο αυστηρό επίπεδο τις υποχρεώσεις του κράτους σχετικά με τις προβλέψεις για την οδική ασφάλεια στους δρόμους της Κύπρου, καθιερώνει τους ειδικούς ελεγκτές οδικής ασφάλειας των υποδομών και τις υποχρεωτικές αξιολογήσεις. Επίσης, μεταξύ άλλων καθιερώνει και την ειδική έρευνα και έκθεση για τη συμβολή του οδικού δικτύου σε όλες τις περιπτώσεις θανατηφόρων δυστυχημάτων, μαζί με τα υπόλοιπα βασικά δεδομένα που οδήγησαν στο δυστύχημα.
Οι νέες ρυθμίσεις που αφορούν στα μέτρα για βελτίωση του οδικού δικτύου αποτυπώνονται στο νομοσχέδιο που αποτελεί υποχρέωση της Κύπρου προς την ΕΕ να νομοθετήσει μέχρι το 2021, αφορά στα οδικά έργα που σχεδιάζονται, που βρίσκονται υπό κατασκευή, αλλά και αυτά που έχουν δοθεί στην κυκλοφορία. Οι υποχρεώσεις περιλαμβάνονται σε Ευρωπαϊκή Οδηγία, στο πλαίσιο των μέτρων για τον νέο ενδιάμεσο στόχο μείωσης στο μισό του αριθμού των σοβαρών τραυματισμών έως το 2030 σε σύγκριση με το 2020.
Μετά την ολοκλήρωση της δημόσιας διαβούλευσης του νομοσχεδίου «περί Διαχείρισης της Ασφάλειας των Οδικών Υποδομών», το υπουργείο Μεταφορών θα επιδιώξει τον σύντομο νομοτεχνικό έλεγχο και την προώθηση το συντομότερο στο Υπουργικό για έγκριση και στη Βουλή για ψήφιση. Στόχος είναι να καθιερωθεί με συγκεκριμένες εξουσίες και υποχρεώσεις η εφαρμογή διαδικασιών για τις εκτιμήσεις επιπτώσεων όσον αφορά στην οδική ασφάλεια, τους ελέγχους οδικής ασφάλειας, τις επιθεωρήσεις οδικής ασφάλειας και τις αξιολογήσεις ασφάλειας ολόκληρου του οδικού δικτύου.
Μεταξύ άλλων, προβλέπονται διαδικασίες για εκτιμήσεις επιπτώσεων οδικής ασφάλειας, για ελέγχους οδικής ασφάλειας, για επιθεωρήσεις οδικής ασφάλειας και για αξιολογήσεις ασφάλειας ολόκληρου του οδικού δικτύου. Στόχος είναι η σταδιακή αύξηση της οδικής ασφάλειας σε βαθμό που το οδικό δίκτυο να είναι «συγχωρητικό» σε λάθη σε βαθμό που να αποφεύγεται σε μεγάλο βαθμό ο θάνατος και ο σοβαρός τραυματισμός σε τροχαία ατυχήματα.
Το πνεύμα της Ευρωπαϊκής Οδηγίας, που περνά μέσα από την υπό διαμόρφωση νομοθεσία, είναι ότι τα δυστυχήματα μπορούν να προλαμβάνονται σε μεγάλο βαθμό και η εξασφάλιση ότι τα τροχαία ατυχήματα δεν οδηγούν σε σοβαρούς ή μοιραίους τραυματισμούς αποτελεί κοινή ευθύνη σε όλα τα επίπεδα. «Ο σωστός σχεδιασμός, η κατάλληλη συντήρηση και η σαφής σήμανση και σηματοδότηση των οδών θα πρέπει να μειώσουν την πιθανότητα τροχαίων ατυχημάτων, αναφέρει η Ευρωπαϊκή Οδηγία. Γίνεται λόγος επίσης για «συγχωρούσα οδική υποδομή», δηλαδή οι δρόμοι πρέπει να σχεδιάζονται με έξυπνο τρόπο, ώστε τα σφάλματα κατά την οδήγηση να μην έχουν αμέσως σοβαρές ή μοιραίες συνέπειες· θα πρέπει να μειώσουν τη σοβαρότητα των ατυχημάτων.
Υποχρεώση για όρατές αυανάγνωστες πινακίδες
Ένα από τα προβλήματα που συναντούν τακτικά οι οδηγοί στους κυπριακούς δρόμους, αυτού των κρυμμένων ή δυσανάγνωστων πινακίδων και σημάτων τροχαίας, λύνεται επίσης με τα μέτρα οδικής ασφάλειας που προβλέπει η νομοθεσία, αφού η Ευρωπαϊκή Ένωση θεωρεί την κατάσταση με τις πινακίδες ως συμβάλλον αίτιο σε οδικά δυστυχήματα.
