Home ΥΠΟΛΟΙΠΗ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ ΚΥΠΡΟΣ Κατσάδα Οδυσσέα για ΓεΣΥ: Εύνοια ιδιωτικών νοσηλευτηρίων
Κατσάδα Οδυσσέα για ΓεΣΥ: Εύνοια ιδιωτικών νοσηλευτηρίων

Κατσάδα Οδυσσέα για ΓεΣΥ: Εύνοια ιδιωτικών νοσηλευτηρίων

Σε ευνοϊκή μεταχείριση δύο ιδιωτικών νοσηλευτηρίων (έναντι των υπολοίπων) κάνει αναφορά ο Γενικός Ελεγκτής, Οδυσσέας Μιχαηλίδης, σε επιστολή του προς την Κοινοβουλευτική Επιτροπή Ελέγχου. Επισημαίνει το γεγονός ότι σε ένα νοσηλευτήριο επετράπη να λειτουργεί «ειδική πτέρυγα» στην οποία να παρέχονται υπηρεσίες υγείας από μη εγγεγραμμένους και/ή συμβεβλημένους ιατρούς στο ΓεΣΥ.

Αναφέρεται επίσης σε αδιαφάνεια στις συμβάσεις που υπεγράφησαν με 37 ιδιωτικά νοσηλευτήρια και στη διαφορά που παρατηρείται στην τιμή μονάδας αμοιβής που κυμαίνεται μεταξύ €3.000-4.600. Υποδεικνύει δε, πως οι συμβάσεις υπεγράφησαν χωρίς νομικό πλαίσιο, δηλαδή χωρίς κανονισμούς.

Καυτηριάζει ακόμη το γεγονός ότι κατά τη δεύτερη φάση του ΓεΣΥ δεν προσφέρονται όλες οι υπηρεσίες, τη στιγμή που οι πολίτες ουσιαστικά προπληρώνουν αυξημένη χορηγία από τον Μάρτιο για όλες τις υπηρεσίες.

 

 

Εξάλλου, υποδεικνύει πως οι φορολογούμενοι θα κληθούν να καταβάλουν €233 εκατ. ένεκα μειωμένων εσόδων, λόγω παραβίασης του εγκεκριμένου προϋπολογισμού. Κάνει επίσης αναφορά στις καταχρήσεις οι οποίες ίσως επιχειρηθεί να καλυφθούν εικονικά μέσω κρατικής συνεισφοράς.

Πιο αναλυτικά, στην έκθεση του Γενικού Ελεγκτή που αφορά τις συμβάσεις του Οργανισμού Ασφάλισης Υγείας (ΟΑΥ) για την παροχή ενδονοσοκομειακής φροντίδας υγείας στο πλαίσιο του ΓεΣΥ, καταγράφονται και τα εξής:

– Αναφορικά με τις αμοιβές των ιατρών, τόσο του ιδιωτικού τομέα όσο και του Οργανισμού Κρατικών Υπηρεσιών Υγείας (ΟΚΥπΥ), ήδη από τον Δεκέμβριο του 2019 η Υπηρεσία μας είχε δώσει στη δημοσιότητα κάποια στοιχεία που αφορούσαν κυρίως την περίοδο Ιουνίου – Οκτωβρίου 2019. Δυστυχώς, η μέχρι σήμερα επεξεργασία των στοιχείων που έχουμε λάβει από τον ΟΑΥ για την περίοδο Νοεμβρίου – Δεκεμβρίου 2019 δεικνύει ότι το πρόβλημα παραμένει.