Γι’ αυτό επιτάσσει όπως στις μελέτες οδικής ασφάλειας στους δρόμους, λαμβάνεται υπόψη η απόσταση ορατότητας και αναγνώρισης σημάτων, το επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας, η ορατότητα χωρίς εμπόδια και το ευανάγνωστο των οδικών σημάτων (θέση, μέγεθος, χρώμα).Ακόμα, πρέπει να καταγράφεται η επίδραση στην οδική ασφάλεια των ελαττωμάτων του οδοστρώματος, η αντίσταση ολίσθησης, ή όπου υπάρχει το χαλαρό υλικό (πέτρες και χαλίκια π.χ.), αλλά και η πιθανή συγκέντρωση νερού και οι δυνατότητες αποστράγγισης του νερού.
Πιστοποιημένοι ελεγκτές οδικής ασφάλειας
Θα οριστούν ειδικοί πιστοποιημένοι ελεγκτές για τον έλεγχο της οδικής ασφάλειας του οδικού δικτύου και των χαρακτηριστικών του, που θα προχωρούν σε συστάσεις για την οδική ασφάλεια σε κάθε έργο που προωθείται.
Οι ελεγκτές οδικής ασφάλειας θα εκπαιδευτούν στην κυκλοφοριακή διαχείριση, την κυκλοφοριακή μηχανική και τις τεχνολογίες οδικής ασφάλειας και την ανάλυση οδικών ατυχημάτων. Επίσης, θα επανεξετάζουν τα θέματα οδικής ασφάλειας σε όλους τους δρόμους που σημειώνονται συχνά δυστυχήματα.
Πρέπει να κάνουν και ανάλυση τμημάτων του οδικού δικτύου τα οποία είναι σε λειτουργία για πάνω από τρία χρόνια και στα οποία έχει συμβεί μεγάλος αριθμός σοβαρών ατυχημάτων σε αναλογία προς τη ροή της κυκλοφορίας. Η πρώτη αξιολόγηση ασφάλειας ολόκληρου του οδικού δικτύου θα πρέπει να ολοκληρωθεί το αργότερο ώς το 2024.
Οι μεταγενέστερες αξιολογήσεις ολόκληρου του οδικού δικτύου, σύμφωνα με τη νομοθεσία που προωθείται, διενεργούνται σε συχνότητα επαρκή, ώστε να εξασφαλίζονται κατάλληλα επίπεδα ασφάλειας, ωστόσο, σε κάθε περίπτωση, διενεργούνται τουλάχιστον κάθε πέντε έτη.
Για κάθε θανατηφόρο, με ευθύνη του αρχηγού Αστυνομίας θα συντάσσεται έκθεση ατυχήματος σε σχέση και με τις οδικές συνθήκες στο σημείο του δυστυχήματος με συστάσεις για βελτιώσεις τα τμήματα του οδικού δικτύου. Στις εκθέσεις, θα καταγράφονται και άλλα σημαντικά ευρήματα, όπως ο τύπος και πιθανή σχέση του οχήματος, η εμπειρία του οδηγού και πιθανές επιδράσεις κ.λπ.
Ειδικά μέτρα για πεζούς και ποδηλάτες
Ιδιαίτερες προβλέψεις περιλαμβάνονται για προστασία των ευάλωτων χρηστών του οδικού δικτύου, δηλαδή τους πεζούς και τους ποδηλάτες, συμπεριλαμβανομένης της ύπαρξης εναλλακτικών διαδρομών ή διαχωριστικών διατάξεων από την κυκλοφορία μηχανοκίνητων οχημάτων υψηλής ταχύτητας, όπως και για τα μηχανοκίνητα δίκυκλα.
Στα μέτρα ασφάλειας για το οδικό δίκτυο, πρέπει να λαμβάνεται υπόψη η πυκνότητα και η τοποθεσία των διασταυρώσεων για πεζούς και ποδηλάτες, να υπάρχουν ξεχωριστά μέτρα για τους πεζούς και τους ποδηλάτες στις επηρεαζόμενες οδούς της περιοχής και να γίνεται διαχωρισμός των πεζών και των ποδηλατών από την κυκλοφορία μηχανοκίνητων οχημάτων υψηλής ταχύτητας ή η διέλευσή τους μέσω εναλλακτικών διαδρομών σε οδούς χαμηλότερης κατηγορίας.
«Θα πρέπει να διασφαλίζει ότι τα κονδύλια της Ένωσης δεν χρησιμοποιούνται για την κατασκευή επισφαλών οδών», αναφέρει χαρακτηριστικά στο προοίμιο της η Ευρωπαϊκή Οδηγία.
Πηγή: Philenews