– Με βάση τον εγκεκριμένο προϋπολογισμό του 2020, ο ΟΚΥπΥ θα είχε έσοδα ύψους €460 εκατ., από τα οποία τα €227 εκατ. θα προέρχονταν από τον ΟΑΥ και τα υπόλοιπα €233 εκατ. ως χορηγία από τον κρατικό προϋπολογισμό. Συνεπώς, η μη σύναψη σύμβασης με τον ΟΑΥ για την ενδονοσοκομειακή φροντίδα υγείας σημαίνει μειωμένα έσοδα του ΟΚΥπΥ από τον ΟΑΥ, διαφορά την οποία θα κληθεί να καταβάλει ο φορολογούμενος πολίτης με αυξημένη κρατική χορηγία, ενώ η μειωμένη δαπάνη του ΟΑΥ θα χρησιμοποιηθεί εκ των πραγμάτων για να καλυφθούν τα χρηματοδοτικά κενά που θα προκληθούν από τις καταχρήσεις.

– Η διαδικασία που ακολουθήθηκε για τη σύναψη συμβάσεων με τα ιδιωτικά νοσηλευτήρια ήταν αδιαφανής, και εμπερικλείει όλα τα στοιχεία που μπορούν να τη χαρακτηρίσουν ως υψηλού κινδύνου για διαφθορά, χωρίς αυτή μας η αναφορά να υποδηλοί ότι έχουμε οποιαδήποτε ένδειξη ή υποψία για την ύπαρξη κρουσμάτων διαφθοράς. Ωστόσο, η διαπραγμάτευση για την αμοιβή των νοσηλευτηρίων έγινε μυστικά, δεν ακολουθήθηκε η σχετική νομοθεσία και οι αμοιβές των νοσηλευτηρίων παραμένουν μυστικές, σε αντίθεση με τη διαδικασία που ακολουθήθηκε για τον καθορισμό της αμοιβής των προσωπικών και ειδικών γιατρών, όπου υπήρχε πλήρης διαφάνεια. Θεωρούμε ότι οι πολίτες του κράτους, οι οποίοι συνεισφέρουν στο προϋπολογισμό του Γενικού Συστήματος Υγείας, έχουν δικαίωμα να γνωρίζουν πώς ο ΟΑΥ αξιοποιεί τα χρήματά τους.

Άλλα με τον ένα, άλλα με τον άλλο

– Ο ΟΑΥ έχει ήδη συνάψει 37 συμβάσεις παροχής υπηρεσιών φροντίδας υγείας με ιδιωτικά νοσηλευτήρια. Για σκοπούς αμοιβής των νοσηλευτηρίων, προνοείται διαφορετικός αριθμός μονάδων και διαφορετική τιμή μονάδας για κάθε νοσηλευτήριο, με τον ετήσιο συνολικό αριθμό μονάδων να κυμαίνεται από 100 μέχρι και 6.127, και την τιμή μονάδας να κυμαίνεται από €3.000 μέχρι και €4.600.

– Οι 37 συμβάσεις που υπογράφηκαν από τον ΟΑΥ με τα ιδιωτικά νοσηλευτήρια περιλαμβάνονται ρήτρες αναπροσαρμογής των τιμών μονάδας καθώς και του συνολικού αριθμού μονάδων σε ετήσια βάση, οι οποίες δεν συνάδουν με τη θεμελιώδη πρόνοια του Νόμου που είναι ο σφαιρικός προϋπολογισμός. Επίσης, οι πρόνοιες αυτές αφήνουν ανοιχτό πεδίο συνεχούς διαπραγμάτευσης του ΟΑΥ με τα νοσηλευτήρια, κάτι που αυξάνει την αβεβαιότητα βιωσιμότητας του ΓεΣΥ.

– Δύο νοσηλευτήρια έχουν τύχει ευνοϊκής μεταχείρισης ως προς συγκεκριμένη πρόνοια για τον τρόπο χειρισμού αύξησης του όγκου εργασίας τους, που συμπεριλήφθηκε μόνο στις συμβάσεις με αυτά τα δύο.

– Οι 37 συμβάσεις που υπογράφηκαν από τον ΟΑΥ με τα ιδιωτικά νοσηλευτήρια κάνουν αναφορά σε γιατρούς του νοσηλευτηρίου οι οποίοι δεν συμμετέχουν στο ΓεΣΥ. Επίσης, το άρθρο 9 του Μνημονίου Συναντίληψης αναφέρει ότι «σε περίπτωση που κάποιος γιατρός δεν παρέχει υπηρεσίες εντός του ΓεΣΥ ενώ το νοσηλευτήριο στο οποίο στεγάζεται έχει συμβληθεί με το ΓεΣΥ, τότε ο γιατρός συνεχίζει να παρέχει τις υπηρεσίες του μέσω του συγκεκριμένου νοσηλευτηρίου, απλά οι υπηρεσίες του θα θεωρούνται εκτός ΓεΣΥ και δεν θα αποζημιώνονται από το ΓεΣΥ». Η ρήτρα αυτή περιλήφθηκε σε μία εκ των 37 συμβάσεων. Ο παροχέας δύναται να λειτουργεί πτέρυγα στην οποία να παρέχονται υπηρεσίες υγείας από μη εγγεγραμμένους και/ή συμβεβλημένους ιατρούς στο ΓεΣΥ.

Στην απάντηση του ΟΑΥ προς την Ελεγκτική Υπηρεσία αναφέρεται πως η πρόνοια για τη λεγόμενη «ιδιωτική πτέρυγα» συμπεριλήφθηκε κατ’ εξαίρεση κατόπιν αιτήματος του συγκεκριμένου νοσηλευτηρίου.
Οι κίνδυνοι

Σύμφωνα με τον Γενικό Ελεγκτή, οι σημαντικότεροι κίνδυνοι που αντιμετωπίζει το ΓεΣΥ είναι:

-Να εκτροχιαστεί ο προϋπολογισμός του (επειδή θα δημιουργείται μια συνεχής πίεση ότι δήθεν το υφιστάμενο κονδύλι δεν είναι επαρκές).

-Να υποβαθμιστεί η ποιότητα των προσφερόμενων υπηρεσιών του σε σχέση με τη δαπάνη.

-Παροχείς υπηρεσιών φροντίδας υγείας (ιδίως οι παρέχοντες υπηρεσίες υψηλού επιπέδου) να κρίνουν ασύμφορη την παραμονή τους στο ΓεΣΥ λόγω χαμηλών αμοιβών και να εγκαταλείψουν το ΓεΣΥ.

-Στο ΓεΣΥ, ενώ θα συνεισφέρουν όλοι, να χρησιμοποιείται (ειδικά για περιστατικά που δεν θεωρούνται ρουτίνας) μόνο από όσους δεν έχουν τα οικονομικά μέσα να αναζητήσουν υπηρεσίες αλλού, μέσω ιδιωτικής ασφάλισης.
Διαφάνεια στις συμβάσεις

Ο Γενικός Ελεγκτής υποδεικνύει πως οι συμβάσεις που συνάπτει ο ΟΑΥ είναι δημόσιες και καλύπτουν, μεταξύ άλλων, υπηρεσίες διάθεσης ιατρικού και νοσηλευτικού προσωπικού αξίας μεγαλύτερης των €750.000. Καλεί δε την Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων, να εξετάσει κατά πόσο συμβάσεις για παροχή υπηρεσιών υγείας που συνάπτει ο ΟΑΥ (με νοσηλευτήρια ή/και με εταιρείες ιατρών ή/και με γιατρούς, όπου οι συμβάσεις έχουν αξία μεγαλύτερη από το πιο πάνω όριο) εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής του Νόμου αυτού, ειδικά αφού αυτές δεν περιλαμβάνονται στις εξαιρέσεις που προβλέπει η νομοθεσία.

Προσθέτει δε, πως ακόμη και στις δημόσιες συμβάσεις που εξαιρούνται από το πεδίο εφαρμογής της νομοθεσίας δημοσίων συμβάσεων, η τήρηση των αρχών της ισότιμης μεταχείρισης, της μη διάκρισης και της διαφάνειας, είναι εκ των ων ουκ άνευ, όπως έχει κατ’ επανάληψη νομολογηθεί από το Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Πηγή: Φιλελεύθερος

Send this to a friend